LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
DamyG
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:42

Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door DamyG »

Graag advies over welke weg we kunnen bewandelen.

Op het vliegveld voor de retourvlucht ontdek je dat jouw vlucht 5 uur eerder is vertrokken.
Door nieuwe tickets voor een andere vlucht te kopen komen we thuis.
Transavia stelt dat wij 2 maanden voor vetrek dmv een mail geinformeerd zijn van de schemawijziging (5 uur vroeger). Daarnaast stelt zij ook dat we deze wijziging actief hebben geaccepteerd. Zij bewijst dat door een afdruk van hun reserveringssysteem mee te sturen, waar tijden van verzenden van de mails en de acceptatie te vinden zijn. Toch weten wij zeker geen mail en geen accordering te hebben gedaan. Transavia blijft bij haar standpunt en biedt geen compensatie of vergoeding voor de nieuwe tickets.

Iemand advies? Ik krijg het gevoel dat ik nu moet bewijzen dat ik de wijziging heb geaccepteerd en dat wordt lastig. Transavia schermt met een vastlegging van dit feit in hun systeem, maar ja, zo'n uitdraai kan ik in Excell ook maken. En daarnaast, wellicht staat het zo wel geregistreerd in hun systeem, maar daar kan ook iets mis mee zijn gegaan...
Kosten zijn 750 euro voor de nieuwe tickets, loont het de moeite toch advocaat hierop te zetten?

Wat zijn eigenlijk je rechten bij dergelijke electronische transacties en fouten die daarin kunnen optreden?

Dank alvast voor de reacties!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door geengast »

Dit is best een goede vraag. Boeken via internet en de juridische consequenties daarvan.
Vooropgesteld dat dit nooit gebeurd kon zijn als via een regulier reisbureau was geboekt. De medewerksters hadden immers net zo lang geprobeerd totdat ze u persoonlijk te pakken hadden gehad.

Dus kun je stellen dat dergelijke dingen (ik wil het nog geen fouten noemen) enkel voortkomen uit een boeking via internet. Laat daar nu net levensgrote problemen liggen, vooral omdat er nog nauwelijks jurisprudentie is. Wanneer ontstaat een overeenkomst? Wat houdt deze overeenkomst in? Wie is aansprakelijk voor wat?

Ik ben bang dat een onafhankelijk rechter zou oordelen: de klant heeft gekozen voor een boekings/overeenkomst waarbij voorbij gegaan wordt aan 'ouderwets' handtekening zetten, voorwaarden overhandigen en ontvangen van duidelijke boekingsovereenkomsten. De klant vertrouwde hier op een bevestiging per email, niet getekend, niet wettelijk voor akkoord verklaard.

De organisatie geeft naderhand op dezelfde manier info - ook belangrijke - door.

Omdat er in het hele traject geen handtekeningen voor akkoord zijn verlangd, is het eigenlijk ook logisch dat dit niet gebeurde voor de wijzigingen.

Mijn persoonlijke mening: internet is gewoon nog niet rijp om dit soort transacties af te wikkelen en verkoop van reizen via internet zal vaak goed gaan, maar net bij die wijzigingen, overboekingen, klachten etc. etc. liggen nog veel wegen open die juridisch niet zijn afgedekt.


P.S. los daarvan geven alle voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen aan dat je de terugvlucht ALTIJD moet herbevestigen een dag van te voren (ook charters). Dit gebruik is een beetje verwaterd, maar het staat nog steeds in alle voorwaarden waar de maatschappij op kan wijzen!

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door Mk »

Geen idee wat je juridische positie is. Transavia geeft aan dat ze kunnen aantonen een wijziging gestuurd te hebben en dat je die wijziging actief hebt geaccepteerd. Dat zal meer zijn dan een uitdraai in excel, laat ze het maar aantonen.

Verder de vraag of er misschien anderen zijn die toegang hebben tot je mail, als Transavia aangeeft de mail gestuurd te hebben dan moet ie ook in je mailbox zitten. Misschien een verkeerd ingesteld spamfilter oid?

Voor de rest (maar daar heb je nu weinig aan): zowel bij via internet geboekte reizen als bij reizen via het reisbureau is het altijd raadzaam om te checken of de tijden nog kloppen. Dit geldt zelfs voor pakketreizen.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door prijk »

geengast schreef:Dit is best een goede vraag. Boeken via internet en de juridische consequenties daarvan.
Vooropgesteld dat dit nooit gebeurd kon zijn als via een regulier reisbureau was geboekt. De medewerksters hadden immers net zo lang geprobeerd totdat ze u persoonlijk te pakken hadden gehad.

