IATA en / of Qatar Airways

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
p.esmaeli
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2017 11:03

IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door p.esmaeli »

Op 1 oktober 2023 om 15:17 uur heb ik via de officiële website van qatarairways.com een vlucht geboekt van Amsterdam naar Shiraz op 06 november en retour 31 december. Het bedrag is via iDeal betaald (486,25 euro) en is eveneens afgeschreven van mijn bankrekening.

Na twee weken (13-10-2023) nog steeds geen bevestiging van Qatar Airways ontvangen, alhoewel ik deze ticket via iDeal betaald heb. Via alle beschikbare kanalen, dus van mijn eigen bank ABN AMRO tot Qatar Airways heb ik meer malen geprobeerd contact op te nemen met de betrokkene bedrijven, dus eerst eigen Bank, iDeal, IATA, Duitse bank die het betalingsverkeer regelt en Qatar Airways, heeft tot nu toe niks opgeleverd. Ontzettend frustrerend en machteloosheid.

Volgens mijn eigen bank is de betaling via iDeal altijd gegarandeerd, dus met de andere woorden, komt het bedrag altijd 100% bij de ontvanger aan, in dit geval dus helemaal. Contact met mijn eigen ABN Amro bank heeft niks opgelost, Qatar Airways heeft nog altijd geen geld ontvangen, het lijkt dat de hele keten ziek te zijn. Je betaalt je boeking op een officiële, legale en correcte manier, denk je dat, maar vergeefs, en nu succes met je zoektocht.

01-10-2023 /TRTP/iDEAL/IBAN/NL56DEUT0265000471/
BIC/DEUTNL2AXXX/NAME/Qatar Airways by
IATA/REMI/PZIJFYNNFN8OF0
1152130261434392 Qatar Airways
PAYMENT/EREF/01-10-2023 15:17
1152130261434392
Euro 486,25

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Enkele tips;

Kijk in je spam
Download de app, tik op mijn profile en vervolgens wachtwoord vergeten (misschien wordt u herkent en kunt u de ticket vinden)
Op www.qatarairways.com/en/help.html#my-trips (in het midden van de pagina) staat een telefoonnummer

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering.

Tenzij het bedrag terug is gestort is er een partij die het geld ontvangen hebt. Digitaal geld kan niet verdwijnen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat geld zal gegarandeerd bij Deutsche bank zijn aangekomen en dat lijkt mij het enige dat je dan zeker weet. Ik denk dat je dus bij Deutsche bank moet zijn met je transactiegegevens en de vraag wat ze met dat geld hebben gedaan.

jordy_vdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:13

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door jordy_vdh »

Is dit probleem inmiddels verholpen?

Wij lopen namelijk tegen hetzelfde probleem aan. Afgelopen dinsdag geprobeerd tickets te boeken via de site van Qatar Airways, betaald via iDeal, maar de site gaf al direct aan dat de betaling was mislukt. Het geld is echter wel van onze rekening overgeschreven naar een rekening van Qatar Airways bij de Deutsche Bank.

Qatar Airways stuurde ons ook in eerste instantie terug naar onze bank (ING) of naar iDeal. Ze lijken weinig tot geen kennis te hebben van iDeal betalingen, blijven volhouden dat ze geen geld hebben ontvangen en dat we het dus op moeten lossen met onze bank. Naar veel aandringen bij het Contact Centre van Qatar Airways geven ze nu aan dat ze het hebben doorgezet naar een andere afdeling die het uitgaat zoeken, maar ik ben bang dat dit niks oplevert.

Heeft iemand misschien tips hoe we dit het snelst kunnen oplossen?

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De enige tip is meer voor de toekomst en dat is internationaal je creditcard gebruiken. Verder lijkt mij de sleutel bij Deutsche Bank te liggen. Zoals al opgemerkt iDeal garandeert dat het geld is overgemaakt, als het hier weg is en Qatar zegt het niet ontvangen te hebben moet het daar zijn.

slenkiws
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024 02:44

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door slenkiws »

Hier in hetzelfde schuitje, voor maar liefst 3700 euro.

