LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De consument mag van Europa geld terug vragen

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat wordt echt oorlog in de tent.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het gelezen. Gevreesd wordt dat duizenden banen op de tocht komen te staan en dat vliegmaatschappijen om gaan vallen. Afijn... We zien het wel, wat ervan komt.

Er zit in ieder geval nog een flinke economische staart aan te komen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Raar verhaal trouwens want nu lijkt het net of enkel Nederland dit doet terwijl ook in andere landen mensen vouchers krijgen. Afijn, zodra het eerste kort geding gewonnen is kan men de steun aan de KLM wel verdubbelen of gaat de koude sanering van de luchtvaart dan nu eindelijk eens plaats vinden.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, stel dat een aantal maatschappijen failliet gaat. Niet alleen hier, maar wereldwijd. Wat gaat er dan gebeuren met:

- de vliegroutes en landingsrechten van die maatschappijen
- de vliegtuigen
- het personeel
- de schulden
- de faciliteiten op luchthavens die door hen gebruikt worden.

En wat gaat het betekenen voor luchthavens?

En als reisbureaus ook nog eens failliet gaan, wat gaat dat dan betekenen voor:

- vliegmaatschappijen
- Schiphol
- bus/touringcarmaatschappijen
- Verhuurders van huisjes, hotels en dergelijke

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Terechte constatering dat het juist in tijden van crisis belangrijk is niet direct aan de consumentenbelangen te tornen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Moneyman schreef:
13 mei 2020 15:24
Terechte constatering dat het juist in tijden van crisis belangrijk is niet direct aan de consumentenbelangen te tornen.
Zelf zou ik zeggen....consumentenrechten en niet direct belangen....of geld terug op langere termijn in het belang is van de consument durf ik nu nog niet te zeggen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door crazyme »

Als bedrijf kun je dan maar beter een doorstart voorbereiden. Vooraf een akkoord sluiten met je grootste schuldeisers / financiers. Dan ben je in een klap van je vorderingen door particulieren af, die zijn toch te klein en kun je ook nog eens flink afslanken.

Ik ben er van overtuigd dat heel wat CEO's een noodplan hebben ontwikkeld...

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk gaat het de consument aan. En als iedereen nu geld gaat eisen, kan dat catastrofale gevolgen hebben.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
13 mei 2020 15:24
Terechte constatering dat het juist in tijden van crisis belangrijk is niet direct aan de consumentenbelangen te tornen.
In tijden van crisis moet je maatregelen nemen om de gevolgen van de crisis te beperken.

Het vermijden van een recessie is ook in het belang van de consument. Dit is alleen een belang op de langere termijn, een termijn waar men het geduld niet voor heeft. Het probleem is het overzicht. Niemand kan zien of het werken met vouchers daadwerkelijk nodig én betrouwbaar is. Er zou een keurmerk of controlerende overheidsinstantie moeten zijn welke de betrokken bedrijven screent en eventueel ook garant staat voor hun verplichtingen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
13 mei 2020 15:26
Moneyman schreef:
13 mei 2020 15:24
Terechte constatering dat het juist in tijden van crisis belangrijk is niet direct aan de consumentenbelangen te tornen.
Zelf zou ik zeggen....consumentenrechten en niet direct belangen....of geld terug op langere termijn in het belang is van de consument durf ik nu nog niet te zeggen.
Terechte verbetering, want dat was wat ik eigenlijk had willen schrijven :wink:

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
13 mei 2020 15:37
Moneyman schreef:
13 mei 2020 15:24
Terechte constatering dat het juist in tijden van crisis belangrijk is niet direct aan de consumentenbelangen te tornen.
In tijden van crisis moet je maatregelen nemen om de gevolgen van de crisis te beperken.
Eens. Maar direct de consumentenrechten inperken, terwijl er allerlei hulpmogelijkheden zijn voor bedrijven, lijkt me niet de aangewezen manier. Als de druk hoger wordt, blijkt er bij de grote bedrijven vaak veel meer mogelijk te zijn dan uit hun eerste statements blijkt. Het argument "ja maar dan vallen alle bedrijven direct om" is nog helemaal geen spelend scenario. Een deel van de consumenten zal de voucher prima vinden. Een ander deel niet. Dat is de keus van de consument, die afhangt van de persoonlijke situatie en het vertrouwen in de andere partij. Daar direct in ingrijpen, zonder dat er een evidente noodzaak is, vind ik echt te makkelijk.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Tui 8000 personen worden ontslagen
Belg maatschappij 2500 personen
Brits maatschappij einde

Volgen er nog meer denk ik.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door WZZ »

