LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aardappellen

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Gregoris
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 dec 2006 13:40

aardappellen

Ongelezen bericht door Gregoris »

Kan iemand mij uitleggen waarom er in de winkels als AH, C1000 geen Nederlandse aardappelen te koop te zijn?
Wel uit Portugal en Duitsland en die zijn ook nog eens duur.

Ik stel deze vraag omdat ik er niets meer van begrijp, de kranteberichten en andere media laten zien dat de Nederlandse boeren hun aardappelen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, en het dumpen. :shock:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door sjohie »

Gregoris schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er in de winkels als AH, C1000 geen Nederlandse aardappelen te koop te zijn?
Wel uit Portugal en Duitsland en die zijn ook nog eens duur.

Ik stel deze vraag omdat ik er niets meer van begrijp, de kranteberichten en andere media laten zien dat de Nederlandse boeren hun aardappelen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, en het dumpen. :shock:

Eeuh, wij hebben vorige week nog Opperdoezer ronde aardappelen gekocht bij de AH, en dat zijn toch echt Nederlandse.. :wink:

En er is in dit kader nog een verschil tussen consumptieaardappelen, en fabrieksaardappelen die oa gebruikt worden voor het maken van patat, zetmeel, enzovoorts. Die berichten kunnen ook op die aardappelen slaan lijkt me?

Verder zijn sommige rassen minder geschikt voor de Hollandse grond, en als dat nou nét de modernere consumptieaardappelen (rassen) zijn, kan dat ook een reden zijn.

Gregoris
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 dec 2006 13:40

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door Gregoris »

sjohie, dat klopt wel maar deze week is er niets te krijgen. Alleen buitenlandse aardappelen. De Nederlandse klei aardappelen zijn het lekkerste.
Ook bij de aldi enz. niet te krijgen/kopen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb deze week anders bij C1000 wel NL aardappels gekocht, en ook die zijn duur.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door newmikey »

Gregoris schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er in de winkels als AH, C1000 geen Nederlandse aardappelen te koop te zijn?
Wel uit Portugal en Duitsland en die zijn ook nog eens duur.

Ik stel deze vraag omdat ik er niets meer van begrijp, de kranteberichten en andere media laten zien dat de Nederlandse boeren hun aardappelen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, en het dumpen. :shock:
Ooit gehoord van planten die groeien en geoogst worden? Daarna moet ze .... weer groeien om geoogst te worden. Of dacht u dat die aardappelen met labeltjes komen voor welke dag van de week ze in de schappen moeten liggen?

Niet elke aardappel is een consumptieaardappel. Veel van onze oogst gaat naar de aardappelverwerkende industrie, zowel voor bijv. patatjes, aardappelschijfjes, namaakkrieltjes en wat die meer zij alsmede voor industriele toepassingen van het aardappel zetmeel.

We zijn tegenwoordig zo gewend aan het feit dat alles altijd beschikbaar moet zijn dat we schrikken als dat eens niet zo is...

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door bianca82 »

gewoon naar de groentenboer gaan daar heb je nog wel hollandse binten enz

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gregoris schreef:sjohie, dat klopt wel maar deze week is er niets te krijgen. Alleen buitenlandse aardappelen. De Nederlandse klei aardappelen zijn het lekkerste.
Ook bij de aldi enz. niet te krijgen/kopen.
Toch knap dat alleen op dat hele kleine stukje van de wereldbol wat we Nederland lekkere aardappelen worden geteeld. Nog grappiger is dat ieder land vindt dat zij de beste producten maken. Volgens mij proef je er helemaal niks van als je niet weet waat het vandaan komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door sjohie »

Gregoris schreef:sjohie, dat klopt wel maar deze week is er niets te krijgen. Alleen buitenlandse aardappelen. De Nederlandse klei aardappelen zijn het lekkerste.
Ook bij de aldi enz. niet te krijgen/kopen.
Het lijkt me dat het ras de smaak grotendeels bepaald? Of wordt er onder aardappelliefhebbers nu ook al over "terroir" gesproken, net als bij wijn? :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Toch zijn er veel zaken die de smaak van een aardappel beïnvloeden. Uiteraard het ras, maar toch tot op zekere hoogte de grond waar deze in groeit en de weersomstandigheden (veel natte perioden of juist veel drogere perioden enz.) Veruit de meeste consumenten (waaronder ik ook) zullen het verschil nauwelijks proeven van een zelfde soort aardappel op verschillende grondsoorten geteelt.

