LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aansprakelijkheid bij inbraak

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
IMB
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:46

aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door IMB »

Dit weekend is er bij mij ingebroken omdat mijn huisgenoot de deur open had laten staan voor zijn vrienden. Deze deur grenst aan een drukke straat in de binnenstad dus dit is vragen om problemen. Het is niet de eerste keer dat hij dit heeft gedaan en dat is natuurlijk ook vragen om problemen. En dat gebeurde ook deze zaterdag: naast zijn vrienden zijn er ook een aantal ongure figuren naar binnen gekomen. Deze gasten hebben vervolgens mijn hele huiskamer leeggerooft.
Ik heb wel een slot op mijn deur, maar omdat ik gewoon thuis was (en lag te slapen) heb ik deze deur niet op slot gedaan. Ik heb daar nooit echt het nut van ingezien: je voelt je immers toch veilig in je eigen huis.
Helaas heb ik geen inboedelverzekering. (stom, ik weet het...) Dus nu vroeg ik mij af: kan ik mijn huisgenoot aansprakelijk stellen voor deze inbraak en de kosten van de gestolen goederen op hem verhalen?

Inge

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Er is in dit geval geen sprake van inbraak maar insluiping.

Ja, je kunt je huisgenoot aansprakelijk stellen (iemand aansprakelijk stellen kan immers altijd). Als jullie met meerdere personen daar wonen wordt het nog lastig om aan te tonen dat hij inderdaad degene is die de deur open heeft laten staan. Verder kan hij natuurlijk altijd beweren dat jij de deur zelf open hebt laten staan.

Omdat je zelf een af te sluiten deur hebt die niet afgesloten was zal de rechter verder sowieso middelen. Er zal dus een deel voor eigen rekening komen.

Al met al zal dit geen makkelijk verhaal worden.

Suc6.

jand1947
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2007 13:24

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door jand1947 »

Beste Inge,

Lastige situatie, wanneer je huisgenoot een WA verzekering heeft en sportief erkent dat hij de buitendeur niet heeft afgesloten is er een kleine kans dat zijn verzekering een vergoeding betaald. Een inboedelverzekering geeft niet altijd dekking wanneer er meerdere mensen in een pand wonen. Meestal is de voorwaarde dta de buitendeeur braakschade moet hebben. Bij het afsluiten van een inboedelverzekering is het verstandig om in de polis te laten opnemen dat er bij uitsluitend braakschade aan de binnendeur ook chadeuitkering plaats vindt. Insluiping is bijna nooit op de polis verzekerd.

succes

gipjam
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2007 13:37

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door gipjam »

beste IMB,
even te geruststelling (???!): als je een inboedelverzekering had gehad was het ook niet zeker geweest dat je je schade vergoed zou krijgen. Als je nl. op kamers woont, moeten er dan vaak braaksporen zichtbaar zijn en bij veel verzekeraars geldt dat in alle gevallen waarbij meerdere huishoudens een voordeur delen. Het lijkt erop dat de diefstal bij jou onder insluiping valt en niet onder inbraak en dat is niet onder elke verzekering gedekt.

Als je huisgenoot een aansprakelijkheidsverzekering heeft, zou hij eens kunnen informeren wat er onder de dekking daarvan valt. Vindt hij trouwens dat hij inderdaad fout is geweest?

Ik begrijp dat het eerder was gebeurd dat hij de deur open had laten staan en ik vraag me af of je hem dan als nalatige kunt aanwijzen. Want dan wist je dat je een risico liep.
Dat liep je zondermeer ook al, want ook als de voordeur was opengebroken, zou men zo maar jouw huiskamer in hebben kunnen lopen.
Het enige positieve hieruit zou kunnen zijn, dat je nooit meer de deuren open laat staan! (En dat je je laat informeren over een inboedelverzekering!)
Ik weet wat het is om deze les te moeten leren en vind het echt rot voor je! Wens je dan ook heel veel sterkte! Gipjam

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door mcmodd »

Misschien is het handig om een zware dranger op de deur te laten zetten? (natuurlijk niet als er regelmatig een rolstoeler naar binnen moet, want met een roelstoel kom je dan echt niet binnen). De deur valt dan in ieder geval altijd dicht. Met zijn allen zo'n dranger betalen valt mee.
Insluiping valt m.i. nooit onder de verzekering, maar als je in zo'n geval de persoon die de deur open heeft laten staan in een eerder geval aangetekend had geschreven dat, bij een volgende keer, hij de eventuele schade zou moeten betalen had hij dit keer wellicht toch een andere oplossing voor zijn vrienden gezocht.

Heb je nu niets aan, maar de betrokken persoon geeft er blijk van hardleers te zijn en dat kun je dan voor de derde keer, wie weet, voorkomen?
jpm

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Er is in deze geen sprake van insluiping zoals vermeld maar diefstal.
U kunt uw huisgenoten daarvan wel aansprakelijk stellen maar zoals gezegd, het blijven huisgenoten. De verzkering zal de door u geleden schade niet vergoeden.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door tinne »

maar omdat ik gewoon thuis was (en lag te slapen) heb ik deze deur niet op slot gedaan


Chanmaster


Geplaatst op 09 Mrt 2007 23:47 door Chanmaster


--------------------------------------------------------------------------------

Er is in deze geen sprake van insluiping zoals vermeld maar diefstal.
U kunt uw huisgenoten daarvan wel aansprakelijk stellen maar zoals gezegd, het blijven huisgenoten. De verzkering zal de door u geleden schade niet vergoeden.
Chanmaster, dit is dus het toppunt van stupiditeit!!! Dit is wel degelijk een geval van insluiping. Misschien kunt u af en toe beter uw 'welgemeende'adviezen voor u houden?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het kan niet zo zijn dat men meteen begint te schelden wanneer ik vertel dat het diefstal is en geen insluiping. Insluiping is het wanneer de deur naderhand afgesloten wordt. Dat is niet aan de orde dus is het eenvoudig diefstal. Wel erg toevallig allemaal vindt U ook niet?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: aansprakelijkheid bij inbraak

Ongelezen bericht door puma73 »

Zo chanmaster, ben je nu ook al strafrechtdeskundige.

Omdat men de woning anders dan door BRAAK is binnengekomen heet dat insluiping.

En bij die insluiping heeft men zich schuldig gemaakt aan artikel 310 SR
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
En die onzin van die deur later dicht is flauwe kul

Ter jouwer informatie, ik ben opsporingsambtenaar geweest.

Gesloten