narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:
20 apr 2023 17:39
Volgens mij NeoD kom je maar weinig in een winkel , is gewoon elke dag te koop..
Ik kom genoeg in winkels. Sterker, jarenlang kwam ik dagelijks in winkels waar ik zelfs bloembollen verkocht. Vlak voor het pootseizoen krijg je een bulk voorjaarsbloeiers binnen waarmee je het moest doen. Bloembollen kan je namelijk niet bewaren.
Ja, bollen zijn het hele jaar te koop, immers kan je het hele jaar door planten. Maar dat verschilt per soort. Narcissen plant je voor de vorst, maar na de regen. Dus net tussen herfst en winter in. Wat voor nut heeft het voor een winkel om nu de voorjaarsbloeiers aan te bieden terwijl die schappen ook gevuld kunnen worden met wel verkoopbare bollen/planten? Sterker nog, wat nu nog in de winkel zou kunnen liggen zijn oude bollen die uitdrogen.

TS zal dus moeten wachten op de bollen die nu nog in productie zijn.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
20 apr 2023 19:03
Lady1234 schreef:
20 apr 2023 18:55
Misschien wel wat smartengeld?😁
Ja, ‘t is wel traumatisch natuurlijk

Ik vind dat het bedrijf het goed moet maken met een bloemetje.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door gosewijn »

NeoDutchio schreef:
20 apr 2023 19:31
gosewijn schreef:
20 apr 2023 17:39
Volgens mij NeoD kom je maar weinig in een winkel , is gewoon elke dag te koop..
Ik kom genoeg in winkels. Sterker, jarenlang kwam ik dagelijks in winkels waar ik zelfs bloembollen verkocht. Vlak voor het pootseizoen krijg je een bulk voorjaarsbloeiers binnen waarmee je het moest doen. Bloembollen kan je namelijk niet bewaren.
Ja, bollen zijn het hele jaar te koop, immers kan je het hele jaar door planten. Maar dat verschilt per soort. Narcissen plant je voor de vorst, maar na de regen. Dus net tussen herfst en winter in. Wat voor nut heeft het voor een winkel om nu de voorjaarsbloeiers aan te bieden terwijl die schappen ook gevuld kunnen worden met wel verkoopbare bollen/planten? Sterker nog, wat nu nog in de winkel zou kunnen liggen zijn oude bollen die uitdrogen.

TS zal dus moeten wachten op de bollen die nu nog in productie zijn.
Ik mis de schaatsen en zonnebrand creme , neo D. Zijn gewoon het hele jaar te koop

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
20 apr 2023 19:31
Bloembollen kan je namelijk niet bewaren.
Bloembollen zijn prima te bewaren. De narcissen zullen alleen dit jaar niet meer tot bloei komen. Er zijn ook gepotten narcissen te koop. Daar zou je nu dus nog van kunnen genieten.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
21 apr 2023 12:56

Bloembollen zijn prima te bewaren. De narcissen zullen alleen dit jaar niet meer tot bloei komen. Er zijn ook gepotten narcissen te koop. Daar zou je nu dus nog van kunnen genieten.
Maar TS wil niet zomaar een narcis, maar een speciaal gekweekte met een roze hartje.
Niet alle narcissen zijn geschikt om in een pot te kweken, daar moet je de wat kleinere rassen voor hebben, zodat mensen deze op de vensterbank of op een balkon kunnen zetten.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien vloeken de kleuren van de bloemen wel met die van de gordijnen.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

juliomariner schreef:
21 apr 2023 16:37
Misschien vloeken de kleuren van de bloemen wel met die van de gordijnen.
Je zal ze de kost moeten geven die er die mening op na houden. :evil:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door alfatrion »

zomer1962 schreef:
20 apr 2023 11:33
Nu heeft Groenrijk Boer als oplossing:
Ik trek nu alle bollen uit mijn tuin, breng ze terug en krijg hiervoor aan het eind van het jaar nieuwe bollen.
Als ik Groenrijk Boer was, dan had ik voorgesteld om de bollen aan het begin van het volgende seisoen te kosteloos vervangen. Ik vind het onredelijk om te verlangen dat de bollen en nu worden uitgetrokken. De klant kan dan een jaar gratis genieten van narissen in de verkeerde kleur. Als de klant dat niet wil, dan zou ik voorstellen om de bollen nu te vervangen door een gepotten aantal en dan moeten de bollen er nu wel uitgetrokken worden. Dat laatste is uiteraard duurder voor de verkoper, maar dat is geen reden om dit niet te doen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een jaar genieten van narcissen? Meer dan een week of wat bloeien ze echt niet. Dan nog een paar weken afstervend loof (daar valt weinig aan te genieten) en dan is het gedaan. Doorlopen mensen, niks te zien! Tot volgend voorjaar dan.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door PGros »

