flixbus: Racisme en uitbuiting

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Pax
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2024 11:04

flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Pax »

Op de terug weg van een weekendje Parijs heb ik en mijn vriendin de flixbus terug naar Amsterdam genomen, nadat we onze Thalys trein hadden gemist. Bij aankomst bij de bushalte vroeg de chauffeur naar mijn ID. Na het aantonen van mijn ID vroeg de chauffeur ons opzij te stappen terwijl anderen instapten. We merkten op dat hij mensen met een bepaalde huidskleur gewoon door liet en andere die daar van afweken om een ID vroeg. Hij vroeg ook aan een andere passagier om uit de rij te stappen. Nadat iedereen was ingestapt, benaderde de chauffeur ons en beweerde dat ik niet leek op de persoon op de ID en dat het niet ik was ( ik ben van Chinese kom af) We waren verbijsterd en waren het niet met hem eens, zelfs nadat we andere kaarten hadden getoond zoals bankkaarten. Hij bleef echter bij zijn standpunt en zei: "Ik had gisteren jongens zoals jij aan boord, en ik moest een boete van 100 euro betalen." Nog steeds in de war bood ik aan mezelf te identificeren als hij boetes zou krijgen van de douane of andere autoriteiten. In reactie daarop zei hij: "Waarom betaal je niet voor wat ijk kwijt ben geraakt afgelopen keer? Hij begeleidde deze opmerking door met zijn vingers over elkaar te wrijven. Het werd nu duidelijk dat hij probeerde geld van ons af te persen. Ik legde uit dat ik geen 100 euro bij me had toen zei hij dat ik een probleem had en vroeg vervolgens hoeveel ik wel bij me had. Ik zei 50 euro, waarop hij instemde en zei: "Dat is goed." Ik gaf hem het geld en liep naar de deur. Ondertussen was hij in gesprek met de andere passagier, die leek te weinig Engels te spreken, met handgebaren om een toeslag van 20 euro per tas aan te geven. We stapten de bus in en voelden ons de hele rit door angstig. Het lukte me om stiekem een foto van hem te maken en heb deze foto nog steeds in bezit. Ik heb al maanden contact gehad met flixbus en in hun laatste mail gaven ze aan geen stappen te ondernemen omdat ik geen bonnetje had. Uiteraard heb ik uitgelegd dat per definitie dat niet gebeurd bij een afpersing, maar daar heeft flixbus een andere mening over. Na veel research op andere forums in Benelux en Frankrijk zie ik talloze van deze voorbeelden . Wat mij er toe denken zet dat dit al veel langer speelt. Deze man ging ook heel gelikt en Professional te werk.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom plaatst u dit nog een keer? En foto’s mogen niet.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Nevyn »

Hij had van mij nog geen dubbeltje gekregen, ik was ingestapt en hij had de politie er maar bij gehaald.
En zoals Lady al aangeeft, haal die foto weg

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

"Op de terug weg van een weekendje Parijs heb ik en mijn vriendin de flixbus terug naar Amsterdam genomen"

Bij ons thuis is het bij dit soort teksten : Strontkaer voorop.
En kijk uit met de discrimminatiekaart en uitbuiting?
In dienst van deze chauffeur?

Pax
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2024 11:04

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Pax »

Klopt do foto is niet volgens de huis regels. Te haastig door gelezen. We proberen hem te verwijderen maar we krijgen een pop-up dat, dat niet kan. we nemen contact op met Radar-Forum om vragen wat er precies aan de hand is

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Leon74 »

Wat afschuwelijk dat je dit moest meemaken.
Wat moet dit een vreselijk nare ervaring voor je zijn geweest en ik begrijp heel goed dat het je niet loslaat en dat je iets hiertegen wil ondernemen.
Zonder hard bewijs wordt dat natuurlijk moeilijk.
Ik denk dat het enige wat je kan doen, is aangifte doen in de hoop dat meer slachtoffers aangifte zullen doen en uiteindelijk hier iets mee gebeurt. Laat je dan ook niet wegsturen door de politie: Die zijn verplicht jouw aangifte op te nemen en mogen je niet wegsturen. Geef hen uiteraard ook de foto.

Verder kan ik je als blanke Nederlander (die om andere redenen al vaak geconfronteerd is met discriminatie) uit ervaring vertellen dat de bereidheid om daadwerkelijk iets tegen discriminatie te ondernemen bedroevend laag is.
Maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook al.

Sterkte, ik weet hoe ellendig dit soort ervaringen zijn.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Een medewerker van een Duits bedrijf die in Frankrijk een Nederlander van Chinese komaf belazerd. En dat op een Nederlands consumenten forum. Radar gaat internationaal.

Het advies aangifte te doen is aan de late kant. TS zit weer in Nederland en niet meer in Parijs. Om nu speciaal af te reizen naar Parijs voor een aangifte, zou er niet aan beginnen.

Het enige advies in dit soort zaken, niet betalen en op een andere manier naar huis. En nooit meer een Flixbus nemen.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: flixbus: Racisme en uitbuiting

Ongelezen bericht door Leon74 »

Speedy123 schreef:
14 feb 2024 13:27
Een medewerker van een Duits bedrijf die in Frankrijk een Nederlander van Chinese komaf belazerd. En dat op een Nederlands consumenten forum. Radar gaat internationaal.

Het advies aangifte te doen is aan de late kant. TS zit weer in Nederland en niet meer in Parijs. Om nu speciaal af te reizen naar Parijs voor een aangifte, zou er niet aan beginnen.

Het enige advies in dit soort zaken, niet betalen en op een andere manier naar huis. En nooit meer een Flixbus nemen.
Klopt helemaal, helaas.

Plaats reactie