Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Destromen
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2022 12:08

Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Destromen »

Wij gaan al jaren op vakantie naar Turkije. Mijn vriend zit in een rolstoel ,kan een paar pasjes lopen. Dit jaar ook weer geboekt, stoelen op de heenweg gereserveerd op de 1e rij. Bij het inchecken bleek dat wij niet mochten zitten op de 1e rij. Ze hadden het erover dat je als invalide niet meer bij de nooduitgangen mag zitten. Blijkbaar laten ze je zitten als er wat gebeurd. Wij werden verplaatst. Mijn vriend is ook lang, maar mocht ook niet aan de kant van het pad zitten. Terugreis werden we op de 8e rij gezet, waar helemaal geen beenruimte was. Stewardess heeft haar best gedaan, andere mensen op een andere plek gezet, zodat de stoel tussen ons in leeg bleef. Alsnog was het haast niet te doen. Mijn vriend heeft hierdoor veel klachten gehad aan benen en rug. Hebben meer mensen deze ervaring, deel het. Wij hebben gevlogen met Corendon. Kunnen wij nu nog wel op vakantie??

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door kuklos »

Destromen schreef:
11 nov 2022 07:38
Kunnen wij nu nog wel op vakantie??
Ongetwijfeld een zeer onprettige ervaring, maar deze vraag klopt gewoon niet. je kan niet de ervaring bij 1 luchtvaartmaatschappij extrapoleren naar alle luchtvaartmaatschappijen en alle vakanties op allerlei manieren.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om bij een nooduitgang te mogen zitten, moet men aan een aantal voorwaarden voldoen. Invaliden mogen zeker niet bij een nooduitgang zitten.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik begrijp dat u een vervelende situatie vindt. Voor de duidelijkheid (misschien kom ik grof over), het liefst wil ik iedereen gelijk behandelen.

Invaliden mogen niet bij de nooduitgang zitten omdat de nooduitgang zo snel mogelijk beschikbaar moet zijn. Heel grof gezegd, liever dat 100 man veilig de vliegtuig uit kunnen dan 1 invaliden persoon (of helemaal niemand).
Blijkbaar laten ze je zitten als er wat gebeurd.
Bij een zeer ernstig ongeluk waarbij een te groot gevaar is is deze kans aanwezig. Echter zal dit ook op andere plaatsen gebeuren, zoals in auto's en in gebouwen. Dit is niet omdat uw vriend een handicap heeft, maar omdat er soms geen tijd is om te redden en dan geldt de regel ieder voor zichzelf.

De kans dat er een dodelijke ongeluk gebeurd in de auto naar de luchthaven is vele malen groter dan dat de vliegtuig überhaupt een storing krijgt (waarbij het meestal goed af loopt en vaak de passagiers niks van merken). Vliegen is het veiligste vervoersmiddel.

U dient bij boeken aan te geven dat uw vriend in een rolstoel zit. Onlangs dat er zo veel mogelijk rekening gehouden wordt met de situatie betekent dit niet dat jullie een voorkeursbehandeling krijgen.


Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kunt u een stoel kiezen met extra beenruimte in een luxere klasse. Misschien is dit een oplossing voor jullie. Dit kost wel extra geld.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Destromen schreef:
11 nov 2022 07:38
Wij gaan al jaren op vakantie naar Turkije. Mijn vriend zit in een rolstoel ,kan een paar pasjes lopen. Dit jaar ook weer geboekt, stoelen op de heenweg gereserveerd op de 1e rij. Bij het inchecken bleek dat wij niet mochten zitten op de 1e rij. Ze hadden het erover dat je als invalide niet meer bij de nooduitgangen mag zitten. Blijkbaar laten ze je zitten als er wat gebeurd. Wij werden verplaatst. Mijn vriend is ook lang, maar mocht ook niet aan de kant van het pad zitten. Terugreis werden we op de 8e rij gezet, waar helemaal geen beenruimte was. Stewardess heeft haar best gedaan, andere mensen op een andere plek gezet, zodat de stoel tussen ons in leeg bleef. Alsnog was het haast niet te doen. Mijn vriend heeft hierdoor veel klachten gehad aan benen en rug. Hebben meer mensen deze ervaring, deel het. Wij hebben gevlogen met Corendon. Kunnen wij nu nog wel op vakantie??
Tuurlijk kunnen jullie nog op vakantie, maar je moet je zaken van tevoren wel goed regelen en dat heb jij niet gedaan.
Je had gebruik moeten maken van het aanvraagformulier voor speciale voorwaarden, zie https://www.corendonairlines.com/nl/reg ... andigheden

Het is bij iedere luchtvaartmaatschappij verboden dat mensen met een beperking bij de nooduitgang zitten, zie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mobiliteit.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De internationale luchtvaartregelementen schrijven voor dat op de stoelen bij de nooduitgangen alléén mensen mogen zitten die fysiek en mentaal in staat zijn om bij calamiteiten snel de nooduitgang te openen. Mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking mogen dus niet op de rij bij de nooduitgang zitten.

Wanneer er wegens een handicap assistentie of voorzieningen nodig zijn, dient dit voor het boeken van de reis te worden overlegd met de vlucht-aanbieder.

Methusalah
Berichten: 1173
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Geen plaats meer kunnen reserveren als invalide in het vliegtuig

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik hoop dat ze nog nooit bij de nooduitgang heeft mogen zitten. Lijkt mij nogal wiedes dat dat geen goed idee is, dat heeft echt geen verdere uitleg nodig.

Plaats reactie