LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Hansvg
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020 20:18

Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door Hansvg »

Ik kan veel vinden over de rechten voor het annuleren van een recreatiewoning. De strekking is dat als de aanbieder kan leveren ben je aangewezen op de schappelijkheid van de aanbieder.
Maar hoe zit dit bij groepsaccomodatie? Wij hebben namelijk een boerderij voor 30 personen die we graag willen verplaatsen of annuleren. Wij gaan als vriendengroep nu niet bij elkaar op visite omdat dat niet mag (max 3 personen op visite mits ze 1.5m uit elkaar kunnen blijven), maar als we een groepsaccomodatie boeken is dit dan ineens wel toegestaan?
De verhuurder is stellig en zegt dat we 95% moeten betalen als we annuleren. Ook verplaatsen is geen optie want dan loopt ze in die weekenden inkomsten mis. Mijn vraag: staat de verhuurder hier in haar recht?
Laatst gewijzigd door Radar op 31 mar 2020 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door Cro »

Als zij de accommodatie in dat weekend kunnen leveren dan staan zij waarschijnlijk inderdaad gewoon in hun recht, tenzij er voorwaarden in de overeenkomst staan op basis waarvan kosteloos annuleren mogelijk is.

Als zij de accommodatie niet kunnen leveren in dat weekend zullen ze echter niets in rekening mogen brengen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer expliciet in de overeenkomst staat dat jullie met 30 man komen en het is niet mogelijk om 30 mensen te huisvesten in de accommodatie zonder 1.5 meter afstand te houden dat zij dan geen geschikte accommodatie kunnen leveren.

Als er echter geen aantallen zijn afgesproken en kleinere groepen binnen de nu geldende regels wel gebruik van de accommodatie zouden kunnen maken zie ik het echter weer minder gunstig in voor jullie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Waar deze groepsaccommodatie staat, wordt ook steeds belangrijker. Er zijn regio's, waar geen enkele toeristische accommodatie open mag zijn en dan kom je in de andere situatie terecht: verhuurder mag niet leveren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Hansvg schreef:
30 mar 2020 20:35
Ik kan veel vinden over de rechten voor het annuleren van een recreatiewoning. De strekking is dat als de aanbieder kan leveren ben je aangewezen op de schappelijkheid van de aanbieder.
Maar hoe zit dit bij groepsaccomodatie?
simpel gezegd, exact hetzelfde. Contractueel gezien dan. Een groepsaccommodatie is een recreatiewoning, geschikt voor meer personen. De vraag is alleen of recreatie in die regio nog is toegestaan, want er zijn regio's waar campings en dergelijke gesloten zijn.
Hansvg schreef:
30 mar 2020 20:35
maar als we een groepsaccomodatie boeken is dit dan ineens wel toegestaan?
nee, de regels veranderen er niet om.

Resumé. De boeking kan in principe gewoon doorgaan, want de accommodatie is niet op last van de overheid gesloten. De boeker is ten tijde van de boeking aansprakelijk voor het reilen en zeilen in de accommodatie, dus die zal ook moeten toezien op het naleven van de regels omtrent corona.

U kunt een beroep doen op coulance, maar ook dat geeft u geen rechten, en buiten dat zullen de gewone voorwaarden gelden. Wellicht is het wel handig om de algemene voorwaarden eens na te pluizen, of hier nog opties in zitten, maar omdat u niet aangeeft wie de verhuurder is of welke voorwaarden er gelden, is het onmogelijk om daar nu op in te gaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog belangrijker is de datum waarvoor het verblijf geboekt is.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
31 mar 2020 13:04
De boeking kan in principe gewoon doorgaan, want de accommodatie is niet op last van de overheid gesloten.
Dit is veel te kort door de bocht. Ik zou me op het standpunt stellen dat er niet geleverd kan worden overeenkomstig de redelijke verwachtingen van de klant nu samenkomsten zijn verboden. Dat de overheid niet heeft gezegd "jullie moeten dicht" maakt dat niet anders. Dat maakt dat 100% moet worden terugbetaald.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... n-23-maart

