afkoop gemende kapitaal verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Andadevries
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2023 13:12

afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Andadevries »

Mijn ex man is op 21 juli 2023 overleden. Ik kreeg van Nationale Nederlanden bericht dat hij een kapitaalverzekering had. Er was een afkoopformulier bijgevoegd . Op dit afkoopformulier stond vermeld:
polisnummer:
verzekeringsvorm: Kapitaal gemengde verzekering
afkoopdatum : 01-07-2023
afkoopwaarde:

Heb vervolgens deze verzekeringsmaatschappij gebeld , met de vraag hoe de afkoopwaarde was opgebouwd. Kreeg een warrig verhaal. Ik antwoordde dat ik niets van de uitleg snapte en dat ik het in twijfel trok. Als antwoord kreeg ik dat dit zeer zorgvuldig berekend werd en bovendien door allerlei instanties gecontroleerd werd. Op de vraag waarom de afkoopdatum een datum was voor het overlijden van mijn man kreeg ik als antwoord dat dit altijd op de 1e van de maand van overlijden was.
Heb nogmaals gezegd dat ik er niets van snapte en verder het e.e.a. ging uitzoeken. Heb het gesprek beëindigd.
Vervolgens na circa 10 minuten door de verzekering teruggebeld; of ik een overzicht wilde. Ja graag en dus mijn email gegeven. Kreeg een mail dat er tijdens het gesprek gesproken was over afkoop pensioen kapitaal.( Nee er was gesproken over de kapitaalverzekering ) de polis zou een "gemengde"kapitaal verzekering zijn( waarom gemengde zo geschreven? )Ook kreeg ik een pensioenopgave als bijlage betreffende een kapitaalpensioenplan?
Er zat een clausule bij die als volgt luidde:

Afgifte van deze kapitaalopgave doet alle eerder afgegeven opgaven met hetzelfde polisnummer vervallen. Deze verzekering vervangt de afgeven verzekering onder nummer: ( een ander polisnummer)

Wie kan mij wel een duidelijke uitleg/tips of aktiepunten geven?
Alvast bedankt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Beste antwoord
Gekozen door Andadevries

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

door HandigeHarrie » 30 aug 2023 15:59

Afkopen is volgens mij vervroegd beeindigen en als dat zo is dan is het ongunstig.
Als het een verzekering is die uitbetaald bij overlijden dan is uitbetalen volgens de bij die verzekering horende regels aan de orde met als mogelijke keuze-optie: afkopen (waardoor het afkoopbedrag als totaalbedrag wordt uitbetaald, en dat is ongunstig voor de inkomstenbelasting.

U zou de verzekeringsvoorwaarden van de "kapitaal gemengde verzekering" die afgesloten is moeten opvragen (of van de website halen?).
En een kopie van de verzekeringspolis zelf vragen.
Daarmee deskundig advies zoeken (de tussenpersoon is bij het afsluiten ervan betaald en mss is ondersteuning "tijdens de looptijd" daardoor inbegrepen. Maar als u het advies sowieso moet betalen dan kunt u ook een andere adviseur vragen, mits u de documenten heeft natuurlijk.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat uw ex deze polis vis eentussenpersoon heeft afgesloten. Neem daarmee contact op voor uitleg en advies.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Inderdaad naar de TP, laat de uitleg en berekeningen op papier zetten en als het even kan een house call want dat is zijn werk.
Afkopen/uitbetalen is niet even geregeld hou hier toch even minimaal 2 maanden voor.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Afkopen is volgens mij vervroegd beeindigen en als dat zo is dan is het ongunstig.
Als het een verzekering is die uitbetaald bij overlijden dan is uitbetalen volgens de bij die verzekering horende regels aan de orde met als mogelijke keuze-optie: afkopen (waardoor het afkoopbedrag als totaalbedrag wordt uitbetaald, en dat is ongunstig voor de inkomstenbelasting.

