LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte tegels bij levering

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Berniedriessen
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2018 19:13

Kapotte tegels bij levering

Ongelezen bericht door Berniedriessen »

Hallo allemaal,

Graag zouden wij jullie advies horen over het volgende.

We hebben bij een tegel en hout bedrijf voor een groot bedrag aan tegels van natuursteen gekocht voor in de tuin. Hele mooie tegels, een goede aankoop dachten we dus. Een paar weken later had ik groen licht gegeven voor de levering en die is ook netjes gekomen. Bij de levering was al zichtbaar dat 3 á 4 tegels kapot waren. We dachten dit kan altijd gebeuren en we kunnen de stukken nog altijd als snijstukken gebruiken. Toen de dag aangekomen was wanneer de tegelzetters eindelijk onze tuin gingen klaar maken, kwamen er steeds meer kapotte tegels tevoorschijn. Na een tegel of 10 begonnen we toch ons af te vragen of we het gingen redden met de tegels die wel nog heel waren. Toen ik zo aan het twijfelen was heb ik direct contact gehad met de verkoper en uitgelegd dat er zoveel kapotte tegels waren. Hij zei toen dat ik foto's moest maken en ze per mail moest opsturen, zo gezegd zo gedaan. Ik heb toen tegen de meneer aan de telefoon gezegd dat we de resterende tegels gaan leggen en dan kunnen zien of we eventueel nog tegels nodig hebben, we hadden er extra meer besteld voor het geval dat.. Wat bleek, door de teveel kapotte tegels kwamen we zo'n 10 tegels tekort. Ik moest dus de tegelzetters naar huis sturen, het apparatuur wat we gehuurd hadden om de tegels te snijden en bewerken terug brengen en wachten wat er gereld zou worden met de verkoper. Uiteindelijk zei de verkoper dat ze niks voor me konden betekenen omdat de foto's niet zijn gemaakt meteen voordat het plastic van de pallet werd gehaald. Maar hem uitgelegd dat we er later zijn achter gekomen nadat we tegels van de pallet haalde en toen braken. 3 tegels braken zelfs uit het niets tijdens het leggen. De verkoper geloofde er niets van en zei zelfs dat misschien de tegelzetters de tegels kapot hebben gemaakt. Ik was hun al tegemoet gekomen maar dit vond ik een hele rare uitspraak. Uit coulance wilden ze toch de helft vergoeden van de tegels die ik nodig had. De verzendkosten moest ik wel zelf betalen. Dit was een bedrag van €90,-

Omdat ik geen gezeur wilde en zo snel mogelijk de tegels wilde hebben, ben ik maar akkoord gegaan. 2 dagen later kwamen de tegels aan. 11 tegels bezorgd. Tussen mijn werk door ben ik gaan kijken of nu de tegels in orde waren. Helaas zag ik van een afstand al dat er 2 tegels kapot waren. Na het afstapelen en sjouwen vanuit de straat naar de tuin lagen er nog 2 die kapot waren. Dus 4 van de 11 tegels zijn kapot en wederom te weinig om de tuin af te maken. Ik heb direct gebeld en kreeg al meteen weer te horen "ja hier zijn ze heel vertrokken". Maar ik moest weer foto's maken en een mail sturen. Na dat gedaan te hebben kreeg ik na lang wachten eindelijk antwoord. Ze konden wederom niks voor betekenen omdat ik niks op de vrachtbrief heb gezet dat er breuk aan de tegels waren. Ze zeide dat er nooit wat gebeurt en bij mij nu al 2x. Ze stelde alleen voor om de andere tegels maar te komen halen. Maar ik heb inmiddels 2x verzendkosten betaald. Dit zou inhouden dat ik van Venlo naar Enschede moet rijden, langer dan 2uur rijden,voor iets waar ik niks aan kan doen.

Hebben jullie voor ons advies hoe we dit moeten aanpakken, of hebben we gewoon geen poot om op te staan?

