LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de aap gelogeerd met Koning Aap

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
G.Scheer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:59

In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door G.Scheer »

Wij hebben een slechte ervaring met Koning Aap. We hebben in oktober een reis door peru,chili en bolivia gemaakt en ten eerste hadden we een reisbegeleidster (overigens niets ten nadele van haar, zij was erg deskundig) van pure peru en niet van koning aap, die had zelfs ook niks met koning aap te maken. pure peru werkt vanuit peru voor koning aap. is dus ook lekker makkelijk als er wat mis gaat.niet dus. ten tweede ontbrak er zuurstof op de plekken waar je zo hoog zit, dat er makkelijk hoogteziekte kan ontstaan, waarbij dat van levensbelang is. we kwamen djoser tegen, die had dat wel bij zich. koning aap vind dat allemaal niet nodig, volgens hun, zou het allemaal wel meevallen met de hoogte ziekte. duidelijk hebben die mensen daar op kantoor nooit enige ervaring met hoogte gehad, want op onze reis waren er een paar mensen enorm slecht aan toe en het was levensgevaarlijk dat er geen zuurstof aanwezig was, er had van alles kunnen gebeuren. ten derde, dat vinden we zeer kwalijk, is dat als er iets niet door gaat en je hebt er voor betaald, je kan fluiten naar je geld. wij hadden een 2-daagse inca trail geboekt van 199 euro p.p en dat ging niet door,twee weken van te voren en nu na vele brieven, krijgen we 30 euro p.p van koning aap terug. stelletje dieven. Een hoop blabla in hun brieven en zo denken ze overal onderuit te kunnen.We vragen alleen maar ons betaalde geld terug en niet eens een schade vergoeding, omdat onze laatste week vakantie hierdoor behoorlijk verpest is. We zijn bezig met de rechtsbijstand en volgens hun staan we volledig in ons recht. dit muisje krijgt dus nog een staartje. maar voor ons en nog een groot gedeelte van de groep is het de laatste keer koning aap geweest, nooit meer weer!

bagger
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:51

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door bagger »

Waar gaat dit allemaal over, zoveel negatieve energie? Uw vakantie verpest omdat 1 ding niet doorging? U heeft zojuist een van de allermooiste reizen op onze planeet achter de rug (Nazcalijnen, Titicacameer, Machu Picchu, Zoutvlakten in Bolivia, La Paz, etc.), een reis waar menig landgenoot alleen maar van kan dromen. En u loopt te klagen over een paar tientjes.
Bovendien heeft u daar voor in de plaats een extra hotelovernachting (ipv overnachting in een tentje) en treinreis naar Aguas Calientes gehad.
Het feit dat Koning Aap, net zoals vele andere reisorganisaties, gebruik maakt van lokale agenten staat gewoon op hun site. Dit drukt de prijs en u bent een stuk goedkoper uit, waarschijnlijk een van de redenen waarom u voor Koning Aap koos. U moet geen vergelijking maken met Djoser, dat zijn luxere reizen, waarvoor je zeker 600 euro pp meer kwijt bent. En zuurstof kunnen jullie ook gewoon zelf kopen, hoor. Moet de reisleidster dit voor jullie aanschaffen van het schandalig lage salaris dat zij krijgt? Het lijkt soms wel of mensen alle eigen initiatief verliezen als ze met een groepsreis meegaan.

G.Scheer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:59

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door G.Scheer »

