LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verandering naam bij Ryanair

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door e-chec »

In september heb ik bij Ryanair een vlucht geboekt voor begin november. Toen ik vorige week incheckte bleek dat ik mij had vergist. Ik heb Corrie, de roepnaam van mijn vrouw ingevuld. Dat had moeten zijn Aagje, haar eerste officiële naam.

Zo’n fout kan bij het vertrek van het vliegtuig tot grote problemen leiden. De voornaam op de boardingpass moet dezelfde zijn als de eerste officiële naam in het paspoort. Daarom heb ik op de website van Ryanair gezocht naar mogelijkheden om de naam te wijzigen.

De informatie over naamsverandering op de website van Ryanair is uitermate verwarrend. Enerzijds vond ik de mededeling dat een verandering van de naam niet (meer) mogelijk was, maar anderzijds werd aangegeven dat een naamsverandering via internet € 110,- kost en een verandering kort voor de vlucht in de terminal € 160,-. Dat zijn prijzen van soortgelijke hoogte als de prijzen voor een nieuw ticket.

Omdat ik er op de website van Ryanair niet uitkwam heb ik gegoogled met “naamsverandering Ryanair”. Ik bereikte heel wat websites van organisaties, die de naam graag voor mij bij Ryanair wilden veranderen voor € 110,-.

Dat weigerde ik in eerste instantie, maar na het weekend besloot ik de schade maar te accepteren. Ik wilde geen problemen vlak voor het vertrek. Ik heb daarom de uitsluitend Engels sprekende klantenservice van Ryanair gebeld. Daar kreeg ik te horen dat de naamsverandering niet € 110,- kost, maar tot mijn opluchting slechts € 10,-.


Om lotgenoten te helpen zelf de naam bij Ryanair te veranderen geef ik aan wat daarvoor nodig is.

• Op het boekingsformulier staat een boekings"nummer". In werkelijkheid is het geen nummer, maar een code met letters, in mijn geval 6;
• Zoek op internet het spellingsalfabet (A= Alfa, B = Bravo, C = Charlie, enz.). Schrijf de letters van uw boekingsnummer op en de naam die op de boardingpass moet komen (Voor mij was dat Aagje, Aagje, Golf, Juliett, Echo);
• Schrijf ook het gebruikte e-mailadres op volgens het spellingsalfabet;
• Houdt de creditcard bij de hand. Voordat de naam wordt veranderd moet eerst € 10,- per creditcard worden betaald. De medewerkers klantenservice kunnen de creditcardgegevens bij Ryanair niet inzien, dus moeten het creditcardnummer, de CVC – code en de vervaldatum van de card telefonisch worden doorgegeven;
• Als alles bij de hand is, bel dan Ryanair op 0900 04 00 860.

Ik heb het voor elkaar gekregen, maar vraag niet wat voor moeite ik heb moeten doen. De naam staat op verschillende plaatsen op de website. Elke keer werd mij gezegd dat de naam veranderd was, maar dat bleek telkens op slechts 1 plaats te zijn gebeurd. Ik heb in totaal 4 x moeten bellen voordat de naamsverandering overal, dus ook op de boardingpass, was doorgevoerd.

Ryanair doet van alles om de verandering van een naam moeilijk te maken, maar het is mij na veel inspanning gelukt.
Laatst gewijzigd door e-chec op 26 okt 2014 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

eleven schreef:http://ryanairtips.nl/gebruik-de-juiste-ticketnaam/

algemeen bekend jammer maar helaas :)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door prem »

4 Keer moeten bellen en nog 10 Euro ook ? Ohhh.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door witte angora »

e-chec schreef: Ryanair doet van alles om de verandering van een naam moeilijk te maken, maar het is mij na veel inspanning gelukt.
Voordeel is dat je volgende keer precies weet wat en hoe je de gegevens in moet vullen. Die vergissing maak je geen tweede keer. :D

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door eleven »

Har06 schreef:
eleven schreef:http://ryanairtips.nl/gebruik-de-juiste-ticketnaam/

algemeen bekend jammer maar helaas :)
Niet bij TS, anders hoefde hij geen sprongen te maken, om het recht te zetten.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door e-chec »

Als je wat meer ervaring hebt met foutief invullen van namen is de juiste manier van handelen je bekend. Ik heb al vele malen probleemloos met Ryanair gevlogen voor zich dit voordeed. Ik had dus geen ervaring met problemen.

De aanleiding voor het probleem ligt in dit geval geheel buiten Ryanair en deels buiten mij. Ik had op de website van Ryanair zo’n 7 à 8 keer alle gegevens voor de boeking ingevuld, maar na klikken op “Bevestigen” bleek steeds weer dat de boeking was geblokkeerd. Ik had dus niet geboekt en moest opnieuw alle gegevens invoeren.