Gr B. Driessen

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Kapotte tegels bij levering

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ben je er wel zeker van dat deze serie van tegels sterk genoeg zijn om te gebruiken in de tuin? Als ze bij het leggen al spontaan kapotspringen, dan houden ze het geen vrieskou vol.

Als de breuken veroorzaakt zijn door de tegelzetters, dan zijn de kosten voor jouw eigen risico.
Als de tegels spontaan kapotgaan en als deze productieserie bewijsbaar ongeschikt is voor buitengebruik, dan is wellicht de verkoper aansprakelijk. Maak een paar goede foto's van de hele tegels zoals ze nu in de tuin liggen. Als er binnenkort veel meer kapotgaan, dan kan je waarschijnlijk bewijzen dat het een ondeugdelijk product is geweest. Bewaar de gevoerde correspondentie.

Ik zou even voorzichtig zijn met méér kosten maken over deze tegels totdat duidelijk is of ze wel goed genoeg zijn.

stofzuigertje

Re: Kapotte tegels bij levering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij afleveren van tegels altijd even foto maken in verpakking...

Ook voor het leggen al over stapelen en ook bij snijden tegels is wel eens een foutje... daar is een aantal voor nodig en 10 extra kan bij grote aantallen tekort zijn.

Als je uitpak en kijkt of ze goed zijn en op stapels naast het werk klaar gaat leggen zie je hoeveel breuk er is.
Ik weet dat ze voor badkamers geen 10 tegels maar 10% extra rekenen omdat ook bij een vakman wel eens een tegel verkeerd gaat tijdens het snijden!

De bezorgkosten wist je vooraf, net als de afstand en daar rekening mee houden als je bestelde, want voor 1 tegel ga je geen bezorgkosten betalen....

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte tegels bij levering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Berniedriessen schreef:Bij de levering was al zichtbaar dat 3 á 4 tegels kapot waren. We dachten dit kan altijd gebeuren en we kunnen de stukken nog altijd als snijstukken gebruiken.
Dat is reden om te klagen.
Berniedriessen schreef:Uiteindelijk zei de verkoper dat ze niks voor me konden betekenen omdat de foto's niet zijn gemaakt meteen voordat het plastic van de pallet werd gehaald.
De verkoper moet bewijzen dat de tegels bij aflevering heel waren, omdat jullie dit binnen zes maanden na aflevering hebben ontdekt.
Berniedriessen schreef:Uit coulance wilden ze toch de helft vergoeden van de tegels die ik nodig had. De verzendkosten moest ik wel zelf betalen. Dit was een bedrag van €90,-
Je kan altijd roepen dat je akkoord bent gegaan zonder afstand te doen van je rechten. Dit zal wel een opmerking voor bij de rechtbank zijn en hoeft niet te werken, omdat dit wel aanvoelt als een schikking.
Berniedriessen schreef:Ik heb direct gebeld en kreeg al meteen weer te horen "ja hier zijn ze heel vertrokken".
Ze moeten heel aankomen. Verzending is voor risico van hen.
Berniedriessen schreef:Ze konden wederom niks voor betekenen omdat ik niks op de vrachtbrief heb gezet dat er breuk aan de tegels waren.
Je hebt geen onderzoeksplicht na de koop. Zij moeten bewijzen dat de tegels heel zijn aangekomen. Ook nooit een verklaring teken dat iets conform is.
Berniedriessen schreef:Hebben jullie voor ons advies hoe we dit moeten aanpakken, of hebben we gewoon geen poot om op te staan?
Stel ze in gebreke en bedenk alvast of je hiermee naar de rechter wilt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 03 mei 2018 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kapotte tegels bij levering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:....
Stel ze in gebreke en bedenk alvast of je hiermee naar de rechter wilt.
Over in gebreke stellen: zie b.v. https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... estelling/

Gesloten