LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Zou het geen goed idee zijn om E.H.B.O.- en reanimatie-cursussen op de lagere en middelbare school te geven.
Dit kan levens redden.

Misschien als onderdeel van biologie?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door Dieke83 »

wij kregen dat op de basisschool al was destijds verplicht in groep 7/8

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb dat inderdaad ook gehad in groep 7 en 8.

Verwijderd

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik heb dat op de middelbare school gehad inderdaad. Daarna nog 4 jaar de opfriscursus gedaan, maar hierna niet meer. Wel een leuk idee om dat weer op te pakken! Maar ik weet niet of dat nu nog verplicht is op basis- en middelbare school.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door sjohie »

John van Drongelen schreef:Zou het geen goed idee zijn om E.H.B.O.- en reanimatie-cursussen op de lagere en middelbare school te geven.
Dit kan levens redden.

Misschien als onderdeel van biologie?
Dan eerder onder de noemer maatschappijleer, of hoe het tegenwoordig heet, lijkt me? Je doet het tenslotte om een ander te kunnen helpen. Maar zoals al genoemd, je moet het wel blijven opfrissen, ook ná de schooltijd, en dat is een stuk lastiger lijkt me.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

Docenten op school, moeten jaarlijks een opfris cursus EHBO doen.
Vele bedrijven hebben voor een leidinggevende functie de voorwaarden, om EHBO te beheersen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lijkt me onwenselijk om zo'n verantwoordelijke positie aan minder jarige kinderen op te dringen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

olaf79 schreef:Lijkt me onwenselijk om zo'n verantwoordelijke positie aan minder jarige kinderen op te dringen.

Hoezo onwenselijk, in tegendeel wenselijk.
Lees de berichten maar terug, dat er members vroeger in groep 7 en 8 EHBO cursus hadden.
Was dit dan fout?
Neen, want ook doet iemand, het hoef geen minderjarige te zijn, iets fout, kan deze persoon nooit schuld toegerekend worden, maar misschien wel een leven redden.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door kuklos »

lijfrente schreef:Docenten op school, moeten jaarlijks een opfris cursus EHBO doen.
Vele bedrijven hebben voor een leidinggevende functie de voorwaarden, om EHBO te beheersen.
Dat is nieuw voor mij, terwijl ik toch al vele jaren als leidinggevende in meerdere bedrijven rondloop.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hij zegt het verkeerd. Er moet altijd een BHV'er op de vloer aanwezig zijn en dat is vaak een leidinggevende. Echter hoeft dat niet zo te zijn.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door gemist »

Kinderen laten reanimeren. Even denken hoor.... Een mensje van 25 kilo de ribbenkast van een 100 kilo zware persoon laten indrukken. Gaat em niet worden. Ja, ik vind het een ontzettend dom idee. EHBO, oké, maar met limieten die kids aankunnen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

Nijogeth schreef:Hij zegt het verkeerd. Er moet altijd een BHV'er op de vloer aanwezig zijn en dat is vaak een leidinggevende. Echter hoeft dat niet zo te zijn.
Hij zegt het niet verkeerd, want mijn zoon als docent en ook zijn collega's doen de EHBO.

Dat het bij jou niet zo is, hoef niet de realiteit te zijn. :mrgreen:

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

kuklos schreef:
lijfrente schreef:Docenten op school, moeten jaarlijks een opfris cursus EHBO doen.
Vele bedrijven hebben voor een leidinggevende functie de voorwaarden, om EHBO te beheersen.
Dat is nieuw voor mij, terwijl ik toch al vele jaren als leidinggevende in meerdere bedrijven rondloop.
Oh, dat is dan een speciale functie om in meerdere bedrijven leidinggevend te zijn. :shock:
gemist schreef:Kinderen laten reanimeren. Even denken hoor.... Een mensje van 25 kilo de ribbenkast van een 100 kilo zware persoon laten indrukken. Gaat em niet worden. Ja, ik vind het een ontzettend dom idee. EHBO, oké, maar met limieten die kids aankunnen.
Even denken hoor....

Heb je de kinderen van groep 8 al eens bekeken, dan zou je het opgevallen zijn, dat er slechts een enkel kind 25 kilo heeft.

Ten tweede, is er iedere persoon die gereamineerd moet worden 100 kilo!,

Je gaat aan de feiten voorbij?

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door kuklos »

lijfrente schreef:
kuklos schreef:
lijfrente schreef:Docenten op school, moeten jaarlijks een opfris cursus EHBO doen.
Vele bedrijven hebben voor een leidinggevende functie de voorwaarden, om EHBO te beheersen.
Dat is nieuw voor mij, terwijl ik toch al vele jaren als leidinggevende in meerdere bedrijven rondloop.
Oh, dat is dan een speciale functie om in meerdere bedrijven leidinggevend te zijn. :shock:

................

Je gaat aan de feiten voorbij?
Ik heb wat stukken weggehaald, maar waar blijft je "feit" dat bij veel bedrijven de voorwaarde voor een leidinggevende functie is dat je EHBO beheerst?