alfatrion schreef:
21 apr 2023 18:10
.... zou ik voorstellen om de bollen nu te vervangen door een gepotten aantal en dan moeten de bollen er nu wel uitgetrokken worden. Dat laatste is uiteraard duurder voor de verkoper, maar dat is geen reden om dit niet te doen.
De speciale narcissen in kleuren die je zelf kan uitkiezen zul je nu echt niet zomaar vinden. Zeker niet op een pot.
Gewoon volgend jaar genieten van de juiste kleur. TS moet blij zijn zo, is prima opgelost
En het uittrekken van de bollen doe je als ze uitgebloeid zijn, hij heeft de kleur al gezien dus zo lang duurt dat niet meer.
De Keukenhof is 7 weken open en daar plaatsen ze drie lagen bollen op 1 plek om die 7 weken bloemen te hebben.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door BL2 »

Ondanks dat ik het aanbod om de bollen om te wisselen netjes en coulant vind, ziet ik nog te denken of advies inwinnen bij Het Juridisch Loket nog nut heeft.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
21 apr 2023 22:14
Ondanks dat ik het aanbod om de bollen om te wisselen netjes en coulant vind
Wat is daar coulant aan? Er is simpelweg niet geleverd wat overeengekomen is.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
21 apr 2023 22:14
ziet ik nog te denken of advies inwinnen bij Het Juridisch Loket nog nut heeft.
Voor de kosten hoeft de TS het natuurlijk niet te laten. Een goede, althans mijn huidige, advocaat rekent zo'n 250 per uur inclusief BTW. Een adviesje heeft me ruim 500 euro gekost. Is in het geval van TS iniet zo erg, dat kan hij natuurlijk ook nog als schadevergoeding bij het bollenbedrijf in rekening brengen. :wink:

Hoe duur waren die bollen ook al weer?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

€ 9,95 inclusief verzendkosten.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Herstel en vervanging moeten binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats vinden. Ik heb er moeite mee om een termijn van driekwart jaar als een redelijke termijn te kwalificeren.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Goh TS heeft niet gekregen wat hem beloofd is/ heeft een miskoop gedaan. Het hart van het bloemeke heeft niet de te verwachten kleur. Wat een wereldprobleem. Ik mag hopen dat TS in het leven niet meer grotere teleurstellingen te verwerken krijgt want als je hier al zo door geraakt bent.
Voor de volgende opmerking zal ik wel een ban krijgen want ik vraag me soms echt af of sommige vaste deelnemers van dit forum wel goed bij hun hoofd zijn omdat ze zelfs bij zo'n lullig probleem er met gestrekt been ingaan Parkeer en reiskosten laten vergoeden bij omruil van de bollen. Hoe verzin je het.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sorry, we waren even helemaal vergeten dat overeenkomsten alleen nagekomen hoeven te worden als JulioMariner ze belangrijk genoeg vindt.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Nevyn »

Groenrijk de Boer, 1 van de 2 grote tuincentrum in Assen.
Al jaren gevestigd bij de wijk Kloosterveen .
Een bedrijf met een eigen groenvoorziening tak.
Eigenlijk kunnen ze dus zelf de bollen even komen uit halen.
Een bedrijf dat in Assen een erg goede naam heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
21 apr 2023 23:04
Herstel en vervanging moeten binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats vinden. Ik heb er moeite mee om een termijn van driekwart jaar als een redelijke termijn te kwalificeren.
Herstel is niet mogelijk, tenzij je met een spuitbus de bloemen een andere kleur kan geven. Vervangen gaat ook simpelweg niet lukken, tenzij de juiste kleur ergens in een tuin staat en je ze daar uit haalt. Nu nieuwe bollen, als ze er al zijn, leveren heeft geen nut.
Overlast is er ook niet. Behalve het kijken naar een verkeerde kleur. Zoals al gemeld gaat dat om een zeer kort termijn. Nu eruit halen geeft kale plekken wat wellicht ook geen gezicht is.

Het is echt niet zo lastig, een tijdelijk bloeiende voorjaarsbloeier plant je tussen de herfst en de winter. Als de bollen op zijn, zijn ze op en moet je een seizoen wachten. Een bloembol is geen zaad maar een levende plant die uitdroogt als die een jaar in het netje laat zitten.
TS heeft volgend seizoen prachtige narcissen in de juiste kleur.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: narcisbollen niet de soort die op het pakje staat.

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
21 apr 2023 23:04
Herstel en vervanging moeten binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats vinden. Ik heb er moeite mee om een termijn van driekwart jaar als een redelijke termijn te kwalificeren.
Dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk. In theorie moet vervanging binnen een redelijke termijn gebeuren. De praktijk is dat als TS verse bollen wil met de juiste kleur, er op gewacht moet worden tot de bollen bij de bollenboer gerooid zijn en weer te koop zijn. En dat is in de praktijk pas na de zomer.

Plaats reactie