LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Umlaut verandert op vliegticket

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
akif1998
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019 22:07

Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door akif1998 »

Beste mensen,

Ik heb een aantal tickets geboekt via Supersaver.nl voor Turkish Airlines en kwam er nadat ik de tickets ontving achter dat een van de namen in de tickets niet klopt. In de voornaam Gürbüz zijn twee umlauten te zien, deze heb ik ook exact zo geschreven bij het invullen van de namen. In de bevestigingsmail staat de naam wel goed geschreven, maar in de tickets die ik daarna ontving, staat er GUERBUEZ als voornaam.

Nu vraag ik me heel erg af of dit klopt. Ik heb supersaver gebeld maar hun klantenservice is nou niet de beste ooit en zij zijn hier erg onduidelijk in.

Nu was over dit onderwerp twee jaar geleden ook een topic: touroperators-vliegmaatschappijen-f19/n ... 66529.html

Mijn vraag aan jullie: Zou dit een probleem kunnen zijn? Ik kan namelijk de naam op de ticket helaas niet veranderen zegt supersaver.

Alvast bedankt!

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door Lowieze »

Supersaver geeft nog steeds zelf dit aan op hun website:

“Hoe typ ik de letters ß, Ü, Ä, Ö en Å in mijn naam in de boeking?
Typ uw naam precies zoals het in uw paspoort staat. Typ de letters ß, Ü, Ä, Ö en Å op de normale manier indien deze letters in uw naam voorkomen. Ons computersysteem verandert de letters automatisch op het ticket in SS, UE, AE, OE en AA zodat deze letters leesbaar zijn voor de computer. Typ ook eventuele tussenstreepjes zoals deze in uw paspoort staan.”

Het lijkt me dus geen probleem.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In bijna geen enkel computersysteem kan de umlaut verwerkt worden. De ü wordt dan automatisch omgezet naar de ue. Dit levert voor u geen problemen op.
Ik zou zeggen, prettige reis.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door Emcede »

Is in Nederland niet zo'n bekende werkwijze maar bijvoorbeeld in de Duitse taal wel. Mueller is het zelfde als Müller. Niets aan de hand dus, gelukkig!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door renewouters »

Om volledig backwards compatible te zijn met alle systemen in de wereld wordt in de luchtvaart de basiskarakterset (ASCII) gebruikt. Daar zitten geen letters met umlaut in. Ooit, als alle systemen incl. de kleine vliegveldjes in Verweggistan zijn gemoderniseerd kan men overstappen op een moderne karakterset.

akif1998
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019 22:07

Re: Umlaut verandert op vliegticket

Ongelezen bericht door akif1998 »

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties. Ik snap wat jullie bedoelen en deze reacties helpen enorm!

Gesloten