LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

mh73

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik had van de week een klant in de winkel, die zelf als verpleegkundige werkt. Ze gaf aan dat zij en haar collega's die mondkapjes in het OV maar een lachertje vinden omdat we ze niet gebruiken zoals dat zou moeten. Het kan zelfs slechter zijn, omdat we door verkeerd gebruik onze eigen mondkapjes besmetten, daar met onze handen aanzitten en met die handen dan overal weer aanzitten.

Dus nou weet ik het helemaal niet meer.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

Brahms schreef:
22 jul 2020 20:22
Wie reist er op zijn 69, met zeer matige gezondheid, beroepshalve elke dag met het OV door het land. Er bestaat toch zoiets als pensioen ?
Ik raad je aan om je eens te verdiepen in het inkomen van een enkel aow en een pensioen van een paar Euro. Dan heb je echt een extra inkomen nodig om elke maand weer rond te komen.
Voor jou informatie, ik ben niet de enige die wat bij moet verdienen. Er zijn duizenden gepensioneerden die, zonder extra inkomen, niet rond kunnen komen en dus een bijbaantje hebben.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

Nijogeth schreef:
22 jul 2020 17:44
Chauffeurs zijn geen handhavers. Zij zijn slechts chauffeurs. Ze mogen er iets van zeggen, eventueel iemand de deur wijzen, maar ze mogen hem niet zomaar buiten zetten. Ik denk dat de meeste chauffeurs deze strijd gewoon niet zien zitten en ik geef ze groot gelijk. Er zijn gewoon te veel mensen die meteen agressief gaan reageren, zowel verbaal als fysiek, dat je daar niet altijd zin in hebt.

Overigens mag je als passagier ook mensen aanspreken en de deur wijzen, net als de chauffeur. Je hebt exacte dezelfde rechten wat dat betreft.
Heeft u weleens iemand aangesproken die geen mondkapje opheeft?
Ondanks dat ik het vriendelijk vraag en mensen erop wijs dat het wettelijk zo geregeld is, krijg je meestal geen vriendelijke reactie terug.
Ik vind het wel fijn dat ik een aantal keren een reactie van mede passagiers kreeg, die mij in het gelijk stelden.
Het maakte helaas niets uit, bij de passagier zonder kapje, om toch een kapje op te zetten.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
22 jul 2020 22:41
Ik had van de week een klant in de winkel, die zelf als verpleegkundige werkt. Ze gaf aan dat zij en haar collega's die mondkapjes in het OV maar een lachertje vinden omdat we ze niet gebruiken zoals dat zou moeten. Het kan zelfs slechter zijn, omdat we door verkeerd gebruik onze eigen mondkapjes besmetten, daar met onze handen aanzitten en met die handen dan overal weer aanzitten.

Dus nou weet ik het helemaal niet meer.
Ze zijn ook een lachertje. Een excuus om de normale maatregelen niet meer te hoeven handhaven..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
22 jul 2020 22:41
(...)
Het kan zelfs slechter zijn, omdat we door verkeerd gebruik onze eigen mondkapjes besmetten, daar met onze handen aanzitten en met die handen dan overal weer aanzitten.
Dus nou weet ik het helemaal niet meer.
Dat is wat ik ook steeds zie, men pakt het mondkapje uit zn zak/tas, zet het op in de trein/bus en bij het uitstappen gaat het verfrommeld weer in de zak/ tas en zet het weer op bij het instappen vd volgende bus of trein.
Zo werkt het idd niet en is zelfs schadelijk.
Er zijn heel duidelijke instructies op tv geweest hoe je dat kapje moet op- en afzetten.
Met ' vieze ' handen er steeds aanzitten, daarmee besmet je idd mogelijk jezelf.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de mondkapjes zijn ook bestemd om een ander te beschermen.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Censor »

De mondkapjes zijn er voor om een ander te beschermen en niet om jezelf te besmetten door verkeerd gebruik.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
22 jul 2020 21:22
Weet je, ik behoor tot de risicogroep. Heel soms moet ik toch even de drukte in.
Ik ga meer en meer een mondkapje dragen, het went, echt!
Als ' men ' mij niet wil beschermen, dan bescherm ik mijzelf wel, hoop ik.
En dit laatste roep ik eigenlijk al langer. Er moet veel meer een trend komen dat mensen in de risicogroep zichzelf beschermen tegen het virus, in plaats van dat anderen dat voor deze mensen moeten doen. Ik zie in de supermarkt veel ouderen de maatregelen niet in acht nemen, terwijl die er toch veelal vooral voor hen zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door sjohie »

