LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Fout. Het is gewoon mandelig hoor. Dat de bewoners niet de eigenaar van het perceel zijn, dat wil niet zeggen dat er geen erfgrens is. Dat bij verhuur de huurders zeggenschap en verantwoordelijkheid over de schutting krijgen, verandert daar helemaal niets aan.

Als men nu echter geen goede oplossing heeft, dan kan men over een jaar alsnog een rekening voor een nieuwe schutting verwachtenwaarschijnlijk, omdat de woning in goede staat achtergelaten dient te worden.


angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:I rest my case, want dit topic gaat weer verzanden in een oeverloze juridische discussie waarbij het recht boven het menselijke aspect gaat uitkomen. Geen wonder dat buren geen contact meer met elkaar hebben want voor dat je het weet heb je een rechtszaak aan je broek hangen voor iets waar je totaal geen weet van hebt gehad.
Niet als je niet zelf de hele tijd die kant op stuurt..

Jij komt aan met:
snuffel schreef:De buren hebben totaal geen zeggenschap over die schutting gehad want iets dat je niet hebt aangeschaft kan never nooit eigendom zijn dus buiten enige vorm van verantwoordelijkheid.
Zeggenschap, eigendom, verantwoordelijkheid.

Daar voeg je dan nog aan toe:
snuffel schreef:kan ik dan voor de heft van de mislukte oogst aansprakelijk gesteld worden want ik heb als huurder die slabonen teelt gedoogd.
Maak er dan ook geen juridische discussie van.

Je vindt het onzin dat de buren mee moeten betalen..Nou prima.. Ik eigenlijk ook. Ze willen de schutting niet en de enige manier om ze mee te laten betalen is door het bij de rechter af te laten dwingen.. Ik geloof niet dat TS dat van plan is en als je die weg niet op wilt, tja dan houdt het op. Zet gewoon een eigen goedkope erfafscheiding neer for the time beeing en / of accepteer dat het voor dat jaar niet zo erg is en pas er een mouw aan. Daarna is het aan de nieuwe huurders en de huidige buren om het uit te zoeken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor het zelfde geld moeten de buren het geld voor een schutting van hun brood afschrapen, dus wat wilt u nu dwingen?

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Is het een koop- of een huurwoning. Bij een huurwoning dien je namelijk na de verhuurder te gaan. Bij een koopwoning: Als je buren niet willen meebetalen met de schutting dien je deze op je eigen grond te zetten, net langs de erfgrens. Toen ik mijn huis kocht stond de erfafscheiding op mijn grond. Daar staat deze nog. Op bepaalde plekken waar we de heg hebben weggehaald (omdat deze kapot was) hebben we schuttingdelen geplaatst, op dezelfde plek. Er staat namelijk een deel schutting en een deel heg, stond er al bij de koop op mijn grond, dus langs de erfgrens. Mijn buren wilden onlangs een nieuwe schutting plaatsen en vroegen of ik mee wilde doen. Deze buren woonde er al voor dat ik er kwam wonen. Aangezien ik mijn dak wil gaan vernieuwen en isoleren, heb ik aangegeven dat dat meer prioriteit heeft dat een de schutting. Destijds had ik op bepaalde plekken de heg vervangen voor schuttingdelen. Toen kwam het mijn buren niet goed uit. Daarbij is de oplossing dat zij nu net langs de erfgrens hebben geplaatst.
Zo kan je ook oplossen.
Wil even erbij vermelden wil je op de erfgrens een nieuwe schutting plaatsen dien je het met de buren eens te zijn. Het beste is tevens alle wensen + de prijzen op papier te zetten en te ondertekenen door allebei de partijen. Dit dien je bij je koopcontract te bewaren

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@beertje1975

De Ts schreef: Het is een huurhuis..maar wij willen toch binnen een jaar verhuizen en om nu nog misschien een hele tijd zonder schutting te blijven zitten is echt een .......

