LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klagen en zeuren

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.

Is de gemiddelde vakantieganger anno 2006 eerder geneigd te klagen ten opzichte van 10 jaar geleden?

Ja! Iedereen probeert overal een slaatje uit te slaan
38
78%
Ja, maar die mensen hebben gewoon groot gelijk
7
14%
Nee
4
8%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Beste mensen,

Ik ben nieuwsgierig. Na 2 jaar gewerkt te hebben bij een touroperator heb ik mijn buik vol van vakantiegangers.

Nee ik heb het niet over de mensen die een realistische kijk op het leven (en vakantie!) hebben. Ik heb het ook niet over de mensen die terechtkomen in zeg een bouwput vol met vleesetende maden, glas op het terras en handtastelijke accommodatieeigenaar.

Ik heb het over de zeikende, klagende, ik-probeer-er-alles-uit-te-halen-wat-er-in-zit, niet-realistische vakantieganger. Degenen die 6* UAI verzorging verwachten in een 2* hotel (10 euro per nacht). Degenen die het hebben over een ongunstig reisschema als ze om 11:00 's ochtends vertrekken en om 17:00 terugvliegen (en dus BESTOLEN ZIJN VAN 2 DAGEN VAKANTIE). De mensen die een vergoeding eisen omdat er geen varkensvlees bij het buffet zat (in een moslimland!).

Mensen die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor de gewoontes in een ander land. Die sowieso geen beetje gezond geduld kunnen tonen, u weet wel, eerst schreeuwen dan zien we wel weer verder.

Is het omdat de vakantieganger anno 2006 gewoon veel veeleisender dan 10 jaar geleden? Is het een trend om ontevreden te zijn? Of was het 10 jaar geleden precies hetzelfde?

Voor de slimmeriken (Lau? :P ) kom a.u.b niet met ga dan werken voor een touroperator die wel kwaliteit levert. Afgezien van hier en daar een terechte klacht, welke gewoon netjes afgehandeld worden, is alles prima in orde.

rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door rene112 »

Mensen die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor de gewoontes in een ander land. Die sowieso geen beetje gezond geduld kunnen tonen, u weet wel, eerst schreeuwen dan zien we wel weer verder.



laat ze dan eerst aan ons land aanpasen
ik begrijp niet waarom je zeurt

Wankytan
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:15

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Wankytan »

Poeh ik geloof dat ik maar niet bij de touroperater ga boeken waar jij werkt(e), hahaha geintje. :lol:

Ik vind dat je het in het extreme trekt, terwijl er klachten zijn die terecht zijn in de ogen van de vakantieganger. Volgens mij heb jij je haren al overeind als er een klacht is en heb je al een vooroordeel. Terwijl je eigenlijk middenin moet staan en alles open moet laten.

Maar als ik jouw reacties lees op klachten van mensen hier op het forum, heb je je oordeel al klaar voor je precies weet of het gegrond is of niet. en dan heb ik het niet over vertrektijden, die kunnen nu eenmaal veranderen. Maar ook de manier waarop je daar reageert, gewoon gefrustreerd komt het over. En misschien heb je wel heel veel mee gemaakt en baal je daarvan. Maar je hoort iedere klacht open te bekijken, van twee kanten, anders heb je wel het verkeerde vak gekozen.

Mensen boeken een vakantie vaak voor veel geld, hebben daar verwachtingen van. En natuurlijk heb je mensen die overal iets over hebben. Maar jij trekt het na de kant dat de meeste klachten onterecht zijn, dat het zeuren is.

Het is niet iets van deze tijd, klachten zijn er al zo lang vakanties geboekt worden. 10 jaar geleden had je het nog niet zo in de gaten omdat je er niet middenin zat, denk ik.

Gelukkig hebben wij, nog nooit een klacht in hoeven dienen, over de meeste reizen waren we meer dan tevreden. Maar zou er ook niet voor terug deinzen het wel te doen.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Mk »

10 jaar geleden had je geen Turkije (of Brazilië of Mexico of noem maar op) waar je voor goedkopie goedkopie terecht kon voor all-inclusive vakanties. Mensen die vroeger niet verder kwamen dan een camping in Spanje (tussen alle andere Nederlanders) gaan nu 'op luxe' naar een hotel en verwachten dan ook wat. Dat dat vaak niet kan voor het geld wat ze ervoor betalen komt niet bij ze op en dat zulke landen andere gewoontes hebben is maar helemaal vreemd.

