LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Sinds verleden week is bekend dat Martinair stopt met zijn directe vluchten op Orlando.
Martinair komt echt met een geweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig alternatief, voor de mensen die geboekt hebben bij Martinair zelf.
Deze passagiers worden overgeboekt naar de vlucht naar Miami...hoe men in Orlando komt, dat moet men zelf maar uitzoeken, dat is volgens Martinair hun probleem niet.

Ik zelf heb een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie, deze gaan voor mij eigenhandig een alternatief zoeken.

Ik ben benieuwd wie er nog meer "gedupeerd"is door deze fijne beslissing en wat hun voor alternatief aangeboden hebben gekregen....

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door diepezucht »

Mijn ouders zitten met hetzelfde.

Ze hebben alleen niet bij een TO geboekt, maar rechtstreeks bij MP. Ze gaan nu met de laatste vlucht heen naar Orlando en via Miami naar huis. De huurauto (Alamo) kan daar zonder extra kosten worden ingeleverd.

Het is wel eigenaardig trouwens dat Martinair met deze bestemming stopt. Orlando is naast de bekende pretparken "Shoppers Heaven", met de huidige dollarkoers verdien je de prijs van je ticket dubbel en dwars terug.

De touroperators zijn er ook niet blij mee:

http://www.reisrevue.nl/nieuws/id1605-3 ... op_mp.html

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Antigoon »

Saskia,

Wij hadden ook voor een aantal personen, waaronder kinderen, geboekt naar Orlando komende zomer.

Alles eromheen ook al geregeld (Auto, Hotel) en dan krijg je zo'n emailtje met inderdaad een zeer vreemde oplossing. Alsof je met een aantal kinderen 's avonds nog even een paar uur door Florida gaat toeren om bij je hotel te komen.

Hebben Martinair nu maar gecancelled en bij een andere maatschappij geboekt. Je moet echter wel 3 weken wachten totdat je je geld van Martinair terug hebt gekregen.

Erg klantvriendelijk, maar niet heus.

Antigoon.

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Nee klantvriendelijk zijn ze niet echt.....
Ik persoonlijk heb bij Holland International geboekt, via D - Reizen, ik heb van hun het volgende alternatief gekregen:

Vertrek
Van Amsterdam (Schiphol) naar Orlando (International Airport)
Vertrektijd 08:00 Ma 28 Apr 08 14:29 Ma 28 Apr 08
Via Detroit (Wayne County Airport)

Retour
Van Orlando (International Airport) naar Amsterdam (Schiphol)
Vertrektijd 13:30 Ma 5 Mei 08 07:35 Di 6 Mei 08
Via Detroit (Wayne County Airport)

Moesten wel € 35 p.p bijbetalen......natuurlijk ja gezegd, nu vliegen we KLM/ Northwest en ben er 5 uur eerder dan met martinair....compenseert weer die € 105,- zullen we maar zeggen...ja het is allemaal heel erg vervelend...niet zozeer dat het gebeurd maar de houding van Martinair...die staat mij echt niet aan.....ik snap dat je ff met de handen in het haar zit.....
Kijk eens op het Orlando forum hier wordt er volop gediscuseerd en worden tips gegeven....

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door aussienl »

Dat begrijp ik niet? Je vliegt nu via Detroit en bent er 5 uur eerder dan origineel met Martinair?
Detroit is helemaal in het noorden van de VS en Miami in het zuiden. Hoe vloog Martinair dan? Via China ?

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Nee vetrek eerder....dus kom ik eerder aan op de dag........de reistijd verschilt 2 uurtjes.......even uit mijn hoofd gezegd, nou trek daar die overstap van 1,5 uur vanaf en je hebt eigenlijk een nagenoeg gelijke vluchtduur.........martinair was ook bijna 10 uur......

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door aussienl »

Oohh ok. Dan nog. Om van A'dam naar het noorden van de US te vliegen en dan weer naar het zuiden snap ik niet.

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Sommige dingen moet je niet willen snappen...het klinkt wat onlogisch maar ja dit is de beste verbinding.....kan ook wel via bestemmingen zuidelijker gelegen...maar dan hebben we een lange overstap.....en vergeet niet dit zijn natuurlijk lijnvluchten die stoppen altijd op dezelfde plaats en vandaar uit neem je een aanslutende vlucht....ach wij gaan tenminste nog...ik raad iedereen aan eens een kijkje te nemen op

http://www.orlandotips.nl/phpBB2/index.php

of op

http://floridaforum.nl/

Dan kan men eens met eigen ogen zien hoezeer mensen gedupeerd worden.......

meeleester
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2006 19:12

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door meeleester »

Saskia, jouw heenvluchten zijn waarschijnlijk te kort op elkaar geboekt. Na het landen op Detroit Wayne County (DTR), moet je eerst mét koffers door de douane voor je naar de gate kunt voor de vlucht naar Orlando. Je moet namelijk door de douane op de luchthaven waar je voor het eerst het land in komt. En dat door de douane en TSA (veiligheidscontrole) gaan, kost je wel even tijd.

