Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
dianasewrattan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2023 18:05

Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door dianasewrattan »

Op 12 december zouden we naar hugarda(Egypte) op vakantie gaan voor 7 dagen met TRAVELDEAL een pakket reis geboekt.vorigeweek gebeld met Traveldeal dat we niet meer durven gezien het dreigingsgevaar van een oorlog in de buurlanden.maar traveldeal zegt er is geel reisadvies dus u kunt op reis..toch heb ik geannuleerd .maar ik krijg iets minder dan de helft van mijn geld terug.
Daar ben ik het niet mee eens.wat zijn jullie ervaringen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat kunt u met onze ervaringen? U hebt een reis geboekt en u bent diegene die annuleert. Als de klant zelf annuleert komen er annuleringskosten. Zo lang er geen restricties zijn zijn die kosten normaal.
Had u gewacht met annuleren en er zou een negatief reisadvies komen, dan zou er kosteloos geannuleerd worden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Cro »

dianasewrattan schreef:
19 okt 2023 18:28

Daar ben ik het niet mee eens.
Mee of niet niet, wat staat er in de voorwaarden, dat zal leidend zijn. Niet waar iemand het al dan niet mee eens is. of graag anders gezien had.
Als er inderdaad voor jouw bestemming nog geen negatief reisadvies is, verwacht ik inderdaad dat kosteloos annuleren geen recht is dat je hebt.
En dat annuleren een dure grap kan zijn.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Of u het er mee eens bent of niet is niet relevant.

De feiten zijn wel relevant. In Egypte is momenteel geen oorlog en ook geen concrete oorlogsdreiging. Daarom is er voor Egypte nog niets aan het reisadvies veranderd.
Als u dan zelf besluit te annuleren, dan gelden de normale voorwaarden voor annuleren die aan uw overeenkomst verbonden zijn.

Als u dit risico niet wilt lopen, moet u voortaan last-minute boeken.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Hommer »

dianasewrattan schreef:
19 okt 2023 18:28
Op 12 december zouden we naar hugarda(Egypte) op vakantie gaan voor 7 dagen met TRAVELDEAL een pakket reis geboekt.vorigeweek gebeld met Traveldeal dat we niet meer durven gezien het dreigingsgevaar van een oorlog in de buurlanden.maar traveldeal zegt er is geel reisadvies dus u kunt op reis..toch heb ik geannuleerd .maar ik krijg iets minder dan de helft van mijn geld terug.
Daar ben ik het niet mee eens.wat zijn jullie ervaringen?
Voor welk gevaar in welke buurlanden bent u bang? En wanneer heeft u geboekt? Ik snap niet zo goed welke nieuwe dreiging er voor deze specifieke reis is ontstaan.
Verder zijn zoals al genoemd de door u geaccepteerde annuleringsvoorwaarden van toepassing waardoor u dus de helft van uw geld nog terugkrijgt.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Angst is geen reden om te annuleren. Zeker niet in dit situatie.

Alleen indien de hele reis of het grootste deel naar een gebied gaat met code rood en tijdens het boeken was er een betere code dan hebt u vermoedelijk recht op alle geld terug. hugarda is geel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier is niets aan te doen. In Egypte is geen oorlog of oorlogsdreiging. Dat geldt alleen voor Israël, Palestina, en mogelijk Libanon.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door PGros »

Seinhuis schreef:
20 okt 2023 11:07
Angst is geen reden om te annuleren. Zeker niet in dit situatie.
Natuurlijk is angst wel een reden om te annuleren. Je zal daar maar zitten met angst, dan heb je geen leuke vakantie.
Het is alleen wel zo dat door je angst en annulering je zelf de annuleringskosten moet betalen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit even op de kaart te kijken. Tussen Gaza en Hurghada zitten zowel de Sinaïwoestijn als de Rode Zee. Hemelsbreed zitten er honderden kilometers tussen. Hurghada heeft een eigen luchthaven. In geval van nood ben je ook zo weer weg. De angst snap ik ergens wel, maar het gevaar schat ik niet zo heel hoog in.

In 1989 ben ik naar TsjechoSlowakije geweest. Er waren spanningen tussen Tsjechië en Slowakije, dat wist ik. Dus voor de zekerheid een tentje meegenomen. De kans dat het uit de hand zou lopen was niet zo heel groot, het is ook helemaal niet uit de hand gelopen. Dat ding was enkel voor als het wel uit de hand zou lopen, en we niet via Duitsland terug zouden kunnen, de kortste route. Maar we hebben het zekerheidje dus helemaal niet nodig gehad.