Maar goed vergeet ook de export niet, want denk maar niet dat wij Nederlanders alle in Nederland verbouwde aardappelen ook opeten. Er worden tonnen geëxporteerd.
newmikey schreef:Ooit gehoord van planten die groeien en geoogst worden? Daarna moet ze .... weer groeien om geoogst te worden. Of dacht u dat die aardappelen met labeltjes komen voor welke dag van de week ze in de schappen moeten liggen?
Huh is dat niet zo dan ?
Melk komt toch ook gewoon uit de supermarkt en dan heb je van die soorten die niet zo lang houdbaar zijn en soorten die langer houdbaar zijn... :mrgreen: :lol:
newmikey schreef:We zijn tegenwoordig zo gewend aan het feit dat alles altijd beschikbaar moet zijn dat we schrikken als dat eens niet zo is...
Da's zeker waar, we vinden het maar al te normaal dat het met kerst asperges en aardbeien geeft bijvoorbeeld.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door ciske »

Melk komt toch ook gewoon uit de supermarkt
:?: :lol:
Dacht toch dat het van de koe kwam :mrgreen:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door newmikey »

Zelfs met aardappelen is er een "smaak mode". Jullie vergeven me maar even want ik vind het eigenlijk best een grappig onderwerp. Smaken schijnen sneller te veranderen dan dat de teelt er op kan inspelen.

Sommige aardappelrassen die razend populair waren, zoals bijv. de bintjes, raak je tegenwoordig aan de straatstenen niet kwijt in Nederland maar zijn weer heel erg gewild in andere landen.

In Nederland zijn we weer meer gaan eten van de "culinaire" aardappelrassen die vooral in Zuid-Amerika en Israel geteeld worden.

Wereldwijd zijn er ongeveer 4000 aardappelrassen, waarvan er een 200-tal in België en/of Nederland geteeld worden.

De verdeling is ongeveer:
Consumptie-aardappels (45%)
-Aardappelchips
-Aardappelsalade
-Friet
-Rösti
-Vers (tafelaardappels)
-Gebakken aardappels
Zetmeelaardappels (31%)
-Aardappelpuree
-Grondstof voor de aardappelzetmeelindustrie
Pootaardappels (24%)
-Verkoop in binnen- en buitenland als nieuw pootgoed

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door nevermind »

Gregoris schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er in de winkels als AH, C1000 geen Nederlandse aardappelen te koop te zijn?
Wel uit Portugal en Duitsland en die zijn ook nog eens duur.

Ik stel deze vraag omdat ik er niets meer van begrijp, de kranteberichten en andere media laten zien dat de Nederlandse boeren hun aardappelen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, en het dumpen. :shock:
Deze aardappels zijn voor deze supermarkten dan goedkoper, dan de Nederlandse oogst.
Zoals Emmy al heeft geschreven, zie je vermoedelijk in deze schappen geen Nederlandse aardappels, want de oogst is door het slechte weer, niet meer optimaal.
Helaas lees ik nergens over dit fenomeen in de omringende landen, want daar heeft het toch ook geregend?
Dus de conclusie is, Nederlandse aardappels worden duurder, dan kopen de supers natuurlijk in de landen waar het goedkoper is.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door Toppy »

