LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Puin in tuingrond

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Bart-Tuma
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2010 17:24

Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door Bart-Tuma »

Beste Forum-leden,

Sinds een maand heb ik een huurhuis, aangezien het deze week mooi weer is ben ik begonnen met de tuin. Het huurhuis is twee jaar geleden gebouwd, echter hebben de vorige bewoners (bijna) niets aan de tuin gedaan.

Toen ik vandaag ben begonnen, kwam ik erachter dat in overgrote delen van de tuin puin en bouwresten zit. Zodra de schop in de grond gaat hoor je het al rotsooi en schuren langs de schop.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met de partij die mij het huis verhuurt. Deze geeft aan wel de grond af te willen voeren maar afgraven en/of verwijderen willen ze niets van weten.

Echter ben ik niet de enige hier in de staart die hier last van heeft (gehad). Meerdere mensen hebben het zelf verwijderd en hier liepen de kosten hoog op verschillend van € 500 tot € 970 euro.

De kosten vind ik nogal hoog om het ‘zelf’ te verwijderen en heb ik de mogelijkheid om dit zelf te doen. In mijn huurovereenkomst staan dat ik de tuin moet ‘onderhouden’ en dat het er aantoonbaar moet uitzien. Maar als er puinreten in mijn tuin zitten, wat kan ik hier dan aan doen? Het moet toch niet zo zijn dat ik als huurder hiervoor moet opdraaien?

Zijn er mensen die hier ook problemen mee hebben gehad en/of weten wat mijn rechten hierin zijn?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door witte angora »

Officieel is het zo dat je als huurder hier zorg voor moet dragen. In overleg is er best wel wat mogelijk. Hier in de flat scheelde het dat de gemeenschappelijke grond vervangen moest worden; er was dus geen reden om de tuinen van de twee benedenwoningen niet mee te nemen.

Toch is het wel zo dat we hier na 9 (!) jaar nog steeds flinke stenen en glas tegen komen in de grond.

BL2
Berichten: 4859
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door BL2 »

Koop een grove zeef en ga op een mooie dag lekker buiten aan de gang. Weet niet hoe groot de tuin is, maar even een paar dagdelen de handen uit de mouwen een veel moet dan toch wel weg zijn.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:Koop een grove zeef en ga op een mooie dag lekker buiten aan de gang. Weet niet hoe groot de tuin is, maar even een paar dagdelen de handen uit de mouwen een veel moet dan toch wel weg zijn.
Ehm... ik denk dat je geen ervaring hebt met een tuin met bouwpuin. Dit is echt een puur theoretisch advies. Praktisch? Onuitvoerbaar.

BL2
Berichten: 4859
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, Zo hebben wij het gedaan bij onze (Nederlandse) woning en dat ging prima........

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ouderwets met de schop tuin omspitten heeft wel een voordeel , je kan de kachel uit doen :D

Je kunt ook een mini kraantje huren , scheelt veel werk. Een half uur stoeien hoe het werkt en je bent met een dag klaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door scontra »

Als u op plaatsen waar u een border wilt aanleggen het (grove) puin er uit ruimen tot ca. 40cm diep. U zal daar dan geen last (meer) hebben van het puin dat nog dieper zit.
Waar u een gazon wilt aanleggen is het al voldoende om de bovenste 20 cm zo goed als puinvrij te maken.
Op de plaats waar u een terras wilt maken kunt u heel eenvoudig het vrijgekomen puin weer ingraven en de vrijkomende grond kunt u event. weer verdelen over uw tuin. Zorgt u wel voor tenminste 10 cm. zand boven het puin i.v.m. het (vast)leggen van de tegels.
Dit is een klusje dat alleen maar wat zweetdruppels kost. ;-)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Puin in tuingrond

Ongelezen bericht door sjohie »

Als de puinresten onder het maaiveld zitten, kan je de bestaande verhardings- en bedekkingssituatie gewoon onderhouden zoals bepaald in de huurovereenkomst. Als je de grond gaat roeren omdat je een perkje aan wil leggen, of gras zaaien waar nu tegels zijn, is het een verandering naar je eigen smaak/wens, en dan lijkt het me billijk dat je dan ook de kosten voor het verwijderen betaald. Dat ze dan wel de afvoerkosten betalen vind ik netjes, dat is ook niet goedkoop, dus ze komen je daarmee al tegemoet in de kosten.

Gesloten