Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.

Wie moet het blad op de parkeer- en binnenplaats van een flat opruimen?

Peiling eindigde op 27 apr 2023 15:30

De woningbouwvereniging
0
Geen stemmen
De bewoners
5
33%
De buren (van wie een van de bomen is)
0
Geen stemmen
De bewoners en de buren samen
1
7%
Anders
9
60%
 
Totaal aantal stemmen: 15

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scontra »

sjaanzing schreef:
24 apr 2023 14:48

Vandaar de wens dat iemand (van autoriteit) er maar eens voor eens en voor altijd een eenduidig antwoord op geeft.
Kom toch eens uit die door uzelf gecreëerde slachtofferrol en laat u niet manipuleren door een paar buurtbewoners die mogelijk niets anders om handen hebben dan de buurt en de buurtgenoten in de gaten te houden en die buurtgenoten, als ze de kans krijgen, ook nog eens tot onnodig handelen dwingen.

Zoals als al eerder en in meerdere reacties is aangegeven : U hebt geen enkele verantwoordelijkheid voor de boomblaadjes die buiten uw tuin vallen. Die hoeft u niet op te ruimen en daar is echt alles mee gezegd.
Is er geen autoriteit die u ertoe dwingt of kan dwingen om die blaadjes op te ruimen, dus waarom zou een zich vervelende buur dat dan wel kunnen.
Laat toch de boel de boel en een ieder die het daar niet mee eens is neemt zelf maar en bezem en de (sneeuw)schep** ter hand en ruimt op wat hem of haar "een blaadje teveel in het oog is".

**gebruik die zelf omdat het zo makkelijk en veel blaadjes tegelijk opneemt. :wink:

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
24 apr 2023 15:21
sjaanzing schreef:
24 apr 2023 14:48

Vandaar de wens dat iemand (van autoriteit) er maar eens voor eens en voor altijd een eenduidig antwoord op geeft.
Kom toch eens uit die door uzelf gecreëerde slachtofferrol...
:?: :?:

Ik zie totaal geen slachtofferrol, ik zie iemand die geen onnodig gedoe wil met zijn achterburen, niet te beroerd is om een helpende hand uit te steken, maar tegelijk op zoek is naar een constructieve manier om de situatie te beëindigen. Daar het etiket "slachtofferrol" op plakken vind ik nogal wonderlijk.

De wereld zou stukken beter af zijn met méér mensen als TS.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Mijn mening. Jouw boom, jouw verantwoordelijkheid. Die andere mensen kunnen er bar weinig aan doen dat de troep ontstaat maar ze moeten wel verantwoordelijk zijn voor het opruimen. Ja, daaag! Gekker moet het toch niet worden. Ik vind het al bizar dat deze vraag gesteld moet worden. Waar is de zelf verantwoordelijkheid gebleven?

De vervuiler betaalt, is dat niet het principe in Nederland? In dit geval mag je betaling vervangen met 'ruimt op'. En de enig constructieve manier om het oplossen is door de boom te verwijderen. Want dit zal nooit stoppen.

En ook nog eens afhankelijk van de boomsoort kunnen weinig blaadjes ook gewoon voor overlast zorgen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

sjaanzing schreef:
24 apr 2023 14:48
Woningbouwvereniging betrekken we erbij omdat we er samen niet uitkomen en we al iets te ver op het pad heen zijn als het ware.
We hebben niet vanaf het begin gezegd: daar doen we niets aan. We wilden graag een goede relatie met de buurt en hadden nog nooit een tuin bezit en zagen ergens wel redelijkheid in hun verzoek. Totdat je zelf inderdaad ook doorkrijgt dat de natuur zich - ook bij ons - niet zo aan kadastergrenzen houdt. :)
Gisteren werd bevestigd dat wat we ook doen
A) niet vaak genoeg is
B) niet goed genoeg
Vandaar de wens dat iemand (van autoriteit) er maar eens voor eens en voor altijd een eenduidig antwoord op geeft.
Wellicht is het verstandig om één keer kort maar krachtig tegen de buren te zeggen dat het niet uw taak is om de bladeren op te ruimen (tot nu toe wist u dat niet); als ze dan niet ophouden de wbv vragen dit aan uw buren duidelijk te maken. Mss weet scontra nog een wetsartikel, of jurisprudentie die uw toespraak kracht kan bijzetten ?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Methusalah schreef:
24 apr 2023 16:20
Mijn mening. Jouw boom, jouw verantwoordelijkheid. Die andere mensen kunnen er bar weinig aan doen dat de troep ontstaat maar ze moeten wel verantwoordelijk zijn voor het opruimen. Ja, daaag! Gekker moet het toch niet worden. Ik vind het al bizar dat deze vraag gesteld moet worden. Waar is de zelf verantwoordelijkheid gebleven?

