LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ticketmaster

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Verwijderd

Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Het is mij vorige week helaas voor de 6e keer op rij dat Muse in Nederland speelt, niet gelukt om tickets te bemachtigen via het officiële kanaal van Ticketmaster Nederland. Vorige week heb ik het 3 keer geprobeerd, maar het mocht niet baten. De laatste keer heb ik zelfs anderhalf uur in de wachtrij gestaan (terwijl het scherm het had over 0 tot 30 minuten) en kwam ik uiteindelijk een kwartier nadat de verkoop was begonnen er pas doorheen, maar toen bleek alles al uitverkocht.

Uiteraard zie je wel direct op marktplaats en andere tweedehands ticket-sites deze kaartjes voorbij komen voor 3 keer de vraagprijs. Aan die gekte doe ik niet mee, dus ik zal voor de zoveelste keer Muse aan me voorbij moeten laten gaan.

Later heb ik besloten een advertentie op marktplaats te zetten waarin ik aangeef dat ik kaarten zoek, en ik zie wel wat er op me af komt. De oplichters prik ik over het algemeen wel doorheen en ik heb nu contact met mensen uit Zwolle waar ik deze week de kaartjes tegen een iets hogere kostprijs kan ophalen. Dat geeft al een stuk meer vertrouwen dan het per post te laten versturen. Maar hoe weet ik nu of deze kaartjes legitiem zijn? Ik hoop daar toch echt niet achter te komen als ik volgend jaar maart bij het Ziggo Dome met 4 man voor de deur sta! Dus ik heb getracht contact te krijgen met Ticketmaster zelf over waar ik op moet letten als ik tweedehands een kaartje koop. Wat zijn de uiterlijke kenmerken van een officieel kaartje? Staat er ergens een watermerkje op waar ik op moet letten? Moet ik vragen naar een aankoopbewijs? Staat er ergens een registratienummer of barcode dat ik kan laten controleren op echtheid? Hoe weet ik dat een kaartje niet ongeldig is verklaard?

De antwoorden van Ticketmaster in dezen vind ik hoogst bevreemdend en frustrerend. Het is hun niet toegestaan om te checken of hun eigen tickets geldig zijn? Kan iemand hierin helderheid bieden? Want ik begrijp oprecht niet dat Ticketmaster met dit soort antwoorden op de proppen komt. En ik weet nu nog steeds niet wat de uiterlijke kenmerken zijn van een officieel Ticketmaster-kaartje. Ze kunnen toch gewoon wat tips geven?


En ik vraag me nu dus af of je überhaupt wel tweedehands kaarten moet kopen, want zekerheid dat het klopt heb je dus nooit. Je bent dus overgeleverd aan de grillen van Ticketmaster of je er ooit doorheen komt of niet. Ticketmaster lijkt in hun halsstarrige houding het kopen van tweedehands tickets niet aan te moedigen, maar door het systeem van kaartjes verkopen dat ze hanteren werkt ze dit wel zelf in de hand.
Bijlagen
5.jpg
Foto 5
(97.02 KiB) 4347 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
3.jpg
Foto 3
(87.22 KiB) 4347 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
1.jpg
Foto 1
(73.59 KiB) 4347 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door renewouters »

In hun voorwaarden staat:

"Dit toegangsbewijs is en blijft eigendom van de organisator en wordt aan de klant geleverd onder voorwaarde dat het zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de organisator en/of Ticketmaster niet is toegestaan het toegangsbewijs te verkopen aan derden etc...."

Door te checken of tickets echt zijn gaan ze dus tegen hun eigen voorwaarden in (als je de tickets gewoon normaal hebt gekocht ga je immers niet checken of ze echt zijn, dat doe je alleen als je ze van iemand hebt gekocht).

