LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Wimzelluv
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:45

Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Wimzelluv »

Ik heb mijn tuin door een hovenier laten "beleggen" met keramische tegels. Daarvoor heb ik, door een aannemer, de tuin 30 cm af laten graven en er zand laten storten.
Regelmatig komen, nu zeker met de vorst e.d. de voegen tussen de tegels omhoog en liggen de tegels te wiebelen.

Had de hovenier die de tegels gelegd heeft, van te voren moeten bekijken of de ondergrond geschikt was?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door yan »

Dat is maar net afhankelijk van wat u heeft afgesproken.
Als dat is "tegels leggen" dan heeft deze gedaan wat u vroeg dus hoefde deze dat niet verder te onderzoeken.
Als u vroeg om "advies wat er nodig is om hier correct en blijvend netjes tegels te leggen" dan had er onderzoek gedaan moeten worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Op een nieuw gestorte zandlaag is het moeilijk tegels leggen. Zeker als deze erg dun zijn. Vaste voegen uit cement is gewoon af te raden in een tuin.
Het zand had minimaal bewerkt moeten worden door intrillen.
Bij wiebelende tegels is duidelijk de ondergrond niet draagkrachtige genoeg.
Al in gesprek gegaan met de hovenier ? En wat zegt deze ?

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Spacestar »

30cm 'vul' zand is ruim voldoende. Is daarna de grond ook goed vlak gemaakt met een trilmachine(erg belangrijk!)??
Zoja dan kan er eigenlijk niks mis mee gaan.
Woont u op veengrond?? Of veel water in de omgeving? En zijn de tegel een beetje dik, zwaar??

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wimzelluv schreef:Ik heb mijn tuin door een hovenier laten "beleggen" met keramische tegels. Daarvoor heb ik, door een aannemer, de tuin 30 cm af laten graven en er zand laten storten.
Regelmatig komen, nu zeker met de vorst e.d. de voegen tussen de tegels omhoog en liggen de tegels te wiebelen.

Had de hovenier die de tegels gelegd heeft, van te voren moeten bekijken of de ondergrond geschikt was?
Toch even een paar vraagjes.

- wanneer zijn die tegels gelegd?
- hebben we het hier over een terras waar tuinstoelen en dergelijke op staan, of is het de oprit naar de garage?
- doorgaans is een laag van 20 cm zand genoeg. Wat is volgens jou de ondergrond?
- heb je toevallig veel last van mieren?
- staan er toevallig bomen in de buurt met oppervlakkige wortels die ver reiken?

stofzuigertje

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In een zeer bekend moeras vlak naast Delft liggen Stelcon platen van 2.5 x 2.5 meter groot... en ook die hebben meer dan 30 cm zand en worden regelmatig opnieuw na vlakken met heftruck weer opnieuw gelegd!

Hoe is de straat bij je buren, is die langer terug gedaan en bleef het daar wel netjes?
Zo is Zaanstad een vrij dure gemeente omdat het riool vaker verzakte dan de rest van Nederland......

Als die het al niet kunnen regelen, of woonde je toevallig in Zaanstad of gelijkwaardig moeras gebied?

atlas1302

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Keramische tegels dat is waarschijnlijk voor uw terras bedoelt, 30 cm zand is voldoende voor grindtegels, klinkers en gewone bestrating. Aftrillen en afstrooien met grof zand voor de voegen te vullen.

Keramische tegels hebben de voorkeur voor een stabiele ondergrond, en daar ontbreekt het aan zoals ik het lees.

De vraag was of de hovenier uit zichzelf bodemonderzoek had moeten doen, nee tenzij u hier speciaal om gevraagt heeft. Wel is waar dat sommige gebieden al bekend staan om hun bodem gesteldheid, op de Veluwe zou u inderdaad weinig last hebben en omstreken Gouda dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Huur of koop een grondboor en neem eens een monster op behoorlijke diepte, u zult versteld zijn van de resultaten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Alleen begrijp ik niet zo goed waarom een aannemer de grond afgraaft en zand stort, en er vervolgens een hovenier ingehuurd wordt om de bestrating te leggen. De hovenier had toch ook die grond kunnen vervangen? En anders had de aannemer ook wel die tegels kunnen leggen. Nu heb je met twee partijen te maken...

Als het probleem aan de grond ligt, kun je moeilijk de schuld aan de hovenier geven, het is de aannemer die het in jouw opdracht gestort heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, als je de aannemer de ondergrond laat aanleggen en vervolgens de hovenier de bestrating, dan is het niet de schuld van de hovenier als die ondergrond niet goed is aangelegd.

stofzuigertje

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe is het afgraven gedaan?
Dat moet al redelijk vlak zijn en geen kuilen en afvlakken met zandlaag.....

Verder weet ik dat vooral voor 1e keer gelegd dat vele er cement door doen.
Moet geen beton plaat worden maar zodra vochtig kreeg je steviger zandlaag....
Weg halen en enkele zakjes cement er goed door harken op bovenste laag heb ik wel eens vaker gezien.

En is het met water erop gedaan om zand in te klinken, droog zand gaat alle kanten op dus voor aan trillen ook flink nat/vochtig maken en dat met ingestrooid cement toen het nog droog was moet een goede ondergrond vormen....
Vraag zowel de aannemer als de hovenier wat ze wel of niet gedaan hebben of ga je nu van kastje naar de muur door 2 in te huren?

atlas1302

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Cement, dat klopt dat deden wij ook altijd om de zandlaag te stabiliseren en grof metselzand nog beter. Wij maken hier een plaat van 10-15 cm dik met veel brito (kiezel laten we maar zeggen maar dan anders) afwerklaagje en je hebt een perfect terras, zeiltje eronder voor optrekkend vocht.

Ja ik weet het, kost een beetje meer en een betonmolentje zou dan ook fijn zijn maar.... als de zon schijnt kan je lekker genieten zonder wiebelende tegels en opbrekende voegen en nog belangrijker, geen onkruid.

3x BETTER!

Wimzelluv
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:45

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Wimzelluv »

Ff reagerend: Dat de grond is afgegraven door een aannemer heeft te maken met het feit dat wij, als bewoners van het rijtje huizen, gezamenlijk hebben laten doen. Daarna is er op het gehele afgegraven gedeelte, zand gestort door die aannemer. Dat heeft bij ons best wel een tijd "kaal" gelegen, omdat wij de inrichting binnen belangrijker vonden dan de tuin.
Vervolgens werd deze hovenier bij ons aanbevolen en kwamen wij, op zijn voordracht, uit bij de keramische tegels. Deze zijn heel dun. En ze zijn gevoegd met een soort kunsthars.
Intussen nog steeds (goed) contact met de hovenier. Van hem begrepen dat deze soort keramische tegels inmiddels niet meer geleverd worden, vanwege soortgelijke klachten. We hebben nu een goede regeling getroffen met de hovenier. Dus, best tevreden en van mij mag topic afgesloten.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Fijn dat je de afloop laat weten. Veel plezier met het terras!

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tuinaanleg: Moet aannnemer ondergrond testen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi dat het naar tevredenheid van beide partijen is opgelost. En bedankt voor de terugmelding.

Gesloten