Dit zal net zoiets zijn denk ik. Je kunt er ter plekke voor zorgen dat je in geval van nood in no-time op het vliegveld kunt zijn om de eerste vlucht te pakken, waarheen dan ook. Maar de kans dat het nodig zal zijn is m.i. miniem.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PGros schreef:
20 okt 2023 11:50
Seinhuis schreef:
20 okt 2023 11:07
Angst is geen reden om te annuleren. Zeker niet in dit situatie.
Natuurlijk is angst wel een reden om te annuleren. Je zal daar maar zitten met angst, dan heb je geen leuke vakantie.
Het is alleen wel zo dat door je angst en annulering je zelf de annuleringskosten moet betalen.
Je kunt beter zeggen dat de angst vrij onlogisch is. Iedereen die een beetje bekend is met de ligging van die landen weet dat er een gigantische woestijn tussen Israël en Egypte ligt. Daarbij moet men ook eerst heel Egypte door om überhaupt in de buurt van Hurghada te komen. Het is een autorit van 8 uur.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die geografische afstand zegt lang niet alles. Hoe zit het met de kans op een aanslag of op ongeregeldheden, is die toegenomen? Het reisadvies is onveranderd geel, dus het lijkt nog niet veel riskanter, maar dat kan ook zomaar omslaan. Ik kan me de zorgen van TS wel voorstellen, maar de annuleringskosten moet hij zien als de prijs voor zijn gemoedsrust.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
20 okt 2023 13:45
Het is een autorit van 8 uur.
Een raket is er een stuk sneller, om wat te noemen. Maar goed, die raket kan ook hier in Nederland terecht komen. En ook hier kan vroeg of laat de pleuris uitbreken. We weten het gewoon niet. Desalniettemin snap ik de zorgen van TS best wel. Juist omdat ik in die tijd tegen iets vergelijkbaars aan liep. Thuis voelt toch het meest veilig, het meest vertrouwd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben net thuis, en lees dit op de NOS-site:
Israël heeft zijn burgers opgeroepen de Arabische buurlanden Egypte en Jordanië onmiddellijk te verlaten, uit angst voor represailles naar aanleiding van de Gaza-oorlog. Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken paste het reisadvies voor die landen aan naar het hoogste alarmniveau.

bron: https://nos.nl/artikel/2494847-bijlezen ... l-en-hamas
Zonder in de glazen bol te kijken: wat ik er uit opmaak is dat er nu toch wel negatieve/zorgelijke ontwikkelingen zijn.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat was ook wel duidelijk als je bekijkt waar het daar in die regio allemaal om gaat, het is niet alleen naar vandaag kijken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar als je sneller wil annuleren dan er een negatief reisadvies is afgegeven krijg je er zelf de rekening van gepresenteerd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar TS zou na het lezen van zo'n brief vermoedelijk nog wel wat meer angstgevoelens hebben bij deze reis. En wie niet?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 okt 2023 21:12
Jawel, maar TS zou na het lezen van zo'n brief vermoedelijk nog wel wat meer angstgevoelens hebben bij deze reis. En wie niet?
Zolang het reisadvies vd Nederlandse overheid geel is (vandaag nog geactualiseerd), is het gewoon veilig om te gaan. Ze zullen eerder te vroeg dan te laat een oranje of rood reisadvies afgeven. https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/egypte

Afzeggen terwijl er nog niets aan de hand is, kost je dan gewoon geld. Dat is de keuze die je zelf maakt. Angst is in dit geval een dure raadgever.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och, wat is duur. Gemoedsrust is wat waard. Boek een huisje op de Veluwe, last minute.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
21 okt 2023 21:37
Zolang het reisadvies vd Nederlandse overheid geel is (vandaag nog geactualiseerd), is het gewoon veilig om te gaan.
Dat is ook weer te gemakkelijk gedacht.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vakantie geannuleerd vanwege oorlogsdreiging, meer dan helft geld kwijt

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
20 okt 2023 13:45
PGros schreef:
20 okt 2023 11:50
Seinhuis schreef:
20 okt 2023 11:07
Angst is geen reden om te annuleren. Zeker niet in dit situatie.
Natuurlijk is angst wel een reden om te annuleren. Je zal daar maar zitten met angst, dan heb je geen leuke vakantie.
Het is alleen wel zo dat door je angst en annulering je zelf de annuleringskosten moet betalen.
Je kunt beter zeggen dat de angst vrij onlogisch is. Iedereen die een beetje bekend is met de ligging van die landen weet dat er een gigantische woestijn tussen Israël en Egypte ligt. Daarbij moet men ook eerst heel Egypte door om überhaupt in de buurt van Hurghada te komen. Het is een autorit van 8 uur.
Als er dingen fout gaan zal dat niet in eerste instantie in Hurghada zijn. Het is veel aannemelijker dat dat in gebieden dichter bij Israel en de hoofdstad zal gebeuren. Als er hier wat is zal het ook eerder in Amsterdam of Den Haag zijn dan in de Achterhoek....

Plaats reactie