we klagen niet over een paar tientjes, maar over 400 euro!! Neem me niet kwalijk, maar dat schud ik niet zo uit mijn mouw, u misschien wel? Wij hebben het hele jaar hard gespaard om deze reis te maken en we betalen veel geld ervoor, dan mogen we ook zeker wat verwachten ja. En we verwachten dan ook dat als er mensen doodziek worden, als je op een hoogte van 4310 meter verblijft, dat er zuurstof aanwezig is, wat dan van levensbelang is!!! Duidelijk is dat u hier dus totaal geen ervaring mee heeft, anders zou u het weten!
Natuurlijk hoeft de reisbegeleidster dit niet zelf aan te schaffen, dat hoort nou juist de reisorganisatie te doen, die zo'n reis bedenkt, met alle gevolgen van dien. het zou wat zijn als de reisbegeleiding daar voor moet opdraaien.
Het was ook een waanzinnige mooie reis, maar het heeft voor ons een nare bijsmaak gekregen, door het missen van de Inca trail, waarvoor wij mede wél de reis hebben geboekt. Dat was een hoogtepunt van onze reis. En nog iets wat u zegt, klopt niet, wij hebben per p.p 88 dollar EXTRA moeten betalen, bovenop de 199 euro p.p. Daar krijgen we dus 30 euro van terug. Dus als u in vervolg iets beter wilt lezen, voor u u kritiek begint te spuien, bedankt.

bagger
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:51

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door bagger »

Beter lezen? Misschien moet u uw eigen verhaal nog een keer lezen, daar staat niets over 88 euro, die moest ik er zelf maar bijraden???? En ja, in dat geval lijkt Koning Aap fout te zitten.
Overigens heb ik genoeg ervaring, ik heb deze prachtige reis zelf ook gemaakt, en ook reizen op nog grotere hoogten.
Wat mij oprecht verbaasd is dat sommige mensen opeens niets meer zelf kunnen regelen als ze met een groepsreis gaan; ze verwachten dat de reisleidster werkelijk alles regelt. Hallo, zijn jullie ook zo passief als je zelf op reis bent. Is er nou echt helemaal niemand uit de groep op het idee gekomen om zelf een paar van die wegwerp zuurstofflesjes aan te schaffen; onbegrijpelijk.
Om het inca-trail gemis iets te verzachten: de 2-daagse trail valt (in tegenstelling tot de 4-daagse) nogal tegen: de eerste dag 's middags een stukje lopen, overnachten in een kamp, om 's ochtends vroeg, gelijk met de eerste bussen uit Aguas Calientes, aan te komen bij de Macchu Picchu. Als het om het mooie uitzicht bij aankomst gaat, dan kun je vanaf de Macchu Picchu ook even het pad omhoog nemen.

G.Scheer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:59

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door G.Scheer »

Oke, dat van die 88 euro was ik vergeten te vermelden.Wel
vreemd dat ik nergens vermeld heb staan, dat we een extra hotelovernachting hebben gehad in Aguas Calientes en u dat toch weet? :roll: Overigens had ik graag in dat tentje gelegen hoor. en dat uitzicht bij Machu Piccu hebben we wel gehad hoor, gelukkig.
Wat die zuurstof betreft, tijdens de 3 daagse jeeptocht kwamen we er pas op de eerste dag achter dat het er niet was, omdat iemand het nodig had. En ja, dan heb je ter plekke geen gelegenheid iets te kopen hé. We gingen er vanuit, dat het er zou zijn. Vanuit Koning Aap geregeld, niet vanuit de reisbegeleidster. U trekt conclusies dat wij niks zelf zouden kunnen regelen, ik heb het daar helemaal niet over gehad in mijn schrijven! Nergens staat beschreven dat we dat verwachten van de reisbegeleiding. u lijkt daar een beetje op gefrustreerd te zijn.
Als Koning Aap netjes ons geld had terug betaald, hadden we nu nergens over gezeurd en waren we ondanks het zuurstofgedoe, misschien nog wel een keer met hun op reis gegaan. Ze handelen gewoon hun zaken niet goed af en daar gaat het bij mij om,dat mag iedereen weten,die eraan denkt om met hun te reizen.

bagger
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:51

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door bagger »

Gefrusteerd zou ik het niet willen noemen. Ik ken in mijn direkte omgeving enkele reisleiders, en ken dus ook de verhalen van die kant en wat die allemaal over zich heen krijgen. :shock: Vandaar dat ik misschien een beetje fel reageer.
Er is niets geheimzinnigs aan het feit dat ik wist dat u een extra hotelovernachting had: de trail ging niet door, dus moest die nacht ergens anders doorgebracht worden. Dat kon zijn in Cuzco of Aguas Calientes, ik heb ook niet gezegd waar.
Ik ben overigens wel benieuwd op welke gronden Koning Aap geen geld teruggeeft.

