TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sluijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2023 12:50

TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door sluijs »

Wij hebben online een groepsrondreis geboekt naar Vietnam bij Tui.nl. Bij boeking vroegen ze van de deelnemers eerste voornaam. Mijn man heet Nico en zijn volledige naam volgens paspoort is Nicolaas. Ik vul bij de deelnemers Nico in en vul verder van elke deelnemer ook de paspoortgegevens met volledige naam in. Deze vraagt Tui nogmaals op 6 juli en daarvan ontvangen we een bevestigings email met alle juiste paspoortgegevens. Nu staan we gister bij de incheckbalie van Emerates en die weigeren mijn man mee te nemen omdat er in de boeking die Tui heeft gedaan Nico staat i.p.v. Nicolaas. Ze geven aan dat dit door Tui nog gewijzigd kan worden dus naar de Tui balie of bellen. Tui balie is dicht dus bellen we het 24 uurs nummer van Tui. Deze weigeren contact op te nemen met Emirates. We gaan terug naar de balie en de manager van Emerates geeft aan dat er nog tijd genoeg is om te wijzigen door Tui en dat dit kosteloos kan maar dat Tui moet bellen naar Emerates omdat dat de klant is en niet wij. Hij geeft ons een telefoonnummer van Emerates en die bevestigen dit nogmaals, ook kosteloos en ook nog tijd. Weer Tui 24-uurs gebeld en andere medewerkster geeft aan dat ze niet kan bellen en dat we nu 2 keer hebben gebeld op het alarmnummer en het antwoord niet gaat wijzigen.
Vanmorgen weer gebeld met het normale service nummer van Tui maar ze geven aan eigen schuld en nee geen vergoeding en ook geen andere ticketopties. Kortom onze rondreis is begonnen maar wij zijn er niet bij en ons geld kwijt. Wat kunnen we doen?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Moneyman »

sluijs schreef:
24 okt 2023 13:03
Wat kunnen we doen?
Enige optie was nog een latere vlucht nemen, lijkt mij.

Mijn ervaring met TUI is dat ze duidelijk genoeg zijn over het belang van het invullen van de juiste namen/ gegevens. Of je TUI mbt het kastje-naar-de-muur-spelletje iets kunt verwijten: geen idee.

sluijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2023 12:50

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door sluijs »

Ze vroegen bij de deelnemers om 1e voornaam. Tijdens dezelfde boekingsprocedure hebben we alle paspoortgegevens met volledige namen opgegeven en ook nogmaals op 6 juli.
Latere vlucht boeken was door ons zelf duurder dan de hele reis dus geen optie. Ook de terugvlucht was inmiddels geannuleerd omdat ze de mislukte incheck no show noemde.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Seinhuis »

sluijs schreef:
24 okt 2023 13:03
Mijn man heet Nico en zijn volledige naam volgens paspoort is Nicolaas. Ik vul bij de deelnemers Nico in en vul verder van elke deelnemer ook de paspoortgegevens met volledige naam in.
U bent niet de enige welke deze fout maakt.
Bij officiële gelegenheden moet altijd de naam conform paspoort ingevuld worden. Hoe uw man genoemd wilt worden staat buitenspel.
Op www.tui.nl/klantenservice/?vraag=141759 staat dit precies uitgelegd. Tevens krijg ik bij Tui bij het boeken van een willekeurige reis bij eerste voornaam de melding; "Vul de eerste officiële voornaam in, dus geen roepnaam." Vlak daarboven staat "Vul de persoonsgegevens volgens paspoort in."
Ik zou het niet weten hoe Tui dit nog duidelijker moet maken.

Tevens hebt u niet de mails goed genoeg gecontroleerd.

Elk reisorganisatie en elk vliegtuigmaatschappij gaan anders met deze situatie om. Er zijn geen wettelijke richtlijnen voor het veranderen van naam op vliegticket.


