LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
vHaarlem
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2019 22:03

Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Ongelezen bericht door vHaarlem »

Onze schutting van plus minus 11 schuttingdelen staat op de grens van onze tuin en het zijpad van de woningbouw. Dit pad wordt druk gebruikt als doorgang naar een winkelcentrum.

De schutting stond er al toen ik in de huurwoning kwam en is ongeveer 25 jaar geleden geplaatst. Inmiddels begint ie uitelkaar te vallen en ontstaan er grote gaten waardoor mensen direct toegang tot onze tuin hebben vanuit het zijpad.

Ik heb dit gemeld bij de woningbouw en een nieuwe schutting gevraagd maar zij wijzen dit af. Mag dit wel omdat de schutting op de grens staat. Nu komt de volledige vervanging voor mijn rekening terwijl ik misschien niet lang hier blijf wonen

Lowieze
Berichten: 6656
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat staat hierover in uw huurcontract?

De mensen in onze gemeente die van de woningstichting huren en een eindwoning/hoekwoning hebben, moeten zelf voor een afscheiding zorgen tussen hun tuin en de aangrenzende brandgang.
Dus het zou kunnen dat de woningbouw in uw geval gelijk heeft.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie heeft de schutting geplaatst? Uit je topictitel maak ik op dat het de woningbouw is. Vaker (maar niet altijd) is het echter een vorige bewoner die dit gedaan heeft.

Dat de schutting op de grens van je tuin en de openbare ruimte staat doe niet ter zake. Als hij op de grens van twee percelen staat zijn beide bewoners inderdaad aansprakelijk. Maar in het geval van de openbare ruimte staat de schutting in principe op eigen grond, exact langs de grens met de openbare ruimte.

Bovendien is doorgaans niet de wbv eigenaar van de aanliggende openbare ruimte, dus daar moet je waarschijnlijk sowieso niet zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Ongelezen bericht door scontra »

vHaarlem schreef:
29 mei 2019 22:10
. Nu komt de volledige vervanging voor mijn rekening terwijl ik misschien niet lang hier blijf wonen
Als huurder komen de kosten voor een erfafscheiding, hoe en waarvan die ook is gemaakt, ten laste van de huurder.
Op het moment dat de erfafscheiding er staat wordt deze automatisch eigendom van de eigenaar van het perceel, hoe vreemd dat ook klinkt.
Bij een eventuele verhuizing kunt u wel de erfafscheiding meenemen en vervangen door een paar paaltjes en een ijzerdraadje, zodat er dan wel van een erfafscheiding sprake is. (schutting dan wel weghalen voor er zich nieuwe huurders aandienen)

U gaat mogelijk op redelijk korte termijn vertrekken en in dat geval zou ik, als ik u was, geen nieuwe erfafscheiding plaatsen maar, indien echt noodzakelijk, enig oplapwerk uitvoeren zodat het e.e.a. nog net niet in elkaar stort.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Vervanging schutting woningbouw zelf betalen?

Ongelezen bericht door Costnix »

De woningbouwvereniging waar ik bij huur wil wel schuttingen plaatsen, maar je moet er zelf voor de kosten opdraaien. Bij een schutting op de erfgrens betalen beide buren. De schutting is mandelig geworden.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/mandeligheid/
Dat een door de huurder geplaatste schutting eigendom wordt heet natrekking. Dit wordt hier uitgelegd.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/natrekking/

Gesloten