Omdat Ryanair Klantenservice lastig bereikbaar is heb ik vervolgens contact gezocht met de ING, mijn bank. Daar werd eerst nogal lacherig gereageerd op een probleem met Ryanair. “Dat komt zo vaak voor, geeft u mij uw rekeningnummer maar”.

Toen ik dat deed schrok de klantenservicemedewerker.” Ik ga u even doorverbinden”, was zijn reactie. Zijn collega vertelde mij vervolgens dat er in Frankrijk ruim een maand daarvoor was getracht om geld van mijn creditcard af te boeken. De ING vertrouwde de afboeking niet en heeft daarop mijn creditcard geblokkeerd. Het wantrouwen van ING was volkomen terecht. Ik had mijn creditcard niet in Frankrijk gebruikt, ben daar de laatste jaren zelfs in het geheel niet geweest. Maar ING heeft van die problemen en de blokkering bij mij geen melding gemaakt. Mijn creditcard was dus al ruim een maand geblokkeerd zonder dat ik dat wist. Heel begrijpelijk dat mijn boeking bij Ryanair steeds opnieuw vast liep.

Ik heb vervolgens er voor gekozen om de creditcard van mijn vrouw te gebruiken, maar bij de zoveelste invulling van de gegevens was ik afgeleid door de ergerlijke gebeurtenissen en had ik onvoldoende aandacht om de juiste naam in te vullen. Mogelijk 8 keer goed gegaan, maar bij de negende keer, de keer die er toe deed, niet.

Van ING heb ik kosteloos een nieuwe creditcard ontvangen. Maar de foute voornaam was inmiddels in de boeking opgenomen. Die merkte ik pas na het inchecken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door eleven »

e-chec schreef:Als je wat meer ervaring hebt met foutief invullen van namen .
Helaas geen ervaring met foutief invullen van namen.
Ik boek vaker voor meerdere mensen en vraag het ID of paspoort, of een kopie.
Daar neem ik de namen letter voor letter over, controleer het en dan pas "boeken".

Ik denk, dat er veel mensen zijn die het op deze of andere manier doen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

eleven schreef:
e-chec schreef:Als je wat meer ervaring hebt met foutief invullen van namen .
Helaas geen ervaring met foutief invullen van namen.
Ik boek vaker voor meerdere mensen en vraag het ID of paspoort, of een kopie.
Daar neem ik de namen letter voor letter over, controleer het en dan pas "boeken".

Ik denk, dat er veel mensen zijn die het op deze of andere manier doen.
11 heeft een beetje gelijk, ook ik neem de passen cs erbij, letter voor letter ? een goede bril doet wonderen

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

MichielFRL schreef:
eleven schreef:Helaas geen ervaring met foutief invullen van namen.
Helaas? :?
Wil misschien ngraag de trouble meemaken en bij betalen na het onjuist invullen van de tickets en boarding pass

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door sjohie »

e-chec schreef:Als je wat meer ervaring hebt met foutief invullen van namen is de juiste manier van handelen je bekend. Ik heb al vele malen probleemloos met Ryanair gevlogen voor zich dit voordeed. Ik had dus geen ervaring met problemen.

De aanleiding voor het probleem ligt in dit geval geheel buiten Ryanair en deels buiten mij. Ik had op de website van Ryanair zo’n 7 à 8 keer alle gegevens voor de boeking ingevuld, maar na klikken op “Bevestigen” bleek steeds weer dat de boeking was geblokkeerd. Ik had dus niet geboekt en moest opnieuw alle gegevens invoeren.

Omdat Ryanair Klantenservice lastig bereikbaar is heb ik vervolgens contact gezocht met de ING, mijn bank. Daar werd eerst nogal lacherig gereageerd op een probleem met Ryanair. “Dat komt zo vaak voor, geeft u mij uw rekeningnummer maar”.

Toen ik dat deed schrok de klantenservicemedewerker.” Ik ga u even doorverbinden”, was zijn reactie. Zijn collega vertelde mij vervolgens dat er in Frankrijk ruim een maand daarvoor was getracht om geld van mijn creditcard af te boeken. De ING vertrouwde de afboeking niet en heeft daarop mijn creditcard geblokkeerd. Het wantrouwen van ING was volkomen terecht. Ik had mijn creditcard niet in Frankrijk gebruikt, ben daar de laatste jaren zelfs in het geheel niet geweest. Maar ING heeft van die problemen en de blokkering bij mij geen melding gemaakt. Mijn creditcard was dus al ruim een maand geblokkeerd zonder dat ik dat wist. Heel begrijpelijk dat mijn boeking bij Ryanair steeds opnieuw vast liep.

