Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

Hallo

Ik hoop dat ik dit op de juiste plek post.

In het kort:

Vakantie gehad welk uitgevoerd werd door reisorganisatie. Deze verzorgt ook de vluchten, uitgevoerd door een vluchtmaatschappij.

Op 19 september kregen wij elektronische tickets.
Op 27 september begon de vakantie.

Op 7 oktober kregen wij te horen, via de mail en van de reisleidster ( werkzaam voor de reisorganisatie ) dat door problemen met de vliegmaatschappij de vakantie een dag langer duurt. Reisorganisatie zou verblijf betalen, voor overige kosten zoals eten en drinken niet.
Mensen moesten toen regelen met hun werk , dat ze dag langer wegbleven.


Wij dachten, we kunnen compensatie aanvragen bij de vliegmaatschappij. Dat werd afgewezen. Voor ons was niet duidelijk vanaf welk datum het bekend werd dat de vlucht vertraagd was. Meerdere malen gevraagd bij de reisorganisatie. Deze wilde niet zeggen welk datum.

Maar na veel mailen met de vliegmaatschappij is het mij gelukt om de datum te achterhalen. Ze zeiden dat ze op 15 september de reisorganisatie hadden geïnformeerd dat de vlucht met een dag vertraagd was. En ook deelden ze mee dat als je de tickets wilde annuleren je geld terugkreeg.

Dus de elektronische tickets waren op dat moment al 'verouderd' en niet aangepast.

De reisorganisatie wist dus al 12 dagen voor start van vakantie, dat het een dag langer zou duren en vertelden het pas op 7 oktober.


Het was netter geweest als ze ons gewoon geïnformeerd hadden, dat wij of konden annuleren of op werk netjes konden regelen. Maar ze kozen ervoor om dat niet te doen. Dat zou kunnen verklaren waarom ze de datum niet wilden vertellen aan ons.
En ook het volgende, ze boden vergoeding aan van 100 euro en tegoedbon van 100 euro. En als je akkoord ging moest je reageren op de mail die ze hadden gestuurd. En ik ben nergens akkoord mee gegaan en ik kreeg de bon opgestuurd. Iedereen van de groep.
Nu heb ik dus een vreemd gevoel, zo van, wat klopt hier niet? Die bon opsturen vind ik een soort van drukmiddel om toch akkoord te gaan met de vergoeding.

Daarom vraag ik mij af, mag dit? Hadden ze niet de plicht om ons te informeren dat de vlucht vertraagd is. Ze hadden daar 12 dagen de tijd voor. Wat mis ik?

Alvast bedankt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door rwolters »

Het is in ieder geval weer een andere klacht dan wat we normaal zien. Meestal gaat het over vakanties die te kort zijn omdat je op de eerste dag laat aankomt en op de laatste dag heel vroeg weg moet.

Heb je nog wat leuks gedaan op de onverwachtse extra vakantiedag?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door alfatrion »

Loader1 schreef:
25 nov 2023 23:15

Daarom vraag ik mij af, mag dit?
Ik heb wat moeite met de context te begrijpen. Wanneer is de overeenkomst gesloten? Wat voor soort overeenkomst is het? (Losse vliegtickets / Pakketreis) Wat gegeven de relevante voorwaarden aan over deze situatie? Hoe is de overeenkomst tot stand gekomen? (Online / winkel) Met wie is de overeenkomst afgesloten? Is dat een andere partij dan wie de overeenkomst uitvoert? Wat zou de laatste dag zijn? Heeft u bewijs van de extra uitgaven? Wat is de reden waarom de vlucht met een dag vertraagd is?

15 september 2023 wist de reisorganisatie
19 september 2023 tickets ontvangen
27 september 2023 eerste dag van de vakantie
7 oktober 2023 vermeldde de reisorganisatie dat de vakantie met een dag werd verlengt

In zijn algemeenheid lijkt mij dit wat laat om de overeenkomst aan te kunnen passen. Dat betekent dat de reisorganisatie tekortgeschoten is in haar verplichting om er voor te zorgen dat u op een bepaalde dag thuis zou zijn. Ik zou zeggen dat de schade daarom voor reisorganisatie zijn. Heeft u een begroting van de extra kosten van eten en drinken ten opzichte van tuis? Heeft u meer vakantiedagen moeten opnemen? Is er andere schade?

Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

rwolters schreef:
26 nov 2023 17:27
Het is in ieder geval weer een andere klacht dan wat we normaal zien. Meestal gaat het over vakanties die te kort zijn omdat je op de eerste dag laat aankomt en op de laatste dag heel vroeg weg moet.

Heb je nog wat leuks gedaan op de onverwachtse extra vakantiedag?
Niet echt, de laatste paar dagen waren op Malediven. Was hartstikke saai daar. En de excursies waren verschrikkelijk duur. ( 2 uur snorkelen met boot kost 525 US ). Ik zou een ander niet aanraden om daarheen te gaan. Er is weinig te doen en al het koraal bij hotel is dood. De groep had liever niet een extra dag gehad hier, we wilden gewoon naar huis.

Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

alfatrion schreef:
26 nov 2023 17:43
Loader1 schreef:
25 nov 2023 23:15

Daarom vraag ik mij af, mag dit?
Ik heb wat moeite met de context te begrijpen. Wanneer is de overeenkomst gesloten? Wat voor soort overeenkomst is het? (Losse vliegtickets / Pakketreis) Wat gegeven de relevante voorwaarden aan over deze situatie? Hoe is de overeenkomst tot stand gekomen? (Online / winkel) Met wie is de overeenkomst afgesloten? Is dat een andere partij dan wie de overeenkomst uitvoert? Wat zou de laatste dag zijn? Heeft u bewijs van de extra uitgaven? Wat is de reden waarom de vlucht met een dag vertraagd is?

15 september 2023 wist de reisorganisatie
19 september 2023 tickets ontvangen
27 september 2023 eerste dag van de vakantie
7 oktober 2023 vermeldde de reisorganisatie dat de vakantie met een dag werd verlengt

In zijn algemeenheid lijkt mij dit wat laat om de overeenkomst aan te kunnen passen. Dat betekent dat de reisorganisatie tekortgeschoten is in haar verplichting om er voor te zorgen dat u op een bepaalde dag thuis zou zijn. Ik zou zeggen dat de schade daarom voor reisorganisatie zijn. Heeft u een begroting van de extra kosten van eten en drinken ten opzichte van tuis? Heeft u meer vakantiedagen moeten opnemen? Is er andere schade?
Het is 1 van de grotere reisorganisaties, denk aan Sawadee, Djoser, Koning Aap, Fox Reizen e.d. . Je boekt bij hun, zij regelen alles, dus de hotels en vliegtickets ( pakketreis ) . Boeken gaat via de website. Ik ga liever geen namen noemen. Wel dat het aangesloten is bij ANVR en SGR.

Wanneer deze overeenkomst gesloten is, in mijn geval midden augustus. Maar anderen uit de groep al in maart of nog eerder.

De laatste dag zou 17 oktober zijn, dat werd dus 18 oktober ( 24 uur later ) . Vlucht werd vertraagd door operationele redenen, dat werd gezegd door de vliegmaatschappij. Dus 1 extra dag moeten opnemen.

We hebben wel overal bewijzen van, dat is niet het punt.

Het is meer van, mogen ze zomaar verzwijgen dat de vakantie dag langer duurt door vertraagde vlucht. Dat ze al 12 dagen voor aanvang wisten.

Want dit is een unieke situatie en ik kan geen ander voorbeelden vinden op internet. Daarom ga ik overal informeren of kijken naar relevante informatie die ik zou kunnen gebruiken in mijn gesprek met de reisorganisatie.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je het 12 dagen eerder wist, wat had je dan met die informatie gedaan?

