Terras biertje over de datum!

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
14 jun 2023 10:24
Natuurlijk is dat biertje wel over de datum. Er is een datum en we zitten nu aan de andere kant.

Dat bietje lijkt mij non-conform, omdat ik net als TS zou verwachten dat je een biertje krijgt dat niet over de datum is. Dat er geen niet consumeren datum wordt gebruik, maar een TGT maakt dat het bietje niet automatisch onveilig is om te drinken, maar dat betekent niet dat de smaak niet veranderd is.
Rechtszaak! Gewoon dat café kapotprocederen!

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door BL2 »

J. Deltoer schreef:
14 jun 2023 16:05
.....en andere jaren 50 curiosa?
.....
Dan viel de datum op het bier nog mee.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
14 jun 2023 10:01
Dispensatieregel vanwege corona is natuurlijk onzin.
Dat is niet helemaal waar. Dat gebeurt namelijk wel degelijk. Vaten bier kon je naar de brouwer terugsturen en dan werd er een nieuwe zegel op gedaan met een langere houdbaarheid en brouwers gaven aan dat flessen bier ook langer houdbaar mochten zijn. Maar dat was afhankelijk van wanneer het is ingeslagen.

Normaal mag horeca namelijk niet langer dan de tht datum schenken van de brouwer, omdat men dan zogenaamd de smaak niet kan garanderen, maar nu hebben ze daar een uitzondering op gemaakt.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het einde van de laatste horecasluiting wegens covid19 is bijna anderhalf jaar geleden. Neem aan dat reden dispensatieregel corona nu een ordinaire smoes is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je het er niet mee eens bent, maak je toch stampij ter plekke en ga je niet mailen naar een organisatie?.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Niet iedereen durft dat Lady.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
14 jun 2023 22:58
Het einde van de laatste horecasluiting wegens covid19 is bijna anderhalf jaar geleden. Neem aan dat reden dispensatieregel corona nu een ordinaire smoes is.
Geen idee wat de normale tht op dat speciaalbier is, maar dat kan prima nog uit die tijd stammen. Ik heb hier ook blikken en flessen liggen die nog meer dan een jaar houdbaar zijn, terwijl ze er al ruim anderhalf jaar liggen.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Dat je überhaupt op een terrasje in een relaxte atmosfeer de THT-datum van een flesje bier gaat checken (dat onder normale omstandigheden nog jaren kan rijpen en daar zelfs lekkerder van wordt; een beetje portachtig)... En er dan later nog werk van maakt ook. U zult vast nog heel wat obstakels tegenkomen in uw leven.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit topic zal het toerisme naar Terschelling ongetwijfeld de nek omdraaien. Nooit, nooit, nooit zal ik er heen gaan!

Wat ik sowieso al niet van plan was omdat het te ver is voor een dagtrip, maar oké.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De waddeneilanden zijn echt prachtig beste WA, eenvoudig hotelletje erbij, doordeweek buiten het seizoen prima te doen, bij de spar wat broodjes halen en savonds een bescheiden hapje. Financieel allemaal niet echt onoverkomelijk.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach, je moet maar zo denken , beter bier over de tijd dan je partner

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Afhankelijk van hoe het bewaard wordt kan bier dat over de datum is wel degelijk bederven, wel is zo dat hoe meer alkohol er in zit de achteruitgang vertraagt maar gaat de smaak zeker op achteruit, bij vooral speciaalbier is dat te merken. Grote kletskoek dat ouder bier er beter door wordt. Niet voor niets zetten brouwers er een uiterste gebruiksdatum op. Als een horeca ondernemer dat aan een Belg of Duitser zou serveren dan kreeg hij dat in zijn gezicht terug en ik zou zonder te betalen direct dat terras verlaten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jan Wijn schreef:
16 jun 2023 09:21
Grote kletskoek dat ouder bier er beter door wordt.
Het is slechts kletskoek als je het zo generiek neerzet als bijvoorbeeld Alkmaarder dat hiervoor deed. Bij sommige biertjes klopt het, bij andere juist niet.

rené van gestel
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2023 09:24

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door rené van gestel »

Een op de fles gegist bier kan wel tot 20 jaar (misschien wel langer) drinkbaar blijven. Dergelijke bieren maken wel een smaak evolutie door. Uiteindelijk mondt de smaakt vaak uit in die van karton/sherry-achtig. Sommige mensen vinden dit lekker anderen weer niet.
Door het bier donker en koel (5-8 graden) te bewaren kun je de smaakevolutie vertragen.
Resumé. Indien het ingeschonken bier al een jaar warm en in zon heeft gestaan is de smaak evolutie wel op z'n eindje en kan het beter ingeruild worden voor een fris jong biertje. Dit is de boodschap voor zowel de uitbater en de klant.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

@Moneyman. Ach weet je, misschien heb je gelijk. Maar ik snap zulke mensen gewoon niet; steeds in de gaten houden of je niet wordt bedonderd en als je een aanknopingspunt vindt dat dat wel zo is (per ongeluk of expres), er meteen werk van maken en er energie in steken. Ik vind dat een beetje triest (heb je niets anders te doen?), maar wie ben ik. Zo gaat het leven.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alkmaarder schreef:
16 jun 2023 09:51
Maar ik snap zulke mensen gewoon niet; steeds in de gaten houden of je niet wordt bedonderd en als je een aanknopingspunt vindt dat dat wel zo is (per ongeluk of expres), er meteen werk van maken en er energie in steken. Ik vind dat een beetje triest (heb je niets anders te doen?), maar wie ben ik. Zo gaat het leven.
Besef je wel dat dit niets meer dan je eigen invulling en aanname is?

Ik zit ook wel eens op het terras het etiket van mijn speciaalbiertje te bekijken, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar de eigenschappen en achtergrond van dat biertje. Daarbij kan een verlopen datum je natuurlijk gewoon opvallen, ook als je niet op zoek bent. En als je de volgende keer dat je op een festival bent dan weer op die plek komt, zou ik me dat ook herinneren en er een tweede blik op werpen.

Er hoeft dus helemaal geen sprake te zijn van "steeds in de gaten houden of je niet wordt bedonderd" en de veronderstelde triestheid.

Los daarvan: TS heeft gewoon een punt en klaagt volkomen terecht.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

@Moneyman. Ik buig mijn hoofd in nederigheid...

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Franskia »

Bier mag in dit geval over de datum zijn en levert geen gevaar voor je gezondheid op.

Mister Twister
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Mister Twister »

Jullie hebben ook overal verstand van! :D

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
16 jun 2023 10:08
Ik snap even niet wat het kabinet met bier heeft te maken?
Eigenlijk niks,maar stel dat het kabinet bier zou brouwen en ze dat net zo deden als het land besturen zou ik niet naar de datum kijken maar het gewoon niet bestellen/drinken.

Plaats reactie