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Lady1234 schreef:@beertje1975

De Ts schreef: Het is een huurhuis..maar wij willen toch binnen een jaar verhuizen en om nu nog misschien een hele tijd zonder schutting te blijven zitten is echt een .......
Klopt, ik heb het gelezen dat het een huurhuis betrof. Indien het een huurhuis is, dan dien je altijd langs de verhuurder te gaan voor een nieuwe schutting. Het huis en de grond zijn namelijk van de verhuurder. Daar dien je altijd contact mee op te nemen. Als je er een nieuwe wilt neerzetten, dien je ook te overleggen met de verhuurder en niet alleen bij je buren. Stel je zet een nieuwe schutting en gaat eruit en je huurbaas wist niks van een nieuwe schutting, bestaat er een kans, dat je deze dient te verwijderen. Daar dien je ook even over na te denken, dat die optie ook aanwezig is.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Beertje1975 schreef:
Lady1234 schreef:@beertje1975

De Ts schreef: Het is een huurhuis..maar wij willen toch binnen een jaar verhuizen en om nu nog misschien een hele tijd zonder schutting te blijven zitten is echt een .......
Klopt, ik heb het gelezen dat het een huurhuis betrof. Indien het een huurhuis is, dan dien je altijd langs de verhuurder te gaan voor een nieuwe schutting. Het huis en de grond zijn namelijk van de verhuurder. Daar dien je altijd contact mee op te nemen. Als je er een nieuwe wilt neerzetten, dien je ook te overleggen met de verhuurder en niet alleen bij je buren. Stel je zet een nieuwe schutting en gaat eruit en je huurbaas wist niks van een nieuwe schutting, bestaat er een kans, dat je deze dient te verwijderen. Daar dien je ook even over na te denken, dat die optie ook aanwezig is.
Ik weet niet waar u dit vandaan haalt, maar zoals ik al eerder schreef is een schutting over het algemeen het eigendom van de huurders zodra ze het huurcontract hebben getekend. Tenzij er specifiek in het huurcontract staat dat de verhuurder eigenaar is, dan moet deze de schutting ook onderhouden en eventueel vernieuwen.
Dus over het algemeen "moet" je geen contact met de verhuurder hiervoor opnemen.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Lowieze schreef:
Beertje1975 schreef:
Lady1234 schreef:@beertje1975

De Ts schreef: Het is een huurhuis..maar wij willen toch binnen een jaar verhuizen en om nu nog misschien een hele tijd zonder schutting te blijven zitten is echt een .......
Klopt, ik heb het gelezen dat het een huurhuis betrof. Indien het een huurhuis is, dan dien je altijd langs de verhuurder te gaan voor een nieuwe schutting. Het huis en de grond zijn namelijk van de verhuurder. Daar dien je altijd contact mee op te nemen. Als je er een nieuwe wilt neerzetten, dien je ook te overleggen met de verhuurder en niet alleen bij je buren. Stel je zet een nieuwe schutting en gaat eruit en je huurbaas wist niks van een nieuwe schutting, bestaat er een kans, dat je deze dient te verwijderen. Daar dien je ook even over na te denken, dat die optie ook aanwezig is.
Ik weet niet waar u dit vandaan haalt, maar zoals ik al eerder schreef is een schutting over het algemeen het eigendom van de huurders zodra ze het huurcontract hebben getekend. Tenzij er specifiek in het huurcontract staat dat de verhuurder eigenaar is, dan moet deze de schutting ook onderhouden en eventueel vernieuwen.
Dus over het algemeen "moet" je geen contact met de verhuurder hiervoor opnemen.

Hier in de wijk waren mensen met een huurwoning van de woningbouw. Die wilden een nieuwe schutting plaatsen. Die dienen het te melden bij de woningbouw. De woningbouw had geweigerd dat de huurders zelf een nieuwe schutting wilder plaatsen. Deze mensen konden een nieuwe schutting krijgen, maar dan alleen via de woningbouw, dan ging tevens hun huur omhoog werd erbij verteld.
Het kan zijn dat de deze regels per regio of per woningbouw verschillen. Dat zou best kunnen. Dus vandaar dat ik dit even aangaf.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door snepke »

Klopt, was hier ook.
Wij konden kiezen zelf een schutting zetten.
Of de woningbouw er eentje laten plaatsen, maar dan ging de huur 10 euro per maand omhoog

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En de buren kregen hem dan “gratis”?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door snepke »

Lady1234 schreef:En de buren kregen hem dan “gratis”?
Nee wij hebben ieder de helft betaald.
Wij hebben 2 schuttings.
Hoekhuis.
Eentje zelf betaald en de andere samen met de buren

stofzuigertje

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Schutting?

