Ik moet van Transavia mijn geannuleerde vlucht snel omboeken - mag dit?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
hansij
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2022 21:01

Ik moet van Transavia mijn geannuleerde vlucht snel omboeken - mag dit?

Ongelezen bericht door hansij »

Onze vlucht naar Malaga wordt 6u voor vertrek geannuleerd door Transavia, wegens tekort aan personeel. Zwaar balen, al kan ik rationeel wel bedenken dat dit kan gebeuren.

Je verwacht dan wel dat Transavia dit zonder mitsen en maren oplost. Nee dus.

Tickets kunnen alleen kosteloos veranderd worden tot een reisdatum van 1 juli….wij kunnen pas weer in september vakantie opnemen. Dat kan niet eerder met ons werk….Als ik mijn ticket wil laten wijzigen naar september, moet we verschil in tarief betalen…terwijl de tickets in juni veel duurder zijn dan in september…dus voor Transavia is het toch juist voordeliger dat ik in september boek??? Sowieso verwacht ik dat ze zonder mitsen en maren dit regelen...te veel verwacht.

Wegens “omstandigheden” - Corona en zo, was deze trip samengesteld uit losse enkeltjes, overblijvselen van vorige reizen die door Corona mislukt waren….heenweg en terugweg wel bij Transavia. De terugweg wil Transavia niet eens zonder omboekingskosten aanpassen, want er is niks mis met de vlucht terug uit Malaga…we moeten maar zorgen dat we in Malaga staan …sic

Ik heb de heenweg maar geannuleerd, en in September bij Ryanair geboekt…ik dacht dat ik er goed aan deed om niet het goedkoopste te boeken en bij een Nederlandse maatschappij. Nee dus. In toekomst gewoon weer Ryanair waar mogelijk….

En dan heb ik het nog niet eens over het hotel wat niet meer kosteloos geannuleerd kan worden. Dat geld zijn we ook kwijt.

Mag Transavia zomaar een termijn hanteren van 3 weken waar ik dan alleen kosteloos mijn reis opnieuw moet boeken? Ja en dat van retour vlucht….ik ken de kleine lettertjes maar als je je klanten wilt wegjagen…ga zo door

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ik moet van Transavia mijn geannuleerde vlucht snel omboeken - mag dit?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In mijn ogen probeert Transavia heel makkelijk vanaf te komen.

In het beginsel moet Transavia proberen om u alsnog op plaats van bestemming te krijgen. Indien dit bij Transavia niet lukt dan moeten hun u omboeken naar een andere luchtvaartmaatschappij. Dit mag ook naar een andere luchthaven zijn, waarbij de extra transfer kosten voor Transavia zijn. U moet akkoord gaan met de eerste beschikbaar reismogelijkheid.

Mijn advies is om contact met Transavia op te nemen met het spoednummer (www.transavia.com/nl-NL/service/klantenservice/contact/ onderaan de pagina) en vraag of hun u een alternatieve vlucht wilt aanbieden zodat u alsnog op uw bestemming aan komt. Zeg dat hun dit wettelijk verplicht zijn, dit staat op de website van de overheid (www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtv ... een-vlucht). Indien Transavia dit weigert stel dan deze vraag op Whatsapp, Facebook of Twitter zodat u bewijs hebt (wacht op antwoord voordat u een andere vlucht boekt).
Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt bel hun zo snel mogelijk op (vul alvast online aanmeldformulier in) en vraag of hun u willen helpen.

Indien de luchtvaartmaatschappij weigert u om te boeken, kunt u zelf een andere vlucht boeken en de kosten hiervan declareren (zie www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... eannuleerd). Dit moet wel redelijkerwijs zijn, dus bijvoorbeeld hetzelfde klasse.

Indien u meer dan 5 uur vertraging oploopt MAG u uw geld terug vragen. Dit moet binnen 7 dagen teruggestort worden. Helaas heeft u dan niet recht op een vergoeding voor nevenschade of voor vertraging (zie hieronder).

Voor na de vakantie;
Daarnaast heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding indien u meer dan 3 uur te laat op uw bestemming aan komt, tenzij er sprake is van overmacht. Of er sprake is van overmacht (kans is groot dat Transavia hierop gaat beroepen) kan ik niet beoordelen.
Indien Transavia moeilijk hierover doet neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of een commerciale claimbedrijf.

Voor advies neem contact op met www.juridischloket.nl

Mart2022voornu
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2022 17:26

Re: Ik moet van Transavia mijn geannuleerde vlucht snel omboeken - mag dit?

Ongelezen bericht door Mart2022voornu »

Ik heb dezelfde ervaring met Transavia. 4 dagen na mijn boeking is de heenvlucht geannuleerd en kon het beste alles online regelen. Mail gekregen dat ik kosteloos kon omboeken. Blijkt niet zo te zijn. Ik heb 116 euro bijbetaald en transavia weigert al tot 2 keer toe te betalen omdat de vlucht twee weken voor vertrek geannuleerd is. Gewoon misleiding is het.

Plaats reactie