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
31 mar 2020 13:38
berndv schreef:
31 mar 2020 13:04
De boeking kan in principe gewoon doorgaan, want de accommodatie is niet op last van de overheid gesloten.
Dit is veel te kort door de bocht. Ik zou me op het standpunt stellen dat er niet geleverd kan worden overeenkomstig de redelijke verwachtingen van de klant nu samenkomsten zijn verboden. Dat de overheid niet heeft gezegd "jullie moeten dicht" maakt dat niet anders. Dat maakt dat 100% moet worden terugbetaald.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... n-23-maart
klopt. Want feitelijk zou de accomodatie gesloten moeten zijn op last van de overheid. Dit staat namelijk in de regels vanaf 23 maart:
6. Locaties zoals vakantieparken, campings, parken, natuurgebieden en stranden moeten worden gesloten als op deze locaties geen of te weinig navolging wordt gegeven aan de geldende hygiënemaatregelen en aan de 1,5 m afstand of dit dreigt te gebeuren.
een groepsaccommodatie is bij uitstek een plek waar die afstand (zeer waarchijnlijk) niet gehandhaafd kan worden

Maar goed, ts zal dit dan wel moeten afdwingen, wellicht via de rechter.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fijn dat de neuzen dezelfde kant op staan. Ik begrijp het verhaal van TS zo dat de verhuurder geld wilt ontvangen. Begrijp jij het anders?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Uit hoeveel personen bestaat die vriendengroep? 30? Precies 30?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
31 mar 2020 13:53

klopt. Want feitelijk zou de accomodatie gesloten moeten zijn op last van de overheid. Dit staat namelijk in de regels vanaf 23 maart:
6. Locaties zoals vakantieparken, campings, parken, natuurgebieden en stranden moeten worden gesloten als op deze locaties geen of te weinig navolging wordt gegeven aan de geldende hygiënemaatregelen en aan de 1,5 m afstand of dit dreigt te gebeuren.
een groepsaccommodatie is bij uitstek een plek waar die afstand (zeer waarchijnlijk) niet gehandhaafd kan worden

Maar goed, ts zal dit dan wel moeten afdwingen, wellicht via de rechter.
Er staat niet dat deze groepsaccommodatie gesloten zou moeten zijn. Of dat gebeuren moet, hangt af van gedrag dat wordt vertoond. Van iets dat dus in de praktijk daadwerkelijk gebeurt, geobserveerd wordt.

Maar goed, dit speelt dus waarschijnlijk geen rol bij het standpunt dat TS kan innemen om met zo weinig mogelijk financiële gevolgen de accommodatie te kunnen annuleren.

TheovanHeijningen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2020 15:50

Re: Groepsaccommodatie annuleren: 95% betalen?

Ongelezen bericht door TheovanHeijningen »

Op de site van HiswaRecron staat:
1. Groepenmarkt/groepsaccommodaties
Bijeenkomsten en samenkomsten met vergunningsplicht zijn verboden tot 1 juni. Niet vergunningsplichtigebijeenkomsten en samenkomsten mogen niet plaatsvinden tot tenminste 28 april, welke mogelijk verlengd gaat worden. Tevens is opgeroepen om niet met 3 of meer personen (uitzondering gezinnen) bij elkaar te verblijven en 1,5 meter afstand te bewaren. Dit is bij een groepsaccommodatie praktisch nagenoeg niet uitvoerbaar tot deze periode. Daarbij is de ondernemer aansprakelijk en kan hij niet garanderen dat de gasten aan de aangescherpte maatregelen kan voldoen.

Conclusie: Groepsaccommodaties moeten met deze aangescherpte maatregelen sluiten tot tenminste 28 april. Op een week voor 28 april wordt door de overheid overwogen of de maatregelen langer van kracht zijn.

Gesloten