Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Radar »

Het is het nieuwe wondermiddel, CBD-olie, in de volksmond wietolie genoemd. Pijnklachten, slaapproblemen, ontstekingen; een paar druppels CBD-olie en de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Soms wordt zelfs geclaimd dat de olie helpt tegen kanker. Een boute uitspraak voor een middel dat vrij verkrijgbaar is bij de drogisterij. Want weet de gebruiker eigenlijk wel wat er in de olie zit en wie controleert dat? Radar onderzoekt het grijze gebied van de CBD-olie.

Maandag 2 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Die term klopt niet. 'Wietolie' is olie die gemaakt wordt uit de toppen van wietplanten. Deze olie bevat THC, een hallucinerend bestanddeel. Deze stof zit ook in zogenaamde medicinale wietolie.
Deze olie is niet te koop in drogisterijen en reformzaken omdat dit verboden is.

CBD olie bevat echter het werkzame bestanddeel cannabidiol. Gewonnen uit cannabisbloemen. Dat middel bevat niet het hallucinerende en verboden bestanddeel THC en is daarom vrij verkrijgbaar.

Medicinale wietolie, dus met THC, wordt steeds meer gebruikt bij klachten en aandoeningen. In een aantal gevallen is de werkzaamheid wetenschappelijk aangetoond. Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik er spectaculair veel beter op slaap.

De uitzending van Tros Radar gaat over CBD olie en dat is een heel ander verhaal over een heel ander product.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik heb een vriendin die het gebruikt om rustiger te kunnen slapen.
Eerst rookte ze wel 4 jointjes per avond om in slaap tekomen nu met die olie is ze aan het afbouwen ik gebruik het zelf niet maar als het mensen helpt en het is niet schadelijk waarom niet.

denniskersten1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2017 21:20
Locatie: 51.446062,5.692823
Contacteer:

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door denniskersten1 »

Zou het niet veilig voor de gebruikers zijn als RADAR in ieder geval zou publiceren welke van de door radar geteste flesjes THC bevatten? Is veilig gebruik van CBD wel of niet het standpunt in de uitzending? Of moeten deze gebruikers evt weer met paniek aanvallen naar het ziekenhuis. Lijkt me geen moeite.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door mp2017 »

denniskersten1 schreef:Zou het niet veilig voor de gebruikers zijn als RADAR in ieder geval zou publiceren welke van de door radar geteste flesjes THC bevatten? Is veilig gebruik van CBD wel of niet het standpunt in de uitzending? Of moeten deze gebruikers evt weer met paniek aanvallen naar het ziekenhuis. Lijkt me geen moeite.
In de CBD flesjes is er geen THC, daarom ook legaal te kopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

mp2017 schreef:
denniskersten1 schreef:Zou het niet veilig voor de gebruikers zijn als RADAR in ieder geval zou publiceren welke van de door radar geteste flesjes THC bevatten? Is veilig gebruik van CBD wel of niet het standpunt in de uitzending? Of moeten deze gebruikers evt weer met paniek aanvallen naar het ziekenhuis. Lijkt me geen moeite.
In de CBD flesjes is er geen THC, daarom ook legaal te kopen.
Misschien moet je eerst even de uitzending bekijken.

denniskersten1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2017 21:20
Locatie: 51.446062,5.692823
Contacteer:

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door denniskersten1 »

Er werd net aangegeven dat er mensen zijn die na gebruik bijwerkingen krijgen die duiden op de aanwezigheid van THC. Er zijn wel degelijk flesjes te koop waar het wel in zit, na onderzoek door Radar. Het zou erg prettig zijn als Radar dit openbaar maakt.

Health-treatments
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2017 21:41

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Health-treatments »

Grappig dat het eerst alleen cannabis werd genoemd en slecht voor je was . Nu ze zien mensen hebben er baat bij en ze ruiken geld word het medicinale cannabis genoemd . Cannabis was altijd al medicinaal alleen hield de pharma wereld het tegen. Wietolie en CBD olie zij twee verschillende onderwerpen.
Volgens mij klanten die cbd olie gebruiken vertellen dat ze in de ziekenhuizen wel wat weten over cbd en dat pas als laatste middel gebruiken ... hoezo dat dan ??? Ik heb wel zo mijn ideeen .... .


Er zijn zoveel doktoren buiten nl die met cbd olie al te werk gaan en positieve resultaten behalen...... tuurlijk zijn er ook minder prettige verhalen maar chemo heeft chemo alleen goede verhalen ??

aarttolenaars
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2017 21:10

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door aarttolenaars »

Zojuist de uitzending bekeken.
Wat jammer dat het onderscheid tussen CBD en THC zo matig wordt uitgelegd. Zie de reactie van Klaas Jan van vanochtend welke ik volledig onderschrijf.