Je hebt mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd. Ik heb leidinggevende ervaring, opgedaan bij meerdere bedrijven, al vele jaren lang.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

kuklos schreef:[quote="lijfrente"
lijfrente schreef:Docenten op school, moeten jaarlijks een opfris cursus EHBO doen.
Vele bedrijven hebben voor een leidinggevende functie de voorwaarden, om EHBO te beheersen.


Oh, dat is dan een speciale functie om in meerdere bedrijven leidinggevend te zijn. :shock:

................

Je gaat aan de feiten voorbij?
Ik heb wat stukken weggehaald, maar waar blijft je "feit" dat bij veel bedrijven de voorwaarde voor een leidinggevende functie is dat je EHBO beheerst?

Je hebt mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd. Ik heb leidinggevende ervaring, opgedaan bij meerdere bedrijven, al vele jaren lang.[/quote]


Vele bedrijven willen dat, ik schrijf nergens alle.

Dat je in bedrijven gewerkt heeft, waar dit niet zo nauw genomen wordt, kan ik niets aan doen.

Mijn ervaring heb ik hier geventileerd , dus als het bij jou niet zo was, is het volgens mij spijtig, want een bedrijf heeft toch bepaalde interesses voor een EHBO persoon, die bij calamiteiten weet hoe te doen.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door kuklos »

lijfrente schreef:Dat je in bedrijven gewerkt heeft, waar dit niet zo nauw genomen wordt, kan ik niets aan doen.

Mijn ervaring heb ik hier geventileerd , dus als het bij jou niet zo was, is het volgens mij spijtig, want een bedrijf heeft toch bepaalde interesses voor een EHBO persoon, die bij calamiteiten weet hoe te doen.
Leidinggevenden worden niet geselecteerd op BHV/EHBO ervaring, wel op leidinggevende vaardigheden. Voor het BHV/EHBO deel kan je mensen opleiden, dat hoeven geen leidinggevenden te zijn. Liever niet zelfs, laat dit aan andere mensen over.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door lijfrente »

kuklos schreef:
lijfrente schreef:Dat je in bedrijven gewerkt heeft, waar dit niet zo nauw genomen wordt, kan ik niets aan doen.

Mijn ervaring heb ik hier geventileerd , dus als het bij jou niet zo was, is het volgens mij spijtig, want een bedrijf heeft toch bepaalde interesses voor een EHBO persoon, die bij calamiteiten weet hoe te doen.
Leidinggevenden worden niet geselecteerd op BHV/EHBO ervaring, wel op leidinggevende vaardigheden. Voor het BHV/EHBO deel kan je mensen opleiden, dat hoeven geen leidinggevenden te zijn. Liever niet zelfs, laat dit aan andere mensen over.
Natuurlijk worden leidinggevende niet allen op BHV/EHBO ervaring geselecteerd, dat heb ik ook zo niet geschreven. :shock:
Waarom aan andere mensen overlaten ?


Begrijp echt je standpunt niet , want als er in een bedrijf vele personen EHBO kunnen toepassen, dan ben je als bedrijf toch op de goede weg.

Misschien moet je zelf als leidinggevende eens nadenken, om zoveel mogelijke medewerkers aan de EHBO te krijgen, heb ik ook gedaan, en het werkt.

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door kuklos »

lijfrente schreef:Natuurlijk worden leidinggevende niet allen op BHV/EHBO ervaring geselecteerd, dat heb ik ook zo niet geschreven. :shock:
Ik ook niet, leer lezen. EHBO kunde is geen selectiecriterium voor leidinggevenden, niet het criterium, niet eens een criterium.
lijfrente schreef:Begrijp echt je standpunt niet , want als er in een bedrijf vele personen EHBO kunnen toepassen, dan ben je als bedrijf toch op de goede weg.
Natuurlijk is een grotere beheersing (in de zin van aantallen mensen) van EHBO goed, maar daarmee is het nog steeds geen criterium voor leidinggevenden.
lijfrente schreef:Misschien moet je zelf als leidinggevende eens nadenken, om zoveel mogelijke medewerkers aan de EHBO te krijgen, heb ik ook gedaan, en het werkt.
Waarom zou ik? Wat voegt dat toe? Ik vraag toch ook niet of de daarvoor verantwoordelijke afdeling en de leidinggevende daarvan zich met mijn werk gaat bezighouden?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Is een mogelijkheid. Kan ook op een later moment ingevoegd worden, bij voorbeeld bij de rijlessen.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lijfrente schreef:
Nijogeth schreef:Hij zegt het verkeerd. Er moet altijd een BHV'er op de vloer aanwezig zijn en dat is vaak een leidinggevende. Echter hoeft dat niet zo te zijn.
Hij zegt het niet verkeerd, want mijn zoon als docent en ook zijn collega's doen de EHBO.

Dat het bij jou niet zo is, hoef niet de realiteit te zijn. :mrgreen:
Ik heb het dan ook niet over docenten, maar over leidinggevenden.

Gesloten