Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

ErnestDor
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2024 23:06

Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door ErnestDor »

Is het mogelijk om te reizen zonder gevaccineerd te zijn en zo ja, welke alternatieven zijn er voor het tonen van een vaccinatiepaspoort?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Jablan »

Waar wil je naar toe?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Dan ben je een wandelend bio hazard

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Cro »

ErnestDor schreef:
03 mar 2024 12:13
Is het mogelijk om te reizen zonder gevaccineerd te zijn en zo ja, welke alternatieven zijn er voor het tonen van een vaccinatiepaspoort?
Waar wil je naartoe inderdaad en waartegen wil je niet gevaccineerd worden. Als dit bijvoorbeeld over Corona vaccins gaat is dit sowieso volgens mij geen ding, behoudens een aantal specifieke landen, volgens mij doet bijvoorbeeld Noord Korea daar mogelijk nog wat moeilijk over.
Laatst gewijzigd door Cro op 03 mar 2024 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij binnen Europa niet nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uitgegeven.

Quote:
Binnen de Europese Unie heeft u geen coronabewijs meer nodig om te reizen. Ook is de tijdelijke Europese wet afgelopen die de uitgifte van coronabewijzen regelt. Daarom worden er door de overheid geen coronabewijzen meer uitgegeven
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 03 mar 2024 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor sommige landen geldt een vaccinatieplicht voor bepaalde ziekten, bv gele koorts. Dit is wat Wikipedia daarover schrijft, op gezag van de WHO:
Wikipedia schreef:Na een incubatietijd van drie tot zes dagen kan de ziekte subklinisch verlopen. De symptomen zijn gewoonlijk koorts, spierpijn, opvallende rugpijn, hoofdpijn, misselijkheid en geen zin om te eten. Deze klachten verdwijnen doorgaans na drie of vier dagen. Circa 15% van de patiënten komen een etmaal later in de zogenaamde toxische fase. Zij krijgen ernstige symptomen zoals hoge koorts, nierproblemen, geelzucht, buikpijn met braken en bloedingen uit ogen, mond, neus en maag. De helft van hen overlijdt na zeven tot tien dagen.
Geen aangenaam vooruitzicht.

Verplichte reisvaccinaties zijn niet voor niets verplicht (door het ontvangende land, laat dat duidelijk zijn). Vaccinaties zijn veilig en redden levens. Bovendien voorkomen ze dat de lokale gezondheidszorg kostbare middelen, tijd en geld moet besteden aan eigenwijze buitenlanders.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

ErnestDor schreef:
03 mar 2024 12:13
Is het mogelijk om te reizen zonder gevaccineerd te zijn en zo ja, welke alternatieven zijn er voor het tonen van een vaccinatiepaspoort?
Bij veel grensovergangen lukt het om als alternatief je gewone paspoort te laten zien, als je die wel hebt en/of geen bezwaar tegen hebt om te tonen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn ook altijd nog sluipwegen mogelijk over onbegaanbare paden door bossen of over bergpassen. Geen controle te zien. 😁

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ErnestDor schreef:
03 mar 2024 12:13
Is het mogelijk om te reizen zonder gevaccineerd te zijn en zo ja, welke alternatieven zijn er voor het tonen van een vaccinatiepaspoort?
Antwoord is eenvoudig, ja reizen is heel goed mogelijk zonder vaccinatie paspoort. Geen enkel probleem zou ik wel durven te stellen.

Alternatieve voor het tonen van een vaccinatie passpoort? Er zijn bijna geen bestemmingen waar een vaccinatie passpoort vereist is. Die paar landen waar het wel verplicht is, neem contact op met hun ambassade en laat u voorlichten welke alternatieven er zijn, zoals bijvoorbeeld in quarantaine bij aankomst en/of uitvoeren van testen bij aankomst.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door rwolters »

Een paar jaar geleden ben ik naar Cuba geweest. Bij de immigration moest je een vaccinatiepaspoort laten zien. Zonder dat kwam je het land niet in. Maar die vaccinaties zijn niet voor niets. Als jij ziektes op wilt lopen moet je dat zelf weten, maar ik kan geen begrip op brengen voor mensen die de maatschappij onnodig opzadelt met hoge zorgkosten. De ziektes waarvoor je gevaccineerd moet worden zijn geen lichte verkoudheden. En check ook nog even wat je reisverzekering vergoedt mocht je ziek worden. Ik hoop niet dat zij dat gaan vergoeden want dan betalen mensen die wel de juiste maatregelen nemen de rekening.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Begin eens met het concreet maken van de beoogde bestemming en uit te zoeken wat voor die bestemming de algemene regels voor toelating zijn.

Reizen kan prima zonder vaccinaties/vaccinatiepaspoort maar wellicht bent u niet overal welkom.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij gaat dit over corona vaccin. Niet over andere vaccins.
Ff wachten wat TS te zeggen heeft.


Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
03 mar 2024 15:17
Volgens mij gaat dit over corona vaccin. Niet over andere vaccins.
Dat denk ik ook, aangezien het topic in het COVID-forumonderdeel staat.

Alleen had ik de vraag een paar jaar geleden wel begrepen, maar nu eigenlijk niet (meer).

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien omdat corona nog steeds actief is vermoed ik.
Daarom had ik die link ook geplaatst.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien hebben sommige mensen zich zover van alles wat met corona , covid te maken heeft afgeschermd dat ze er nooit iets over willen lezen. Dan blijft de kennis op 2021 stilstaan.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Methusalah »

ErnestDor schreef:
03 mar 2024 12:13
Is het mogelijk om te reizen zonder gevaccineerd te zijn en zo ja, welke alternatieven zijn er voor het tonen van een vaccinatiepaspoort?
Wat dacht je van lekker thuis blijven. Je bent te gast in zo'n land dus je houd je maar aan hun regels. En als je dat niet kan, dan blijf je weg.

Bizarre houding vind ik dit. Heel egoistisch en asociaal.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik heb nog nooit een paspoort of wat dan ook als ik naar Rusland of America ga moeten laten zien .

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Hommer »

gosewijn schreef:
03 mar 2024 17:33
Ik heb nog nooit een paspoort of wat dan ook als ik naar Rusland of America ga moeten laten zien .
Hoe komt u in Nederland het land dan uit en in de VS in? Of ben je in America in Limburg geweest?

Janzegt
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Vaccinatiepaspoort verplicht voor reizen, maar wat als ik bewust niet gevaccineerd wil worden?

Ongelezen bericht door Janzegt »

Bedoel je met vaccinatiepaspoort het gele boekje? Dat is typisch een Nederlands document en heeft in het buitenland geen enkele status.
Algemeen, er zijn weinig landen die vaccinaties verplicht stellen voor hun bezoekers, in Europa al helemaal niet. Maar sommige vaccinaties kunnen voor jou wel van belang zijn als je buiten Europa gaat reizen. Tetanus bijvoorbeeld, of gele koorts. ANWB, het ministerie van buitenlandse zaken kunnen ze meer vertellen. Als je een reisverzekering afsluit, kan het zijn dat deze ook wil dat je bepaalde vaccinaties hebt. Maar het is allemaal afhankelijk van het land / de landen die je wil bezoeken.

Plaats reactie