Met in de uitzending al die foto's van cannabisplantjes - die de gemiddelde consument toch als illegaal percipieert - de conclusie dat CHB olie niet altijd zuiver is en dat een enkele dwaze internetverkoper het als 'kanker geneesmiddel' presenteert, stelt het verslag cannabis in algemene zin in een kwaad, negatief daglicht.
Met een 'expert' die eigenlijk niet meer weet te melden dan dat er nog onvoldoende onderzoek is gedaan... Of dat het feit dat het epileptische aanvallen bij kinderen vermindert, afdoet met de opmerking dat we nog maar af moeten wachten of dat bij volwassenheid geen onvoorziene bijwerkingen gaat geven...

Er is simpelweg zo veel meer informatie over - vooral - medicinale/THC wietolie te vinden. Jammer dat dat onderbelicht bleef. Past waarschijnlijk niet binnen het radar programma concept, maar draai het eens om. Daag wetenschappers uit om wetenschappelijk onderzoek naar de werking van cannaboïden te doen, al vrees ik dat Big Pharma dat niet gaat financieren...
Groet,
Aart

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze het openbaar maken, dan mag dit spul niet meer verkocht worden. Nu is het proberen en hopen dat je het flesje vindt met THC erin.

Johan-v
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2017 19:58

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Johan-v »

Ik vond het stukje opzig zo slecht nog niet. Wel heb ik een opbouwend stukje kritiek naar het programma toe; Het is fijn dat je verschillende merken cbd olie test maar vertel dan ook welke merken niet verkopen wat op de verpakking staat. Dit schept alleen nog maar meer verwarring voor de consument.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door mp2017 »

mp2017 schreef:
Moneyman schreef:
mp2017 schreef:
In de CBD flesjes is er geen THC, daarom ook legaal te kopen.
Misschien moet je eerst even de uitzending bekijken.

Fijn dat je alles geloofd wat Radar schrijft
Misschien lees je je eens in, voor je weer denkt te oordelen.

https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/wat-is-cbd-olie
denniskersten1 schreef:Er werd net aangegeven dat er mensen zijn die na gebruik bijwerkingen krijgen die duiden op de aanwezigheid van THC. Er zijn wel degelijk flesjes te koop waar het wel in zit, na onderzoek door Radar. Het zou erg prettig zijn als Radar dit openbaar maakt.
Sommige mensen die CBD gebruiken hebben er baat bij, maar velen niet.

Daarom gebruiken mensen dan het THC, wat via een recept van de huisarts te verkrijgen is, bij voldoende medische achtergrond.
Tevens wordt je niet high, al helemaal niet van de CBD olie, als je de dosis neemt, die je geadviseerd wordt.

Tim54
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2017 20:14

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Tim54 »

Ik vond de uitzending halfslachtig en zwak. Inderdaad internet staat bol van getuigenissen van mensen die hun ervaringen delen met de wereld.Deze getuigenissen liegen er niet om. Juist daar waar de reguliere medicijnen niet of voldoende helpen is cbd olie een uitkomst. Jazeker volledig natuurlijk product zonder bijwerkingen.Vele landen in de wereld hebben cannabis volledig vrijgegeven. Israel staat bovenaan de lijst met kennis van canabis olie.
De opmerking dat cbd olie niet voldoende wetenschappelijk is onderzocht is eerder een verwijt naar de onderzoeksinstantie"s dan naar de gebruiker.Nederland loopt hopeloos achter op kennis en is reeds ver ingehaald door andere landen. Thc en kanker is een hoofdstuk apart, maar juist hier ligt de grootste uitdaging voor de wetenschap. Ook hier staan talloze getuigenissen van ex kankerpatiënten, vaak opgegeven door artsen die volledig zijn genezen.Niemand kan hier omheen!! THC vernietigt kanker cellen, bewezen door amerikaans kankerinstituut. Helaas geeft het ned kankerinstittut geen geld voor onderzoek naar Thc en kanker, het maakt mij ook niet uit, immers buitelandse onderzoeken zijn volop bezig en de resultaten liegen er niet om.Het is dan ook schandalig dat de patienten dit fantastische relatief goedkope middel zelf moeten bekostigen, en nog veel erger dat patienten die dit zelf maken worden gecriminaliseerd , vervolgd en uit hun woning worden gezet.