[...]

P.S. los daarvan geven alle voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen aan dat je de terugvlucht ALTIJD moet herbevestigen een dag van te voren (ook charters). Dit gebruik is een beetje verwaterd, maar het staat nog steeds in alle voorwaarden waar de maatschappij op kan wijzen!
Ja, dat het bij een reisbureau anders loopt is bekend, maar daar heeft de vragensteller niets aan.
En dat je een vlucht officieel nog moet herbevestigen, betwijfel ik. Op de site van de KLM staat bijvoorbeeld expliciet dat je niet hoeft te herbevestigen:

"Herbevestigen van uw reservering
U hoeft uw vlucht niet te herbevestigen. Maar als u niet incheckt voor uw vlucht, dan behouden wij het recht om eventuele aansluitende of retourvluchten te annuleren. Neem daarom contact met ons op als uw reisplannen wijzigen."

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door MLF »

Bij Transavia krijg je een tel. nummer mee die je moet bellen, 2 dagen voor vertrek, om te confirmeren. Zit bij de ticket.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door eeliane »

kan me herinneren ook de tijden van de terugvlucht 2 dgn van te voren te hebben gecheckt, stond in de reisbescheiden dat ik dat moest doen.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door AGGB »

Ik heb geen ervaring in deze zaak met Transavia, wel met andere maatschappijen.
Als zij een wijziging sturen, dan komt, zoals een eerdere poster als mogelijkheid opperde, de vluchtschemawijziging vaak bij de Spam terecht. Het is altijd nuttig daar af en toe eens een kijkje te nemen.
Achter de vluchtwijzigingstijden staat altijd confirmed. Echter, er boven staat een telnr dat gebeld moet worden, er wordt dan uitdrukkelijk gevraagd of het schikt.
Vervolgens wordt een nieuw electronisch ticket toegemaild.
Als ik niet reageerde, dan werd ik altijd nog door hen gebeld, soms veel later, maar altijd op tijd, vervolgens kreeg ik het nieuwe ticket toegemailt. Dat lijkt mij een juiste gang van zaken, niet de handelwijze van Transavia zoals beschreven.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door Juist ja »

Klopt. Bij Transavia moet je, indien je een losse vlucht hebt geboekt, altijd 2 dagen van te voren de terugvlucht herbevestigen.

JanVanUtrecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2009 21:38

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door JanVanUtrecht »

Je kunt je wellicht alsnog melden bij de http://www.deombudsman.nl

Ik heb een ándere ervaring met Transavia (gepost op Forum 4 februari 2010) maar het komt er op neer dat ze bij annulering de centen in eigen zak steken.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door henk51 »

Op het vliegveld voor de retourvlucht ontdek je dat jouw vlucht 5 uur eerder is vertrokken.
[/quote]Transavia stelt dat wij 2 maanden voor vetrek dmv een mail geinformeerd zijn van de schemawijziging [/quote]

De dag voor vertrek check ik altijd via internet of alles nog klopt,ik neem aan dat je willicht gebruik hebt gemaakt van stoelreservering via internet had je ook vluchttijden kunnen nazien.
Dan nog had je kort voor je retour vlucht de vertrektijd moeten controleren kan ook kort voor terug vlucht nog gewijzigd worden( bv 2 vluchten samenvoegen). Bij een pakketreis controleerd de reisleiding terplaatse dit voor u. nu had je de verplichting dat zelf evente doen. Je hebt de keus gemaakt om alles zelf te regelen,dan hoort dat er ook bij.

gr Henk

Dave77
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2010 17:16

Re: Dispuut over kennisgeving schemawijziging Transavia

Ongelezen bericht door Dave77 »

Juist ja schreef:Klopt. Bij Transavia moet je, indien je een losse vlucht hebt geboekt, altijd 2 dagen van te voren de terugvlucht herbevestigen.
Nee hoor, moet niet altijd. Zie hieronder info van Transavia-website.

Heeft u een vliegticket geboekt via een reisagent, reisbureau of touroperator (de zogeheten campingvlucht), is het mogelijk dat u wel moet herbevestigen. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw reisagent, reisbureau of touroperator.

Als je dus via reisagent, reisbureau of touroperator hebt geboekt, vraag dan even na of het bij hen noodzakelijk is om te herbevestigen.
Uiteraard is het wel altijd aan te raden om een paar dagen voor vertrek de vluchttijden te controleren.

Gesloten