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door aarie25 »

je moet nooit ticket kopen, die duurder zijn dan de normale prijs. daardoor steun jij de oplichters. als er echt mensen zijn die niet kunnen gaan door ziekte ofzo, dan vragen die de normale prijs.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

renewouters schreef:
"Dit toegangsbewijs is en blijft eigendom van de organisator en wordt aan de klant geleverd onder voorwaarde dat het zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de organisator en/of Ticketmaster niet is toegestaan het toegangsbewijs te verkopen aan derden etc...."
Dat klopt René. Het is echter wel zo dat, terwijl ik nog probeerde een ticket te kopen binnen Ticketmaster, zij zelf onderaan hun pagina reclame maken voor een tweedehands ticket-site. Daar zullen zij dan wel "schriftelijk toestemming" voor hebben gegeven, maar Ticketmaster faciliteert zelf het tweedehands doorverkopen van tickets. Het is toch niet een hele rare vraag hoe ik een ticket op echtheid kan controleren? En Ticketmaster lijkt er zelf totaal niets aan te doen dat andere ticketshops met bosjes studenten tegelijk kaarten laat opkopen en tweedehands voor 3 de prijs doorverkopen.

Een normaal kaartje kostte trouwens €62,50 per stuk (incl. 'servicekosten') en ik kan ze van iemand overnemen voor €70,- per stuk. Geloof me, ik ga zelf echt niet dit soort oplichting in stand houden door €150 voor zo'n kaartje neer te leggen. Ik vind die €70,- een nette prijs, want die persoon kan ze ook voor €120 per stuk op internet zetten en raakt ze dan ook kwijt. Ik geloof het verhaal dat die persoon heeft wel. Ik heb zijn telefoonnummer, ik heb zijn adres en straks zie ik hem in levende lijve. Ik zoek gewoon naar een manier waarop ik zoveel mogelijk zekerheid heb. Het kan namelijk ook zo zijn dat iemand kaarten koopt en zégt dat hij ze niet ontvangen heeft. Ticketmaster stuurt dan nieuwe kaarten, en maakt die andere kaarten ongeldig. Het moet toch mogelijk zijn dat je met een tooltje op internet aan de hand van een registratienummer op het kaartje kunt kijken of jouw kaartjes wel of niet ongeldig zijn?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nee, dat kan dus niet. Dan zou Ticketmaster pas meewerken aan doorverkoop. Met kaartjes kopen via Marktplaats o.i.d. is het risico voor u en zult u zelf moeten afwegen of dat het u waard is. Sommige kaarten zijn heel kunstig nagemaakt en zijn pas bij de voordeur, na het scannen, van echt te onderscheiden. Vraag u dus nog eens goed af of het het nemen van het risico waard is en handel daarnaar.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door renewouters »

JohnTheBassist schreef:
renewouters schreef: En Ticketmaster lijkt er zelf totaal niets aan te doen dat andere ticketshops met bosjes studenten tegelijk kaarten laat opkopen en tweedehands voor 3 de prijs doorverkopen.
Wat zou Ticketmaster daar dan aan kunnen doen? Het enige wat zij kunnen doen is in de voorwaarden zetten dat doorverkopen niet mag en het aantal tickets per bestelling beperken. Maar daar houdt hun bevoegdheid op. En het is ook maar de vraag om hoeveel tickets dat gaat. Ik denk dat de meeste concertbezoekers hun tickets gewoon zelf via ticketmaster hebben gekocht en niet via die dubieuze bedrijfjes.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Maar Ticketmaster maakt zelf reclame voor een tweedehands ticketsite! Doorverkopen mag dus wel, en Ticketmaster werkt dus zelf mee aan doorverkoop.

Ik heb van vrienden begrepen dat Ticketswap een betrouwbare site is waar kaartjes op echtheid worden gecontroleerd voor ze tweedehands verkocht kunnen worden. Het kan dus wél om kaartjes op echtheid te laten controleren. Ik begrijp gewoon niet waarom Ticketmaster überhaupt niet wil vertellen hoe een kaartje van hun er uit ziet.

"Ik denk dat de meeste concertbezoekers hun tickets gewoon zelf via ticketmaster hebben gekocht en niet via die dubieuze bedrijfjes."