Mark65
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2017 10:08

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Mark65 »

Gisteravond was daar dan de uitzending over CBD olie. Wat mij opviel is dat het merendeel van de in de winkel verkrijgbare olie goed is, maar veel mensen niet de gebruiksaanwijzingen opvolgen. Met alle hemp producten is het zaak dat je niet te hard van start gaat, maar je lijf laat wennen aan de CBD/THC, daarom neem je de eerste week maar 1 druppel per keer en bouw je daarna naar behoefte op. Ik ben zelf een CBD/THC gebruiker en het helpt mij fantastisch om de pijn en spasmen te bedwingen. Zelf heb ik niet het gevoel dat ik stoned wordt, maar het lijkt op een verkeerd gebruik van dit fantastische product. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je zoals met alle medicatie, voorzichtig moet zijn met gebruik van welke vorm van wietolie dan ook. Legalisering zou voorkomen dat er bestrijdingsmiddelen in de producten komen. maar als ik zie dat onze overheid nog velden ruimt, waar voor CBD cannabis geteeld wordt, blijf je het risico lopen dat er rommel op de markt komt. Hoe vreemd, we verkopen CBD in de winkel maar mogen het niet zelf maken. De import is dan automatisch uit het buitenland,zonder controle van kwaliteit of uit het illegale circuit en dan kan je de kwaliteit al helemaal niet meer garanderen.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2017 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar bestaande topic.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

mp2017 schreef:
Moneyman schreef:
mp2017 schreef:In de CBD flesjes is er geen THC, daarom ook legaal te kopen.
Misschien moet je eerst even de uitzending bekijken.
Fijn dat je alles geloofd wat Radar schrijft
Misschien lees je je eens in, voor je weer denkt te oordelen.
https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/wat-is-cbd-olie
Het verschil tussen CDB-olie en THC-olie is duidelijk. Punt is alleen dat er CBD-flesjes mét THC blijken te zijn. Daar doet inlezen op een stukje tekst over CBD-olie niets aan af. Als je van mening bent dat Radar ernaast zit, onderbouw dat dan in plaats van linkjes naar websites met basale informatie te plaatsen.

atlas1302

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Alles is veilig zolang je de bijsluiter goed leest en je er aan houdt, blijkt de inhoud niet conform bijsluiter dan laat het zich raden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:Het is het nieuwe wondermiddel, CBD-olie, in de volksmond wietolie genoemd. Pijnklachten, slaapproblemen, ontstekingen; een paar druppels CBD-olie en de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Soms wordt zelfs geclaimd dat de olie helpt tegen kanker .Een boute uitspraak voor een middel dat vrij verkrijgbaar is bij de drogisterij. Want weet de gebruiker eigenlijk wel wat er in de olie zit en wie controleert dat? Radar onderzoekt het grijze gebied van de CBD-olie.

Maandag 2 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending
Ik zag vd week nb een paginagrote advertentie in een tijdschrift , echter , er stond niets bij over de werking of ook maar iets over wat er in zit of hoeveel % CBD en waar je het voor kunt gebruiken en dat vind ik erg kwalijk.....groots adverteren en verder geen enkele toelichting :x
Er worden flesjes verkocht met amper 1% van het werkzame CBD , zo bleek uit de uitzending.
Tegelijkertijd worden er ook flesjes verkocht met THC waar je dus wel stoned van wordt.
Consumenten : opgepast en wees alert! Het is " booming " kennelijk en je wordt weer vernaggeld waar je bij staat. :(

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bij de CDB olie zit een bijsluiter, is die er niet bij , vraag je er gewoon om.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door newmikey »

Ook na het zien van deze uitzending weten niet of het gebruik van CBD veilig is of niet, er bestaan simpelweg nog géén lange-termijn onderzoeksresultaten waar dat uit zou moeten blijken. Medical News Today meldde eerder dit jaar (april '17):
There are still very little long-term safety data, and tests have not been carried out on children as of yet. As with any new or alternative treatment option, a patient should discuss CBD with a qualified healthcare practitioner before using it.
Een andere onerzoekssite meldde dit jaar wel degelijk een negeatieve kant aan het gebruik van CBD druppels met een hoge doesering werkzame stof:
An Orally Active Cannabis Extract with High Content in Cannabidiol attenuates Chemically-induced Intestinal Inflammation and Hypermotility in the Mouse – In conclusion, CBD, given after the inflammatory insult, attenuates injury and motility in intestinal models of inflammation.
CBD kopen in een willekeurige winkel en het zonder begeleiding of advies van een arts gebruiken lijkt me dus vooralsnog géén goed idee.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: Is het gebruik van wietolie wel veilig?

Ongelezen bericht door bgt »

In Israël en sommige andere landen zijn ze toch een stuk verder dan hier. De lobby van de farmaceutische industrie houdt het gebruik van CBD olie en THC olie tegen en dit zie je ook in de politiek. Ik gebruik zelf ook CBD&THC olie in de percentages van 16&20 % en dat werkt perfect voor m'n reuma/artrose/fybromyalgie. Mij niet gezien met al die rotzooi die wordt voorgeschreven voor deze aandoeningen.

Gesloten