Situatie: Vlucht proberen te boeken via Qatarairways.com. Tijdens het boeken kwam er een foutmelding dat de boeking niet door kon gaan. Geld wel afgeschreven van Rabobank. We hebben betaald via Ideal.

We hebben contact gehad:

1. Qatar Airways: zeggen niks te kunnen doen, want geld is niet ontvangen door hen

2. Rabobank: zegt dat de transactie 'succesvol' was en kunnen niks doen om de betaling terug te halen omdat het door een derdenpartij (Ideal) is uitgevoerd.

3. Deutsche Bank: kunnen niks doen, zeggen dat de sleutel bij Ideal ligt.

4. Ideal (moederbedrijf Currence): Contact gehad via email.
- Zeiden in eerste instantie dat we 2 weken moesten wachten omdat de betaling automatisch zou moeten terug bouncen.
- Na 2 weken nog steeds geen geld, dus toen Currence weer een email gestuurd met het verzoek om een 'onderzoek'/klacht in te dienen bij Deutsche Bank omtrent Qatar airways
- De reactie is dat we nog eens 2 weken moeten wachten op een antwoord van Deutsche Bank.

Is dit voor iemand hierboven al opgelost en hoe is dat gelukt?

Alvast bedankt!

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik weet dat het geen oplossing is, maar dit soort dingen altijd met creditcard betalen. Ideal is leuk, maar lang niet foutloos voor internationale betalingen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat is letterlijk driemaal Quatar Airways, lijkt mij geen toeval meer. Is er geen toezichthouder op bankzaken die kan beoordelen of er passende maatregelen nodig zijn?

slenkiws
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024 02:44

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door slenkiws »

Hebben het geld terug gekregen nadat IDeal een verzoek heeft ingediend bij Deutsche bank!

Dus voor mensen met hetzelfde probleem, verspil je tijd niet met het contacten van je eigen bank, qatar airways of deutsche bank.

Vul het contactformulier in op de website van IDeal (Currence). Dan zul je eerst twee weken moeten wachten. Als het dan nog niet is terug gestort dan kan je IDeal een verzoek laten indienen bij Deutsche bank.

Succes

Adella
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2024 22:23

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door Adella »

Ik heb dezelfde situatie. Niemand weet iets. Voor contactformulier(IDeal) ,heb je een link?
" Als het dan nog niet is terug gestort dan kan je IDeal een verzoek laten indienen bij Deutsche bank." -heb je een email adres?
Bedankt

Marlou.mex
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:53

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door Marlou.mex »

Ik zit in hetzelfde schuitje. Vorige week zondag een ticket geboekt via Qatar Airways. Een foutmelding op hun site en geen tickets, maar wel het geld van de bankrekening. Chat en telefonisch contact gehad met Qatar Airways en zij kunnen alleen in het systeem kijken en zien dat er niet is betaald.
Via het contactformulier op de site van Currence een melding gemaakt (op maandag), maar hier komt ook geen bericht op terug. Dus er ook maar een mail achteraan gestuurd (op woensdag) en ook hier is nog geen bericht op terug gekomen. Hopelijk komt het goed, maar ik ben niet erg hoopvol tot nu toe.
Iemand nog ideeën wat ik verder nog zou kunnen doen?

Marlou.mex
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:53

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door Marlou.mex »

Ik heb nogmaals met Qatar Airways gebeld en de man die ik deze keer aan de telefoon had, gaf aan dat je in dit soort situaties 14-28 dagen moet wachten, maar dat in die periode je geld automatisch terug gestort gaat worden. We wachten dus nog maar even af.

slenkiws
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024 02:44

Re: IATA en / of Qatar Airways

Ongelezen bericht door slenkiws »

https://www.ideal.nl/contact#form hier kun je je melding maken.

Wij kregen na enkele dagen een reactie dat we 14 dagen moesten wachten per email.

Na 14 dagen te hebben gewacht hebben we terug gemaild met de vraag of IDeal een verzoek kon indienen bij Deutsche bank. Daarna hebben we het geld binnen een week terug gekregen.

Ik weet niet of de terugstorting kwam door het verzoek of dat er wat meer tijd was verstreken.

Succes ermee en komt hopelijk snel goed voor jullie.

Plaats reactie