Je mag vaak al blij zijn als ze weten in welk land ze zijn. Zelf meegemaakt in het vliegtuig naar Isla Margarita: de visum-formulieren worden uitgedeeld, zegt een vrouw die voor me zit 'das gek, toen ik vorig jaar naar Spanje ging hoefde dat helemaal niet...".. :shock:

Wankytan
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:15

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Wankytan »

:lol: Je mag blij zijn als ze weten in welk land ze zijn hahahah. Ja dat heb ik ook een keertje op tv gzien, bij Frits Bom, mensen wisten niet waar ze op wintersport waren.

We zijn allemaal zo goed om deze dingen te onthouden, die gaan erin als koek.

Alle mensen die op vakantie gaan, kijken niet alleen of ze goedkoop uit zijn. Jij doet net of alle klachten door de mensen zelf komen hadden ze maar meer uit moeten geven???? Genoeg klachten van mensen die wel geld uitgeven voor een goede vakantie maar niet krijgen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door eeliane »

Mensen moeten zich wel blijven realiseren dat service en luxe geld kosten, veel geld. Betaal je weinig verwacht dan ook weinig dan kan het alleen maar meevallen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door hharteman »

Over het algemeen zijn de mensen zeer kritisch geworden terwijl er eigenlijk met de goedkope reisjes niets veranderd is.
Het speelde zich alleen af in andere landen.

Toen ik in de tijd van Franco in Spanje kwam, was er ook geen patat met appelmoes maar paella, tappas en vissoep en stierenkloten.
Je sliep ook in een luizig hotel waar de cucarachas met je op de loop gingen en als er al eens iets gedaan moest worden was het manana senor.
Ook buikloop was standaard en de dozen Norrit hebben veel ongemak weg genomen in die tijd.(werkt trouwens nog steeds goed).
Ooit wel eens een Spaanse ober hard zien lopen? Ik dus niet.

Ik heb weinig mensen horen klagen in die tijd.
Dit hoorde allemaal bij de charme van het land.
De zon scheen er lustig op los, en dat is wat wij in dit land nogal eens tekort komen en dan ben je gauw tevreden.

De jongere generatie is verwend en gaan al chagrijnig op vakantie.
Dit keer is het land Turkije en all-in.
De aardappel is ook hier niet het hoofdvoedsel dus er word minder patat gemaakt.
Dan wordt het al een stuk moeilijker voor ze.
Gatsie, het eten is koud/lauw.
Ja dat is normaal daar.
Bij 40 graden Celsius heeft een Turk geen behoefte aan hete brij.

Wat zijn die zwarte randen in de douche.
Bah schimmel, lees je veel als klacht.
Meestal worden die zwarte randen veroorzaakt doordat ze verkeerde kitsoorten gebruikt hebben.
Er is nu eenmaal minder vakkennis.
Schilderen doen ze daar met de stoffer.

Stond laatst in een 5* hotel bij het buffet met keuze uit 8 warme en talloze koude gerechten en gigantisch toetjesbuffet.
Achter me stond iemand die zei, alweer niets te vreten.
Wat verwachten ze in godsnaam?

In een ander hotel had ik een gesprek met de touroperator.
Onze conversatie werd ruw verstoord.
Een toerist had een glas wijn over haar Wibra hemd van 5 euro gekregen.
Ze wilde gelijk een schadeclaim indienen, en dit kon niet wachten.
Toen ik tijdens het invullen van het formulier de opmerking maakte, dat ik ook een schadeformulier wilde indienen omdat door de slechte vloer van het hotel er een gat in 1 van mijn sokken was gekomen, werd ik giftig aangekeken.

Ja, men zeikt veel, soms gerechtvaardigd, maar meestal niet.

Just my 2 cents

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Bedankt voor jullie reacties!

Je hebt gelijk Wankytan, zodra de zoveelste komt over de vertrektijden of 'ik heb een uur vertraging gehad, ik wil een dag vergoed hebben' dan staan m'n haren recht overeind.

Waar het mij om gaat is dat het lijkt of de mensen helemaal geen aanpassingsvermogen cq geduld meer hebben. Voordat ik in zelf zakelijk in aanraking kwam met de reisbranche is mijn terugvlucht ook wel eens om 06:00 's ochtends vertrokken. Nee het is ook mijn hobby niet om 2 uur 's nachts uit mn bed te komen, maar ja, het is niet anders. En dat je daarna pas om 12:00 de lucht in gaat (6 uur vertraging), nee is niet leuk (zeker niet met kleine kinderen) maar wat kan de reisorganisatie daar aan doen? Ook het personeel op de luchthaven is niet in staat persoonlijk daar iets aan te veranderen, maar als je hoort hoe mijn (indirecte) collega's geschoffeerd worden.

