LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Bernard7
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2018 14:23

Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Bernard7 »

Met een storm dit najaar is mijn schuurtje gesneuveld. Deze stond 20cm van de erfgrens met de buren achter in de tuin. Het stond er al toen ik het huis kocht pakweg 20 jaar geleden.

Ik heb nu een nieuwe schuur geplaatst, identieke maten op dezelfde plek. Nu klagen de buren dat deze tenminte 1 meter uit de erfgrens geplaatst moet worden en of ik wil verplaatsen.

Staan ze in hun recht, wat is de regelgeving hierover?

Moiseule58

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Volgens de volgende link mag uw schuur slechts niet oversteken over het erf van de buren. Bent u geen lid van Vereniging Eigen Huis of een rechtsbijstandsverzekering?

https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam- ... n-erfgrens

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Brahms »

Mag gewoon tegen de erfgrens aan, maar er niet overheen. 20 cm is dus ruim voldoende, mag zelfs minder als je precies weet waar de grens is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Volgens mij heeft Brahmsgelijk dat uw schuurtje tegen de erfgrens geplaatst mag worden. Als u nog geen lid bent van de Vereniging Eigen Huis (VEH) dan zou ik dat, voor slechts € 27,00 per jaar, direct worden. Die Vereniging is de enige organisatie die aan de kant van de huizenkopers staat. Zij hebben een juridische afdeling en voorzien hun leden gratis van juridisch advies in dit soort zaken.

Nu u gevraagd is uw schuur 1 meter van de erfgrens te plaatsen, en uw schuur staat al 20 cm. van die erfgrens, dan kunt u er vanuit gaan dat dit gedoe met de vraagsteller gaat opleveren. Als de vraagsteller hierop terug komt, waarbij ik er vanuit ga dat u uw schuurtje vooralsnog niet van plan bent te verplaatsen, dan zou ik hem/haar verzoeken dat verzoek met redenen omkleed, aan u op schrift te stellen. Hierbij geeft u aan dat u daarop ook schriftelijk zult reageren. Voordeel van deze, misschien wat onsympathieke, manier van communiceren is dat u alle verzoeken, antwoorden en eventuele afspraken zwart op wit heeft staan. Komt men hierop terug dan kan men u nooit meer iets tegenwerpen wat niet schriftelijk is afgesproken en staat u altijd sterk.

Als de vraagsteller niet schriftelijk hierover wil corresponderen geef hem/haar dan aan dat u het mondelinge verzoek als niet gedaan beschouwd. Hij/zij kan nl. niet of heel moeilijk bewijzen dat dit mondelinge verzoek aan u is gedaan. De discussie hierover op dit forum zullen we dan maar even vergeten, aannemende dat de vraagsteller aan u dit niet gelezen heeft.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Bernard7 schreef:Met een storm dit najaar is mijn schuurtje gesneuveld. Deze stond 20cm van de erfgrens met de buren achter in de tuin. Het stond er al toen ik het huis kocht pakweg 20 jaar geleden.

Ik heb nu een nieuwe schuur geplaatst, identieke maten op dezelfde plek. Nu klagen de buren dat deze tenminte 1 meter uit de erfgrens geplaatst moet worden en of ik wil verplaatsen.

Staan ze in hun recht, wat is de regelgeving hierover?
De eerste vraag die bij me opkomt is: waarom hebben ze daar 20 jaar geleden (of eerder, bij de vorige bewoners) niet over geklaagd?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:
Bernard7 schreef:Met een storm dit najaar is mijn schuurtje gesneuveld. Deze stond 20cm van de erfgrens met de buren achter in de tuin. Het stond er al toen ik het huis kocht pakweg 20 jaar geleden.

Ik heb nu een nieuwe schuur geplaatst, identieke maten op dezelfde plek. Nu klagen de buren dat deze tenminte 1 meter uit de erfgrens geplaatst moet worden en of ik wil verplaatsen.

Staan ze in hun recht, wat is de regelgeving hierover?
De eerste vraag die bij me opkomt is: waarom hebben ze daar 20 jaar geleden (of eerder, bij de vorige bewoners) niet over geklaagd?
Misschien zoeken ze een nieuwe hobby of willen ze graag een keer op TV (rijdende rechter )

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Van de schuur zelf hebben ze geen last. En als de afwatering van uw schuur op uw terrein gebeurt is het ook geen probleem volgens mij.
Het enige probleem zou kunnen zijn als er een erfafscheiding (schutting) staat die van uw buren is. Zij kunnen eisen dat onderhoud aan hun erfafscheiding mogelijk moet zijn en dat uw schuur dat onmogelijk maakt.
Maar als ze in 20 jaar niet geklaagd hebben dan is dat waarschijnlijk ook geen reden meer.
Tot zover mijn interpretatie van het geheel na veel afleveringen van de Rijdende Rechter....

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door mp2017 »

BreejKC schreef:Volgens mij heeft Brahmsgelijk dat uw schuurtje tegen de erfgrens geplaatst mag worden. Als u nog geen lid bent van de Vereniging Eigen Huis (VEH) dan zou ik dat, voor slechts € 27,00 per jaar, direct worden. Die Vereniging is de enige organisatie die aan de kant van de huizenkopers staat. Zij hebben een juridische afdeling en voorzien hun leden gratis van juridisch advies in dit soort zaken.
Voor alle gevallen die in de toekomst zijn, maar niet als er al een conflict is.

