Kort geding

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Kort geding

Ongelezen bericht door Missivo »

Ik wil een kort geding aanspannen tegen een woningbouwvereniging. Nu kan ik prima vinden wat dit kost bij de rechtbank. Maar hoe dat moet met de uitnodiging voor de wbv en het aanvragen van het geding bij de rechtbank, geen idee.
Wie kan mij advies geven?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door rwolters »

Ga naar een advocaat. Die weet hoe dat gaat.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Is het spoedeisend, in dat geval wordt het een kort geding. Is er geen of minder tijdsdruk, dan spant u een gewone rechtzaak aan.
Laat in ieder geval eerst een advocaat naar uw zaak kijken. Deze stelt dan een dagvaarding op die door een deurwaarder bij de woningbouwvereniging wordt afgeleverd.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Je moet via een gerechtsdeurwaarder de woningbouwvereniging aanklagen. Een gerechtsdeurwaarder heeft daarvoor voorbeelden die je dan zelf in moet vullen.
Vraag daarbij hulp van de gerechtsdeurwaarder of bv juridisch loket want een (vorm-) fout is zo gemaakt.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door BL2 »

Laat eerst door een deskundige uitzoeken of een rechtzaak enige kans maakt, en niet een financieel debacle wordt voor je.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Missivo schreef:
09 mar 2023 08:10
Ik wil een kort geding aanspannen tegen een woningbouwvereniging. Nu kan ik prima vinden wat dit kost bij de rechtbank. Maar hoe dat moet met de uitnodiging voor de wbv en het aanvragen van het geding bij de rechtbank, geen idee.
Wie kan mij advies geven?
Als je deze vraag moet stellen, is het enige zinvolle advies de eerste reactie (van rwolters): zoek juridische hulp. Laat allereerst beopordelen of je een zinvolle claim hebt. Laat vervolgens bepalen of er überhaupt een kort geding mogelijk is, of dat je een gewone reguliere civiele procedure moet opstarten. En laat vervolgens een dagvaarding voor je opstellen die door de gerechtsdeurwaarder wordt betekend. Laat je vervolgens vertegenwoordigen in de procedure, want zelf procederen zonder verstand van zaken leidt meestal tot verlies van de zaak.
Bezorgdeburger schreef:
09 mar 2023 08:47
Je moet via een gerechtsdeurwaarder de woningbouwvereniging aanklagen. Een gerechtsdeurwaarder heeft daarvoor voorbeelden die je dan zelf in moet vullen. Vraag daarbij hulp van de gerechtsdeurwaarder of bv juridisch loket want een (vorm-) fout is zo gemaakt.
Een gerechtsdeurwaarder werkt normaal niet op deze manier. De gebruikelijke werkwijze bij particuliere zaken is dat de (vertegenwoordiger van de) eisende partij een kant en klare dagvaarding aanlevert, en dat de gerechtsdeurwaarder die slechts op formaliteiten checkt alvorens hem te betekenen.

Als een gerechtsdeurwaarder al het soort werkzaamheden verricht zoals jij dit omschrijft, zal dit op basis van uurtarief zijn en niet (slechts) voor het bij de dagvaarding horende BTaG-tarief.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Missivo »

Ik dacht dat je als particulier makkelijkere rechtstoega g had. Zoals jullie nu vertellen is het kostbaar en ingewikkeld. Misschien dat ik mijn verlies dan maar neem. Gaat om 600 tot 1000 euro, vind ik wel veel geld.
Volgens juridisch loket heb ik 100% gelijk

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Missivo schreef:
09 mar 2023 09:47
Ik dacht dat je als particulier makkelijkere rechtstoega g had.
Dat heb je ook - je kunt zelf gewoon een dagvaarding maken en laten betekenen. Maar dan moet je uiteraard wel de kennis hebben. Zie het als een rioolontstopping: kan je prima zelf, voor weinig geld, maar je kunt het ook laten doen voor veel meer geld.
Missivo schreef:
09 mar 2023 09:47
Volgens juridisch loket heb ik 100% gelijk
Laat het JL je dan verder helpen. En check even of je recht hebt op kostenloze rechtsbijstand.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vermoed dat het kort geding om deze kwestie gaat viewtopic.php?t=199587

