LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transavia-ticket omzetten

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
FranSientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2012 15:05

Transavia-ticket omzetten

Ongelezen bericht door FranSientje »

Ik woon in Frankrijk en vlieg regelmatig vanaf Bergerac/Dordogne naar Rotterdam met Transavia. Op 20 juni jl boekte ik twee tickets voor een bezoek aan NL: een in juli en een in oktober as. Afgelopen zondag ontdekte ik dat het ticket voor oktober een retour vanaf Rotterdam naar Bergerac vv (dus precies andersom) is. Ik heb al vijf keer online een ticket geboekt en bij deze twee boekingen achter elkaar heb ik volgens Transavia een fout gemaakt: het systeem maakt nooit fouten zei de mijnheer bij Transavia. Ik wil nu het ticket aan een vriendin geven die dan een weekje naar Frankrijk komt ipv van ik naar NL. Dit kost voor de naamswijziging 80 euro: is veel maar kan ik billijken. Wat ik echter regelrecht diefstal vind is dat ook nog eens het prijsverschil moet worden bijbetaald tussen de door mij betaalde ticketprijs op 20 juni en de prijs van het ticket nu. De ticketprijs is nu 195 euro plus 80 wijziging = 275 minus de door mij betaalde ticketprijs van 125 = 150!
Dus om de naamstelling van een ticket van 125 euro te wijzigen kost het 150 euro! Of ik nou op die stoel zit of een vriendin van mij; als de naam maar klopt dan maakt dat toch niks uit. Dit noem ik diefstal en ik ben heel boos dat ik hieraan niets kan doen vandaar dat ik graag mijn ongenoegen hierover op dit forum zet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Transavia-ticket omzetten

Ongelezen bericht door sjohie »

FranSientje schreef:Ik woon in Frankrijk en vlieg regelmatig vanaf Bergerac/Dordogne naar Rotterdam met Transavia. Op 20 juni jl boekte ik twee tickets voor een bezoek aan NL: een in juli en een in oktober as. Afgelopen zondag ontdekte ik dat het ticket voor oktober een retour vanaf Rotterdam naar Bergerac vv (dus precies andersom) is. Ik heb al vijf keer online een ticket geboekt en bij deze twee boekingen achter elkaar heb ik volgens Transavia een fout gemaakt: het systeem maakt nooit fouten zei de mijnheer bij Transavia. Ik wil nu het ticket aan een vriendin geven die dan een weekje naar Frankrijk komt ipv van ik naar NL. Dit kost voor de naamswijziging 80 euro: is veel maar kan ik billijken. Wat ik echter regelrecht diefstal vind is dat ook nog eens het prijsverschil moet worden bijbetaald tussen de door mij betaalde ticketprijs op 20 juni en de prijs van het ticket nu. De ticketprijs is nu 195 euro plus 80 wijziging = 275 minus de door mij betaalde ticketprijs van 125 = 150!
Dus om de naamstelling van een ticket van 125 euro te wijzigen kost het 150 euro! Of ik nou op die stoel zit of een vriendin van mij; als de naam maar klopt dan maakt dat toch niks uit. Dit noem ik diefstal en ik ben heel boos dat ik hieraan niets kan doen vandaar dat ik graag mijn ongenoegen hierover op dit forum zet.
Dit is de keerzijde van de medaille waardoor u in eerste instantie voor die goedkopere prijs kon boeken. Prijzen voor tickets verschillen per dag/seizoen/vliegtijd en zo verder, en dit wordt gevoed door een zeer complex computersysteem wat continue de afweging maakt tussen ticketprijs en bezettingsgraad. Zo werken alle luchtvaartmaatschappijen, al tientallen jaren, en dat systeem gaf u dus ook die goedkopere prijs.

Ik snap de frustratie, u als kleine klant tegen zo'n grote moloch, maar voor een hoger bedrag per ticket, had u deze ergernis bij zeg de KLM niet gehad. Die luxe scheelt wel een factor 3 qua prijs, of soms nog meer, maar what you pay is what you get.. :wink:

FranSientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2012 15:05

Re: Transavia-ticket omzetten

Ongelezen bericht door FranSientje »

Er is hier geen keus uit vliegmaatschappijen; alleen Transavia verzorgt vluchten naar NL. Om met KLM te vliegen moet ik 500 km naar Bordeaux vv of 350 km vv naar Toulouse. Da's niet echt een keus toch?

Jas
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:58

Re: Transavia-ticket omzetten

Ongelezen bericht door Jas »

Die vlieger van de vorige reactie gaat niet echt op.. Bij KLM is een naamswijziging niet mogelijk, ook niet tegen bijbetaling. Tevens kunnen KLM tickets in een lage boekingsklasse (R, V, N, X) niet gewijzigd worden, in deze gevallen dient er een geheel nieuw ticket gekocht te worden. Van de luchthavenbelasing houdt KLM volgens de voorwaarden de YQ tax, die circa 80% van het bedrag beslaat dus ook dat is weer jammer.. Dat terzijde.

Helaas is het vaker zo dat airlines het ticketverschil in rekening brengen, Easyjet doet dit bijvoorbeeld ook. We kunnen bakeleien of dit diefstal is, niet of wel netjes is.. het feit blijft, u kunt het wijzigen en bent niet al uw geld kwijt door de gemaakte fout. Wees blij dat het te wijzigen is, bij veel airlines had u pech gehad zoals bijvoorbeeld KLM, Lufthansa, Air France etc...

De volgende keer gewoon beter opletten en alles dubbel checken, het vluchtschema komt meerdere malen tijdens het boeken naar voren en ook de bevestiging ontvangt u direct.

michaelz1981
Berichten: 224
Lid geworden op: 24 jun 2006 21:47

Re: Transavia-ticket omzetten

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Tja, als Transavia niet zo deed, dan zal alle goedkope tickets door een slimmer handelaar op de eerste dag van verkoop tegen een dump prijs gekocht kunnen worden om op een later tijdstip tegen een hogere prijs te verkopen en gewoon een betaling te doen voor een naamswijziging.

Gesloten