Daar vergis je je lelijk in, denk ik. Als zo'n concert in 10 minuten uitverkocht is (en er waren 3 aangekondigde concerten!) zijn er een heleboel mensen die naast het net vissen en uiteindelijk uitkomen bij dubieuze ticketsites. Ik vind er op zich helemaal niks mis mee dat iemand een kaartje koopt en op marktplaats probeert door te verkopen. Het probleem is natuurlijk dat dit ook criminaliteit in de hand werkt. Tickets worden nagemaakt, maar een ander ding is dat tickets ongeldig kunnen worden verklaard. Is er dan écht niets aan te doen om erachter te komen of je een geldig ticket in handen hebt, of niet?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door VioletPrue »

JohnTheBassist schreef:Is er dan écht niets aan te doen om erachter te komen of je een geldig ticket in handen hebt, of niet?
Nog een keer dan: Nee.
Jij kiest voor doorverkoop, jij loopt het risico.
Als Ticketmaster gaat uitleggen waar ze op letten bij echtheidschecks, gaat het aantal nepkaarten weer omhoog.
Dus nee, of je neemt de gok of je neemt hem niet.
Zelf vaak genoeg voor die keuze gestaan met mijn favoriete band, zat concerten gemist.
Ik weiger die gok te nemen, omdat je mensen dan ook beloond voor het opkopen van tickets.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Even een update van wat ik tot nu toe gedaan heb:

mijn initiële vraagstelling was hoe je zoveel mogelijk zekerheid kan krijgen dat een kaartje dat 2e-hands gekocht is geldig is en hoe je jezelf als consument zoveel mogelijk zekerheid kan geven.

Ik heb uiteindelijk toch de gok genomen door via Marktplaats kaarten te verkopen. Ik heb een advertentie op Marktplaats gezet dat ik op zoek was naar 4 staanplaatsen voor 7 maart 2016 in het Ziggo Dome. Hierop kreeg ik meerdere mailtjes. De meeste hiervan kwamen er op neer dat ik eerst zou moeten betalen, zonder dat men mij een foto van de kaartjes wilde doorsturen. Dat heb ik uiteraard niet gedaan. Daarnaast kreeg ik ook van iemand een smsje dat hij kaartjes had die hij wilde verkopen. Hierdoor had ik al het telefoonnummer van de desbetreffende persoon. Een vlugge check op de website van de politie gaf aan dat er niks mis mee was. Echter: die jongen woonde in Sittard, waardoor ik niet in staat was de kaartjes fysiek op te halen. Hoe kan ik dan zeker weten dat de persoon is wie hij zegt dat hij is? Ik had zijn naam, maar die persoon had geen facebook-account en ook geen Linked-in-account. Ik vertrouwde hem op zich wel, maar het voelde toch niet helemaal goed. In plaats van de €62 per kaartje vroeg hij overigens €70 per kaartje, wat ik geen gekke prijs vond. Ik heb overwogen hem te vragen een kopie van zijn paspoort te mailen, maar ik kan ook begrijpen dat hij dat liever niet doet, dus dat leek me ook geen optie.

Een week later kreeg ik een smsje van iemand in Zwolle, waar ik zelf woon, dat ze 4 kaarten over had. De reden dat ze deze over had was omdat meerdere vrienden probeerden kaarten te kopen en dat was 2 van hen gelukt. Ze hadden nu dus 2 x 4 kaarten. Ze vroeg €80 per stuk, maar ik kon ze dan wel fysiek ophalen. Dit gaf mij toch een veel beter gevoel. Ik heb met haar gebeld en we hebben een dag afgesproken dat ik ze kwam ophalen. Ze had een facebook-profiel en ik heb even kort met haar gechat via facebook. Toen ik de kaarten kwam ophalen heb ik de situatie en mijn onzekerheid aan haar uitgelegd, en ze snapte dit volkomen. Ze heeft haar paspoort laten zien waardoor ik kon verifiëren dat ze was wie ze zei dat ze was.

2 dagen nadat ik de kaarten van haar had overgenomen kreeg ik nog een appje van haar dat er bij de kaartjes nog een code kwam, waarmee je de nieuwe cd van Muse met korting kon downloaden. Dit heb ik gedaan en het werkte. Wat dat betreft heb ik gevoelsmatig nu 99% zekerheid dat ik legitieme kaarten heb.

