LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoop lijfrente

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Bietus1
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:16

Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door Bietus1 »

Bij de ASR heb ik 3 polissen. Deze wil ik afkopen. Nu krijg ik bij 2 polissen een brief terug met de afkoopwaarde én een verklaring overdracht lijfrenteverplichting. Betekent dit dat ik de waarde weer in een nieuwe lijfrente moet stoppen? En zitten er belastingtechnisch nog haken en ogen aan dit afkopen?

Polis 1:
Afkoopwaarde: € 2700
Totaal ontvangen premie: € 4746 (!)
Verkoopkosten € 30,33

Polis 2:
Afkoopwaarde: € 1516
Totaal ontvangen premie: € 2860 (!)
Verkoopkosten: € 16,94

Is het overigens normaal dat ik zo vreselijk veel verlies heb geleden??

Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Bert

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door vakkiel »

Hoi,

Wat betreft het verlies, dit is allerzins mogelijk. Waarschijnlijk zijn de verzekeringen o.b.v. beleggingen die het slecht hebben gedaan en zullen er (hoge) kosten op de polis zetten.

Wat betreft de formulieren overdracht lijfrentekapitaal voor 2 polissen. Op deze polissen zal hoogstwaarschijnlijk een lijfrenteclausule zitten. Dit houdt in dat je deze polissen in principe niet af kunt kopen. Doe je dit wel dan word van de waarde maar liefst 72% ingehouden. ( 52% belasting + 20% boeter ) Afhandelijk van je belastingschijf kun je later een stuk terugkrijgen. De verzekeraar heeft jou 2 formulieren gestuurd om het bedrag over te boeken naar banksparen. Je krijgt het bedrag dan niet in handen maar is kostentechnisch beter en je betaalt geen belasting. Ik zou zeggen neem even contact met je tussenpersoon op voor uitleg en advies. Succes !

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door testcase »

Wat ik me nu altijd afrvaag? Heeft u zich nu helemaal niet verdiept in het product voor dat u eraan begon. Mensen verdiepen zich beter in de aanschaf van een mp3-speler dan een duur financieel product.

het antwoord van mijn voorganger is bijna correct.

Het tegenvallende bedrag heeft ermee te maken at de rendementen pas aan het eind van de looptijden worden gemaakt omdat er veel kosten van uw inleg worden afgetrokken. Een lijfrente voortijdig laten eindigen

wissie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2009 20:15

Re: Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door wissie »

Kleine lijfrentes kun je wel afkopen zonder revisierente (boete) maar die grens ligt op 4068,- en daar zit je net boven. Lage koersen zorgen waarschijnlijk voor de lage afkoopbedragen. Gezien de hoogte van de verkoopkosten lopen de polissen volgens mij al enige tijd. Je zou kunnen wachten tot de koersen weer tot acceptabel niveau zijn gestegen en dan een bancaire lijfrente openen en het kapitaal dan overdragen.

aronspa
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2005 21:23

Re: Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door aronspa »

[quote="testcase"]Wat ik me nu altijd afrvaag? Heeft u zich nu helemaal niet verdiept in het product voor dat u eraan begon. Mensen verdiepen zich beter in de aanschaf van een mp3-speler dan een duur financieel product.

Ja, dat is nogal logisch denk ik zo. Een tussenpersoon wordt op zijn mooie blauwe ogen geloofd omdat men dacht dat dat kon, hij was er toch voor de klant!!. :lol: NU weet men inmiddels beter en zal men niet meer in de gladde praatjes van zo'n zakkenvuller stappen.

Ook ik heb inmiddels een brief over het opzeggen van een lijfrentepolis. Stukje uit de brief van ASR: "De kosten zijn verrekend bij de bepaling van de premievrije waarde. Indien de datum per wanneer de premievrije waarde is berekend, niet gelijk is aan een premievervaldatum, is de premievrije waarde berekend met de premie die betaald is op de laatste premievervaldag voor de datum van de premievrijmaking." Hahahahahaaa. Zelfs mijn oma van 93 is het makkelijker om uit te leggen hoe ze de kermsklanten op haar MP3 kan downloaden. Inderdaad, het zou niet zo moeten zijn! Een duur financieel product is zo duur omdat Feyenoord moet voetballen en omdat er een raad van bestuur zit dat miljoenen per jaar wil vangen, omdat er elke 5 jaar weer een hoger kantoor moet komen en omdat iedere verzekeraar dikke schijt heeft aan de klant! Daarom dus......... :mrgreen:

vinnied
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2010 12:41

Re: Afkoop lijfrente

Ongelezen bericht door vinnied »

In 2009 heb ik mijn lijfrente afgekocht die een waarde had van 2013 € en daarop werd 1047 € loonheffing ingehouden. Welke en waar moet ik deze bedragen opgeven in mijn belastingopgave ? Of hoeft dat niet ?

Gr.Vincent

Gesloten