Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Amazon62
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:50

Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Amazon62 »

Beste lezers,

In juni 2019 hadden wij speelgras op rol gekocht voor onze achtertuin. Om het gras te versterken zat daar biologisch afbreekbare kunststof netten in. Was er niet dol op, dus heb gevraagd hoe lang dat duurde voordat dat afgebroken zou zijn. 3 jaar normaal gesproken, maar kon iets langer of korter zijn was het antwoord.

Nu 5 jaar later kom ik het nog steeds tegen en het is nog zo sterk als wat. Verticuteren gaat dus voor geen meter want je blijft erachter haken en het net komt langzaam omhoog zodat het aan de zijkanten uitsteekt buiten het gras. Mij kun je niet wijsmaken dat het biologisch afbreekbaar is, want dan is het nooit zo sterk meer na 5 jaar (bijna niet te breken met de hand).

Uiteraard contact opgenomen met de firma en hun antwoord is dat ze niet kunnen zeggen wanneer het echt afgebroken zal zijn en het afhankelijk is van je grond. Oftwel, jammer voor je.

Wat kan ik nu nog meer doen als consument, want ik voel me wel genaaid en zit met allemaal plastic in de grond. Ik wil eigenlijk alles er weer uit hebben en nieuw gras.

Alvast bedankt.

Gr Maarten

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kunststof wat biologisch afbreekbaar is?
Wat is de merknaam van het net?

Amazon62
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:50

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Amazon62 »

Dat is niet te achterhalen... En zij zeggen dat ze het nu niet meer gebruiken in hun gras, dus lastig nog te achterhalen.

Amazon62
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:50

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Amazon62 »

Ik had ook al gelezen dat biologisch afbreekbaar kunststof alleen afbreekbaar is onder gecontroleerde omstandigheden in composthoop... Echt een marketing-dingetje dus

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Dan wordt het gazon verwijderen en opnieuw aanleggen. Niet handig om het plastic te laten liggen. Succes.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door BL2 »

Amazon62 schreef:
07 mei 2023 14:49
..... en zit met allemaal plastic in de grond. Ik wil eigenlijk alles er weer uit hebben en nieuw gras....
Dat is de oplossing !
Verder niet boos over doen, het kost je meer energie dan het opleverd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door BreejKC »

In juni 2019 aangeschaft.
Nu mei 2023.
Tijdverschil: plm. 3 jaar en 11 maanden.
Nog te gaan tot 5 jaar: 13 maanden.
Uw aanhef is dus wat overdreven.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Waarom moet TS met 5 jaar rekenen als bij aankoop plusminus 3 jaar is aangegeven?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waarom noemt TS 5 jaar in de kop en in zijn verhaal? Mag ik aannemen dat hier toch weer van een tikje overdrijving sprake is? Als dat met de rest het verhaal ook zo is dan valt de klacht, denk ik, wel mee.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Een vraag met een wedervraag beantwoorden is zo 1980...
U hebt niet goed gelezen. Gebeurt mij ook regelmatig, maar geef dat dan gewoon toe.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door PGros »

Ik wil wel toegeven dat jij, J.Deltoer, het fout gelezen hebt.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gezien dat grasmatten/rollen geleverd worden met een net er om heen. Dat wordt doorgaans van het land afgehaald en direct naar de consument gebracht. Om uitdrogen te voorkomen moet het ook zo snel mogelijk worden gelegd.

Geen idee waar je het gekocht hebt, maar ik vind dit maar een beetje vreemd.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
08 mei 2023 09:52
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gezien dat grasmatten/rollen geleverd worden met een net er om heen. Dat wordt doorgaans van het land afgehaald en direct naar de consument gebracht. Om uitdrogen te voorkomen moet het ook zo snel mogelijk worden gelegd.

Geen idee waar je het gekocht hebt, maar ik vind dit maar een beetje vreemd.
Het net zit er niet omheen, het ligt onder de graszoden.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... choner.htm

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze zijn niet goed bij hun hoofd. Blij dat ik niet gestudeerd heb, ik heb mijn gezonde verstand nog. Maar dat heb ik wel vaker gezegd.

Net als de gemeente hier trouwens: vorige week is er hier achter een nieuw grasveld aangelegd: gewoon ingezaaid, zoals het hoort. Met een paar weken heb je een begin van een prima grasmat.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
08 mei 2023 10:47
Ze zijn niet goed bij hun hoofd. Blij dat ik niet gestudeerd heb, ik heb mijn gezonde verstand nog. Maar dat heb ik wel vaker gezegd.

Net als de gemeente hier trouwens: vorige week is er hier achter een nieuw grasveld aangelegd: gewoon ingezaaid, zoals het hoort. Met een paar weken heb je een begin van een prima grasmat.
TS wilde speelgras, dan zijn graszoden wat handiger dan inzaaien. Maar het is wel iets om op te letten bij het bestellen van nieuwe graszoden. Dat plastic is natuurlijk nergens voor nodig.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook als je zoden legt kun je er niet meteen op lopen/spelen. De zoden moeten eerst aan de grond hechten, en dat heeft ook tijd nodig.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Biologisch afbreekbaar net na 5 jaar nog in gras

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Quote: Uiteraard contact opgenomen met de firma en hun antwoord is dat ze niet kunnen zeggen wanneer het echt afgebroken zal zijn en het afhankelijk is van je grond.

Daar zit ongetwijfeld een grond van waarheid in, maar of het veel is, weet ik niet.
Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen, Vocht, zuurgraad, zonlicht, temperatuur...

Plaats reactie