U bent uw geld kwijt. U kunt hier niks aan doen.
Moneyman schreef:
24 okt 2023 14:47
sluijs schreef:
24 okt 2023 13:03
Wat kunnen we doen?
Enige optie was nog een latere vlucht nemen, lijkt mij.
Nadeel is dat omdat er heenreis niet is ingecheckt, vervalt vaak de reservering voor de terugreis. Omdat bij de hotel niet is ingecheckt vervalt vaak de kamer reservering.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door BL2 »

sluijs schreef:
24 okt 2023 13:03
....Mijn man heet Nico en zijn volledige naam volgens paspoort is Nicolaas. Ik vul bij de deelnemers Nico in....
Tsja, heel erg vervelend maar hier ging het dus fout. Wel vreemd, immers TUI geeft dit toch duidelijk aan wat er ingevuld moet worden.
Anderzijds logisch ook, je kan je man ook altijd Kanjer noemen, terwijl in het paspoort Nicolaas staat. Maar daar heeft de douane en luchtvaartmaatschappij natuurlijk geen boodschap aan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

TUI is nergens toe verplicht. Uiteraard kan veel mogelijk zijn, maar coulance of werkwijzen zijn niet afdwingbaar. U hebt zelf de fout gemaakt om niet de volledige naam van uw man te noteren.

'Jacqueline Destiny
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2022 23:41

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door 'Jacqueline Destiny »

Dat kan allemaal zijn, en de klant heeft zeker een fout gemaakt. De klant vraagt niet om kosteloze wijziging maar dat TUI alleen even contact opneemt met Emirates.Is dat nou werkelijk zoveel gevraagd? Ts is een KLANT. Kennen ze dat woord bij TUI?

Extra kosten van de vergissing kunnen gewoon bij TS gedeclareerd worden.
Is iedereen hier zo perfect?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dus de waarschuwingen/instructies bij boeking om de officiële naam zijn genegeerd.
En de waarschuwing bij de ontvangst van de tickets om alles op juistheid te controleren is genegeerd.

En dan moet TUI op het allerlaatste moment ineens alles uit de kast trekken om de fouten én nalatigheid van de klant recht te zetten? Daarvoor zijn de medewerkers van het alarmnummer niet. Het alarmnummer is voor problemen tijdens de vakantie en niet voor het corrigeren van onjuist opgegeven gegevens.

'Jacqueline Destiny
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2022 23:41

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door 'Jacqueline Destiny »

Ook bij het normale "service"nummer werd de klant niet geholpen. Het gaat niet om alles uit de kast trekken, maar om een telefoontje.

Tui, LIVE HAPPY is de slogan. Maar de klant mag geen foutje maken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Thijs124 »

TUI mag ook geen fouten maken.
Dan worden ze ook genadeloos afgerekend.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Ivo.w »

'Jacqueline Destiny schreef:
24 okt 2023 18:13
Ook bij het normale "service"nummer werd de klant niet geholpen. Het gaat niet om alles uit de kast trekken, maar om een telefoontje.

Tui, LIVE HAPPY is de slogan. Maar de klant mag geen foutje maken.
Het normale servicenummer werd pas gebeld nadat de vlucht al lang was vertrokken. Dan valt er weinig meer op te lossen met het simpelweg corrigeren van de gegevens die de klant foutief heeft opgegeven. Daarmee kan de klant niet ineens terug de tijd in om alsnog de vlucht te halen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Nevyn »

De fout ligt als ik alles zo lees 100 % bij TS.
Maar als TS wel telefonisch contact met TUI heeft gehad en verandering was volgens Emerstus nog mogelijk, hadden ze wel wat meer hun best mogen doen.
En de alarmcentrale is hier niet voor, maar die hadden toch wel even kunnen doorverbinden.
We blijven wel klanten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door rwolters »

'Jacqueline Destiny schreef:
24 okt 2023 17:44
Dat kan allemaal zijn, en de klant heeft zeker een fout gemaakt. De klant vraagt niet om kosteloze wijziging maar dat TUI alleen even contact opneemt met Emirates.Is dat nou werkelijk zoveel gevraagd? Ts is een KLANT. Kennen ze dat woord bij TUI?