G.Scheer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:59

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door G.Scheer »

Op grond van artikel 12 lid 13 van de ANVR, als zijnde overmachtssituatie. Dat kan wel, maar alleen als wij zouden vragen om een schadevergoeding. En dat doen we niet, want we vragen alleen ons geld terug, wat we betaald hebben ervoor.
Wat betreft het weten van de hotelovernachting, ging ik bijna denken dat u zelf in dienst was bij Koning Aap, vandaar.
Wij waren erg blij met onze reisbegeleidster en we zijn ons er echt wel van bewust, dat die er niet is, om alles voor ons te regelen en te doen. Dat zouden we zeker niet verlangen en zo blijft er ook nog wat voor onszelf over te ontdekken.

bagger
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jul 2006 17:51

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door bagger »

Oke, het plaatje begint nu duidelijk te worden. Wat ik me nog afvraag is waar die 88 euro pp extra opeens vandaan komt. Was dit bedrag voor de wijziging van de trail, of was dit bedrag voor iets anders, zoals brandstoftoeslag? En bent u op een andere manier nog gecompenseerd, bijvoorbeeld gratis entreetickets voor de macchu picchu?

jan_b
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2007 22:08

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door jan_b »

U vraagt aan de reisorganisatie om luchtflessen om hoogteziekte tegen te gaan??? Als u op de site van koningaap de reisbeschrijving heeft gelezen (uiteraard heeft u dat gedaan) dan leest u het volgende:

Door het zuurstofgebrek wordt de ademhaling versneld en adem je meer vocht uit dan normaal. Vandaar dat je veel moet drinken: boven 2500 meter in elk geval drie tot vier liter per dag!

Oftewel: hoogteziekte kan je voorkomen door veel water te drinken en goed te letten op de symptomen van hoogteziekte.
Ik ben in India op ruim 5000 meter geweest maar geen zuurstof flessen aan boord maar wel waterflessen!
Ik heb in geen enkele beaschrijving gelezen dat een organisatie zuurstofflessen meeneemt of je moet de Mount Everest beklimmen.

John.D
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 11:09

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door John.D »

Ik ben met Sawadee op vakantie naar Bol/Peru geweest. Een zeer ervaren organisatie. Heb geen zuurstoffles gezien.
Wat waren de symptomen dan wel dat het voor een aantal personen zelfs LEVENSGEVAARLIJK werd?

RiaH
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 11:39

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door RiaH »

Vooraf: ik ben op dezelfde reis meegeweest als G.Scheer.
Wat heet gevaarlijk!
2 echtparen moesten in de 1e nacht doorreizen tijdens onze (zout)vlaktetocht in Bolivia vanwege ernstige klachten(oa hevige hoofdpijnen) naar het lager gelegen Uyuni.
Hebben dus niets van de zoutvlakte gezien.
Meerdere mensen hadden hoofdpijnklachten of last van duizeligheid.
Ik weet zuurstof is niet zaligmakend maar kan het een en ander wel verlichten. Er werd genoeg gedronken, en de ene mens is de andere niet. Wat opviel bij ons dat vooral oudere mensen er last van hadden. En waar het eigenlijk om gaat dat Koning Aap vooraf aan medereizigers beloofd had dat er zuurstof zou zijn. Iets wat ze nu overigens ontkennen.
Wie neemt het wel mee: Djoser, hebben we nog van gekregen toen we ze tegenkwamen in Bolivia.
Fox, een collega is daar ook geweest en hadden zuurstof.
Onderweg in de trein naar Machu Picchu kwamen we Engelsen tegen die er ook over konden beschikken.
Dus zo gek is het nog niet.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door Mk »

Apart, toen ik er was lagen de zoutvlaktes nog op hetzelfde niveau als Uyuni....

