LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef:Zijn er nog Nederlanders die langgenoten niet oplichten of bedonderen? Intratuin kan nu ook al in het lijstje van boeven. En "we" maken ons druk over buitenlanders....
Vind je dit zelf ook niet een tíkkeltje overdreven...?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door sjohie »

igen schreef:Het kan ook zijn dat de kluit in dat modderpotje is weggerot. Dan blijft er een stengeltje over. Dennen en sparren zijn droge grond bomen, geen moerasgewas...
De zaagsnede was duidelijk zichtbaar onderaan de stam, en vlak daarboven zat het enige stukje wortel ter grootte van een halve ballpoint.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door sjohie »

riddert schreef:
sjohie schreef: Nee, en ik heb het bonnetje volgens mij ook niet meer. Volgend jaar kopen we de kerstboom gewoon ergens anders, 500m naast de intrapuin zit nog een ander tuincentrum. We hebben het er even over gehad, we gaan er geen heisa meer van maken.
Lekker makkelijk, de Intratuin op een forum zetten en vervolgens er niet achteraan gaan want 'we gaan er geen heisa meer van maken'.
Misschien is het voor de Intratuin wel goed om te weten hoe de leverancier van het afgelopen jaar de bomen geleverd heeft? Als er geen opmerkingen over de kwaliteit van de kluit komen van klanten, dan kan de Intratuin hier ook niets aan veranderen.
Ik zou er in ieder geval wel een melding van maken, of je nu wel of geen bonnetje meer hebt is dan niet zo interessant. Je geeft dan in ieder geval een bedrijf ook de kans om de kwaliteit te verbeteren.
Ik vroeg me in de startpost enkel af of meer mensen dit mee hadden gemaakt, niet wat ik wel of niet zou moeten doen als vervolg op deze constatering.

Maar goed, ik heb het Intratuin al gemeld, wat ik sowieso al van plan was, dat zal ik er in volgend geval even bij zetten.

Maar de boom is inmiddels naar de eeuwige composthopen afgevoerd, dus meer moeite dan een bericht aan ze gaan we er niet insteken, wij kopen volgend jaar de boom ergens anders.

art1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017 11:22

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door art1989 »

Welkoop doet het zelfde
een boom voor 39 euro in een pot en zonder 17
en wat krijg je dan gewoon een boom waar de wortels van af zijn gezaagd in een pot met smerige aarde
ik heb contact met hun op genomen en dit was hun adwoord

Beste Arthur, de kerstbomen die wij in pot verkopen zijn gerooid zonder het uitgebreide wortelstelsel. De wortels worden afgekapt. Wij begrijpen dat de term "in pot" tot verwarring leidt, men verwacht dat de boom in pot, met kluit verkocht wordt. Echter dit wordt niet zo gecommuniceerd. Wij zullen in het komende jaar onze uiting in deze helder weergeven. Wij willen je bedanken voor uw input in deze.

nou een heel correct antwoord dus maar denken ze nou echt dat ik geloof dat ze het volgens jaar anders gaan doen
nee dus dit soort bedrijven zitten mensen die hard nadenken om het artikel zo te omschrijven dat het net lijkt of je iets koopt wat het niet is
is dit oplichterij?
wel jammer dat dit soord bedrijven dit gewoon over onze rug kunnen doen en daar niks mee gedaan word

gr arthur

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is precies wat ze zeggen, een boom in pot. Niets meer en niets minder. Dus niet een boom met wortelkluit. In mijn optiek heeft het dan ook weinig met oplichting te maken.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn nu dus 2 identieke topics.

viewtopic.php?f=90&t=178917

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:Het kan natuurlijk best wel dat een kerstboom aanslaat, en dat gebeurt ook regelmatig. Maar het is eerder uitzondering dan regel. Het is mooi meegenomen als de kerstboom aanslaat, maar als je een gewone boom bij de boomkweker haalt, dan zal de kluit heel wat groter zijn.
Het kan zijn dat een kersboom met kluit 25% kans van overleven heeft, terwijl deze bij een boomkweker 99% kans van overleven heeft. Zonder kluit is de kans van overleven nagenoeg nihil.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Revoked »

Wij hebben al jaren geen boom meer in huis. Geeft teveel rotzooi en eigenlijk staat zo'n ding altijd in de weg. We maken zo'n vreemde hangende kersttakdinges-decoratie aan het plafond, gooien wat licht in de tuin en zijn er dan eigenlijk wel klaar mee.
Makkelijk kan het niet, zelfs het opruimen is met een half uur gedaan...