Ben het niet met de stelling eens. Het OV is veiligér als iedereen een mondkapje zou dragen, maar om nu maar zwart/wit te stellen dat het onveilig is, omdat een percentage dit niet doet, vind ik te kort door de bocht. En misschien moet iedereen es stoppen met reaguren op fora en feesboek, en mensen in het echt aanspreken. Grote kans dat als iemand dat een paar keer onderweg overkomt in het OV, men toch eens een mondkapje opzet. Dan blijven de echte idioten wel over, en zijn die makkelijk bij de lurven en de kladden te pakken door de diverse handhavers.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Brahms »

In het openbaar vervoer zijn het vooral de 65 + ers en jonge meiden van 16 tot 25 welke geen mondkapje dragen, en juist niet de "boefjes" zonder kaartje, die willen niet opvallen !

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door D34M0N »

Brahms schreef:
22 jul 2020 20:22
Wie reist er op zijn 69, met zeer matige gezondheid, beroepshalve elke dag met het OV door het land. Er bestaat toch zoiets als pensioen ?
Goede werkethiek heet zoiets.

@TS: Waarom kiest u eigenlijk niet (tijdelijk) voor een alternatieve manier van vervoer?

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Methusalah »

sjohie schreef:
23 jul 2020 11:53
Ben het niet met de stelling eens. Het OV is veiligér als iedereen een mondkapje zou dragen, maar om nu maar zwart/wit te stellen dat het onveilig is, omdat een percentage dit niet doet, vind ik te kort door de bocht. En misschien moet iedereen es stoppen met reaguren op fora en feesboek, en mensen in het echt aanspreken. Grote kans dat als iemand dat een paar keer onderweg overkomt in het OV, men toch eens een mondkapje opzet. Dan blijven de echte idioten wel over, en zijn die makkelijk bij de lurven en de kladden te pakken door de diverse handhavers.

Tja, als het veiliger is om een mondkapje te dragen dan is het toch per definitie onveiliger om het niet te doen? Dat is gewoon zwart/wit. Kan daar weinig anders van maken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Chauffeur mag deuren dicht houden en eerst kapjes op eisen buiten....

Als er 1 weigerde bleef hele groep staan, en dan loopt die weg of doet het alsnog.

En de meldknop, een Boa oproepen en die geeft boete, en bij geen kapje alsnog eruit gezet worden.
Dat een bus vertraging heeft, maar dat is maar 1x, vooral als er vele boos worden door vertraging geven ze niet de Chauffeur maar kapje lozen gelijk de schuld.... Bij de NS poortjes en voor 't instappen kapje reeds op hebben... zou veel ellende voorkomen.

mh73

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik hoor van mijn meiden die wel regelmatig gebruik maken van het OV, met name van de metro van en naar Rotterdam, dat vrijwel iedereen zich houdt aan de regels en een mondkapje draagt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
23 jul 2020 13:18
Ik hoor van mijn meiden die wel regelmatig gebruik maken van het OV, met name van de metro van en naar Rotterdam, dat vrijwel iedereen zich houdt aan de regels en een mondkapje draagt.
Collega's van me die veel hier in het ooosten rijden in de treinen, vinden dat het ook best ok gaat. Er zit wel eens iemand tussen zonder, maar de meeste mensen houden zich er wel aan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat is ook mijn mening als redelijk frequent OV, en dan met name de trein, gebruiker.
Grofweg schat ik dat 3 tot 5 procent het kapje niet juist draagt, ongeveer 2 procent het kapje niet op heeft.
Het reizen blijft eigen verantwoordelijkheid, dus dan ga je ergens anders zitten, plek zat in de treinen.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

D34M0N schreef:
23 jul 2020 12:23
Brahms schreef:
22 jul 2020 20:22
Wie reist er op zijn 69, met zeer matige gezondheid, beroepshalve elke dag met het OV door het land. Er bestaat toch zoiets als pensioen ?
Goede werkethiek heet zoiets.