U zou de verzekeringsvoorwaarden van de "kapitaal gemengde verzekering" die afgesloten is moeten opvragen (of van de website halen?).
En een kopie van de verzekeringspolis zelf vragen.
Daarmee deskundig advies zoeken (de tussenpersoon is bij het afsluiten ervan betaald en mss is ondersteuning "tijdens de looptijd" daardoor inbegrepen. Maar als u het advies sowieso moet betalen dan kunt u ook een andere adviseur vragen, mits u de documenten heeft natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een gemengde kapitaal verzekering is een verzekering die een bepaald vast bedrag uitkeert bij in leven zijn op de einddatum, soms met winstdeling, of datzelfde bedrag bij eerder overlijden dan de einddatum.

Die verzekering is vaak verbonden het een hypotheek, maar dat hoeft niet.

Heeft niets met pensioen van doen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
30 aug 2023 16:03
Een gemengde kapitaal verzekering is een verzekering die een bepaald vast bedrag uitkeert bij in leven zijn op de einddatum, soms met winstdeling, of datzelfde bedrag bij eerder overlijden dan de einddatum.

Die verzekering is vaak verbonden het een hypotheek, maar dat hoeft niet.

Heeft niets met pensioen van doen.
Maar die verzekering komt tot uitkering bij overlijden. En kan bijvoorbeeld worden omgezet in een periodieke uitkering van bijvoorbeeld 5 jaar (dit wordt opgenomen in een nieuwe polis, dus met een nieuw polisnummer) dit natuurlijk afhankelijk van de verzekeringsvoorwaarden (en zo kan het een aanvulling op het pensioen zijn). Of wordt rechtstreeks naar de hypotheekbank gestort als dat in de verzekeringsvoorwaarden staat.

"Gemengd" kan betekenen: 1. een uitkeringsbedrag dat uw ex op de einddatum had kunnen omzetten in een uitkering van een aantal maanden/jaren als aanvulling op zijn pensioen en 2. een uitkering aan een begunstigde (u in dit geval) ingeval van eerder overlijden. Dan heeft u misschien ook de optie om het in 5 jaar te laten uitkeren en als alternatieve optie om het ineens als totaalbedrag aan u te laten uitbetalen.

Ik begrijp niet dat "afkopen" als enige optie wordt voorgelegd (als het hele bedrag sowieso vanwege de verzekeringsvoorwaarden ineens wordt uitgekeerd dan zou ik dat geen "afkopen" noemen).

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat betekent “gemengd” dus helemaal niet.

Het risicodeel kont tot uitkering. Dus het verzekerde bedrag bij eerder overlijden. Het is geen lijfrenteverzekering.

Dat ze er een voorstel een pensioen bijdoen, zegt niets.

Maar goed. De Ts beschikt schijnbaar niet over de polis. Verder vraag ik mij af of de Ts met naam en toenaam is genoemd als begunstigde. Maar dat is aan de Ts.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Nog iemand, dit vanwege blanco.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: afkoop gemende kapitaal verzekering

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Onderstaande link van de ABN geeft als informatie dat de gemengde verzekering in twee vormen bestaat:
1. Kapitaalverzekering; ALS het gekoppeld is aan de hypotheek dan moet het voor aflossing daarvan gebruikt worden (er staat niet bij wat je ermee kan als het niet gekoppeld is aan de hypotheek).
2. Lijfrenteverzekering; in dat geval moet het kapitaal omgezet worden in een lijfrente-uitkering. "Bij de kapitaalverzekering hoeft dat niet".
Dat dit bij een Kapitaalverzekering niet VERPLICHT is zou betekenen dat het wel omgezet KAN worden in een lijfrente-uitkering.
Dus uitgesmeerd over een langere periode, niet ineens, als totaalbedrag. Tenminste, als deze informatie van de ABN klopt en zorgvuldig is geformuleerd.
Kortom: de polis en verzekeringsvoorwaarden zullen duidelijkheid moeten verschaffen en er is zeker een deskundig advies nodig.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/verzeke ... ering.html

Plaats reactie