LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Roadtrip
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2013 17:53

Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Roadtrip »

Ik heb een probleem met betrekking tot mijn wintersportvakantie. Ik en mijn vrienden hebben voor december een vakantie geboekt bij D-Reizen. Het busvervoer werd geregeld door Oad – die failliet zijn gegaan – en D-Reizen heeft vandaag door gekoppeld dat het busvervoer niet door zou gaan. Zij accepteerden hier zelf geen verantwoordelijkheid voor, en extra kosten door het last-minute boeken van een vervangende busreis zullen volgens D-Reizen door onszelf betaald moeten worden.

Is dit echter correct? Zowel de D-Reizen als Oad zijn aangesloten bij het SGR. De website van de SGR is redelijk onduidelijk over wat precies de voorwaarden zijn.

Ik leefde in de gedachte dat het SGR voor een schadeloosstelling zou zorgen, waarbij de reis gewoon door zou horen te gaan. In deze situatie zijn kosten van een duurdere busreis toch niet voor onze rekening? En het reisbureau – D-Reizen in dit geval – is toch verplicht deze kosten zelf bij het SGR te verhalen en niet ons met dit probleem op te zadelen, omdat D-Reizen zelf niet failliet is en ook is aangesloten bij het SGR?

Graag zou ik wat duidelijk hebben over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Maandag gaan we met zijn allen naar een fysieke D-Reizen winkel, om te overleggen hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Het zou fijn zijn om onze rechten te weten, zodat we niet op extra kosten gewerkt worden. We zijn nog studenten, dus voor sommigen is bijvoorbeeld €200 extra wel 2 extra maanden sparen.

Ik ben jullie super dankbaar als jullie een goed advies hebben waarmee we toch schadeloos gesteld kunnen worden, of in ieder geval de schade beperkt kan worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door sjohie »

Roadtrip schreef:Ik heb een probleem met betrekking tot mijn wintersportvakantie. Ik en mijn vrienden hebben voor december een vakantie geboekt bij D-Reizen. Het busvervoer werd geregeld door Oad – die failliet zijn gegaan – en D-Reizen heeft vandaag door gekoppeld dat het busvervoer niet door zou gaan. Zij accepteerden hier zelf geen verantwoordelijkheid voor, en extra kosten door het last-minute boeken van een vervangende busreis zullen volgens D-Reizen door onszelf betaald moeten worden.

Is dit echter correct? Zowel de D-Reizen als Oad zijn aangesloten bij het SGR. De website van de SGR is redelijk onduidelijk over wat precies de voorwaarden zijn.

Ik leefde in de gedachte dat het SGR voor een schadeloosstelling zou zorgen, waarbij de reis gewoon door zou horen te gaan. In deze situatie zijn kosten van een duurdere busreis toch niet voor onze rekening? En het reisbureau – D-Reizen in dit geval – is toch verplicht deze kosten zelf bij het SGR te verhalen en niet ons met dit probleem op te zadelen, omdat D-Reizen zelf niet failliet is en ook is aangesloten bij het SGR?

Graag zou ik wat duidelijk hebben over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Maandag gaan we met zijn allen naar een fysieke D-Reizen winkel, om te overleggen hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Het zou fijn zijn om onze rechten te weten, zodat we niet op extra kosten gewerkt worden. We zijn nog studenten, dus voor sommigen is bijvoorbeeld €200 extra wel 2 extra maanden sparen.

Ik ben jullie super dankbaar als jullie een goed advies hebben waarmee we toch schadeloos gesteld kunnen worden, of in ieder geval de schade beperkt kan worden.
De SGR zal de kosten tussen OAD en D-reizen volgens mij niet vergoedden, want de SGR is er alleen voor consumenten. D-reizen is 1 van de vele schuldeisers richting OAD, die allemaal mogen wachten op de kruimels die overblijven als de belastingdienst en het UWV langs zijn geweest.

D-reizen moet nu, laat in het seizoen door overmacht extra busvervoer gaan regelen. Haast kost doorgaans geld, en dus zal D-reizen meer per stoel moeten gaan betalen. En de voorwaarden van de SGR zeggen oa dat jij enkel een vergoeding krijgt als de organisatie waar je zelf bij hebt geboekt failliet gaat, en dat is niet D-reizen.

Echter zeggen de ANVR voorwaarden dat in dit geval D-reizen je een vergelijkbaar aanbod moet doen. Bevalt dit niet, dan kan en mag je dat weigeren, en dient D-reizen jullie de reissom terug te stortten. (artikel 14.x van de ANVR voorwaarden)

Dat laatste zou ik me even goed laten uitleggen in de winkel, dan kan je altijd nog beslissen hoe en wat.

LJFrankenstein
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door LJFrankenstein »

Op de termijn waarop jullie op vakantie gaan zorgt SGR/D-Reizen er niet voor dat je voor hetzelfde geld op vakantie kunnen gaan. Je krijgt alleen, indien je niet direct een nieuwe reis boekt, je aanbetaling terug. Boek je wel dan zorgt het reisbureau voor de SGR afhandeling.

Dit kan, naast D-Reizen, bij elk ANVR reisbureau. Een bezoekje aan de website van SGR, http://www.sgr.nl/, is verstandig. Het is een stichting die garant staat voor reisgelden en niet voor de uitvoering ervan (behalve als je tijdens het faillissement op reis bent).