Hoe het is afgelopen, kregen we helaas niet te horen.
Missivo schreef:
14 okt 2022 13:06
We gaan eerst met de buurvrouw praten en vertellen welke actie we willen ondernemen. Daarna sturen we de wbv een mail en/of brief. De afloop laat ik weten

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Missivo schreef:
09 mar 2023 09:47
Ik dacht dat je als particulier makkelijkere rechtstoega g had. Zoals jullie nu vertellen is het kostbaar en ingewikkeld. Misschien dat ik mijn verlies dan maar neem. Gaat om 600 tot 1000 euro, vind ik wel veel geld.
Volgens juridisch loket heb ik 100% gelijk
Ik snap uw reactie. Het lijkt een heel ingewikkeld geheel echter in de praktijk valt het echt wel mee mits je de juiste mensen inschakeld.
Als u in het gelijk wordt gesteld krijgt u de kosten van de procedure (deels) ook door de tegen partij vergoed. (mits u dit wel in de dagvaarding laat zetten volgens mij, een goede advocaat kan u adviseren wat er in de dagvaarding moet staan).
Als het om de zaak gaat zoals hierboven gemeld is het miosschien al voldoende om de woningbouw vereniging een concept dagvaarding te sturen. Als de zaak dan zo duidelijk is (zoals het JL aangeeft) heb je grote kans dat de woningbouwvereniging overstag gaat. Je schakeld hiermee een dure schakel uit (sorry Moneyman) en vaak werkt dit al goed.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Missivo »

Ja het gaat om genoemde zaak met de schutting. Ik ga weer contact op nemen met het jl en vragen of zij me kunnen helpen met de concept dagvaarding.
Ik heb overwogen om de zaak niet voort te zetten, ivm stress er over, maar mijn man is het daar niet mee eens

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Missivo schreef:
09 mar 2023 10:18
Ja het gaat om genoemde zaak met de schutting.
Dan is er waarschijnlijk geen reden voor een kort geding. De kwestie loopt al een half jaar, wat is de spoedeisendheid? Dat ding was een half jaar geleden al rot.
juliomariner schreef:
09 mar 2023 09:52
de zaak dan zo duidelijk is (zoals het JL aangeeft) heb je grote kans dat de woningbouwvereniging overstag gaat. Je schakeld hiermee een dure schakel uit (sorry Moneyman) en vaak werkt dit al goed.
Mwah. Het is een tijdje in zwang geweest om met concept-dagvaardingen te werken, maar het is niet voor niets weer een verdwenen gewoonte. Voegt niets toe aan een fatsoenlijke sommatie, kost ook gewoon geld (TS moet immers iemand die dagvaarding laten schrijven en laten versturen), en je bespaart er 125 euro mee (die je waarschijnlijk daarna alsnog uit moet geven.

Mijn advies: sla deze vrijwel altijd zinloze stap over, kost meestal alleen maar extra tijd en geld.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door juliomariner »

We hebben wel goede ervaringen met concept dagvaardingen. Gaat dan meestal om debiteuren die niet betalen en nergens op uit doen. Als je een concept dagvaarding stuurt geef het aan dat het je wel menens is. Meestal gaat de debiteur dan over tot betaling of komt in actie voor een betalingsregeling.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doe maar eens een pilot, en vervang de concept-dagvaarding door een goede sommatiebrief. Bewezen makkelijker, goedkoper en effectiever. Los daarvan heb ik al heel vaak heel hard moeten lachen om die concept-dagvaardingen, omdat ze meestal niet bepaald aan de eisen voldoen.