Mensen die zwaar grof worden (je bent gewoon een kutwijf! jullie naaien ons! tegen mn collega) als je ze vertelt dat ze het diner wat ze hebben 'gemist' niet terugkrijgen omdat het hotel nou eenmaal op nachtbasis wordt gecalculeerd.

Natuurlijk mag je kritisch zijn en natuurlijk hoef je niet maar alles te accepteren. Het gaat mij een beetje om de algemene mentaliteit.

P.S. er zitten ook schatten van klanten tussen :wink:

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Lol je hebt mn dag goedgemaakt hharteman, ik kom niet meer bij :P

jill 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:15

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door jill 2 »

Zarine,ik kan je alleenmaar gelijk geven.
Wij reizen een keer of 5 per jaar en natuurlijk valt het ene hotel of appartement beter mee dan het andere.
Maar wij hebben de laatste 5 jaar nooit een klacht moeten indienen.
Wij kijken altijd naar prijs/kwaliteits verhouding en of hebben wij vaak geluk of zijn we ons meer bewust wat we kunnen verwachten voor de betaalde prijs.
Wij kiezen niet snel voor een all-in formule omdat we geen mensen zijn die de hele dag in het hotel blijven.
Onze ervaring is dat sommige over het kleinste detail vallen en dan hierdoor de rest van hun vakantie laten beinvloeden of zelfs verpesten.
Nee hoor wij zijn over het algemeen heel tevreden maar houden ook wel altijd in ons achterhoofd dat in bepaalde landen de beoordelingen van de hotels anders is dan bv Nederland.
Als we bv naar Egypte gaan nemenwe altijd een 5 sterren hotel,omdat we weten dat een 3 of 4 sterren daar heel anders zijn dan hier.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Laurent »

Zarine, welk beroep ga je nu uitoefenen ???,


Natuurlijk moeten reizigers hun klachten doorgeven, de meeste reisburo,s verkopen reizen en zijn niet thuis bij klachten, stressbestendigheid en verdraagzaamheid is ook een factor van belang.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Ik ben weer terug in mn oude vakgebied (ICT).

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Jonjo »

DE NEDERLANDER!!!!Een vijf sterrenhotel met alles erop en eraan tegen een vijftgerjaren tarief.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ooit wel eens een Spaanse ober hard zien lopen? Ik dus niet.
Deze opmerking komt mij zeer denigrerend over!!
De gemiddelde Nederlandse ober kan van zijn Spaanse collega nog héél veel leren!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door eeliane »

hharteman, leuk stukje, helemaal raak!!!
De typische hollander ' voor een dubbeltje op de eerste rang'. Volgens mij bestaat deze uitdrukking ook alleen maar in nederland, haha.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door G7 »

Ik vind persoonlijk niets mis, met dat voor een "dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Wij hebben meerdere malen voor dat dubbeltje gereisd en verwachten er dan gewoon niet teveel van. Als het dàn wel meevalt, is dat mooi meegenomen. Zal ook vast niet klagen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz.. dat is meer: voor een dubbeltje ergens willen zitten en de eerste rang is mooi meegenomen, toch?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Laurent »

juist, en als het eens tegenzit niet verder zeuren en met de vingertjes wijzen. :) :D

Captain Peacock
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Captain Peacock »

Mooi geschreven!!!


en o zo waar...duppie eerste rij en zit het maar even tegen meteen een scheur opentrekken...

PRETTIGE VAKANTIE!!!!

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door janxx »

na 34 jaar met plezier in de touristenbranche gewerkt te hebben ben ik blij dat er langzaam een einde aan komt. het geklaag van de tourist wordt met de dag erger, willen alles voor niets, en verwachten het onmogelijke... gelukkig zijn er ook nog tevreden mensen en daar doe je het voor... zeikers blijf thuis. mensen met serieuse klachten hoeven niet op dit forum te klagen die worden direct geholpen door hun reisorganisatie. deze weten best wel of een klacht reeel is of gewoon weer iemand die gel terug wil.. groet janxx :wink:

Gesloten