Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.

Wie moet het blad op de parkeer- en binnenplaats van een flat opruimen?

Peiling eindigde op 27 apr 2023 15:30

De woningbouwvereniging
0
Geen stemmen
De bewoners
5
33%
De buren (van wie een van de bomen is)
0
Geen stemmen
De bewoners en de buren samen
1
7%
Anders
9
60%
 
Totaal aantal stemmen: 15

sjaanzing
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2021 20:52

Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door sjaanzing »

Beste Radar mensen,

Wij wonen in een hoekhuis in een prachtig dorp met onze tuin grenzend aan de binnen/parkeerplaats en daar omheen woningen van een flat van een sociale verhuurder. Nu staat er een boom bij ons in de tuin en om eerlijk te zijn: nog voordat wij het kochten werd er al gevraagd of wij die boom weg gingen halen 😬. (Deze boom stond er al voordat de flat er was.)
De binnenplaats van de flat is verder helemaal betegeld. Wij vegen hier al regelmatig maar nu was ik zojuist in de tuin en werd er binnen 10 minuten al gevraagd wanneer we weer gingen vegen. Ik heb gekeken en moet eerlijk zeggen dat dit niet de hoeveelheid is waarvoor ik de bezem uit de kast zou pakken :-).
Nu vragen wij ons af: wat vinden jullie? Is het inderdaad onze verantwoordelijkheid om deze binnenplaats schoon te houden? (Logischerwijs vegen we natuurlijk niet alleen dan onze blaadjes op, maar ook afval van bewoners, blaadjes van de bomen van de buren, en van de buren van de buren, van de gemeente etc. Zoals ook in onze tuin gebeurt.) Of is dit de verantwoordelijkheid van de woningbouwstichting want gemeenschappelijke ruimte? Van de bewoners van de flat zelf?

Onze gedachtegang is ergens ook: ja wij vragen ook niet onze buren om bij ons hun blad op te ruimen, of de gemeente om onze voortuin schoon te houden etcetera en uiteindelijk moeten we toch met ze allen de omgeving leefbaar houden en dat betekent ook dat er groen moet zijn (met “overlast”).
Wat is jullie analyse?

Dank vast en bij vragen horen wij het graag!

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door PGros »

Ja, er waait wel eens iets uit een boom. Wie last heeft van die blaadjes haalt het weg of wacht tot het even stormt.
De bomen bij ons in de straat hebben ook blaadjes en die komen ook bij ons in de tuin. Moet ik dan iedere twee weken de gemeente langs laten komen?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe het juridisch precies zit weet ik niet zeker (dat antwoord komt nog wel), maar uit diverse uirzendingen van de Rijdende Rechter is mij bijgebleven dat er verschil is tussen hinder en (onrechtmatige) overlast. Mijn eerste gedachte is dat er alleen sprake zal zijn van hinder en dat de flatbewoners die maar moeten dulden.

Van mijn buurman krijg ik bladeren en (het is net begonnen) bloesemblaadjes van zijn Japanse kers; bloesemblaadjes klinkt feeëriek, maar het wordt een vieze, glibberige plak smurrie als het vochtig weer is. Van de gemeente krijg ik doorheen het jaar een enorme hoeveelheid bladeren, zaadjes, katjes, proppen en twijgen van berk, eik, hazelaar, esdoorn en els. Dat mag ik ook allemaal zelf opruimen, voor zover mij het hindert.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dit topic kan haast niet serieus zijn.......
Maar het beste is advies vragen bij het Juridisch Loket wie de wettelijke eigenaar is van de blaadjes. Die zomaar toe eigenen is absoluut niet toegestaan. Net als een bal welke toevallig in je tuintje terecht komt.....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een stelletje dwazen hebt u mee te maken. Laten die heksen maar zelf hun bezem pakken. .

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer tuinen ook echt tuinen zijn en niet betegelde plaatsen is blad een normale grondstof voor de tuin. Kies je ervoor om alles te betegelen, ruim de bladeren die er in vallen dan ook maar zelf op.
U hoeft helemaal niets te doen. Laat ze het heen- en weer krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is die parkeerplaats niet gewoon openbare weg?

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Uw probleem is natuurlijk wel, dat men (de beheerder?) de overhangende takken af mag zagen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou zeggen dat iedereen lekker zijn eigen stoepje schoon moet houden. En diegene die na 10 minuten al liep te miepen: is dat je opdrachtgever of zoiets?

Wie vroeg trouwens of die boom weg gehaald zou worden? De woningbouw, of een van die gezellige buren?

sjaanzing
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2021 20:52

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door sjaanzing »

Dank alvast voor alle reacties! We zijn voornemens de woningstichting te contacteren en er hopelijk eens en voor altijd duidelijkheid in te krijgen. En vooral oneigenlijke verwachtingen weg te nemen. Moet wel toevoegen: 30 bewoners hoor je er niet over, er zijn 2 klagers.
De vraag is dus helaas geen grap.
En “eigenlijk” mogen we er inderdaad niet komen, er hangt een bord met alleen toegang voor bewoners oid. (Geen openbare weg dus.)
En wat betreft overhangen: we hebben m laatst laten snoeien en al maximaal daar weg laten halen. Nog meer zou ie teveel uit het lood komen maar als het wel mag dan hebben we denk ik een ander probleem (lees: omvallen?) 😬
Nogmaals dank voor jullie meedenken!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is geen verplichting om het blad weg te halen. Het blad is de verantwoordelijkheid van de mensen van waar het land. Er is wel een verplichting om de boom eens in de zoveel tijd te snoeien.