Overigens kan ik me herinneren dat met name de ouderen in de groep pilletjes meehadden tegen hoogteziekte. Pilletjes die je daar ook gewoon in een apotheek kon kopen.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door sprookje »

Nu wat die zuurstof betregd doe ik geen uitspraak,daarvoor weet ik te weinig van de betrefende reis.Wat ik wel weet,als ik een excursie boek en betaal en deze gaat om wat voor duidlijke of onduidlijke reden niet door dan wil ik mijn reeds betaald bedrag terug,dat is maar normaal en indien men mij dat niet zou willen betalen zet ik er gewoon mijn advocaat op maar terug betalen zullen ze.

G.Scheer u heeft groot gelijkzij moeten u geld terug betalen wegens niet verleende diensten,de compensatie die zij u verleende door een gratis hotelkamer (niet gevraagd) te beschikking te stellen ontlast hen ieder geval niet van terug betaling.

Succes :wink:

RiaH
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 11:39

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door RiaH »

Reactie op MK
Hebben ze ons weer bedonderd!
We maakten een 3-daagse tocht beginnende in Chili (vanuit San Pedro de Atacama). Het zal daar op de 1e dag wel hoger geweest zijn?
Overigens heeft het bij 1 echtpaar ook niet echt geholpen.
Vooraf in Nederland hebben wij nog geinformeerd over pilletjes tegen hoogteziekte. Dat wordt afgeraden, het middel zou erger zijn als de kwaal!
Note! Zit je midden op de vlakte dan heb je ook even geen apotheek voor handen.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door rene117 »

tot 3700 meter heeft men geen zuurstof flessen nodig

jan_b
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2007 22:08

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door jan_b »

Hoofdpijn is, hoe gek het ook klinkt, normaal bij hoogteziekte. De vraag is of de hoofdpijn weggaat bij paracetamol (GEEN aspirine aub)
Hoofdpijn , misselijkheid en duizeligheid is de lichtste vorm van hoogteziekte. Wat rustiger aan doen, opdezelfde hoogte blijven, maar je kan wel verder. Erger wordt het wanneer de hoofdpijn niet weggaat na het innemen van paracetamol, hoesten, ernstige vermoeidheid. Bij deze verschijnselen is dalen de enigste optie.
Ouderen hebben minder vocht 'aan boord' en moeten dus meer drinken dan jongere mensen. En niet drinken als je dorst hebt maar ook tussendoor drinken, desnoods met tegenzin.
Als een organisatie de reis goed uitstippeld zorgen ze voor een paar rustdagen op hoogte bv op een hoogte van 3500 meter. Het lichaam kan dan aan de hoogte aanpassen.
Maar ik denk dat in jullie geval in een rap temp naar een hoogte van 4000 meter wordt gereden en dat is vragen om moeilijkheden. Daarom zijn er bij andere organisaties wellicht zuurstofflessen ter verlichting van de verschijnselen maar voorkomen van hoogteziekte is het zeker niet. Je moet zelf maatregelen treffen tegen hoogteziekte ook al is er zuurstof aan boord!!!
Graag wil ik van jullie weten of in deze reis in een rap tempo naar boven wordt gereden.

RiaH
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 11:39

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door RiaH »

