Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.

Wie moet het blad op de parkeer- en binnenplaats van een flat opruimen?

Peiling eindigde op 27 apr 2023 15:30

De woningbouwvereniging
0
Geen stemmen
De bewoners
5
33%
De buren (van wie een van de bomen is)
0
Geen stemmen
De bewoners en de buren samen
1
7%
Anders
9
60%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
26 apr 2023 11:17
Mensen zijn asocialer geworden merk ik. Blech...
Nou, inderdaad. Niets eens meer bereid zijn om even met een paar van de 30 man de bezem te pakken om de eigen binnenplaats schoon te houden (of te accepteren dat de natuur de natuur is). Man, waar moet dat heen...

LaurensR
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:10

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door LaurensR »

Overlast van vallende bladeren
Het kan erg vervelend zijn om overlast te ervaren van vallende bladeren uit de boom van uw buren. De wet oordeelt over vallende bladeren, als onaanvaardbaar hinder. Vanuit juridisch standpunt kunt u hier dus niets aan doen. Probeer dergelijke hinder te bespreken met uw buren, en probeer samen tot een oplossing te komen.

Bron: DAS verzekering

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

LaurensR schreef:
26 apr 2023 12:05
Overlast van vallende bladeren
Het kan erg vervelend zijn om overlast te ervaren van vallende bladeren uit de boom van uw buren. De wet oordeelt over vallende bladeren, als onaanvaardbaar hinder. Vanuit juridisch standpunt kunt u hier dus niets aan doen. Probeer dergelijke hinder te bespreken met uw buren, en probeer samen tot een oplossing te komen.

Bron: DAS verzekering
De DAS is een cruciaal woordje vergeten, namelijk “geen”. Bladeren zijn geen onaanvaardbare hinder.

Zie ook:
https://www.kadaster.nl/-/wat-kunt-u-do ... e%20hinder.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik heb het even nagezocht, omdat ik me niet kon voorstellen dat DAS een dergelijke tekst op haar website heeft staan. Maar het is echt zo. De tweede zin klopt grammaticaal niet en de derde zin spreekt de tweede zin tegen. Goed bezig daar.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, die check had ik ook eerst even gedaan :wink:


scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

J. Deltoer schreef:
24 apr 2023 17:40
Trouwens, al die bossen, akkers, weiden en heidevelden... kunnen die niet weg en plaats maken voor datacenters en distributiecentra? Dan hebben we er nog iets aan.
Dat komt eraan!!
Te beginnen met het uitkopen van de boeren en dan asfalteren.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
26 apr 2023 11:21
Methusalah schreef:
26 apr 2023 11:17
Mensen zijn asocialer geworden merk ik. Blech...
Nou, inderdaad. Niets eens meer bereid zijn om even met een paar van de 30 man de bezem te pakken om de eigen binnenplaats schoon te houden (of te accepteren dat de natuur de natuur is). Man, waar moet dat heen...

Waarom verwachten dat andere mensen jouw bende opruimen. Natuurlijk is het goed als het samen en in overleg kan. Maar ik zou niet zo maar verwachten dat anderen mijn rotzooi opruimen. Zo ben ik niet opgevoed. En in ons dorp ging het ook zo. Steeg vol met blaadjes en de eigenaar van de boom die ruimde dat keurig zelf op. Soms hielpen we mee maar dat was geen verwachting van hem.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, die buren konden van mij de boom in. Niet de mijne, daar blijven ze uit.😀

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scharrelschipper schreef:
26 apr 2023 16:49
J. Deltoer schreef:
24 apr 2023 17:40
Trouwens, al die bossen, akkers, weiden en heidevelden... kunnen die niet weg en plaats maken voor datacenters en distributiecentra? Dan hebben we er nog iets aan.
Dat komt eraan!!
Te beginnen met het uitkopen van de boeren en dan asfalteren.
Oeh, overal circuits en dragstrips.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Methusalah schreef:
26 apr 2023 17:58
Waarom verwachten dat andere mensen jouw bende opruimen.
Ten eerste is het niet de bende van TS, maar de natuur. Ten tweede is het pas een bende als je dat vindt. Ik heb vaak genoeg bladeren van anderen geruimd op plekken waar ze mij (vooral mijn ouders) in de weg lagen, maar nooit dacht ik dat de eigenaar van de boom dat maar bij ons in de tuin moest opruimen. Alles wat niet in de weg ligt, liet ik gewoon liggen. Dat is ook onderdeel van de natuur. En de stikstof en olie in de grond van die stervende bladeren is ook weer goed voor de natuur.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Methusalah schreef:
26 apr 2023 11:17
En het hele probleem zou niet bestaan als er gewoon een bepaald iemand cq eigenaar van de boom, eventjes 10 minuten met de bezem aan de gang gaat.