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door PGros »

@witte angora
Lees OP

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja, ik zie het, heb er overheen gelezen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Duidelijk geval van de wet op de informatieverstrekking aan reizigers en ze hebben u niet op tijd geïnformeerd. Maar het heeft verder geen consequenties want die wet bestaat niet. Mocht u werkelijk denken dat ze iets verkeerd hebben gedaan dien dan een klacht in en u hoort meer.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door alfatrion »

Loader1 schreef:
26 nov 2023 19:21
Het is 1 van de grotere reisorganisaties, denk aan Sawadee, Djoser, Koning Aap, Fox Reizen e.d. . Je boekt bij hun, zij regelen alles, dus de hotels en vliegtickets ( pakketreis ) .
Zijn ze een tussenpersoon?
Loader1 schreef:
26 nov 2023 19:21
Het is meer van, mogen ze zomaar verzwijgen dat de vakantie dag langer duurt door vertraagde vlucht. Dat ze al 12 dagen voor aanvang wisten.
Zoals ik aangaf lijkt mij dat een tekortkoming.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U hebt een overeenkomst gesloten, een onderdeel van de overeenkomst is uw terugreis op 17 oktober. De reisorganisatie is te kort gekomen om u niet te informeren. Een dag later vertrekken is een grote verandering https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-ac ... pakketreis.

Ik denk dat jullie recht hebben op een vergoeding voor de vlucht vertraging, omdat jullie later dan 2 weken voor vertrek zijn geïnformeerd (tenzij er sprake is van overmacht, maar op zo'n lange termijn lijkt het mij stug). Daarnaast hebben jullie ook recht op een vergoeding voor eten en drinken (recht op verzorging). Zie www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat.



Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met een commerciële claimbureau. Hun kunnen u verder helpen.
Of ga naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/ voor een bindend uitspraak.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Speedy123 »

rwolters schreef:
26 nov 2023 17:27
Het is in ieder geval weer een andere klacht dan wat we normaal zien. Meestal gaat het over vakanties die te kort zijn omdat je op de eerste dag laat aankomt en op de laatste dag heel vroeg weg moet.

Heb je nog wat leuks gedaan op de onverwachtse extra vakantiedag?
Over het algemeen is een onverwachtte extra vakantie dag geen feest. Meestal moet je van accomodatie wisselen dus inpakken en uitchecken. Wachten op de transfer en dan inchecken in de nieuwe lokatie en mag je weer uitpakken. Daarna een hoop gaan regelen, werk bellen, eventuele afhalers inlichten. Staat je eigen auto op de luchthaven, dan mag je extra aftikken. Sta je met korting geparkeerd met een vooraf geboekte parkeerplek, dan mag je zelfs heel veel extra aftikken.

Verder loop je het risico dat de nieuwe terugreis dag niet langer verzekerd is omdat je reisverzekering afloopt.

De kans dat iemand die extra dag als leuk ervaart, acht die niet zo groot. Denk eerder dat het gedoe en de extra stress / boosheid de vakantie eerder alsnog verpesten.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zal de volgende dag maar moeten werken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door BL2 »

alfatrion schreef:
27 nov 2023 14:14
Je zal de volgende dag maar moeten werken.
Je zal de volgende dag maar ziek zijn, wordt er ook niet gewerkt.
Maar wat bijzonder topic, vakantielokatie was niet leuk, iedereen wilde naar huis, en dan pas een dag later terug, 100 euro vergoeding.
Tsja waar dacht je dan aan, qua vergoeding, hoeveel van de reissom en wat zijn nou je werkelijke meerkosten ?

Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

BL2 schreef:
27 nov 2023 14:29
alfatrion schreef:
27 nov 2023 14:14
Je zal de volgende dag maar moeten werken.
Je zal de volgende dag maar ziek zijn, wordt er ook niet gewerkt.
Maar wat bijzonder topic, vakantielokatie was niet leuk, iedereen wilde naar huis, en dan pas een dag later terug, 100 euro vergoeding.
Tsja waar dacht je dan aan, qua vergoeding, hoeveel van de reissom en wat zijn nou je werkelijke meerkosten ?
Ik ben niet gezegd dat het niet leuk was alleen dat ik het een ander niet zou aanraden. En we waren daar in totaal 4,5 dag. 2 dagen was al meer dan genoeg. Vandaar mijn opmerking dat niemand erop zat te wachten om nog een dag langer te blijven.

Waar ik zelf aan dacht? Dat weet ik dus niet. Ik postte deze vraag hier omdat ik nogal vreemd vind hoe alles verlopen is. En of het ook mag. Voor ik het gesprek aan ga met de reisorganisatie, wil ik eerst informatie verzamelen zodat ik goed voorbereid ben.

Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

Seinhuis schreef:
27 nov 2023 12:58
U hebt een overeenkomst gesloten, een onderdeel van de overeenkomst is uw terugreis op 17 oktober. De reisorganisatie is te kort gekomen om u niet te informeren. Een dag later vertrekken is een grote verandering https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-ac ... pakketreis.

Ik denk dat jullie recht hebben op een vergoeding voor de vlucht vertraging, omdat jullie later dan 2 weken voor vertrek zijn geïnformeerd (tenzij er sprake is van overmacht, maar op zo'n lange termijn lijkt het mij stug). Daarnaast hebben jullie ook recht op een vergoeding voor eten en drinken (recht op verzorging). Zie www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat.



Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met een commerciële claimbureau. Hun kunnen u verder helpen.
Of ga naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... es/reizen/ voor een bindend uitspraak.

Dank voor de links.

Over de eerste deel van uw post , daar vind ik de volgende informatie over ( via de link )

Mijn reisaanbieder wil een grote verandering in mijn pakketreis aanbrengen. Wat zijn mijn rechten?
Gaat het om een grote verandering in uw pakketreis? Biedt de reisaanbieder u bijvoorbeeld een veel slechter hotel aan? Of vertrekt u 1 of 2 dagen later of van een erg ver vliegveld? Dan kunt u verschillende dingen doen:

U mag de verandering accepteren. Is de kwaliteit van de reis minder door de verandering? Dan hebt u recht op een passende prijsverlaging.

U mag de verandering weigeren. Wat dan?

De reisaanbieder kan dan beslissen om de verandering in de pakketreis niet uit te voeren. De reis gaat dan door zoals afgesproken, zonder de verandering.

Of de reisaanbieder laat de verandering toch door gaan. Dan mag u de pakketreis kosteloos annuleren. U hebt recht op uw geld terug binnen 14 dagen en op schadevergoeding. De schadevergoeding bestaat uit de kosten die u werkelijk hebt gemaakt. U moet wel uitleggen waarom het redelijk is dat u deze kosten hebt gemaakt.

Deze tekst is wel interessant als ik het goed heb. Het zegt alleen niet of ze wel of niet ons hadden moeten informeren. Maar als je als organisatie alles netjes wilt doen, dan had je dat wel gedaan.

Het bevestigt ook dat we , mochten we dat willen, de reis kosteloos mochten annuleren. Of de verandering accepteren, dan heb je recht op passende prijsverlaging. Wat dat bedrag is in geld of procenten weet ik niet.





In het tweede stuk geeft u aan dat wij recht hebben op een vergoeding voor de vlucht vertraging.

Dan zouden wij dit van de reisorganisatie moeten krijgen. Want de vliegmaatschappij heeft al verteld dat zij op tijd de reisorganisatie geïnformeerd hebben.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
27 nov 2023 14:14
Je zal de volgende dag maar moeten werken.
Dan bel je je werkgever op en zegt dat je wegens overmacht ergens vast zit. Het zal de eerste keer niet zijn dat zoiets gebeurt als een medewerker met vakantie is.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Knap dat je je niet weetbte vermaken op de Malediven, waar zat je dan in godsnaam?
Als je nou ergens een dag langer wil blijven is het daar wel.
En dan ook nog geld toe!

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, de Malediven hebben zoveel prachtigs te bieden. De bergen, de grotten, het Benedictijner klooster, de kathedraal, de barokkerkjes, en natuurlijk die imposante vestingwerken. Een dagje extra vliegt om!

Loader1
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2023 22:52

Re: Vakantie dag langer, maar was al 12 dagen voor aanvang bekend, niets verteld aan de groep

Ongelezen bericht door Loader1 »

Ik vind het wel vervelend dat ik nu het gevoel heb dat ik mezelf moet verdedigen of Malediven wel leuk was of niet. Had ik het maar niet genoemd hier.

Ik post deze vraag hier juist vanwege het feit dat de vertraagde vlucht al veel eerder bekend was. Zullen we het daarbij houden?

Plaats reactie