Terras biertje over de datum!

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
jjav001
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2023 12:12

Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door jjav001 »

Bij mijn bezoek bij uitbater de Boschplaat in Oosterend Terschelling tijdens Oerol 2023 op 10-6-2023, werdt mijn een flesje tripple bier geserveerd met als einddatum 1-4-2023 hiervan melding gemaakt. Dit zou mogen ivm een despensatie regel, in verband met de Corona periode, ik vond dit een vreemde verklaring. Het lijkt mijn niet juist zonder dit vooraf te vermelden aan de klant zodat hij een ander keuze kan maken. De horeca staat onder druk, maar dat moet ten kosten gaan van de kwaliteit en gezondheid?

Dit gebeurde vorig jaar bij dezelfde uitbater in 2022. Dit heb ik voorgelegd d.m.v een E-mail met de vraag... Wat gaat KHN hieraan doen?

Reactie KHN:
Hartelijk dank voor uw bericht. Wij zijn een werkgeversorganisatie die de belangen behartigd van horecaondernemers die middels een lidmaatschap bij ons aangesloten zijn. Het bijstaan van consumenten past hier niet en zou zelfs tegenstrijdig kunnen zijn.

Wij adviseren onze leden goed en verantwoordelijk ondernemerschap en informeren onze leden middels nieuwsbrieven over bijvoorbeeld voedselverspilling, hoe zij hier mee omgaan, bepalen ondernemers zelf. Wellicht kunt u hier zelf over in gesprek met de ondernemer.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, wens u nog een fijne dag en natuurlijk nog veel mooie momenten in de horeca!

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

jjav001 schreef:
13 jun 2023 12:28
Wat gaat KHN hieraan doen?
Niets natuurlijk. Zij zijn daar helemaal niet van.

Als je wilt klagen, moet je dat hier doen.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/melding ... /meldingen

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is het probleem dan? Dat bier wordt daar echt niet slecht van.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Redfloor »

het mag gewoon. Het is anders bij de TGT (Te Gebruiken Tot) datum: https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... t-tgt.aspx

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als dat triple-biertje een alcohol-percentage heeft van 10% of meer, hoeft er niet eens een datum op. Meestal zit het er net onder, maar sommige soorten gaan er overheen.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Het gaat niet ten koste van de gezondheid van de klant.

“ Belangrijk om te weten: bier zal nooit een gevaar voor de gezondheid opleveren als het over datum is. Tijdens de bereiding wordt bier gekookt, waardoor alle bacteriën en ziektekiemen gedood worden. Doordat bier alcohol en hop bevat kunnen bacteriën ook niet meer groeien in bier – het zijn beide natuurlijke conserveringsmiddelen. Vaak wordt verpakt bier ook nog gepasteuriseerd (kortstondig verhit), waardoor alle aanwezige levende organismen worden gedood.”

https://www.bierenco.nl/bier-over-datum ... -tht-data/

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig, juist bij speciaalbieren laat men het soms bewust jaren over datum gaan.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dispensatieregel vanwege corona is natuurlijk onzin. En inderdaad, op Tripelbier zou je niet eens een tht datum op hoeven te zetten, want het wordt eerder beter als slechter. Orval is bijvoorbeeld een merk waarvan de oudere flessen duurder zijn dan de jonge.
Dit geldt ook vaak voor de donkere bieren (bruin) maar niet voor bieren als pils, blond en weizener. Maar ook die mogen gerust een jaar over de datum zijn mits donker en koel bewaard.

Jerpauw
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Jerpauw »

Het biertje was niet over de datum. er staat bij bier namelijk tenminste houdbaar tot.

na de datum moet u ruiken proeven en kijken. Is het nog goed kunt u hier gewoon zonder gevolgen drinken.

Het is anders als er staat Niet consumeren na 01-04-2022

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Natuurlijk is dat biertje wel over de datum. Er is een datum en we zitten nu aan de andere kant.

Dat bietje lijkt mij non-conform, omdat ik net als TS zou verwachten dat je een biertje krijgt dat niet over de datum is. Dat er geen niet consumeren datum wordt gebruik, maar een TGT maakt dat het bietje niet automatisch onveilig is om te drinken, maar dat betekent niet dat de smaak niet veranderd is.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is geen melk.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door BL2 »

jjav001 schreef:
13 jun 2023 12:28
..........Dit gebeurde vorig jaar bij dezelfde uitbater in 2022. ........
Dus zoveel zorgen over je gezondheid bij deze uitbater maakte je je ook weer niet, en bent gewoon weer terug gegaan.
Op Terschelling is zo veel horeca, dat dit besluit toch wel opvallend te noemen is.
Beetje vreemd om daar nu ineens zo'n toestand over te maken.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tegelijk vind ik het niet bepaald een aanbeveling om er blijkbaar een gewoonte van te maken om bier wat over de datum is te verkopen, zónder voorafgaand overleg, en met gebruikmaking van matige argumenten. Juridisch kwalificeert dat inderdaad als non-conformiteit.

Als er wél overleg zou zijn geweest, zouden de kaarten heel anders liggen. Ik heb jaren op de markt gestaan en kaas verkocht, waaronder de bekende typische Franse kaassoorten. Die kochten we altijd goedkoop in als ze tegen de THT-datum liepen, en verkochten die dan (ook ná de THT-datum) in een mooie aanbieding. De meeste liefhebbers van dergelijke kaasjes eten 'm toch pas als die al lang en breed over de datum is - dan is'tie immers het lekkerst (en stinkt het het hardst :mrgreen: ). Wij hadden daar een groot bord bij, waaruit bleek dat de THT-datum was verstreken. En grappig genoeg was dat juist een aanbeveling.

Oftewel: het verkopen is het issue niet, het stiekem verkopen wel. Ik zou daar nooit meer terugkomen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het is inderdaad niet echt netjes van de uitbater maar gelukkig ga je er niet dood aan.
Brie koop ik ook altijd tegen de datum, te jong is deze veel te hard en kun je net zo goed Gouda kopen.
Ik heb thuis nog bier (gewoon pilsner) dat al meer dan een jaar over datum is. Is nog prima te drinken maar in de Horeca vind ik dat dit eigenlijk niet mag gebeuren. Ik zou er persoonlijk geen melding van maken en gewoon opdrinken. Ik heb er namelijk een enorme hekel aan voedselverspilling. Zo lang voedsel nog eetbaar is en je er niet ziek van wordt eet/drink ik het gewoon op. Maar als u wel over een verstreken THT datum valt (dit is geen veroordeling van mijn kant) dan zou ik deze xzaak in het vervolg wel links laten liggen. Ik neem aan dat er op Terschelling wel meerdere zaken zijn waar dit bier verkrijgbaar is?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door rwolters »

Iets zegt me dat dit een trol is....

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Welnee, meneer Marinier is geen trol.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik denk niet dat Rwolters mij bedoelt. mijn nome de plume is trouwens niet meneer Marinier.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door BL2 »

Zou de concurrentie zo hard zijn op dat eilandje ?
Meeste TS zijn in beginsel nogal voorzichtig met plaatsen met naam en toenaam van een bedrijf, deze zet er nog net niet de postcode bij...

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ach de meeste mensen kijken niet op internet als ze ergens op een terrasje gaan zitten dus of dit nou zo veel omzet gaat kosten?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Terras biertje over de datum!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De Boschplaat is dat niet die stranttent met Elvis en andere jaren 50 curiosa?
Die liggen niet wakker van opmerkingen hier van een niet eilander. Want niet-eilanders zijn er genoeg.

Plaats reactie