Mensen zijn asocialer geworden merk ik. Blech...
Daar ben ik het niet mee eens. Waarom moet de eigenaar dat opruimen op een plek waar ze eigenlijk niet eens mag komen?
Bladeren van de bomen in onze straat vallen ook in onze tuin maar de gemeente komt die echt niet opruimen hoor!!
TS geeft aan dat ze de boom al goed snoeien en hebben al meerdere keren de parkeerplaats geveegd. Waar ze dus eigenlijk niet eens mogen komen. Ik vind dat TS al heel bereidwillig is en alles wil proberen om de relatie met de buren goed te houden. Ruzie maakt je echt niet gelukkiger dus dat begrijp ik goed van haar.
Maar het moet wel ergens stoppen met de reacties van 2 bewoners. Redelijkheid moet van 2 kanten komen. UIt uw gesprek met de WBV blijkt dat u niet verantwoordelijk bent voor de bladeren buiten uw eigen tuin dus dit zou ik met de 2 bewoners overleggen. Allereerst zonder hulp van buitenaf. Nodig ze uit voor koffie bij U thuis (staat u altijd toch iets sterker) en hopelijk komen jullie er dan samen uit. Ik zal voor u duimen en ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scontra »

Methusalah schreef:
26 apr 2023 17:58

En in ons dorp ging het ook zo.
Ging !!

En hoe gaat het tegenwoordig ?

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door PGros »

LaurensR schreef:
26 apr 2023 12:05
Overlast van vallende bladeren
Het kan erg vervelend zijn om overlast te ervaren van vallende bladeren uit de boom van uw buren. De wet oordeelt over vallende bladeren, als onaanvaardbaar hinder. Vanuit juridisch standpunt kunt u hier dus niets aan doen. Probeer dergelijke hinder te bespreken met uw buren, en probeer samen tot een oplossing te komen.
Bron: DAS verzekering
Tekst was fout en is aangepast op de website:
Het kan erg vervelend zijn om overlast te ervaren van vallende bladeren uit de boom van uw buren. De wet oordeelt over vallende bladeren, als geen onaanvaardbare hinder. Vanuit juridisch standpunt kunt u hier dus niets aan doen. Probeer dergelijke hinder te bespreken met uw buren, en probeer samen tot een oplossing te komen.
https://www.das.nl/wonen/erfafscheiding ... p-erfgrens

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig, DAS leest mee blijkbaar :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
01 mei 2023 13:48
De wet oordeelt over vallende bladeren, als geen onaanvaardbare hinder.
https://www.das.nl/wonen/erfafscheiding ... p-erfgrens
Zal aan mij liggen, maar "geen onaanvaardbare hinder" is dat hetzelfde als "aanvaardbare hinder" ?
Waarom wordt er zo'n, in mijn ogen, kromme tekst gebruikt ?

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
01 mei 2023 15:57
Grappig, DAS leest mee blijkbaar :wink:
Ik had ze een mail gestuurd dat de tekst niet klopte zoals jij eerder ook schreef.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
01 mei 2023 16:45
Moneyman schreef:
01 mei 2023 15:57
Grappig, DAS leest mee blijkbaar :wink:
Ik had ze een mail gestuurd dat de tekst niet klopte zoals jij eerder ook schreef.
DAS helemaal netjes :wink:

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

klaartje59 schreef:
26 apr 2023 20:05
Methusalah schreef:
26 apr 2023 11:17
En het hele probleem zou niet bestaan als er gewoon een bepaald iemand cq eigenaar van de boom, eventjes 10 minuten met de bezem aan de gang gaat.

Mensen zijn asocialer geworden merk ik. Blech...
Daar ben ik het niet mee eens. Waarom moet de eigenaar dat opruimen op een plek waar ze eigenlijk niet eens mag komen?
Bladeren van de bomen in onze straat vallen ook in onze tuin maar de gemeente komt die echt niet opruimen hoor!!
TS geeft aan dat ze de boom al goed snoeien en hebben al meerdere keren de parkeerplaats geveegd. Waar ze dus eigenlijk niet eens mogen komen. Ik vind dat TS al heel bereidwillig is en alles wil proberen om de relatie met de buren goed te houden. Ruzie maakt je echt niet gelukkiger dus dat begrijp ik goed van haar.
Maar het moet wel ergens stoppen met de reacties van 2 bewoners. Redelijkheid moet van 2 kanten komen. UIt uw gesprek met de WBV blijkt dat u niet verantwoordelijk bent voor de bladeren buiten uw eigen tuin dus dit zou ik met de 2 bewoners overleggen. Allereerst zonder hulp van buitenaf. Nodig ze uit voor koffie bij U thuis (staat u altijd toch iets sterker) en hopelijk komen jullie er dan samen uit. Ik zal voor u duimen en ben benieuwd hoe het nu verder gaat.
Hoe zo hij mag er niet komen. De boom staat juist in zijn tuin en laat bladeren vallen op de openbare parkeerplaats. Natuurlijk mag hij daar komen.

Ik blijf er bij dat het een omgekeerde wereld is.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
01 mei 2023 17:28
Hoe zo hij mag er niet komen. De boom staat juist in zijn tuin en laat bladeren vallen op de openbare parkeerplaats. Natuurlijk mag hij daar komen.
Misschien even het topic goed lezen :lol:
sjaanzing schreef:
24 apr 2023 07:46
En “eigenlijk” mogen we er inderdaad niet komen, er hangt een bord met alleen toegang voor bewoners oid. (Geen openbare weg dus.)

Plaats reactie