De volle 100% zekerheid krijg ik pas wanneer ik daar voor het Ziggo Dome aan de deur sta. En toch voelt dat niet helemaal goed, want ik heb in mijn zoektocht te weinig antwoorden gekregen, en dat is ook mijn bezwaar tegen de antwoorden die ik hier ook op dit forum krijg.

Ik heb inmiddels begrepen dat TicketMaster samen werkt met een aantal tweedehands-ticketsites, waaronder ook het eerder genoemde TicketSwap. Bij TicketSwap weet je dat je goed zit, omdat kaartjes daar gecontroleerd worden op echtheid voor ze op de site worden geplaatst. En dat steekt mij, want het kan dus wél. Er kan dus wél gecontroleerd worden of kaartjes legitiem zijn of niet. Deze controle wordt echter niet vrijgegeven voor het grote publiek. Op die manier blijf je altijd afhankelijk van TicketMaster en de partijen met wie zij samenwerken. En dat vind ik niet kloppen.

Het is niet dat Marktplaats een corrupt systeem is. Ik keur het niet goed dat er grote partijen zijn die veel kaartjes opkopen om deze vervolgens met smerige winsten te verkopen. Maar er zijn ook nog gewone burgers die soms dubbele kaarten hebben en deze proberen te verkopen. En Marktplaats is een legitieme website waarop legitieme producten verkocht kunnen worden, dus ik zie niet in waarom dit niet gewoon mogelijk zou zijn.

Tot nu toe heb ik wel vaker concerten gemist doordat ik altijd van mening ben geweest dat kaarten het beste via de officiële kanalen gekocht kunnen worden. Maar het steekt mij enorm dat ik, terwijl er nog kaarten beschikbaar zijn, via de site van TM al reclame wordt gemaakt voor hun tweedehands-verkoop-kanaal, waar kaarten voor soms het 4-voudige verkocht worden. TM heeft hier meerdere belangen. Het zal TM een worst wezen. Zij verkopen het Muse-concert toch wel uit, en het maakt hen niet uit aan wie.

Het zou in onze tijd een kleine moeite zijn om een app te ontwikkelen waarmee je de streepjescode op een ticket kunt scannen om te zien wat de status van het ticket is. Op die manier is heel makkelijk de handel in ongeldige en illegale tickets tegen te gaan. Maar ik neem aan dat TM geen enkel belang heeft bij zo'n systeem, want zo zijn mensen niet meer afhankelijk van TM, en dat lijkt me geen gezonde positie.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

VioletPrue schreef:
JohnTheBassist schreef:Is er dan écht niets aan te doen om erachter te komen of je een geldig ticket in handen hebt, of niet?
Nog een keer dan: Nee.
Het antwoord blijkt: wel dus.

Als je via TicketSwap, een partner van TicketMaster, een kaartje te koop aanbiedt, wordt ergens in dat proces gekeken of je kaartje geldig is of niet. De mogelijkheid is er dus wél. Alleen is deze mogelijkheid om de één of andere zeer onduidelijke reden niet toegankelijk voor het publiek.

Het is technisch gezien best mogelijk om een app te ontwikkelen waarmee je de streepjescode of de QR-code kunt scannen om daarmee te zien of het kaartje dat je op het punt staan te kopen, legitiem is of niet. Ik denk vooral dat TicketMaster er geen enkel belang bij heeft om dit voor het publiek mogelijk te maken, omdat hun eigen monopoliepositie ondergraaft. De consument en het algemeen belang is natuurlijk niet gediend met deze houding. Ik zou willen afstappen van de exclusiviteit van TicketMaster.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Kijk aan, ik ben niet de enige die zich hier gruwelijk aan stoort

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door VioletPrue »

JohnTheBassist schreef:
VioletPrue schreef:
JohnTheBassist schreef:Is er dan écht niets aan te doen om erachter te komen of je een geldig ticket in handen hebt, of niet?
Nog een keer dan: Nee.
Het antwoord blijkt: wel dus.

Als je via TicketSwap, een partner van TicketMaster, een kaartje te koop aanbiedt, wordt ergens in dat proces gekeken of je kaartje geldig is of niet. De mogelijkheid is er dus wél. Alleen is deze mogelijkheid om de één of andere zeer onduidelijke reden niet toegankelijk voor het publiek.