Een rietmat bij bouwmarkt was goedkoopste en staat nu al 12 jaren!
Dunne palen en zo min mogelijk en voordelig alles dicht en de buren betaalde niets!

Ik ga echt geen €100,- voor 180 cm betalen en dan nog mooie palen...
Dankzij een clematis is het nu alles bloemen en de gaten, daar groeien ze doorheen!

Dit lijkt me de beste oplossing als de buren geen geld hebben of het niet willen uitgeven!

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Student90 »

Lowieze schreef:
Beertje1975 schreef: Klopt, ik heb het gelezen dat het een huurhuis betrof. Indien het een huurhuis is, dan dien je altijd langs de verhuurder te gaan voor een nieuwe schutting. Het huis en de grond zijn namelijk van de verhuurder. Daar dien je altijd contact mee op te nemen. Als je er een nieuwe wilt neerzetten, dien je ook te overleggen met de verhuurder en niet alleen bij je buren. Stel je zet een nieuwe schutting en gaat eruit en je huurbaas wist niks van een nieuwe schutting, bestaat er een kans, dat je deze dient te verwijderen. Daar dien je ook even over na te denken, dat die optie ook aanwezig is.
Ik weet niet waar u dit vandaan haalt, maar zoals ik al eerder schreef is een schutting over het algemeen het eigendom van de huurders zodra ze het huurcontract hebben getekend. Tenzij er specifiek in het huurcontract staat dat de verhuurder eigenaar is, dan moet deze de schutting ook onderhouden en eventueel vernieuwen.
Dus over het algemeen "moet" je geen contact met de verhuurder hiervoor opnemen.
Integendeel, de schutting wordt door natrekking eigendom van de eigenaar; de huurder is per definitie niet de eigenaar.

In de huurovereenkomst kan wel worden vastgelegd wie zorg moet dragen voor het onderhoud, voor wiens rekening een vernieuwing komt, eventuele afbraak, etc.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

[quote="Student90"

Ik weet niet waar u dit vandaan haalt, maar zoals ik al eerder schreef is een schutting over het algemeen het eigendom van de huurders zodra ze het huurcontract hebben getekend. Tenzij er specifiek in het huurcontract staat dat de verhuurder eigenaar is, dan moet deze de schutting ook onderhouden en eventueel vernieuwen.
Dus over het algemeen "moet" je geen contact met de verhuurder hiervoor opnemen.[/quote]
Integendeel, de schutting wordt door natrekking eigendom van de eigenaar; de huurder is per definitie niet de eigenaar.

In de huurovereenkomst kan wel worden vastgelegd wie zorg moet dragen voor het onderhoud, voor wiens rekening een vernieuwing komt, eventuele afbraak, etc.[/quote]

Ik citeer dit even van de site Huren en buren:

"Praktijk
Oké, officieel bent u na het plaatsen van de schutting, de eigendom van de schutting kwijt. In de praktijk loopt het vaak echter niet zo een vaart. Veel verhuurders behandelen een door de huurder geplaatste scheidsmuur namelijk als een zelf aangebrachte voorziening (hierna: ZAV). Dit betekent bijvoorbeeld dat als u die schutting ook weer kan verwijderen zonder schade te veroorzaken aan het erf, u de schutting als uw eigendom mag behandelen.