Pas op met het boeken van excursies vooraf in Nederland. Wij hadden vooraf een excursiepakket en een 2-daagse Inca-trail naar Machu Picchu geboekt. Dit wordt overigens door Koning Aap aangeraden omdat het ter plaatse bijna niet mogelijk is (maximum aantal mensen per dag in het gebied). Dit laatste kostte € 199,- pp. Helaas ging onze trail niet door omdat de trein niet reed op de bewuste dag vanwege acties in het gebied. Om toch Machu Picchu te kunnen zien werd ons een alternatieve excursie aangeboden waarvoor we nogmaals $88,- pp. moesten betalen. De reis naar Aguas Calientes (plaatsje in de buurt van Machu Picchu) zat overigens standaard in de reis. Het werd ons al snel duidelijk dat we niet of nauwelijks schadeloos zouden worden gesteld door Koning Aap. Uiteindelijk werd ons € 30,03 pp aangeboden als coulance. Zelfs het inschakelen van de geschillencommissie (inleg € 100,-) heeft niet geholpen. Het werd op overmacht geschoven en volgens de ANVR (regels en artikelen) zou eenieder voor z'n eigen schade moeten opdraaien. Aan het feit dat wij alles betaald hebben wordt kennelijk voorbij gegaan. Het is voor ons nog steeds een raadsel welke schade Koning Aap (en alle onderliggende bureau's) geleden hebben. Wij hebben betaald (en zelfs meer) als zou alles normaal door gegaan zijn.

Koning Aap kan zich nu beroepen op regels(ANVR), desalniettemin vinden wij dat we niet klantvriendelijk schadeloos gesteld zijn. Voor ons geen Koning Aap meer dus.

Overigens zou dit ook voor andere organisaties kunnen gelden. Vooraf informeren wat er gebeurd indien een excursie niet door gaat lijkt een must.
Dit hebben we overigens vooraf wel gedaan bij Koning Aap betreffende de vlucht over de Nasca-lijnen. Vanwege mist bestaat de mogelijkheid dat er niet gevlogen wordt. De vluchten schuiven dan wel door naar de volgende dag maar wellicht ben je niet in staat om die te maken.
De reis gaat immers verder en dan moet je mee.
Antwoord van Aap: Dat bekijken ze ter plekke of je je geld terug krijgt. Gelukkig ging dit bij ons door. maar of je in het andere geval geld terug krijgt???
Geen excursies vooraf boeken dus.

Ceasar68
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2004 21:48

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door Ceasar68 »

Ik heb ooit een reis door Azië geboekt bij Koning Aap. Daar zijn een paar zaken echt verkeerd gegaan en Koning Aap was bewijsbaar in gebreke. Ik ben naar de geschillencommissie gegaan en heb bijna 1.000,- Euro gekregen. Ik mag wel zeggen een mazzelprijs voor Koning Aap.

Het geld kan me geeneens zoveel schelen, maar wel dat ze schuldig zijn bevonden. De manier waarop Koning Aap met haar klanten omgaat die klagen is ongehoord slecht. Ze nemen je niet serieus, ze proberen je met een fooi (die dan ook nog een tegoedbon is) af te schepen en een keertje fatsoenlijk je excuses maken omdat je fout zit is er bij Koning Aap niet bij.

Het jammere is dat ze wel mooie reizen maken. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat bij bij Koning Aap in België hun reis boeken omdat zij wel hun afspraken nakomen.

Maar.... laat je reis niet verzieken door 1 of 2 slechte ervaringen. Bij alle mooie dingen die je hebt gezien valt de slechte ervaring toch in het niet?

RiaH
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 11:39

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door RiaH »

De reis was zeker mooi en onuitwisbaar.
We hebben vele leuke dingen gedaan en mooie zaken gezien.

Het is alleen jammer dat je met een kater blijft zitten die je nog maanden bezig houdt. Bellen, schrijven, reageren, etc.
Je hebt dezelfde procedure doorlopen met de geschillencommissie.
We hebben er nu een punt achter gezet en de volgende reis is reeds geboekt.
Een maand door Midden Amerika maar nu met Sawadee.

xenu
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2006 16:07

Re: In de aap gelogeerd met Koning Aap

Ongelezen bericht door xenu »

Dat programma's aangepast worden, kan ik inkomen. Maar als een geboekte excursie niet doorgaat, is het toch vreemd dat je het geld niet terug krijgt. En het vreemde is nog dat dit, als ik het goed begrijp, de ANVR blijkbaar vindt dat dit een normale gang van zaken is.

Gesloten