Extra kosten van de vergissing kunnen gewoon bij TS gedeclareerd worden.
Is iedereen hier zo perfect?
Zeker niet, maar we proberen niet anderen de schuld te geven als wij een fout maken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De zwarte piet bij TUI leggen verandert het ook niet.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nevyn schreef:
24 okt 2023 21:38
En de alarmcentrale is hier niet voor, maar die hadden toch wel even kunnen doorverbinden.
We blijven wel klanten.
Da’s veel te makkelijk geredeneerd. Dikke kans dat de alarmcentrale volledig losstaat van de andere afdelingen van tui. Dat “even doorverbinden” kan in de praktijk vaak helemaal niet.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wij hebben dit vorig jaar ook meegemaakt bij een vlucht naar Londen, geboekt bij TUI. Ook daar werd verteld dat 1 telefoontje van TUI voldoende zou zijn om dit kosteloos in orde te maken. Wij zouden dan op de vlucht 3 uur later gewoon mee kunnen. Natuurlijk is dit je eigen fout maar TUI kan dit zonder verdere kosten voor TUI oplossen. Na contact met onze verzekering adviseur dit bij onze rechtsbijstand verzekering gemeld (valt uiteraard niet onder de reisverzekering) omdat TUI als reisorganisator bij een pakketreis ook een zorgplicht heeft. Dat is de meerwaarde tegenover zelf alles regelen. Uitkomst was dus dat wij de complete reissom vergoed gekregen hebben.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Speedy123 »

'Jacqueline Destiny schreef:
24 okt 2023 18:13
Ook bij het normale "service"nummer werd de klant niet geholpen. Het gaat niet om alles uit de kast trekken, maar om een telefoontje.

Tui, LIVE HAPPY is de slogan. Maar de klant mag geen foutje maken.
Dat ben ik niet met je eens. Dit probleem is iets wat best vaak speelt. Soms is het de voornaam (roepnaam versus voornaam), nog vaker vergeten getrouwde stellen dat de vrouw haar meisjesnaam dient in te vullen. Ik ben al heel lang getrouwd en mijn vrouw draagt al decennia mijn naam. Wij willen dit daardoor weleens vergeten, gebeurde met tijdje terug nog bij TUI. Bij de controle van de reisdocumenten zag ik dit ruim een week voor vertrek. Na telefonisch contract heeft TUI het kosteloos voor me aangepast, was geen enkel probleem.

Sta je bij de instap balie en kom je er dan pas achter, dan moet je meestal bij die balie betalen voor een ticketwijziging (zo noemen ze een dergelijke aanpassing). En dat kan best duur zijn. Maar meestal is dat dan direct bij de vliegmaatschappij. Waarom Emirates het ticket alleen aan wilde passen met tussenkomst van het reisburo is me eerlijk gezegd niet duidelijk?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door Moneyman »

'Jacqueline Destiny schreef:
24 okt 2023 18:13
Ook bij het normale "service"nummer werd de klant niet geholpen.
Achteraf ja. Toen was het al te laat.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik frappant vind is dat er meer mensen zijn die menen dat een ander hun fout moet oplossen. Ook al heeft TUI personeel in dienst, welke reden kan je bedenken dat er iemand op kantoor het werk moet laten vallen om op stel en sprong dit te regelen? Ook al is het gratis, personeel kost geld.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: TUI helpt niet bij wijziging naam op ticket

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dus als ik een cruise boek en ik flikker overboord omdat ik door eigen fout te dicht bij de rand stond hoeft niemand van het personeel mij te helpen want personeel kost geld.

Plaats reactie