De vervuiler betaalt, is dat niet het principe in Nederland? In dit geval mag je betaling vervangen met 'ruimt op'. En de enig constructieve manier om het oplossen is door de boom te verwijderen. Want dit zal nooit stoppen.

En ook nog eens afhankelijk van de boomsoort kunnen weinig blaadjes ook gewoon voor overlast zorgen.
Misschien beter alles asfalteren, geen last van blaadjes en beestjes. 😡😡

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Alle tuinen betegelen, plastic gras erin en wallen van stenen. Heerlijk heet in de zomer, maar dan blijven we wel binnen zitten met de airco aan. En weg met die bomen in de straten, al dat nare blad, verschrikkelijk.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door witte angora »

En alle honden, katten, kanaries en goudvissen: weg ermee, want het veroorzaakt alleen maar troep en overlast.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Trouwens, al die bossen, akkers, weiden en heidevelden... kunnen die niet weg en plaats maken voor datacenters en distributiecentra? Dan hebben we er nog iets aan.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
24 apr 2023 17:03
Methusalah schreef:
24 apr 2023 16:20
Mijn mening. Jouw boom, jouw verantwoordelijkheid. Die andere mensen kunnen er bar weinig aan doen dat de troep ontstaat maar ze moeten wel verantwoordelijk zijn voor het opruimen. Ja, daaag! Gekker moet het toch niet worden. Ik vind het al bizar dat deze vraag gesteld moet worden. Waar is de zelf verantwoordelijkheid gebleven?

De vervuiler betaalt, is dat niet het principe in Nederland? In dit geval mag je betaling vervangen met 'ruimt op'. En de enig constructieve manier om het oplossen is door de boom te verwijderen. Want dit zal nooit stoppen.

En ook nog eens afhankelijk van de boomsoort kunnen weinig blaadjes ook gewoon voor overlast zorgen.
Misschien beter alles asfalteren, geen last van blaadjes en beestjes. 😡😡

Ik weet niet of je ooit in de buurt van een Eikenboom hebt gewoond maar die bladeren zijn net als leer en verstikken je grond en de plantjes in je tuin. Sommige bomen horen gewoon in het bos thuis en sommige bomen kan je in je tuin hebben.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik verwacht niet dat de grond van de binnenplaats van de buurflat erg verstikt zal worden door gevallen blad van welke boom dan ook.

Het lijkt mij heel nuttig als de corporatie haar huurders laat weten dat de buurman (TS dus) het blad niet hoeft op te ruimen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Erthanax schreef:
25 apr 2023 14:39
Ik verwacht niet dat de grond van de binnenplaats van de buurflat erg verstikt zal worden door gevallen blad van welke boom dan ook.

Het lijkt mij heel nuttig als de corporatie haar huurders laat weten dat de buurman (TS dus) het blad niet hoeft op te ruimen.

Het gaat mij meer om het principe. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor de eventuele overlast die ze veroorzaken. Dat gaat voor alles op dus waarom niet in dit geval? Jouw boom, jouw rotzooi, jouw verantwoordelijkheid. Dat is gewoon een volwassen houding in plaats van kinderachtig afschuif gedrag. Ik vind het maar vreemd dat het een punt van discussie is.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het ook maar vreemd dat het een punt van discussie is. Ik vind het normaal dat ik de aanzienlijke hoeveelheid bladeren, katjes, proppen, enz. opruim die van gemeentebomen in mijn tuin terechtkomt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door moederslink »

TS " sjaanzing " , je kunt ook voorstellen met een groep buren 1-2 x in de herfst het blad met zn allen ( voor wie dat willen ) te verwijderen. Na afloop een gezamenlijke borrel of een bakkie leut.
Goed voor het saamhorigheidsgevoel 😉.

sjaanzing
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2021 20:52

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door sjaanzing »

