LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ratten.....

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Ratten.....

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Dag forummers,

Voor de hobby heb ik raskippen en ik heb me altijd voorgenomen ze weg te doen zodra ik last van ratten kreeg.
Maar nu ik denk last van ratten te hebben heb ik mijn voornemen wat bijgesteld en wil dus van de ratten af ipv mijn kippen. :)
In 10 jaar heb ik wel last van muizen gehad maar nog nooit van ratten, de muizen populatie was nog wel onder controle te houden en de laatste tijd zag ik zelfs geen enkele muis meer maar vond enkele weken gelden wel een dode zwarte rat bij de drinkbak in een kippenkooi en dat terwijl ik geen gif gezet had.
Waarschijnlijk heeft die rat ergens anders in de buurt gif gegeten en het loodje gelegd in onze kooi.
Ik dacht dus aan een verdwaalde rat omdat ik nooit een rat of een spoor ervan vond.
Voor de zekerheid heb ik toch maar vergif gezet in een lege kooi en bij mijn voertonnen een muizenvangbakje.
Weken zag ik niets en werd er niet gegeten van het vergif, toen ik wilde gaan voeren zag ik dat het bakje met vergif voor muizen 1 meter was verschuiven, toen ik in de lege kooi keek bleek het vergif bijna op te zijn.
waarschijnlijk heeft een rat tegen de muizenbak geduwd en toen het gif in de naastgelegen kooi gegeten.
Ik heb het gif aangevuld en na 1 nacht was het weer bijna op, nu heb ik weer gevuld en ben benieuwd wat er morgenvroeg nog van over is.
Kan ik hier uit conculderen dat ik ratten heb en hoe kom ik ervan af?

Groeten,

Roelant.

ChaWe
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 14:30

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door ChaWe »

Ongediertebestrijding? Neem aan dat hun hier wat aan kunnen doen.
maar of je er helemaal vanaf komt blijft de vraag, er zijn natuurlijk dieren..en het voer waar ze waarschijnlijk weer op af zullen komen.

Maar als ze op het voer.. de dieren bij jou afkomen, hebben je buren dan geen last van ratten? ik heb mij namelijk laten vertellen als ze dan niks meer daar vinden dat ze verder gaan zoeken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Roelant,

de ratten die ik in m'n kippenhok (welk kippenras heb jij?) had, beten in de poten van de kippen en groeven flinke gangen. Verder zag ik die beesten nooit! Heb ook vergif geplaatst en geloof me, die beesten kunnen handenvol gif eten. Dit blijven aanvullen tot er geen sporen meer zijn.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Ik heb wel gevraagd of de buren last van ratten hebben maar die zeggen niets te zien.
Ik ga dadelijk nog eens kijken wat de ratten deze nacht op hebben.
Ik heb nu bij een webwinkel proffesioneel vergif en vergifbakken gekocht want het veilig plaatsen van gif vind ik wel belangrijk dus hopelijk werkt dat.
Schade aan de kippen heb ik nog nooit gehad maar dit is ook de eerste keer dat ik ratten heb, afgeknaagde pootjes is wel erg.
Dat ratten bakken met gif opkunnen zonder er dood van te gaan heb ik al vaker gehoord maar ik ga het toch maar proberen.
Er wordt ook gezegd dat het vangen van een zwarte rat het moeilijkste is en laat me die nu gevonden hebben..... :evil:
De kippenrassen zijn Kraaikoppen (wit) Doornikse krielen en Brabants boerenhoen.

Groeten,

Roelant.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Jawel hoor, er zitten ratten. :evil:
Vanmiddag rond een uur of 4 liep ik naar achter naar de kippenhokken toen halverwege bij de composthoop de hond begon te blaffen, een zwarte rat hing aan het gaas wat tegen de composthoop bevestigd is en probeerde door de mazen te komen.
Aangezien de rat erg traag was (waarschijnlijk gif gegeten) was het vangen niet erg moeilijk.
We hebben nu dus 1 rat minder maar waar je er 1 vindt zitten er meer zeggen ze..... :?
Is het trouwens waar dat zwarte ratten moeilijker te vangen zijn dan bruine en zijn de bruine agressiever dan de zwarte?