Ik zou zo zeggen ga eens naar een markt.
Op een beetje markt staat een Zeeuwse 'aardappelboer' en met een beetje geluk heeft hij aardappelen uit Tholen. Daar komen de lekkerste vandaan.
Overigens zijn deze aardappelen amper duurder dan die in de supermarkt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou zeker een zakje Opperdoezen kopen. Die liggen nu in de winkel en komen net uit de grond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opperdoezer_Ronde

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door bianca82 »

mjam opperdouzen

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door ruud_a »

newmikey schreef:
Gregoris schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er in de winkels als AH, C1000 geen Nederlandse aardappelen te koop te zijn?
Wel uit Portugal en Duitsland en die zijn ook nog eens duur.

Ik stel deze vraag omdat ik er niets meer van begrijp, de kranteberichten en andere media laten zien dat de Nederlandse boeren hun aardappelen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, en het dumpen. :shock:
Ooit gehoord van planten die groeien en geoogst worden? Daarna moet ze .... weer groeien om geoogst te worden. Of dacht u dat die aardappelen met labeltjes komen voor welke dag van de week ze in de schappen moeten liggen?

Niet elke aardappel is een consumptieaardappel. Veel van onze oogst gaat naar de aardappelverwerkende industrie, zowel voor bijv. patatjes, aardappelschijfjes, namaakkrieltjes en wat die meer zij alsmede voor industriele toepassingen van het aardappel zetmeel.

wat moeten we dan doen met die frietjes als die aardappels waarvan ze worden gemaakt niet voor consumptie zijn?

We zijn tegenwoordig zo gewend aan het feit dat alles altijd beschikbaar moet zijn dat we schrikken als dat eens niet zo is...

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door berend12 »

Ik vraag mij dit al jaren af. Opperdoezers zijn een delicatesse op aardappelgebied en dus voor de meeste mensen te duur. Gewone aardappels zijn inderdaad meestal buitenlandse aardappels. Te gek voor woorden. Je ziet aan de recente misoogsten in het buitenland dat het onder water zetten van landbouwgrond een heel dom idee is. Zou ook graag Nederlandse aardappels kopen maar die zijn heel slecht verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door berend12 op 01 aug 2012 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door ruud_a »

berend12 schreef:Ik vraag mij dit al jaren af. Opperdoezers zijn een delicatesse op aardappelgebied en dus voor de meeste mensen te duur. Gewone aardappels zijn inderdaad meestal buitenlandse aardappels. Te gek voor woorden. Je ziet aan de recente misoogsten in het buitenland dat het onderwater zetten van landbouwgrond een heel dom idee is. Zou ook graag Nederlandse aardappels kopen maar die zijn heel slecht verkrijgbaar.

dan moet je emigreren, dan kun je nederlandse aardappelen kopen, net als fruit uit het westland

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door berend12 »

Heb er best wat voor over maar dat gaat mij te ver Ruud.
Heb wel eens biologische aardappels gekocht maar daar vond ik niet veel aan. Hoop niet dat de boeren het ambacht verleerd zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: aardappellen

Ongelezen bericht door tenormin »

Er zijn best wel Nederlandse aardappelen, hoor. Ik zelf ben gek op de Malta, jammer genoeg is het einde van het seizoen bijna voorbij. Het ras alfa is ontwikkeld in Nederland en het pootgoed wordt uitgezet op Malta. Daarna "komen ze weer terug". De Maltezers telen veel aardappelrassen, ook die komen weer terug naar Nederland. Vroeger was ik dol op Bintje, maar ook die is in kwaliteit m.i. behoorlijk achteruit gegaan. Zoveel smaken, zoveel zinnen: ik hou niet van Opperdoezers, liever de Frieslander. Maar dat er nu geen Nederlandse pieper te koop is: nee hoor. En voor de BBC is er maar één: de bonker. Helemaal onder de klei en knoert groot. Schoonmaken, niet schillen, kruis erin, magnetron, 5 min. per aardappel, dan op BBC; heerlijk met knoflookboter.

Gesloten