Het is technisch gezien best mogelijk om een app te ontwikkelen waarmee je de streepjescode of de QR-code kunt scannen om daarmee te zien of het kaartje dat je op het punt staan te kopen, legitiem is of niet. Ik denk vooral dat TicketMaster er geen enkel belang bij heeft om dit voor het publiek mogelijk te maken, omdat hun eigen monopoliepositie ondergraaft. De consument en het algemeen belang is natuurlijk niet gediend met deze houding. Ik zou willen afstappen van de exclusiviteit van TicketMaster.
Nee, het antwoord is dus echt nog steeds nee, alleen wil je het geloof ik niet begrijpen.
Dat TicketSwap het wél kan, wil dus niet zeggen dat jij het ook kunt, want jij kunt dus nergens controleren of een kaartje wel of niet echt is.
Tja, ik wil Ticketmaster soms ook wel wurgen. Eer je Queens of the Stone Age hebt ingetypt is het concert al uitverkocht.
Ik ben groot voorstander van de oude aanpak. Op zaterdagochtend naar een verkooppunt gaan, lekker met z'n allen in de rij om kaartjes te kopen. Maar dat is achterhaald. En zolang de podia met Ticketmaster blijven werken en geen enkele actie ondernemen, zal dit systeem nooit veranderen.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Update:

ondertussen gelooft Mojo niet meer in de wet tegen online tickethandel.

http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2015/Nove ... ting0.html

Ik ben benieuwd wat hun volgende stap gaat worden.
Voor meer informatie, luister vanmiddag tussen 14:00 en 15:00 naar NPO1 op de radio.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

@VioletPrue

Dat TicketSwap het kan, betekent dat de techniek ervoor aanwezig is. Het kan dus wél. En het zou een volgende stap in het uitbannen van het verkopen van ongeldig verklaarde tickets zijn om dit voor de consument ter beschikking te stellen. Nogmaals, dat het er nu niet is, betekent niet dat het niet zou kunnen. Het kan dus wel.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door crazyme »

JohnTheBassist is wel erg volhardend. Ik begin het gevoel te krijgen dat hij zelf handelaar is in tickets en graag een bewijs wil kunnen meeleveren dat de tickets echt zijn.

Het lijkt mij logisch dat alleen vertrouwde partijen kunnen controleren of tickets echt zijn, en John is niet zo'n vertrouwde partij.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

JohnTheBassist is wel erg volhardend. Ik begin het gevoel te krijgen dat hij zelf handelaar is in tickets en graag een bewijs wil kunnen meeleveren dat de tickets echt zijn
Met zo'n ad hominem is helemaal niemand gediend, crazyme. En van iemand met meer dan 5000 reacties op dit Radar-forum op haar naam mag meer verwacht worden. Maar lees dit draadje vooral nog eens vanaf het begin helemaal door en ik hoor graag van je wat jouw oplossing zou zijn voor dit vraagstuk.

Ik ben gewoon een consument die op zoek is naar een manier waarop ik mezelf (en anderen, die hier ook interesse in hebben) het beste kan beschermen tegen illegale en / of ongeldig verklaarde tickets. De afgelopen 6 keer dat Muse in Nederland speelde heb ik het aan me voorbij laten gaan omdat het binnen afzienbare tijd uitverkocht was en ik alleen kaartjes via de officiële, en daarmee veilige weg, wilde kopen. Na 6 mislukkingen is het tijd om iets anders te proberen. En het feit dat ik hier af en toe een update plaats (eerst van Kassa, en later van 3voor12) is omdat dit onderwerp kennelijk bij meer mensen speelt en het een serieus issue is.

Welnu: renewouters haalt hierboven terecht de algemene voorwaarden van TicketMaster aan, waar staat "Dit toegangsbewijs is en blijft eigendom van de organisator en wordt aan de klant geleverd onder voorwaarde dat het zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de organisator en/of Ticketmaster niet is toegestaan het toegangsbewijs te verkopen aan derden etc...."