Ik had zelf hetzelfde vluchtschema voor mijn trip naar Orlando afgelopen september. Ik ben als eerste persoon van die vlucht door de douane gegaan -met dank aan airportassistance-, de koffers waren ook al snel op de band, zowel douane als TSA verliepen vlotjes en nog voor ik door de douane heen was, was de 2e vlucht al vertrokken.

Zorg er voor dat men je op de vlucht van 1 uur later van DTR naar MCO (Orlando international) boekt. Kost niets extra, maar geeft wel veel gemoedsrust. Zeker als je met meerdere mensen reist kan het lastiger zijn om overgeboekt te worden als je een vlucht mist.
De tijd in het huidige schema tussen beide vluchten staat 99% garant aan het missen van de 2e vlucht en het risico nemen dat bij ter plekke omboeken de volgende vlucht al vol zit. Reken zeker 2,5 uur vanaf landingstijd om alles te doorlopen van taxieën naar de gate, uit vliegtuig gaan, wachten op koffers, door douane, door TSA, koffers weer afgeven voor vlucht, naar de volgende gate gaan.

Terug kun je wel korter rekenen omdat je dan al op MCO door de douane gaat. Dit alles uiteraard zonder vertragingen.


Overigens heeft zo'n overstap wel weer een handigheidje voor mensen die naar walt disney world gaan en gebruik maken van de disney magic express. Omdat zij al op een andere luchthaven Amerika binnen gekomen zijn, hoeven ze op MCO niet meer door de douane. Zij kunnen dus zo doorlopen naar de DME-desk en de bus in. Hun koffers worden door Disney van de bagageband geplukt en op de hotelkamer bezorgt.

Mensen die op Orlando Amerika voor het eerst binnenkomen en gebruik maken van de DME moeten eerst mét koffers door de douane en hebben dan 2 opties;
- koffers weer inleveren op een baggageband, naar DME en koffers verschijnen vanzelf op de hotelkamer
- koffers meenemen de DME in en zelf dus slepen met de koffers.

Let op!! Zorg dat je je reserveringsnummers van de tickets hebt. Je kunt vanaf 3 maanden van te voren online inloggen (www.nwa.com) en een stoel voor jezelf laten vastzetten. Vervolgens kun je 24 uur van te voren online inloggen. Ideaal.

Qua algemene service, beenruimte, entertainment aan boord en hoeveelheid bagage die je mag meenemen is NWA in mijn ervaring een betere maatschappij dan Martinair. Wat rolstoelvervoer daarentegen betreft is NWA een maatschappij die nog heel wat te leren heeft.

Overigens vliegen er diverse maatschappijen op Orlando, allen rond dezelfde prijs (zo'n 450) etc. Je hebt dus een hoop keuze qua vliegtijden en toestellen waarmee gevlogen wordt. Waar mogelijk vlieg ik persoonlijk met amerikaanse airlines. Betere service -zeker op het gebied van gezondheidszaken- en een veel ruimere bagage allowance. Erg handig voor de terugvlucht nu met de lage dollarkoers. :wink:

meeleester
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2006 19:12

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door meeleester »

Aussie, je hoeft ook niet te snappen waarom men op een bepaalde route vliegt zoals ze doen. :wink:

Geen enkele maatschappij vliegt rechtstreeks op Orlando MCO vanaf Amsterdam. Nu dus nog Martinair, maar die kapt er mee. Dan heb je nog Lufthansa die rechtstreeks vanaf Frankfurt op MCO vliegt -handig voor diegenen in oostnederland- en that's it! KLM/NWA, Air France, American Airlines, Continental Airlines, United Airlines, Delta Airlines, British Airways; geen van allen vliegen ze direct. De Europese maatschappijen -excl. KLM- vliegen allemaal met minstens een tussenstop in Europa en vaak ook nog een tussenstop in Amerika. De amerikaanse airlines vliegen op voor hun handige bestemmingen. Orlando-Amsterdam en Amsterdam-Orlando is duidelijk niet winstgevend genoeg voor de airlines. Overstappen via Detroit, Atlanta, Houston, New York etc. is dat wél.

Op zich ook helemaal geen ramp ofzo. Persoonlijk vlieg ik zelfs liever met een tussenstop naar Orlando. Even lekker mijn 'benen strekken', 2 korte vluchten -voor mij dan, ik ben gewend aan 21/24 uur vliegen in 2 vluchten-, ik kan zelf kiezen met welk type toestel ik waarschijnlijk vlieg -tja, een mens kan nogal wat eisen hebben- en al op de eerste luchthaven door de douane. En bepaald niet onbelangrijk; beduidend betere vliegtijden!