Hetzelfde geldt voor een rechtsbijstandsverzekering!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ze geven wel advies, ook als je net lid wordt. Maar die buren hebben geen poot om op te staan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Is de vraag hier niet of bouwen binnen 1 meter van de erfgrens hier vergunningsplichtig is?

En een volgende vraag of het voor het beantwoorden van de eerste vraag relevant is dat het gaat om herbouw van een onlangs omgewaaide schuur of niet?

Verwijderd

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:
Bernard7 schreef:Met een storm dit najaar is mijn schuurtje gesneuveld. Deze stond 20cm van de erfgrens met de buren achter in de tuin. Het stond er al toen ik het huis kocht pakweg 20 jaar geleden.

Ik heb nu een nieuwe schuur geplaatst, identieke maten op dezelfde plek. Nu klagen de buren dat deze tenminte 1 meter uit de erfgrens geplaatst moet worden en of ik wil verplaatsen.

Staan ze in hun recht, wat is de regelgeving hierover?
De eerste vraag die bij me opkomt is: waarom hebben ze daar 20 jaar geleden (of eerder, bij de vorige bewoners) niet over geklaagd?
En, nog belangrijker, waarom kwamen ze daar niet mee voordat het nieuwe schuurtje geplaatst werd?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kijk bij uw gemeente op de site , bouwvoorschriften.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Juist het geven van een advies, zolang het niet in de papieren loopt, levert de VEH leden op. Dus als TS eerst netjes lid wordt kan hij gewoon het gratis advies krijgen dat alle leden van de VEH krijgen. De VEH is geen rechtsbijstandverzekering maar een hele grote belangenvereniging. Dat maakt het verschil.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door scontra »

Bouwen, ongeacht wat, mag tot aan de erfgrens. Er mogen alleen geen ramen aan de erfgrenszijde zitten, ook niet met niet doorkijkbaar
glas.
Zorg daarbij dat er geen cm. over de erfgrens heen steekt en verder is er geen belemmering of het bouwwerk moet vergunningsplichtig zijn.
Bouwt u naast een ander object dat ook nabij de erfgrens staat laat dan ruimte over zodat aan beide zijden van de erfgrens ruimte voldoende is om onderhoudswerkzaamheden te kunnen uitvoeren.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Het is uw grond, dus in beginsel mag u daar bouwen wat u wilt (los van eventuele vergunningen, maar daar staan de buren weer buiten).

Hoe zouden we dat klagen moeten interpreteren? In de zin van een aangetekende brief waarin de buren u sommeren om 1 meter afstand te houden of is het een mondeling verzoek van de buren in het kader van de veiligheid (of iets in die geest)?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door mp2017 »

BreejKC schreef:Juist het geven van een advies, zolang het niet in de papieren loopt, levert de VEH leden op. Dus als TS eerst netjes lid wordt kan hij gewoon het gratis advies krijgen dat alle leden van de VEH krijgen. De VEH is geen rechtsbijstandverzekering maar een hele grote belangenvereniging. Dat maakt het verschil.
Aan een advies, wat andere leden ook kunnen verwachten, heeft TS niets. Hier gaat het om een speciaal geval wat al gebeurd is, daar krijgt TS geen advies op.
Zoals gezegd, voor toekomstige problemen, ja, maar niet van het verleden, ook loopt het niet in de papieren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wat al gebeurd is? Er is nog helemaal niets gebeurd. Iemand wil dat het schuurtje ergens anders geplaatst wordt. So, what? Het schuurtje staat ongeveer waar het vorige schuurtje ook stond. Nooit een probleem geweest.

Er staat nog helemaal niets op schrift, geen verzoek om het schuurtje te verplaatsen, niks. Wordt TS vanavond of morgen lid van VEH en komt overmorgen zo'n schriftelijk verzoek binnen, dan is TS meer dan op tijd om advies bij de deskundigen van VEH te vragen. Dit advies, hoe nu te handelen, zal veel beter zijn als de goedbedoelde adviezen van ons amateurs op dit juridische grensvlak.

[Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen]
Laatst gewijzigd door Radar op 01 mar 2018 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:Juist het geven van een advies, zolang het niet in de papieren loopt, levert de VEH leden op. Dus als TS eerst netjes lid wordt kan hij gewoon het gratis advies krijgen dat alle leden van de VEH krijgen. De VEH is geen rechtsbijstandverzekering maar een hele grote belangenvereniging. Dat maakt het verschil.
Dit is exact hoe het werkt bij VEH. Spreek ik uit ervaring.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Moneyman schreef:
BreejKC schreef:Juist het geven van een advies, zolang het niet in de papieren loopt, levert de VEH leden op. Dus als TS eerst netjes lid wordt kan hij gewoon het gratis advies krijgen dat alle leden van de VEH krijgen. De VEH is geen rechtsbijstandverzekering maar een hele grote belangenvereniging. Dat maakt het verschil.
Dit is exact hoe het werkt bij VEH. Spreek ik uit ervaring.
En mijn ervaring is dus anders. Gewoon iets roepen maakt het nog niet juist.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Of ik mijn schuurtje een meter van de erfgrens wil plaatsen

Ongelezen bericht door tttlocke »

mp2017 schreef:...

En mijn ervaring is dus anders. Gewoon iets roepen maakt het nog niet juist.
Wat is uw ervaring dan, specifiek met betrekking tot VEH?
U heeft deze ervaring nog niet met het forum gedeeld. Wellicht omdat ze niet relevant is?

Moneyman getuigde van zijn ervaring met VEH. Een ervaring die haaks staat op uw algemene uitlatingen.

Gesloten