Groeten,

Roelant.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Nog wat tekst gevonden wat niet erg positief klinkt:

De zwarte rat is in tegenstelling tot de bruine rat kieskeurig voor wat betreft zijn voeding. Hij heeft een voorkeur voor onder andere granen, meel, zaden, fruit, groenten en zelfs vlees van bijvoorbeeld jonge vogels en zelfs hun soortgenoten. Klassieke bestrijdingsmiddelen zoals lokaasblokken, granen en pasta’s schijnen vandaag steeds minder aantrekkelijk voor de zwarte rat. Dit duidt geenszins op kwaliteit van de middelen maar veeleer op zijn geruchte kieskeurigheid. Technici en service medewerkers gaan dan ook steevast op zoek naar het beste lokaas. Deze aantrekkelijke draagstoffen omvatten granen, mais, rijst, zaden en pitten, maar ook chocolade, fruit en zelfs kruiden en aroma’s worden, afhankelijk van de situatie, aangewend.

De zwarte rat is schuw van aard. Deze eigenschap heeft belangrijke gevolgen voor de preventie en beheersing van dit knaagdier. Zo zal het slechts sporadische en na heel wat gewenning nieuw geplaatste vallen betreden. Vlak na de installatie worden dan ook weinig dieren in een val verschalkt. In ieder geval zijn ook grondige inspecties, waaronder nachtinspecties, noodzakelijk om de zwarte rat te lokaliseren en deskundig te bestrijden.. Het is namelijk belangrijk om na te gaan waar de ratten zich ophouden, wat en waar ze eten, waar ze spelen en waar de nest- en schuilplaatsen zijn.

Ook inspectie en opvolging is van cruciaal belang teneinde de bestrijding bij te sturen wanneer geen aanvraat is van lokazen of vallen ontweken worden. De bestrijding van de zwarte rat vereist een scherpe en inventieve geest.

Groeten,

Roelant.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kortom, slimmem beestjes. Ik heb ze ook nooit gezien in de kippenren. Blijkbaar had ik aantrekkelijk gif.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

het enige wat helpt tegen ratten is meel vermengt met gips

ze gaan dan drinken en gaan dood omdat het gips hard word

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door enpassant »

Lekkere dierenvriendin ben jij zeg :mrgreen:

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

nee gif is lekker of een klem op je kop dat ie nog een tijdje leeft :roll:

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door Roelant1 »

inekevanvliet schreef:het enige wat helpt tegen ratten is meel vermengt met gips

ze gaan dan drinken en gaan dood omdat het gips hard word
Inmiddels ben ik van de ratten af maar de bovenstaande tip zal ik zeker onthouden.

Groeten,

Roelant.

lennygee
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2007 10:00

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door lennygee »

Ratten zijn er, doe je niet zo heel veel aan. Wil je niet bang maken, maar er zijn er altijd minstens tien in de buurt.

Wat werkt is een rattenverjager met ultrasoon geluid. Belangrijk is wel dat je geen andere lokmiddelen gaat gebruiken (gif etc) Het apparaatje kost slechts 20 euro:
http://www.lastvan.com/a-6459106/muizen ... ager-nieuw

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ratten.....

Ongelezen bericht door berndv »

wil niet lullig doen, en iedereen mag zijn verhaal hier kwijt, maar ik dacht dat dit een consumentenforum was, voor problemen van consumenten met bedrijven. Voor info hoe om te gaan met ongedierte zijn toch denk ik andere, betere fora.

Maar ik ben het eens dat dit een lastig iets is, en zou zeggen, neem contact op met de lokale ongediertebestrijder.

Heb gehoord dat er in Hamelen eentje zit, die doet dat met een fluit ofzo. :mrgreen:

Gesloten