LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat onderschat ik juist helemaal niet. Ik raad een permanente plaatsing dan ook sterk af. Ik refereerde aan de vergunnungplicht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hou nu op, dadelijk moet ik nog een vergunning voor mijn tuinhuis hebben.!

Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hoefde zelfs geen vergunning voor mijn chalet.

@theotrucker

Maakt u zich maar geen zorgen, lees hier.

http://www.tuinhuis-site.nl/content/bou ... ng-blokhut

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dan is je chalet waarschijnlijk kleiner dan 3 x 3 mtr. :lol:

Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, 52 m2. Maar wel vergunningvrij.

Nijntje1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2019 15:30

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Nijntje1980 »

De desbetreffende party tent heeft een vriendin van mij al jaren in de tuin staan. Halen bij slecht weer het doek eraf, en het frame blijft staan ( staat verstevigd). Nu ik eindelijk een tuin heb, wou ik dezelfde partytent neerzetten. Nu hadden wij een discussie erover of je wel of geen vergunning moet aanvragen hiervoor. Mijn buren zullen hier weinig last van hebben, aangezien ze aan beide kanten hun tuin totaal verwaarlozen ( en dus nooit een stap in de tuin zetten) en het 1 grote wildernis is ;). Het gaat mij dus niet om commentaar of het een goede partytent is etc. Gaat mij om het vergunning gedeelte.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als ik voor mijn tuinhuis van 16 m2 geen vergunning nodig heb heb je die voor zoiets ook niet nodig.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het enige juiste antwoord op de vraag is; per gemeente verschillend dus informeer zelf of lees online!

verder weer forum feestje?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door bprosman »

Lady1234, Overkapping/partytent staat er. Je onderschat echt de gevaren van rondvliegende partytenten incl. ijzeren frame.
Heb ook 2 winters een partytent in de tuin gehad om te kunnen hobbyen en als je het stalen frame met haringen vastslaat tussen de stenen , en de zijwanden zet je ook vast met haringen en elastieken, waait hij echt niet weg. Wel heb ik er verstevigde zijwanden opgezet want de standaard "plakramen" overleven geen februari storm.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
12 apr 2019 18:05
Klaas Jan schreef:
12 apr 2019 17:48
Hallo, als je dit artikel van de Rijksoverheid leest https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/22 zou het zo kunnen zijn dat u inderdaad een vergunning aan moet vragen. Maar zoals anderen ook zeggen, informeer bij uw gemeente. Succes.
Ik denk dat het hier toch over een ander soort party tent gaat dan zo’n ding van Jysk.

En in het stuk van Stentor gaat het ook nog over een overkapping.
U reageert op mijn bericht met bouwregels dat wel degelijk over onder andere partytenten gaat.
Dat andere stuk uit de Stentor over overkappingen is niet door mij ingebracht maar u haalt ZeerPrivé aan.
Het staat er wat verwarrend zo.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Heb ik een vergunning nodig voor een partytent in mijn tuin?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nijntje1980 schreef:
12 apr 2019 20:09
De desbetreffende party tent heeft een vriendin van mij al jaren in de tuin staan. Halen bij slecht weer het doek eraf, en het frame blijft staan ( staat verstevigd). Nu ik eindelijk een tuin heb, wou ik dezelfde partytent neerzetten. Nu hadden wij een discussie erover of je wel of geen vergunning moet aanvragen hiervoor. Mijn buren zullen hier weinig last van hebben, aangezien ze aan beide kanten hun tuin totaal verwaarlozen ( en dus nooit een stap in de tuin zetten) en het 1 grote wildernis is ;). Het gaat mij dus niet om commentaar of het een goede partytent is etc. Gaat mij om het vergunning gedeelte.
Hallo @Nijntje1980, nog een artikel over uw vraag https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 15/related
Ik kon de inhoud van het artikel geheel lezen maar kreeg bij een tweede poging een inlogscherm te zien, vandaar dat ik even een een stuk citeer:Bouwvergunning voor een partytent. Volgens de Raad van State is in dit geval sprake van een bouwwerk waarvoor een bouwvergunning vereist is. Daarbij is van belang de omvang en de constructie van de partytent, en het feit dat de partytent bij herhaling voor een langere periode wordt geplaatst en dus dient om ‘ter plaatse te functioneren’.

Conclusie. Uit deze uitspraak blijkt dat bij vrij grote partytenten een bouwvergunning vereist kan zijn. In de praktijk zal echter vaak geen bouwvergunning aangevraagd worden. Bovendien is het ook de vraag of uw gemeente moeilijk zal doen over uw partytent. Dit wordt uiteraard anders als er omwonenden klagen over de langdurige aanwezigheid van een partytent in uw tuin …


Nogmaals, hét antwoord ligt vast bij de gemeente.
Maar het geeft wel aan dat het om een combi gaat van grootte van een bouwwerk, de duur dat het bouwwerk er staat en eventuele klachten van buren. Een mooie zomer gewenst :wink:

Gesloten