Zojuist mijn 1e coronavoucher van Eurocamp ontvangen voor de geannuleerde 1e week van mijn vakantie. Heb direct contact opgenomen, want ik had in totaal 3 verschillende weken op 3 verschillende campings geboekt (met 3 verschillende reserveringsnummers), waarvan tot op dit moment alleen de 1e week werd geannuleerd.
Afwachten op het annuleren van week 2 en 3 vond ik wat riskant, want het zou kunnen dat dan bijvoorbeeld week 1 en 2 worden geannuleerd en week 3 niet en ik heb uiteraard geen zin om voor 1 week een eind te gaan rijden (Frankrijk).
Kwestie uitgelegd en met alle medewerking van Eurocamp boekingen kunnen omzetten naar dezelfde campings op min of meer dezelfde data in 2021 tegen dezelfde prijs.
Zo kan het dus ook. Dan ga ik toch niet moeilijk doen over geld terug in plaats van vouchers met alle risico dat zo'n bedrijf over de kop gaat en de medewerkers hun baan verliezen. Wat jij niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ok, een voucher is dan wel niet conform consumentenrecht, maar het voorkomt een hoop narigheid en als klant kun er meestal goed mee uit de voeten. En komt het echt niet uit, dan vraag je na 6 maanden je geld terug.
Eurocamp, bedankt en ik hoop dat jullie met behulp van jullie klanten een gezond bedrijf blijven.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Revoked »

Tja. Maar zoals bij AirFrance/KLM...twee CEO's hebben samen méér dan €1,5 miljoen aan salaris. Bonusregeling komt er nog bovenop. En dan moet ik medelijden hebben ofzo? Bij dat soort bedrijven zijn de geldstromen totaal verkracht. De topsalarissen kunnen met gemak gehalveerd worden om het bedrijf te redden. Maar nee. Duizenden uitzendkrachten belanden op straat. Dom. Raar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is marktwerking, Revoked. Dat moet betaald worden om iemand met bepaalde kwaliteiten aan te trekken.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kan beter iemand van een tiende van dat salaris CEO maken, die helpt je bedrijf tenminste vakkundig naar de knoppen...

Overigens vrij naïef om te denken dat als je van 2 CEO's de salarissen halveert ( levert je 1,5 miljoen op ), dat je daarmee het bedrijf kan redden.. Alsof het tekort van dat bedrijf 1,5 miljoen betreft.. Denk dat ze ervoor tekenen ;)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn 11 landen die om best moverende redenen de voucher oplossing, zeker zoals in NL gedekt door een garantiefonds, een goed idee vinden, binnen de geest van de EU wet, maar die commissaris kan alleen maar naar de letter van de wet wijzen? Nou lekker dan, alhoewel de juridische geilneven hier nu vermoedelijk klem zitten onder hun bureau, vind ik dat de EU hiermee álle burgers, dus ook de tienduizenden die werken in de vlieg- en toeristenbranche, een disservice biedt. Als iedereen dat geld eist, ongetwijfeld aangemoedigd door wat advocaten en inderhaast opgerichte claimclubjes, vallen die bedrijven om, kunnen toeristen niet vliegen om te voorzien in de broodnodige impuls van de zuidelijke economieën, en kunnen veel van de consumenten in kwestie fluiten naar hun geld, want bij een faillissement staan die achteraan. (en in lang niet alle EU landen zit er een garantiefonds tussen de consumenten en die bedrijven zoals hier).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door tttlocke »

De berichtgeving vandaag vind ik bijzonder irritant, met name in de publieke omroep.
De EC zou 'lijnrecht' tegenover 'Nederland' staan
Alsof de EC een baanbrekend oordeel heeft geveld, terwijl men alleen laat weten wat de wettelijke rechten (allang bekend!) van de consument zijn.
Alsof de Nederlandse overheid een vouchersysteem bedacht heeft.
Alsof die vouchers op gezag van de Nederlandse overheid verplicht geaccepteerd moeten worden.
Alsof Nederland ontkent dat de consument recht heeft op geld terug.

'EC fluit Nederland terug om voucher'.
Merkwaardige berichtgeving.

Niks nieuws onder de zon. Hoogstens wat getouwtrek straks, maar toch geen reden aan te nemen dat er op korte termijn veel zal veranderen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees dit anders:

"ik mag terug vragen"
maar totaal geen enkele garantie dat ik het ook terug zal krijgen ooit,
zeker nadat ze de eerste betalen en zoveel kosten hebben.

Ik denk dat dit vragen niet slim is, hebben we volgend jaar erg weinig keuze over...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: De consument mag van Europa geld terug vragen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
13 mei 2020 18:46
zeker nadat ze de eerste betalen en zoveel kosten hebben.
Je mag schuldeisers niet benadelen door een deel wel te betalen en een deel niet. Er zijn zelfs gevallen waarbij de curator dan de ontvangen bedragen terug kan eisen, al zal dat bij deze bedragen wel meevallen. Maar wettelijk is die mogelijkheid er.

Elke consument die een voucher heeft gehad is ook een schuldeiser de voucher vertegenwoordigd immers een waarde.

Wanneer een groot deel van de consumenten hun geld terug eisen en de organisatie heeft niet de middelen om alle schuldeiser te betalen dan volgt er een faillissement aanvraag.

De curator gaat dan kijken hoeveel er is, betaald eerst de belastingdienst en banken en wat er overblijft gaat in een % naar al die consumenten. Bij mijn vorige werkgever gingen wij ongeveer uit dat we 2% van de vordering ontvingen na een faillissement.

Een voucher accepteren is dus uiteindelijk het beste voor de consument. De uitspraak van de commissie belemmert dit niet, enkel worden de rechten van de consument niet beperkt tijdens de crisis. De vraag is of ze echt hiermee de consument beschermen maar dat zal pas duidelijk worden als de eerste grote reisorganisatie omvalt door de crisis. Ook een garantie fonds kan failliet gaan.

Gesloten