Dit is echter al achterhaald, omdat uit de link van Kassa blijkt dat TicketMaster een jaar geleden zelf SeatWave heeft gekocht. Via SeatWave kunnen kaarten direct doorverkocht worden, en zoals uit de link van Kassa blijkt (en zoals ik ook al in mijn openingspost genoemd heb) zijn die 2e-handskaarten al zichtbaar op het moment dat je nog probeert om officiële kaarten te kopen. De kaarten van SeatWave staan voor soms wel 4 keer de aanschafsprijs te koop. TicketMaster maakt hier zelf reclame voor, waarmee ze in tegenspraak zijn met hun eigen algemene voorwaarden. Uit de uitzending van Kassa blijkt dat TicketMaster nog eens 10% vangt over elk kaartje dat via SeatWave wordt verkocht. En daar raakt het aan de kern van mijn betoog, omdat TicketMaster daarmee geen enkele reden heeft om de handel in illegale kaarten tegen te gaan. Dat verklaart waarschijnlijk ook hun reactie aan mij en aan anderen die TicketMaster om opheldering hebben gevraagd. Sterker nog: in de Kassa-uitzending wordt zelfs gesuggereerd dat TicketMaster, omdat er geen enkele controle op is hoe zij dit doen, haar kaarten direct doorverkoopt aan derden die de kaarten op SeatWave aanbieden, zodat TicketMaster dubbel aan deze kaarten kan verdienen. Als dit waar is, is dat een schandaal van de bovenste plank. Er worden zelfs kamervragen over gesteld en een wet tegen online tickethandel is al een tijd in de maak. Die wet lijkt er echter maar steeds niet te komen, waarop grootste organisator Mojo gisteren haar vertrouwen in deze wet heeft opgezegd en eieren voor haar geld kiest. En de consument staat erbij en kan er niets aan doen. TicketMaster is de lachende derde.

Daar komt mijn vraag om de hoek hoe ik mijzelf als consument nu zo goed mogelijk kan beschermen tegen illegale of ongeldige kaarten. Ik zie het namelijk niet zo zitten om straks in maart bij de ZiggoDome voor de deur te staan en er dán achter te komen dat mijn 2e-hands kaarten ongeldig blijken.
Welnu, een zeer goed alternatief wat ik in mijn zoektocht heb geleerd is TicketSwap. Daar mag je je 2e-hands kaarten niet voor meer dan 20% bovenop de vraagprijs verkopen. TicketSwap kan aan de hand van de streepjescode of QR-code zien (TicketMaster gebruikt deze allebei) of een kaart ongeldig is of niet. Zo weet je dat wanneer je via TicketSwap koopt je sowieso een legale kaart hebt. Mijn oplossing voor dit vraagstuk zou zijn, aangezien elke smartphone tegenwoordig via een app streepjescodes kan scannen, om een database aan te leggen zodat elke consument wanneer hij of zij een 2e hands kaart koopt, deze door middel van de streepjescode zelf kan scannen om te zien of de kaart die hij wil gaan kopen legaal danwel geldig is. Dit is technisch gezien goed mogelijk, maar zoals hierboven betoogd heeft TicketMaster er geen enkel belang bij om de handel in illegale kaarten tegen te gaan. TicketMaster wil juist dat iedereen alleen maar via hen kaarten koopt, maar tegelijkertijd heeft het er alle schijn van dat TicketMaster haar monopoliepositie misbruikt.
Dus dat het zelf scannen van tickets door de consument er nu nog niet is (wat violetprue zegt) betekent nog niet dat het technisch gezien niet mogelijk is (wat ik zeg). Ik zoek simpelweg naar mogelijke oplossingen om de handel in illegale tickets tegen te gaan.

Nog even ten overvloede aan crazyme: nee, ik werk ook niet voor TicketSwap. Maar ik heb door mijn zoektocht geleerd dat dat een goed alternatief is en ik denk dat ik daar in de toekomst meer gebruik van ga maken.