@TS: Waarom kiest u eigenlijk niet (tijdelijk) voor een alternatieve manier van vervoer?
Ik breng auto's van A naar B voor leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, schadebedrijven enz. Om een auto op te halen, terug naar huis te kunnen en het reizen tussen 2 opdrachten, ben ik echt afhankelijk van het OV.

Laat niemand iets zeggen over mijn financiële situatie, want die kan je gewoon niet weten.
Misschien moet ik wel een bijbaantje hebben om rond te komen, ik vind het leuk om te doen en blijf er gezond bij, door de lange afstanden die je (vaak) moet lopen om op ophaal locaties te moeten komen.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

Brahms schreef:
23 jul 2020 15:57
Dat is ook mijn mening als redelijk frequent OV, en dan met name de trein, gebruiker.
Grofweg schat ik dat 3 tot 5 procent het kapje niet juist draagt, ongeveer 2 procent het kapje niet op heeft.
Het reizen blijft eigen verantwoordelijkheid, dus dan ga je ergens anders zitten, plek zat in de treinen.
U heeft helemaal gelijk, in de trein wordt frequent gecontroleerd door BOA's.
De conducteur maakt ook vaak een rondje door de trein.
Het streek vervoer gaat ook best goed. De meeste chauffeurs zijn er aardig op gebrand om te zorgen dat iedereen een mondkapje draagt. In het stadsvervoer van Almere wordt ook aardig gecontroleerd. Gisteren nog 4 mensen uit de bus gehaald door een aantal Boa's. De slechtste plek die ik (tot nog toe) getroffen heb is het ov in Rotterdam.
Door de drukte in Metro of bussen kan je vaak geen veilige plek vinden.
Eigenlijk is het best logisch, kleine pakkans betekend slechte naleving van de regels.
Grote pakkans betekend dat de mensen de regels veel beter naleven.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door D34M0N »

[email protected] schreef:
23 jul 2020 22:07
Ik breng auto's van A naar B voor leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, schadebedrijven enz. Om een auto op te halen, terug naar huis te kunnen en het reizen tussen 2 opdrachten, ben ik echt afhankelijk van het OV.
Ehm, ja, je hebt gelijk, dan heb je inderdaad niet zoveel keuze.
Laat niemand iets zeggen over mijn financiële situatie, want die kan je gewoon niet weten.
Misschien moet ik wel een bijbaantje hebben om rond te komen, ik vind het leuk om te doen en blijf er gezond bij, door de lange afstanden die je (vaak) moet lopen om op ophaal locaties te moeten komen.
Ik zei toch ook niets over jouw financiële situatie? Met mijn opmerking wilde ik alleen maar aangeven dat het helemaal niet raar is wanneer iemand door blijft werken na het pensioen. Ik ken genoeg mensen die dat doen.

[email protected]
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2010 18:00

Re: OV is niet veilig om te reizen in Corona tijd

Ongelezen bericht door [email protected] »

D34M0N schreef:
23 jul 2020 22:28
[email protected] schreef:
23 jul 2020 22:07
Ik breng auto's van A naar B voor leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, schadebedrijven enz. Om een auto op te halen, terug naar huis te kunnen en het reizen tussen 2 opdrachten, ben ik echt afhankelijk van het OV.
Ehm, ja, je hebt gelijk, dan heb je inderdaad niet zoveel keuze.
Laat niemand iets zeggen over mijn financiële situatie, want die kan je gewoon niet weten.
Misschien moet ik wel een bijbaantje hebben om rond te komen, ik vind het leuk om te doen en blijf er gezond bij, door de lange afstanden die je (vaak) moet lopen om op ophaal locaties te moeten komen.
Ik zei toch ook niets over jouw financiële situatie? Met mijn opmerking wilde ik alleen maar aangeven dat het helemaal niet raar is wanneer iemand door blijft werken na het pensioen. Ik ken genoeg mensen die dat doen.
Sorry je hebt gelijk, eigenlijk was dat een uiting van mijn frustratie, waarop mensen wijzen op aow en pensioen.
Dat is echt geen vetpot en we boeren al jaren achteruit.
Nogmaals was eigenlijk niet naar jou bedoeld, sorry.

Gesloten