LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

IngridOttenga
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:06

Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door IngridOttenga »

Voor een Oegandeze vriendin heb ik een KLM-ticket gekocht en betaald. Deze reis is vanwege het Corona-virus door de KLM geannuleerd. Wij willen een voucher aanvragen, maar krijgt zij die of degene die betaald heeft, dus ik?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door henk51 »

Vraag het de KLM die weet het juiste antwoord,

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Puur logisch denkend kan alleen jij een voucher krijgen. Jij bent immers degene die een overeenkomst heeft, en die dus kan beslissen wat je met deze wanprestatie wilt doen (voucher accepteren en/ of geld terug).

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ligt eraan op wiens naam dat ticket staat. Ik ga er van uit op naam van vriendin, dus zal het voucher ook op haar naam staan. Als uw adres het correspondentieadres, zal het wel naar u gestuurd worden.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens de ANVR degene die heeft geboekt. U dus.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
14 apr 2020 13:20
Ligt eraan op wiens naam dat ticket staat. Ik ga er van uit op naam van vriendin, dus zal het voucher ook op haar naam staan. Als uw adres het correspondentieadres, zal het wel naar u gestuurd worden.
Dat de naam van die vriendin op het ticket staat, maar die vriendin geen contractpartij. De tegoedbon is een zoethoudertje om de wanprestatie te verzachten. Die wanprestatie wordt niet geleverd jegens die vriendin, maar jegens TS.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door kokka »

bij vertraging krijgt degene met het ticket de vergoeding, ook als hij of zij dat ticket niet zelf gekocht heeft. ik vraag me af of dat nu niet hetzelfde is.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kocht een KLM-ticket voor iemand anders. Wie krijgt de voucher?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:
14 apr 2020 14:32
bij vertraging krijgt degene met het ticket de vergoeding, ook als hij of zij dat ticket niet zelf gekocht heeft. ik vraag me af of dat nu niet hetzelfde is.
Dat klopt. De reden is dat dat in de daarvoor geldende verordening expliciet is vastgelegd.

Voor deze voucher is geen wettelijke basis, dus val je terug op het gewone verbintenissenrecht.

Gesloten