Ik heb vervolgens er voor gekozen om de creditcard van mijn vrouw te gebruiken, maar bij de zoveelste invulling van de gegevens was ik afgeleid door de ergerlijke gebeurtenissen en had ik onvoldoende aandacht om de juiste naam in te vullen. Mogelijk 8 keer goed gegaan, maar bij de negende keer, de keer die er toe deed, niet.

Van ING heb ik kosteloos een nieuwe creditcard ontvangen. Maar de foute voornaam was inmiddels in de boeking opgenomen. Die merkte ik pas na het inchecken.
Kortom 2 dingen die jouw directe verantwoordelijkheid zijn, en volledig buiten de invloed van Ryanair liggen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="sjohie
Kortom 2 dingen die jouw directe verantwoordelijkheid zijn, en volledig buiten de invloed van Ryanair liggen.[/quote]

voorstaande is al x maal in voorstaande topics beschreven, gaat uiteraard voor alle luchtvaart mij :P

Remeella
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:10

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Remeella »

Sorry hoor, ALTIJD als je vliegtickets boekt dan staat het er toch echt duidelijk bij hoor (volledige namen) niet gaan miepen als je je (voor)naam wilt veranderen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik kan zien aan de reacties, dat veel lezers met mij meeleefden en mij een goed verloop van de reis met Ryanair gunden. Dat doet mij goed.

Inmiddels heeft die reis plaatsgevonden. En ik kan iedereen gerust stellen, er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan.

Ik dank jullie hartelijk voor jullie bijdragen. Dat geldt niet alleen voor de positieve reacties met adviezen, maar ook voor de bijdragen van lezers, die het topic uitsluitend gebruikten om te tonen, hoe goed zij zelf hun zaakjes altijd runnen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door eleven »

e-chec schreef:Ik kan zien aan de reacties, dat veel lezers met mij meeleefden en mij een goed verloop van de reis met Ryanair gunden. Dat doet mij goed.

.
Inderdaad, mag je blij zijn met de goede reacties. :lol:

Kortom 2 dingen die jouw directe verantwoordelijkheid zijn, en volledig buiten de invloed van Ryanair liggen.
Remeella schreef:Sorry hoor, ALTIJD als je vliegtickets boekt dan staat het er toch echt duidelijk bij hoor (volledige namen) niet gaan miepen als je je (voor)naam wilt veranderen.
Har06 schreef:
voorstaande is al x maal in voorstaande topics beschreven, gaat uiteraard voor alle luchtvaart mij :P

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

E mag de vlag uithangen, bij Ryan air loopt normaliter alles als gesmeerd :), uiteraard wel de namen uit het paspoort overnemen

BedeVe
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2011 09:51

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door BedeVe »

Wat heeft dit met Ryanair te maken ??
Je zult bij elke aankoop van een vliegticket bij welke maatschappij dan ook gewoon je "echte " naam moeten laten weten.
Zoals die ook in paspoort/ ID kaart vermeld staat.
En als je dat niet doet vraagt elke luchtvaartmij om een vergoeding vanwege het extra werk wat jouw onbenulligheid oplevert.
Zo te zien op dit forum zijn er anno 2014 nog heel veel kritische, zelfbewuste consumenten die niet het benul hebben hoe ze zelf laat staan hoe hun partner heet. Stompzinnigheid ten top !

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door Har06 »

BedeVe schreef:Wat heeft dit met Ryanair te maken ??
Je zult bij elke aankoop van een vliegticket bij welke maatschappij dan ook gewoon je "echte " naam moeten laten weten.
Zoals die ook in paspoort/ ID kaart vermeld staat.
En als je dat niet doet vraagt elke luchtvaartmij om een vergoeding vanwege het extra werk wat jouw onbenulligheid oplevert.
Zo te zien op dit forum zijn er anno 2014 nog heel veel kritische, zelfbewuste consumenten die niet het benul hebben hoe ze zelf laat staan hoe hun partner heet. Stompzinnigheid ten top !
Look in the mirror Bedefeee,

Hoevel mensen hebben niet een anderen naam in het paspoort staan , dan hun roepnaam ??????

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Verandering naam bij Ryanair

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ligt aan de maatschappij, onlangs tickets en hotelvoucer binnengehad, ik ontdekte een foute naam, waarschijnlijk zelf een letter verkeerd ingevult, opgebelt, en kreeg gelijk nieuwe tickets en voucer zonder problemen of kosten, 5 minuten later kon ik de juiste bescheiden printen, gewoon service.

Gesloten