Zo afwijkend is het overigens niet eens. Ik heb de oversteek met overstap in 13 uur gedaan terwijl er rechstreeks zo'n 9 uur voor staat. Bij die 13 uur zit een overstap van 2,5 in. Uiteindelijk maar een ruim uurtje 'omvliegen', maar wel diverse uren eerder op de eindbestemming doordat je veel eerder van Amsterdam vertrekt dan Martinair dat nog doet. Het lijkt geografisch erger dan het is.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door diepezucht »

Terug kun je wel korter rekenen omdat je dan al op MCO door de douane gaat.
Kleine correctie: bij vertrek UIT de VS ga je nooit door de douane.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Henri42 »

Martinair stopt ook met veel vluchten in Canada

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door aussienl »

Aussie, je hoeft ook niet te snappen waarom men op een bepaalde route vliegt zoals ze doen.

Geen enkele maatschappij vliegt rechtstreeks op Orlando MCO vanaf Amsterdam. Nu dus nog Martinair, maar die kapt er mee. Dan heb je nog Lufthansa die rechtstreeks vanaf Frankfurt op MCO vliegt -handig voor diegenen in oostnederland- en that's it! KLM/NWA, Air France, American Airlines, Continental Airlines, United Airlines, Delta Airlines, British Airways; geen van allen vliegen ze direct. De Europese maatschappijen -excl. KLM- vliegen allemaal met minstens een tussenstop in Europa en vaak ook nog een tussenstop in Amerika. De amerikaanse airlines vliegen op voor hun handige bestemmingen. Orlando-Amsterdam en Amsterdam-Orlando is duidelijk niet winstgevend genoeg voor de airlines. Overstappen via Detroit, Atlanta, Houston, New York etc. is dat wél.
Via Atlanta of Houston is nog wel te bergijpen. Detroit is compleeet "off route". Zelfde als je naar Spanje vliegt via Moskou

Ik ben laatst nog naar Chicago gevlogen, wilde ze me ook via detroit laten vliegen, wat in dit geval nog niet eens heel erg uit de route is. Maar kon vanaf Brussel rechtstreeks. Scheelde me mooi 3 uur.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door diepezucht »

Via Atlanta of Houston is nog wel te bergijpen. Detroit is compleeet "off route".
Niet waar. Trek maar eens een touwtje over een globe, dan zie je dat de kortste weg van Nederland naar Florida een stuk noordelijker ligt dan je zou denken.

AMS-MCO: 7292km
AMS-DTW-MCO: 7867km
AMS-ATL-MCO: 7717km
AMS-IAH-MCO: 9423km!

Na te rekenen met elke grootcirkelcalculator.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door diepezucht »

Martinair stopt ook met veel vluchten in Canada
Ja en nee.

De twee wekelijkse vluchten naar Edmonton en Calgary worden verplaatst naar Toronto en Vancouver. Het totale aantal stoelen naar Canada blijft gelijk, alleen het aantal bestemmingen gaat met de helft omlaag.

Maar goed, daar heb je niet zo veel aan wanneer je naar Orlando wilt.

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Heb voordat ik deze vlucht bevestigd heb, wel even een belletjes uitgedaan naar KLM Northwest....aangezien hun de ervaringsdeskundigen zijn...zij achten een overstap van 1,5 uur genoeg omdat de aankomst en vetrekgate vlak bij elkaar liggen....ja balen als je eerste vlucht later aankomt..,maar vetrouw erop dat dat dan wel geregeld gaat worden......een ander alternatief was er niet echt......ja misschien voor mensen die vroeg geboekt hebben, maar de meeste vluchten voor de meivakantie zitten gewoonweg bomvol........en ja volgens meerder mensen die ik gesproken heb moet die 1,5 uur genoeg zijn...we gokken het er maar op.....

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door NONO »

"nou trek daar die overstap van 1,5 uur vanaf en je hebt eigenlijk een nagenoeg gelijke vluchtduur"

Haal je dat tegenwoordig met al die veiligheidsmaatregelen nog wel?

Heb het zelf in 2003 gehad dat op weg naar San Francisco we wegens een storm om moesten vliegen waardoor we zo laat in Chicago arriveerden dat we door de controles de overstap niet meer konden halen.

En wat ik her en der van reizigers verneem is het er sindsdien alleen maar erger op geworden.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door diepezucht »

Niet mee eens. De eerste tijd na 911 was het inderdaad een chaos bij de securitychecks in de VS. In mijn eigen ervaring gaat het nu allemaal een stuk 'soepeler'. Relatief gezien dan hè.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door aussienl »

tis maar wat je verstaat onder soepel

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: Martinair stopt met rechtstreekse vlucht Orlando per 1 april

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Toevallig is mijn schoonzusje een tijdje geleden overgestapt op Detroit met ook 1,5 uur overstap....makkelijk gehaald......je gaat het alleen niet halen als je vertraging uit NL hebt langer dan drie kwartier.....nou de meeste vluchten van KLM/ NW vliegen op tijd of vetrekken zelfs eerder.....nee maak me daar niet zo`n zorgen over......en weet je wat het is.....vanaf detroit stijgt gemiddeld elk uur een vliegtuig op wat naar Orlando vliegt...dus iets meer keuze dan in Nederland.

Gesloten