sjaanzing
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2021 20:52

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door sjaanzing »

Re: wie vroeg de boom weg te halen
Dat waren de bewoners inderdaad, de woningstichting hebben we er nooit over gehoord. Die heb ik overigens wel eerder eens gesproken, over iets anders, en die hebben juist meer groen in hun toekomstvisie staan.
Vind mijn aanstaande gang naar de woningstichting hierover ergens ook een beetje flauw, ik had gehoopt dat we er gewoon onderling uit zouden komen maar dat blijkt niet te lukken helaas.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat die twee buren lekker het rambam krijgen. De tijd van de slavernij is allang afgeschaft.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Twee klagers en dertig vinden het wel best? Dan lijkt het me helemaal duidelijk.

Tip voor het gesprek met de woningbouw:
Maak duidelijk dat u de boom goed onderhoudt (snoei), laat merken dat u weet dat normale bladafval op hun terrein niet door u opgeruimd hoeft te worden maar door woningbouw en/of bewoners/gebruikers. En vooral: of ze dat aan de bewoners willen laten weten.

Het gaat toch om één boom? Dan hoef je met 32 bewoners maar één of twee keer per jaar te vegen. Wat kunnen sommige mensen toch zeuren!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou zeggen: hou het zo veel mogelijk rondom uw eigen tuin schoon.
En wat afgevallen blad op de binnenplaats? Lekker zo laten.
Voorheen had je nog regelmatig van die veegwagentjes ,die je overigens nog maar zelden in het straatbeeld zit.
Daar kunt u eventueel de Gemeente eens een reminder over sturen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door scontra »

sjaanzing schreef:
24 apr 2023 07:46
Dank alvast voor alle reacties! We zijn voornemens de woningstichting te contacteren en er hopelijk eens en voor altijd duidelijkheid in te krijgen. En vooral oneigenlijke verwachtingen weg te nemen. Moet wel toevoegen: 30 bewoners hoor je er niet over, er zijn 2 klagers.
U hebt geen enkele verplichting om het boomblad dat buiten uw eigen tuin valt op te ruimen.
Het opruimen van dat boomblad is voor diegene waartoe de grond behoort.
Betreft het een gesloten binnenplaats van de woningstichting dan is het ruimen voor de woningstichting.
Betreft het de openbare weg, dan is de Gemeente aan zet.
Verder staat het een ieder die zich ergert aan de gevallen blaadjes vrij om zelf de blaadjes op te ruimen.
U hoeft verder naar niets en niemand iets te ondernemen.

En die twee klagers kunt u maar beter volledig negeren, u heeft immers niets met hun geklaag te maken.
Laatst gewijzigd door scontra op 24 apr 2023 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
24 apr 2023 09:40
Ik zou zeggen: hou het zo veel mogelijk rondom uw eigen tuin schoon.
En wat afgevallen blad op de binnenplaats? Lekker zo laten.
Voorheen had je nog regelmatig van die veegwagentjes ,die je overigens nog maar zelden in het straatbeeld zit.
Daar kunt u eventueel de Gemeente eens een reminder over sturen.
De gemeente heeft daar niets mee te maken want het is geen gemeentegrond.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sjaanzing schreef:
24 apr 2023 07:58
Re: wie vroeg de boom weg te halen
Dat waren de bewoners inderdaad, de woningstichting hebben we er nooit over gehoord. Die heb ik overigens wel eerder eens gesproken, over iets anders, en die hebben juist meer groen in hun toekomstvisie staan.
Vind mijn aanstaande gang naar de woningstichting hierover ergens ook een beetje flauw, ik had gehoopt dat we er gewoon onderling uit zouden komen maar dat blijkt niet te lukken helaas.
Waarom zou je de wbv hiervoor inschakelen? Het is toch slechts een kwestie tussen een paar buren?

sjaanzing
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2021 20:52

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door sjaanzing »

Woningbouwvereniging betrekken we erbij omdat we er samen niet uitkomen en we al iets te ver op het pad heen zijn als het ware.
We hebben niet vanaf het begin gezegd: daar doen we niets aan. We wilden graag een goede relatie met de buurt en hadden nog nooit een tuin bezit en zagen ergens wel redelijkheid in hun verzoek. Totdat je zelf inderdaad ook doorkrijgt dat de natuur zich - ook bij ons - niet zo aan kadastergrenzen houdt. :)
Gisteren werd bevestigd dat wat we ook doen
A) niet vaak genoeg is
B) niet goed genoeg
Vandaar de wens dat iemand (van autoriteit) er maar eens voor eens en voor altijd een eenduidig antwoord op geeft.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onze boom verliest blad op de binnenplaats van een flat, moeten wij dat opruimen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou ze gewoon van nu af aan volkomen negeren. Goede relatie is fijn, maar over je heen laten lopen, word je niet wijzer van.

Plaats reactie