Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Joyce5431
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2023 12:38

Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door Joyce5431 »

Ik heb via vakantieveilingen een retourvlucht naar een stad in EU, Milaan voor 2 personen gekocht. De boeking loopt via Five Star Verrassingsreizen (aanvullende kosten koffer en voorkeur vliegveld. De vlucht wordt door Ryanair uitgevoerd. Echter de heenvlucht wordt door Ryanair geannuleerd vanwege de handling strike 19/5/23 vliegveld Milaan (vlgs media is deze staking uitgesteld naar 4 juni ivm het noodweer in Italie). Ik heb geen bericht van annulering gehad (mail is verzonden naar de air consolidator van Five Star) en daardoor niet tijdig naar een vervangende vlucht kunnen zoeken. Er is geen vervangende vlucht beschikbaar op korte termijn (binnen mijn vrije dagen). Hierdoor kan ik ook niet naar mijn geboekte appartement in Milaan. Totale strop € 600,00.
Ryanair vergoedt slechts een deel van de kosten van de vlucht (niet het volledige bedrag wat ik betaald heb voor mijn vlucht en koffer)
Kosten worden niet vergoed door mijn reisverzekering van Centraal Beheer, niet door ICS creditcard en niet door vakantieveilingen en Five Star Verrassingsreizen.

Kan dit zomaar? In geval van annulering vlucht vanwege een staking zijn de kosten voor rekening van de consument? Dus is het voor een luchtvaartmaatschappij interessanter een vlucht annuleren dan een vertraging te hebben?

Met vriendelijke groet,
Joyce

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Hoe ver van te voren ben je geinformeerd over de annulering? Als dit < 2 weken voor vertrek was heb je (mogelijk) recht op een aanvullende vergoeding.

Zelf zegt Ryanair over de kosten van ticket en koffers:
You will be entitled to a full refund of all amounts you have paid to us in connection with that flight, if:

we change the scheduled departure time by at least 5 hours;
this is unacceptable to you; and
we cannot book you on an alternative flight which is acceptable to you.

https://help.ryanair.com/hc/en-mt/artic ... und-Policy

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Bij EU claim lees ik dat u in aanmerking kan komen voor een vergoeding tot € 600,= als u 2 weken of minder van te voren pas bent ingelicht.

Echter staat dit er ook:

“Buitengewone omstandigheid, geen recht op vergoeding

Vliegtuigmaatschappijen geven vaak als reactie dat de vlucht geannuleerd is wegens een buitengewone omstandigheid. Wat een buitengewone omstandigheid inhoudt staat omschreven in Verordening 261/2004. U kunt bij een buitengewone omstandigheid denken aan stakingen van luchtverkeersleiders, slecht weer, terrorisme of extreme natuurverschijnselen. In deze situaties is er sprake van overmacht voor de vliegtuigmaatschappijen en heeft u als vliegtuigpassagier geen recht op een vergoeding.“

https://www.euclaim.nl/vlucht-geannulee ... u0QAvD_BwE

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit de mededeling moet u opmaken dat Ryanair tekort zal schieten. In uw geval lijkt er daarbij geen sprake van overmacht te zijn, omdat de staking is uitgesteld. U heeft dan recht op ontbonding en schadevergoeding.

Bij overmacht geldt: wel ontbinding (dus geld terug) maar geen schadevergoeding (kosten). Staking valt soms onder overmacht (douane) en valt daar soms niet onder (eigen personeel of personeel van een contactuele partij).

https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/staking

rwolters
Berichten: 1546
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
24 mei 2023 15:40
Uit de mededeling moet u opmaken dat Ryanair tekort zal schieten. In uw geval lijkt er daarbij geen sprake van overmacht te zijn, omdat de staking is uitgesteld. U heeft dan recht op ontbonding en schadevergoeding.

Bij overmacht geldt: wel ontbinding (dus geld terug) maar geen schadevergoeding (kosten). Staking valt soms onder overmacht (douane) en valt daar soms niet onder (eigen personeel of personeel van een contactuele partij).

https://www.euclaim.nl/vlucht-problemen/staking
Hangt er natuurlijk ook wel vanaf wanneer werd aangekondigd dat de staking werd uitgesteld. Als dat op dezelfde dag was als waar de vlucht stond gepland kan je daar als luchtvaartmaatschappij niets meer aan doen. Vlucht gecanceld, geen grond- en cabinepersoneel ingepland, misschien zelfs al het tijdslot geannuleerd. Dan kan je dus echt niet vliegen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ook een staking op de dag zelf omdat je als maatschappij naar mening van grondpersoneel als maatschappij te weinig betaald is eerder bestempeld als geen buitengewone omstandigheid. Omdat in deze gevallen het risico iets groter is dat de rechter toch de maatschappij gelijk geeft (omstandigheden kunnen altijd net even anders zijn) zou ik wel adviseren na een eventuele afwijzing het via een van de bekende claimbureaus te doen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

rwolters schreef:
24 mei 2023 19:48
Als dat op dezelfde dag was als waar de vlucht stond gepland kan je daar als luchtvaartmaatschappij niets meer aan doen. Vlucht gecanceld, geen grond- en cabinepersoneel ingepland, misschien zelfs al het tijdslot geannuleerd. Dan kan je dus echt niet vliegen.
Ik kan mij daar alles bij voorstellen. Het gaat alleen over de vraag of er sprake is van overmacht. Het schrappen van een vlucht, personeel, en tijdslot is iets waar de vervoerder echt invloed op heeft. Immers, ze kiezen er voor.

rwolters
Berichten: 1546
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Annulering vlucht door Ryanair, wie vergoedt alle gemaakte kosten?

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
24 mei 2023 21:30
rwolters schreef:
24 mei 2023 19:48
Als dat op dezelfde dag was als waar de vlucht stond gepland kan je daar als luchtvaartmaatschappij niets meer aan doen. Vlucht gecanceld, geen grond- en cabinepersoneel ingepland, misschien zelfs al het tijdslot geannuleerd. Dan kan je dus echt niet vliegen.
Ik kan mij daar alles bij voorstellen. Het gaat alleen over de vraag of er sprake is van overmacht. Het schrappen van een vlucht, personeel, en tijdslot is iets waar de vervoerder echt invloed op heeft. Immers, ze kiezen er voor.

Maar hoe zou jij zo'n situatie oplossen? Grote kans op een staking maar je laat alles in tact, laat passagiers gewoon naar het vliegveld komen en zegt dan op het laatste moment of het wel of niet kan? Of trek je dan je keutel in en kom je met lulverhaal dat dat niet jouw verantwoordelijk is om daar over na te denken?

Plaats reactie