Maar goed, het gaat hier om TS, en die kan sowieso geen conceptdagvaarding schrijven.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ze zou het kunnen proberen maar is niet aan te raden. Zoiets werkt alleen als het professioneel is opgesteld. Zeker bij een (grote) woningbouwvereniging met een goede juridische afdeling.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door crazyme »

Een woningbouwvereniging kan een professionele dagvaarding echt wel onderscheiden van een hobby Bob dagvaarding.

Die laatste zal dan in de kantine een rondgang maken en het is hun direct duidelijk dat u toch niet doorbijt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door Cro »

Missivo schreef:
09 mar 2023 10:18
Ja het gaat om genoemde zaak met de schutting. Ik ga weer contact op nemen met het jl en vragen of zij me kunnen helpen met de concept dagvaarding.
Ik heb overwogen om de zaak niet voort te zetten, ivm stress er over, maar mijn man is het daar niet mee eens
Als je man het er niet mee eens is, en dit bij jou stress veroorzaakt, laat je man dan de zaak doen en stap er zelf tussenuit voor je gemoedsrust.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Missivo.

Over hoeveel meter erfafscheiding gaat het nu eigenlijk? Een paar meter? Waar zit u dan moeilijk over te doen. Laat dat bouwval van uw buren voor uw buren, of dat nu die mensen zijn of de wbv.

Echt, zo duur is een schutting toch niet. Kijk eens op de site van Praxis, wacht een 20% korting actie af en voor even € 36,00 heb je een grenen scherm van 1,80 meter lengte. Nog wat palen en bevestigingsmateriaal en klaar bent u. Nu nog een handige harrie vinden die dat ding voor u neerzet, als u het zelf niet kunt. Wilt u geen dichte schutting, dan zijn er veel voordeliger mogelijkheden.

Zet die schutting net op uw eigen perceel, u bent de eigenaar en verder niks geen gedoe met Juridische loketten, gerechtsdeurwaarders, advocaten, rechters en vooral een heleboel stress.

Is het u werkelijk al die ellende waard? Ga dan zo door. Maar als u echt verstandig bent, kies voor de rust, wederzijds, en neem eenmalig het verlies van mogelijk slechts een beetje kosten voor lief. En, bel ook eens uw bank. Met de waarde van uw woning als onderpand kunt u misschien wel een heel voordelige lening krijgen.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door juliomariner »

Die wapperzooi van 36 euro kunt u beter in de bouwmarkt laten staan, anders kunt u over 2 jaar opnieuw beginnen.
Dat zijn schermen waar de (extreem dunne) planken zijn geniet en niet geschroefd (of de dunne stroken hout zijn over elkaar gevlochten). Kies in ieder geval altijd voor een geschroefd scherm, deze kosten wat meer maar hier heeft u wel jaren plezier van.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kort geding

Ongelezen bericht door BreejKC »

Natuurlijk weet ik dat het geen topkwaliteit schermen zijn. Maar Missivo kan die veel duurdere schermen gewoon niet betalen. Dan moet je creatief zijn met de middelen die je hebt.

Heeft u, Juliom., die schermen van € 40,00 op de website van Praxis gezien? Het zijn niet de gevlochten schermen, wel de gespijkerde schermen met iets dikkere planken als die gevlochten dingen.

Overigens:
Een forse verpakking schroeven kost twee keer niks bij de bouwmarkt. Die draai je er met een accuboor zelf wel in. Sterkteprobleem, opgelost!

Verkoopt de Action nog beits? Kost daar ook weinig. Schaf er twee potten van aan en een flinke kwast. Twee of drie lagen beits over dat grenen, dat verlengt de levensduur met tenminste 10 jaar. Ook opgelost! Het staat nog netjes ook.

Je kunt natuurlijk duur denken maar ook duur doen. Deze suggesties behoren bij het laatste, met een redelijk resultaat.

Plaats reactie