Dag allemaal,

Nogmaals dank voor het meeleven en meedenken. Voor wie wil een kleine update (en ik kan het ook ge-update houden).
Ik heb de WBV gesproken en, zoals door de meerderheid hier verwacht, wij hoeven niks te doen. Ik hoopte inderdaad op een brief of bemiddeling vanuit hen, maar het is duidelijk dat ze het zo onredelijk vinden, dat in hun ogen het afdoende is als ik zeg: van de WBV hoeven wij helemaal niets te doen (en dan nog iets scherpere bewoordingen).
Enfin, dat gaat de sfeer er zeker niet beter op maken.
Dus wij zijn (ik ben) voornemens om toch het traject van buurtbemiddeling in te gaan. Die hoort dan eerst alle partijen en probeert dan samen tot een oplossing te komen. Vooral dat stuk dat zij gehoord worden lijkt me in deze belangrijk: ze zijn ergens, meen ik te merken, teleurgesteld (en boos) dat we de boom niet weg hebben gehaald. (Ze hadden al onenigheid met de vorige bewoner weten wij nu en hoopten wellicht op een frisse start met ons.)

Nu ga ik alvast proberen om realistische verwachtingen van dit gesprek te krijgen. Maar ons minimale einddoel is dat het voor iedereen duidelijk wordt. En dat kan als compromis ook een beetje werk voor ons inhouden, dat vinden we niet erg.
Maar dan hoeven zij ons niet meer in de gaten te houden of (en wanneer en hoe vaak) we het doen. En kunnen wij hopelijk naar buiten zonder angst voor weer een sneer of schreeuw over de schutting. Dat lijkt me voor iedereen ontzettend vredig. :)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent bovenmatig soepel voor uw buren.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee waarom je nog dat traject in zou willen als de WBV het zo onredelijk vindt dat ze het niet eens nodig vinden in actie te komen.

Ik zou gewoon doen wat de wbv zegt. Heb je dan ruzie met die buren? Prima. Dat heb ik ook met die griet naast me. Trek me er niks van aan, dan loopt ze maar nijdig langs mijn keukenraam. Maar er zijn grenzen. En die heeft zij zeer ruimschoots overschreden, meerdere malen zelfs. Rug recht, en niks meer doen daar. De slavernij is afgeschaft, en daarmee is het klaar. Redelijkheid moet van twee kanten komen. Niet enkel van jullie kant uit.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

de boom staat er en daar heeft een ieder maar vrede mee te hebben, het opruimen is voor diegene die er last van heeft en voor niemand anders behalve natuurlijk in uw eigen tuin.

laat men dit ook weten als er naar gevraagd word en meld duidelijk dat de wbv dit zo gezegd heeft!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scontra »

sjaanzing schreef:
25 apr 2023 23:16
Dag allemaal,
Nu ga ik alvast proberen om realistische verwachtingen van dit gesprek te krijgen. Maar ons minimale einddoel is dat het voor iedereen duidelijk wordt. En dat kan als compromis ook een beetje werk voor ons inhouden, dat vinden we niet erg.
Maar dan hoeven zij ons niet meer in de gaten te houden of (en wanneer en hoe vaak) we het doen. En kunnen wij hopelijk naar buiten zonder angst voor weer een sneer of schreeuw over de schutting. Dat lijkt me voor iedereen ontzettend vredig. :)
Nog een mogelijk argument waarom u de boom niet weghaalt/kan weghalen.

U mag de boom helemaal niet weghalen aangezien daar een kapvergunning van de Gemeente voor nodig is.
De Gemeente zal zeker geen kapvergunning afgeven voor een gezonde boom die niets en niemand direct in de weg staat og gevaar voor de omgeving oplevert
Afvallende blaadjes is zeer zeker geen reden om een kapvergunning te verstrekken.

Succes met het compromis welke u wilt sluiten, maar ben bang dat dat het niet gaat worden en dat de buren willens en wetens zullen blijven ageren.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

U kunt het beste de rijende tv-rechter inschakelen dan hebben we weer wat te lachten want de huidige tv-komieken houdt ook niet over. En natuurlijk moeten u en uw buren flink boos worden en ze uitschelden voor bladerzotten met flaporen, want het moet wel een potje tv-vermaak worden.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

En het hele probleem zou niet bestaan als er gewoon een bepaald iemand cq eigenaar van de boom, eventjes 10 minuten met de bezem aan de gang gaat.

Mensen zijn asocialer geworden merk ik. Blech...

Plaats reactie