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Moneyman »

art1989 schreef:Welkoop doet het zelfde
een boom voor 39 euro in een pot en zonder 17
en wat krijg je dan gewoon een boom waar de wortels van af zijn gezaagd in een pot met smerige aarde
ik heb contact met hun op genomen en dit was hun adwoord

Beste Arthur, de kerstbomen die wij in pot verkopen zijn gerooid zonder het uitgebreide wortelstelsel. De wortels worden afgekapt. Wij begrijpen dat de term "in pot" tot verwarring leidt, men verwacht dat de boom in pot, met kluit verkocht wordt. Echter dit wordt niet zo gecommuniceerd. Wij zullen in het komende jaar onze uiting in deze helder weergeven. Wij willen je bedanken voor uw input in deze.

nou een heel correct antwoord dus maar denken ze nou echt dat ik geloof dat ze het volgens jaar anders gaan doen
nee dus dit soort bedrijven zitten mensen die hard nadenken om het artikel zo te omschrijven dat het net lijkt of je iets koopt wat het niet is
is dit oplichterij?
wel jammer dat dit soord bedrijven dit gewoon over onze rug kunnen doen en daar niks mee gedaan word

gr arthur
Als je je opgelicht voelt, heb je zelf waarschijnlijk nog geen seconde nagedacht. Of dacht je serieus dat de hele wortelkluit van een boom in zo’n lullig potje past?

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Dorfje »

Je koopt nu een KERSTboom. Geniet ervan tijdens de feestdagen en koop in het juiste seizoen TUINplanten zou ik zeggen.

noymeyvrouw
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2017 20:00

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door noymeyvrouw »

Toen wij 22 jaar geleden het huis kochten waar we nu wonen, had de vorige bewoner een kerstboompje na de kerst in de tuin gezet. Nu is die boom circa 25 meter hoog en heeft vorige week met al die sneeuw helaas wat grote takken verloren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik heb inmiddels eea nagevraagd aan een bosbouwende collega. en wat blijkt, geteelde nordmannen hebben altijd een paar korte stompe worteltjes. Dat is met alle machinaal geteelde, en dus goedkope bouwmarkt nordmannen, altijd zo. Een beter gevulde kluit vergt aardig wat tijd en een kundige teler, en sowieso moet de boom dan potgeteeld zijn, en dan nog is het zo dat het een klein compact wortelpakket wordt, dat is gewoon de natuur.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Brahms »

sjohie schreef:Ik heb inmiddels eea nagevraagd aan een bosbouwende collega. en wat blijkt, geteelde nordmannen hebben altijd een paar korte stompe worteltjes. Dat is met alle machinaal geteelde, en dus goedkope bouwmarkt nordmannen, altijd zo. Een beter gevulde kluit vergt aardig wat tijd en een kundige teler, en sowieso moet de boom dan potgeteeld zijn, en dan nog is het zo dat het een klein compact wortelpakket wordt, dat is gewoon de natuur.
Wat is de toegevoegde waarde van je bericht Sjohie, precies hetzelfde bericht had je een paar dagen geleden ook al hier geplaatst:

viewtopic.php?f=90&t=178917

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
sjohie schreef:Ik heb inmiddels eea nagevraagd aan een bosbouwende collega. en wat blijkt, geteelde nordmannen hebben altijd een paar korte stompe worteltjes. Dat is met alle machinaal geteelde, en dus goedkope bouwmarkt nordmannen, altijd zo. Een beter gevulde kluit vergt aardig wat tijd en een kundige teler, en sowieso moet de boom dan potgeteeld zijn, en dan nog is het zo dat het een klein compact wortelpakket wordt, dat is gewoon de natuur.
Wat is de toegevoegde waarde van je bericht Sjohie, precies hetzelfde bericht had je een paar dagen geleden ook al hier geplaatst:

viewtopic.php?f=90&t=178917
Tsja. Hetzelfde bericht, maar in een ander topic. Prima toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:
sjohie schreef:Ik heb inmiddels eea nagevraagd aan een bosbouwende collega. en wat blijkt, geteelde nordmannen hebben altijd een paar korte stompe worteltjes. Dat is met alle machinaal geteelde, en dus goedkope bouwmarkt nordmannen, altijd zo. Een beter gevulde kluit vergt aardig wat tijd en een kundige teler, en sowieso moet de boom dan potgeteeld zijn, en dan nog is het zo dat het een klein compact wortelpakket wordt, dat is gewoon de natuur.
Wat is de toegevoegde waarde van je bericht Sjohie, precies hetzelfde bericht had je een paar dagen geleden ook al hier geplaatst:

viewtopic.php?f=90&t=178917
Ik dacht, ik vul mijn, door anderen weer nieuw leven ingeblazen, eigen topic ook even met de relevante informatie.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kerstboom met kluit, blijkt alleen pot met modder

Ongelezen bericht door olaf79 »

mh73 schreef:Ik hoorde dit jaar de bespaartip voorbij komen om een kerstboom met kluit te kopen, hem daarna in de tuin te zetten, en volgend jaar weer uit te graven en opnieuw als kerstboom te gebruiken.

Het lijkt me dan toch wel de bedoeling dat een kluit echt de nodige wortels bevat, anders heb je het jaar erop een erg kaal boompje.
Ik hoorde dit jaar de bespaartip voorbij komen om uberhaupt niet aan kerst te doen. Dit bespaart je de aanschaf van de boom, kerstversiering, lampjes, een hoop elektriciteit, dure kadootjes, en duur eten. Vier in de zomer gewoon het midzomer feest en klaar ben je.

Gesloten