Groeten,
LFJ Frankenstein

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Juist ja »

olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Juist ja schreef:
olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.
Nee het klopt niet wat jij schrijft. D reizen biedt pakket reizen en is daarmee de verantwoordelijke. Dat D Reizen sommige of alle delen van het pakket uitbesteed aan anderen is niet de zorg van de klant maar van d reizen. Vergelijk het met een vlucht van klm, die wordt uitgevoerd door Alitalia. Klm blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering.

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Als u een reis boekt bij D-Reizen, en het bedrag blijft beperkt tot het bedrag dat u nog tegoed heeft, zal D-Reizen deze kosten voor u claimen bij het garantiefonds en hoeft u zelf niet weer opnieuw te betalen.
Wordt de reis duurder, dan betaalt u zelf het verschil.
Wilt u geen duurdere reis, dan kunt u zelf de kosten bij het garantiefonds claimen die u gemaakt heeft bij OAD door middel van het formulier dat u op de website kunt vinden (www.sgr.nl)

Ik zou u aanraden inderdaad naar een reisbureau te gaan, want er worden al weer een paar OAD busreizen uitgevoerd, misschien die van u ook.
Ik hoop het voor u.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
Juist ja schreef:
olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.
Nee het klopt niet wat jij schrijft. D reizen biedt pakket reizen en is daarmee de verantwoordelijke. Dat D Reizen sommige of alle delen van het pakket uitbesteed aan anderen is niet de zorg van de klant maar van d reizen. Vergelijk het met een vlucht van klm, die wordt uitgevoerd door Alitalia. Klm blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering.
De ANVR voorwaarden zijn geen eenzijdig zelfmoordpact, er zit zo uit mijn hoofd wel een clausule in wat betreft overmacht, en dat is dit natuurlijk ook voor hen. Als een al 90 jaar bestaand bedrijf, en van deze grootte, zo ineens failliet gaat, dan verstoord dat de hele markt natuurlijk. Iets waar direct na het faillissement ook al op gedoeld werd door oa de baas van het SGR en andere kenners.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Omdat D-Reizen de ANVR voorwaarden hanteert, kun je daar een geschil aanspannen. www.sgc.nl

D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt. Ik denk daarom dat D-Reizen dit daarom niet kan afschuiven op de consument. Als je direct bij OAD had besteld, dan was de situatie totaal anders geweest. Dat D-Reizen op deze manier de schade probeert te beperken is bepaald niet netjes.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Je kan het voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Omdat D-Reizen de ANVR voorwaarden hanteert, kun je daar een geschil aanspannen. http://www.sgc.nl

D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt. Ik denk daarom dat D-Reizen dit daarom niet kan afschuiven op de consument. Als je direct bij OAD had besteld, dan was de situatie totaal anders geweest. Dat D-Reizen op deze manier de schade probeert te beperken is bepaald niet netjes.
Helemaal mee eens. M.i. is het totaal irrelevant wie de onderaannemer van D reizen is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:J
D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt.
D-Reizen is inderdaad de contractpartij maar als zij alle kosten moeten dragen moeten we ook niet raar opkijken als alle tarieven bij hun omhoog gaan om het risico af te dekken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, en je punt is?

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Regggy »

D-reizen? Voldoende blijven klagen :) Ervaring van een ex-werknemer D-reizen is dat de mensen met de grootste mond uiteindelijk altijd hun zin kregen. Kwestie van imagoschade beperking.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="Bob Schurkjens"]Ja, en je punt is?[/quote]
en wat is jouw punt ?? :oops:

Roadtrip
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2013 17:53

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Roadtrip »

Regggy schreef:D-reizen? Voldoende blijven klagen :) Ervaring van een ex-werknemer D-reizen is dat de mensen met de grootste mond uiteindelijk altijd hun zin kregen. Kwestie van imagoschade beperking.
Heb je gelijk in. We hebben gewoon even serieus gepraat, en het is nu super netjes opgelost door D-Reizen, inclusief compensatie. Gelukkig hoefde er ook niet gedreigd te worden! Ze kamen uit zichzelf met een oplossing.

Dus iedereen die dit topic leest, D-Reizen heeft het netjes opgelost.

Pieter1215
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2013 11:54

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Pieter1215 »

Het is herhaaldelijk gebleken dat de SGR niet instaat is om de financiele gezond van bedrijven vast te stellen. Denk maar aan het faillissement van NBBS reizen enige jaren geleden. In het buitenland erkend men de SGR niet. Is het niet tijd om over te stappen op een ander simpel systeem van verzekeren zoals bijvoorbeeld een vliegticket wordt verzekerd. De boekencontrole van SGR is kost veel geld en haalt weinig uit. Hoe kon de SGR de schuldenlast van OAD toestaan?
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="Pieter1215"]Het is herhaaldelijk gebleken dat de SGR niet instaat is om de financiele gezond van bedrijven vast te stellen. Denk maar aan het faillissement van NBBS reizen enige jaren geleden. In het buitenland erkend men de SGR niet. Is het niet tijd om over te stappen op een ander simpel systeem van verzekeren zoals bijvoorbeeld een vliegticket wordt verzekerd. De boekencontrole van SGR is kost veel geld en haalt weinig uit. Hoe kon de SGR de schuldenlast van OAD toestaan?
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld[/quote]

Een verzekering tegen faillissement ? ook een goed weer verzekering, echt onzin.
Pakketreizen zijn voor de meeste mensen de goedkoopste en minst risicovolle wijze van boeken, bij problemen binnen een pakketreis heb je een contactpersoon.
Spaargeld spreiden?, hoeveel nederlanders kunnen spaargeld spreiden in de huidige tijd, TS is een bofkont :lol:

Gesloten