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Voor de anderen:

In deze casus heb ik uiteindelijk het risico genomen door toch kaarten via marktplaats te kopen. De stappen die ik hierin zelf heb ondernomen wil ik via dit forum graag delen met mensen die in de toekomst wellicht kaarten via marktplaats willen kopen en net als ik willen weten hoe ze zichzelf zo goed mogelijk kunnen beschermen. Mijn stappen zijn geweest:

- Alleen kaarten halen bij iemand waar je ze in persoon kunt ophalen.
- Vraag naar de naam en telefoonnummer van degene van wie je ze koopt.
- Check de naam van de verkoper op internet. Ik had eerst contact met iemand wiens naam ik niet tegen kwam op facebook of linkedin. Dat hoeft niets te zeggen, maar ik had er daardoor een minder goed gevoel bij.
- Ik heb aan de deur gevraagd of die persoon zich ook kon legitimeren. Ik had er respect voor gehad als diegene dat niet wilde, want ik begrijp dat het vergaande vraag is, maar zonder dat had ik de kaarten niet willen kopen. Ik vind het belangrijk dat degene die de kaarten verkoopt ook degene is die hij zegt dat hij is. De verkoper in mijn geval begreep heel goed waarom ik dit vroeg en had er geen enkele moeite mee zijn paspoort te laten zien. Dat zou ik ook niet hebben als het aan mij werd gevraagd.
- Wil je meer zekerheid: koop dan via TicketSwap.

Mijn aanbevelingen voor de toekomst zouden zijn:

- Maak een database aan zodat de consument met zijn smartphone een kaart kan scannen om te zien of die nog wel legaal danwel geldig is. Het gebeurt vaker dat mensen zeggen dat ze hun kaarten via de post niet hebben gehad, waarop TicketMaster de oude kaarten ongeldig verklaard en nieuwe kaarten opstuurt. De oude, ongeldig verklaarde kaarten worden dan via bijv. marktplaats verkocht. Ik vind het absurd dat het voor een consument niet mogelijk is om kaarten zelf te scannen op geldigheid. Dit is technisch gezien mogelijk.
- Verkoop alleen nog maar kaarten op naam.

Bronnen:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... site.dhtml

http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2015/Nove ... eting.html

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Update:

Het is goed om te lezen dat er steeds meer tegenreacties komen op het doorverkoopmodel van TicketMaster.
Kaartjes voor Adele (normale prijs €124) worden voor het tienvoudige op SeatWave aangeboden. Hierover pakt TicketMaster dus nóg eens 10%.
Ik begrijp niet hoe de Autoriteit Consument en Markt ooit heeft kunnen toestaan dat TicketMaster SeatWave kocht, want de belangen zijn hier wel enórm verstrengelt.

Inmiddels is ook duidelijk dat de SP een meldpunt gaat beginnen tegen de woekerprijzen voor concertkaartjes.
"De Eerste Kamer behandelt in februari Van Dijks Wet doorverkoop tickets. Als deze wet wordt aangenomen mogen kaartjes die doorverkocht worden maximaal 20 procent duurder worden. Als het meer is, kunnen kopers het teveel betaalde geld terugvorderen."
Dit verdienmodel hanteert de site TicketSwap al een tijdje. Wie echt op een eerlijke manier aan kaartjes wil komen voor een normale prijs, kan beter bij TicketSwap kopen dan bij TicketMaster.

Bronnen:

http://www.parool.nl/parool/nl/23/MUZIE ... koop.dhtml

http://www.parool.nl/parool/nl/23/MUZIE ... tjes.dhtml

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Har06 »

Vrije markt werking, niemand is verplicht om het 10-voudige te betalen :)

Verwijderd

Re: Ticketmaster

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Alleen is die markt niet meer vrij ;) En al helemaal niet sinds TicketMaster eigenaar is geworden van een tweedehands ticketsite, waardoor belangenverstrengeling helemaal een rol gaat spelen. Het is voor TicketMaster een koud kunstje om zijn kaarten door te verkopen aan partijen die voor hen werken en die de kaarten weer op SeatWave kunnen zetten. Zo verdiend TicketMaster nóg meer. Uiteraard is dit moeilijk te bewijzen omdat de werkwijze van TicketMaster zo transparant is als yoghurt.

Gesloten