Waterschap en dreigende watertekorten

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dit is precies de reden dat de Waterschapverkiezingen totaal zinloos zijn. Bijna niemand weet wat ze precies doen en zeker niet wie er zitting heeft in dit bestuursorgaan. Je weet dus ook gewoon niet waar je voor stemt. Veel kieazers zullen dan ook kiezen op de partij waar ze anders oom op stemmen terwijl ze dus helemaal niet weten welk standpunt ze in het waterschap hebben.
Gauw afschaffen deze nep democratie.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er mis met je gewoon verdiepen in de materie voordat je gaat stemmen?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal niets maar helaas doet bijna niemand dit.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Prima, natuurlijk, maar dan moet je ook niet piepen dat je niet weet waarvoor je gaat stemmen...

En de conclusie dat de verkiezingen totaal zinloos zijn duidt eerder op een gebrek aan kennis of zin om je te verdiepen dan op de werkelijkheid. Natuurlijk neemt dat niet weg dat er het nodige te verbeteren valt, als is het maar de stoelverdeling, maar da's een ander verhaal ;-)

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
14 mar 2023 09:32
Prima, natuurlijk, maar dan moet je ook niet piepen dat je niet weet waarvoor je gaat stemmen...

En de conclusie dat de verkiezingen totaal zinloos zijn duidt eerder op een gebrek aan kennis of zin om je te verdiepen dan op de werkelijkheid. Natuurlijk neemt dat niet weg dat er het nodige te verbeteren valt, als is het maar de stoelverdeling, maar da's een ander verhaal ;-)
Ik ben dat toch niet helemaal met je eens, tegenwoordig, als je kijkt naar landelijke politiek, dan hebben de partijen grootse plannen, dan worden ze gekozen, en dan is er niks meer van die plannen over. Of het nou komt door concessies maken of niet, vind ik dan niet eens van belang.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
14 mar 2023 09:18
Dit is precies de reden dat de Waterschapverkiezingen totaal zinloos zijn. Bijna niemand weet wat ze precies doen en zeker niet wie er zitting heeft in dit bestuursorgaan. Je weet dus ook gewoon niet waar je voor stemt. Veel kieazers zullen dan ook kiezen op de partij waar ze anders oom op stemmen terwijl ze dus helemaal niet weten welk standpunt ze in het waterschap hebben.
Gauw afschaffen deze nep democratie.
Moneyman schreef:
14 mar 2023 09:19
Wat is er mis met je gewoon verdiepen in de materie voordat je gaat stemmen?
Wellicht kom je dan op hetzelfde standpunt uit.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door BL2 »

Hoor tot de steeds grotere groep niet stemmers. Stem al jaren niet meer, een grote poppenkast.
Dat daardoor het beleid anders is dan gehoopt neem ik maar voor lief.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik ben absoluut voor democratie maar vraag me echt af of dit het juiste instrument voor het Waterschap.
Waarom het Waterschap niet onderbrengen bij Verkeer en Waterstaat en dus de landelijke politiek de lijnen laten uitzetten en de technicie van VWS het eigenlijke werk laten doen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ben benieuwd wat de stem drempel ligt, want als er steeds minder stemmen, dan zal op een gegeven moment toch een stem ronde ongeldig verladers moeten worden lijkt me.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door kuklos »

juliomariner schreef:
14 mar 2023 10:21
Waarom het Waterschap niet onderbrengen bij Verkeer en Waterstaat en dus de landelijke politiek de lijnen laten uitzetten en de technicie van VWS het eigenlijke werk laten doen.
In haar column in de Telegraaf pleitte Annemarie van Gaal gisteren al om de waterschappen hetzelfde te laten zijn als de 12 provincies. Nu zijn er 21 waterschappen, met andere grenzen dan de provincies.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat zou ook kunnen maar ik zou het Waterschap meer bij de politiek weg willen halen en het beleid meer door experts laten maken met als controle de landelijke (of eventueel de provinciale) politiek

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door kuklos »

juliomariner schreef:
14 mar 2023 10:34
Dat zou ook kunnen maar ik zou het Waterschap meer bij de politiek weg willen halen en het beleid meer door experts laten maken met als controle de landelijke (of eventueel de provinciale) politiek
Annemarie van Gaal bedoelde daarmee de grenzen van de waterschappen hetzelfde te laten zijn als die van de provincies.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
14 mar 2023 09:21
Helemaal niets maar helaas doet bijna niemand dit.
En daarom ben ik ook tegen het zomaar krijgen van kiesrecht. Daar mag je best voor aantonen dat je je enigszins in de politiek verdiepen wil.
Overigens is er voor meerdere provincies een kieswijzer beschikbaar voor de waterschappen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

8 jaar geleden heeft Lubach (geprobeerd) om uit te leggen wat de waterschappen doen.

https://youtu.be/x8XfJqTpHC4

Ik hoop dat het voor iedereen een beetje duidelijker is.

HandigeHarrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

juliomariner schreef:
14 mar 2023 10:34
Dat zou ook kunnen maar ik zou het Waterschap meer bij de politiek weg willen halen en het beleid meer door experts laten maken met als controle de landelijke (of eventueel de provinciale) politiek
Wat betekent "controle" door de politiek? Dat de politiek de beslissingen neemt, toch?
Zo gaat het nu al in de politiek: ze vragen advies (en dat is hetzelfde als beleid laten maken door Waterschappen) en de controle houdt dan in dat ze iets heel anders beslissen vanwege het "vestigingsklimaat", de boeren of andere argumenten.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
14 mar 2023 09:55
Moneyman schreef:
14 mar 2023 09:32
Prima, natuurlijk, maar dan moet je ook niet piepen dat je niet weet waarvoor je gaat stemmen...
En de conclusie dat de verkiezingen totaal zinloos zijn duidt eerder op een gebrek aan kennis of zin om je te verdiepen dan op de werkelijkheid. Natuurlijk neemt dat niet weg dat er het nodige te verbeteren valt, als is het maar de stoelverdeling, maar da's een ander verhaal ;-)
Ik ben dat toch niet helemaal met je eens, tegenwoordig, als je kijkt naar landelijke politiek, dan hebben de partijen grootse plannen, dan worden ze gekozen, en dan is er niks meer van die plannen over. Of het nou komt door concessies maken of niet, vind ik dan niet eens van belang.
Los van wat ik inhoudelijk vind van wat je schrijft, is het op geen enkele manier een argument tegen hetgeen ik in deze topicdiscussie schreef.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 mar 2023 10:15
Wellicht kom je dan op hetzelfde standpunt uit.
Dat kan. Maar dan is het in ieder geval een gefundeerd standpunt. Altijd beter dan "laat maar waaien".

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zeg zeker niet laat maar waaien. In tegendeel, de taak van de Waterschappen is zo belangrijk dat je dit door experts moet laten doen en niet door een stel goed bedoelende gekozen leken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door 16again »

Door die experts (ook boeren met vaste zetels) konden de boeren lekker boeren, en is menig huis op houten palen aan het verzakken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door rwolters »

Wolsindj schreef:
13 mar 2023 22:34
verkiezing waterschap
ik zou niet weten op wie te stemmen - niemand laat horen wat zijn/haar bedoelingen zijn.
Wie zitten er in die raden? - zijn het alleen boeren die hun belangen voorop stellen?
Ieder waterschap heeft een website waar precies staat wie er werkzaam zijn en wat ze doen. Vervolgens kan je bij de partijen checken wat hun plannen zijn. Als je hier een bericht kunt plaatsen kan je ook al die informatie vinden.

Plaats reactie