Wanneer uw verhuurder de (scheids)muur niet als ZAV behandelt (wat bijvoorbeeld kan betekenen dat u de schutting bij verhuizing niet mag meenemen), zal hij over het algemeen aan u een compensatie moeten aanbieden ter hoogte van de dagwaarde van de afscheiding. "

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Student90 »

Lowieze schreef:Ik citeer dit even van de site Huren en buren:

"Praktijk
Oké, officieel bent u na het plaatsen van de schutting, de eigendom van de schutting kwijt.
Dat is wat ik in de eerste alinea aangeef.
Lowieze schreef:In de praktijk loopt het vaak echter niet zo een vaart. Veel verhuurders behandelen een door de huurder geplaatste scheidsmuur namelijk als een zelf aangebrachte voorziening (hierna: ZAV). Dit betekent bijvoorbeeld dat als u die schutting ook weer kan verwijderen zonder schade te veroorzaken aan het erf, u de schutting als uw eigendom mag behandelen.

Wanneer uw verhuurder de (scheids)muur niet als ZAV behandelt (wat bijvoorbeeld kan betekenen dat u de schutting bij verhuizing niet mag meenemen), zal hij over het algemeen aan u een compensatie moeten aanbieden ter hoogte van de dagwaarde van de afscheiding. "
Dat is wat ik in de tweede alinea aangeef.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Censor »

Iedereen bedankt voor de adviezen en de goede raad.
Ik had niet eerder tijd om te reageren , we werken allebei part-time en we zijn bezig geweest met het plaatsen van 4 nieuwe schuttingdelen, samen met de buurman :wink:
We hebben een goede relatie met de buren en naar de rechter gaan we natuurlijk niet.
De buurman heeft ons € 100 gegeven en we vinden dat verder prima zo.
Ik weet niet of hij verzekerd is en of hij toch nog de schade gaat claimen, en dat gaat ons verder ook niets aan.

Ik heb de woningbouw gebeld en zij bemoeien zich er verder ook niet mee en hoeven ook geen toestemming te geven of zo.
In ons huurcontract staat dat wij de schutting overnemen , ook al is hij gratis.
Maar zo te lezen is dat per woningbouw en regio of stad verschillend dus.

De tuin is ongeveer 10 meter diep en we hebben de 4 kapotte delen er tussen uit gehaald en vervangen .
Het zou een beetje raar zijn om deze schutting er nu helemaal uit te trekken en alles op ons eigen stuk grond te zetten. Dat was ook veel te veel werk geweest.

Het is klaar en opgelost en als wij gaan verhuizen zien we wel weer verder, dan is het een zaak tussen de volgende bewoners en de huidige buren.
Je moet dus hier wél tekenen in je contract dat je de schutting overneemt.
Of de huidige buren dat toen ook gedaan hebben weet ik eigenlijk niet , maar ik neem aan van wel, net als wij toen.
Het was verzekeringsgeld, dus we hebben geen financieel verlies geleden verder .
Onze verzekering dekt stormschade , we hadden foto.s gemaakt en opgestuurd en er is gewoon direct uitgekeerd.

iedereen nu blij en we zitten weer vrij.

Nogmaals bedankt allemaal.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi dat alles in der minne is opgelost. :D

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Censor »

Ja, en we hebben een wijntje gezamenlijk gedronken :wink:
Het ging ons er vooral om hoe dat juridisch zit en of wij de buren konden verplichten om mee te betalen .
Ik denk dat ook in hun contract staat dat ze deze schutting "overnemen ".
Misschien vraag ik er nog eens naar.

Ook is het wel van belang voor ons om te weten hoe het een en ander in elkaar steekt , bijvoorbeeld als wij gaan verhuizen en we komen weer in een huis met tuin waar al een schutting staat .

Een van de reacties was om de buren een brief te overhandigen, maar dat komt al helemaal niet in ons op , wij praten met elkaar :D .
We overlopen elkaar niet en groeten elkaar en zo nu en dan drinken we iets gezamenlijk en ik houd er al helemaal niet van om de boel op de spits te drijven , daar is niemand bij gebaat.
Het is goed zo!

Nogmaals iedereen bedankt !

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Buren willen niet meebetalen aan nieuwe schutting

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Fijn dat u een terugkoppeling plaatst

Gesloten