LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MTC KOREMANS
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2020 19:58

Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door MTC KOREMANS »

Al jaren ben ik aanvullend verzekerd voor orthodontie in november 2019 ben ik terug overgestapt naar CZ ik heb toen speciaal gelet op de aanvullende verzekering voor orthodontie omdat mijn dochter aan een beugel toe is en heb geen voorwaarde gevonden dus in de veronderstelling dat het allemaal in orde is krijgt mijn dochter begin dit jaar een beugel.
Nu blijkt dat ik het niet vergoed krijg omdat er een jaar wachttijd is.
Ten eerste ik betaal al zolang als ik me kan herinneren dat ik aanvullend verzekerd ben voor de tandzorg ook toen ik ‘n paar jaar geleden bij CZ verzekerd was en nu ik er gebruik van wil maken is er ‘n jaar wachttijd 🤬
Ik heb die beugel al dubbel en dwars betaald.
Lekker systeem dit ; marktwerking in de zorg noemen ze dit geloof ik.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2020 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Wanneer je aangifte Inkomstenbelasting doet, de niet-vergoede zorgkosten meenemen daarin.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door kweenie »

MTC KOREMANS schreef:
03 apr 2020 20:23
Al jaren ben ik aanvullend verzekerd voor orthodontie in november 2019 ben ik terug overgestapt naar CZ ik heb toen speciaal gelet op de aanvullende verzekering voor orthodontie omdat mijn dochter aan een beugel toe is en heb geen voorwaarde gevonden dus in de veronderstelling dat het allemaal in orde is krijgt mijn dochter begin dit jaar een beugel.
Dan heb je volgens mij niet echt goed gezocht. Dat staat namelijk behoorlijk duidelijk op de pagina over de vergoeding van orthodontie. Dus als je de aanvullende verzekering op orthodontie hebt uitgekozen, dan kan ik mijn niet voorstellen dat je dit niet hebt gezien:
Wachttijd
Bij de tandartsverzekeringen Tandarts en Uitgebreide Tandarts geldt een wachttijd van 1 jaar voor orthodontie. U betaalt dus eerst een jaar premie en hebt vanaf het tweede jaar recht op een vergoeding.

Bij de aanvullende verzekeringen Jongeren en Gezinnen geldt géén wachttijd.

NeoDutchio
Berichten: 12350
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Stelt u zich eens voor dat iedereen zich pas ging verzekeren op het moment dat er uitgekeerd moet worden. Dan komt er dus geen premie binnen, maar er moet wel worden uitgekeerd. Dat gaat niet lukken.

Verzekeren doe je voor onverwachte zaken die je zelf niet kunt dragen. Dus niet voor geplande zaken. En elke zorgverzekering heeft een wachttijd voor bepaalde zaken om te voorkomen dat de klanten maar 1 jaar premie betalen en in dat jaar allerlei geplande behandelingen vergoed willen hebben. Het maakt daarbij niet uit dat u bij een andere verzekeraar ook uitgebreid verzekerd was. CZ kan niet de premie bij uw vorige verzekeraar gaan halen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat ligt natuurlijk ook aan de manier waarop deze verzekeringen tegenwoordig zijn opgezet. Het idee van een verzekering is dat het gaat om een dure, onverwachte gebeurtenis met kleine kans dat die voorkomt. Dat is bijvoorbeeld bij een normale tandartsverzekering al geen sprake van, zodat dat ook eerder een verkapte spaarpot is. Een bij orthodontie is het al helemaal zo dat je een mogelijke behandeling al een tijd van tevoren ziet aankomen. Alsof het huis van de buren in brand staat en je op dat moment toch ook maar even zelf een brandverzekering afsluit...

Zulke aanvullingen worden die steeds met een ingecalculeerde afweging. Des te vreemder is het dat TS er bij het afsluiten overheen leest dat de verzekering en wachttijd heeft. Terwijl dit wel heel duidelijk op de site staat.

ZeerPrivé
Berichten: 5528
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je bent op dit forum nr. 2 die dacht bijdehand te zijn en de voorwaarden niet heeft gelezen zorgverzekeringen-f70/vgz-keert-niet-ui ... 93063.html

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

MTC KOREMANS schreef:
03 apr 2020 20:23
... ik heb toen speciaal gelet op de aanvullende verzekering voor orthodontie omdat mijn dochter aan een beugel toe is en heb geen voorwaarde gevonden dus in de veronderstelling dat het allemaal in orde is krijgt mijn dochter begin dit jaar een beugel.
Je hebt blijkbaar wel gelet op de aanvullende verzekering, maar niet op de bijbehorende voorwaarden. Je veronderstelling is inderdaad onjuist. In een identiek recent topic over ditzelfde onderwerp is daarover al alles geschreven wat er te schrijven valt.

Het staat overigens expliciet genoemd op de pagina van CZ over orthodontie.
Wachttijd
Bij de tandartsverzekeringen Tandarts en Uitgebreide Tandarts geldt een wachttijd van 1 jaar voor orthodontie. U betaalt dus eerst een jaar premie en hebt vanaf het tweede jaar recht op een vergoeding. Bij de aanvullende verzekeringen Jongeren en Gezinnen geldt géén wachttijd.
Gezien de weigering ga ik er vanuit dat je géén Jongeren- of Gezinsverzekering had.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door witte angora »

MTC KOREMANS schreef:
03 apr 2020 20:23
Al jaren ben ik aanvullend verzekerd voor orthodontie in november 2019 ben ik terug overgestapt naar CZ
[...]
Ten eerste ik betaal al zolang als ik me kan herinneren dat ik aanvullend verzekerd ben voor de tandzorg ook toen ik ‘n paar jaar geleden bij CZ verzekerd was en nu ik er gebruik van wil maken is er ‘n jaar wachttijd 🤬
[...]
Ik heb die beugel al dubbel en dwars betaald.
Toch even wat vraagjes.
- Waarom ben je indertijd van CZ weggegaan naar een ander?
- Waarom ben je in november 2019 teruggegaan naar CZ?
- Waarom heb je je jarenlang aanvullend verzekerd voor orthodontie terwijl je er geen gebruik van hebt gemaakt? (je stelt immers dat die beugel al dubbel en dwars betaald is.)
- Had je het idee dat de wachttijd voor jou niet gold omdat je eerder bij CZ verzekerd was?
- Waarom heb je niet voor een Jongeren- en Gezinsverzekering gekozen waarbij er geen wachttijd is?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door Revoked »

Aan de andere kant: waarom zijn beugels zo ontzettend prijzig? Tien tot twintig euro aan materiaal....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Haha, ja, dat zelfde kun je zeggen van het werk van een notaris. Twintig A4-tjes hoeven toch niet zo duur te zijn?

Arizonakid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Revoked schreef:
04 apr 2020 12:28
Aan de andere kant: waarom zijn beugels zo ontzettend prijzig? Tien tot twintig euro aan materiaal....
Tja, dat gaat ook op voor alle andere dingen.
Apple Watch, 100 euro materiaal?
Auto, 10.000 euro materiaal?

En alles wordt toch veel duurder verkocht, de boeven.
Alsof ze er verdorie op willen verdienen of zo.

Lady1234
Berichten: 27205
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij worden er een heleboel afspraken gepland.

rvjapio
Berichten: 1004
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door rvjapio »

' terug overgestapt' . Op dat moment gaat dus de wachttijd in van een jaar. U bent de enige verantwoordelijke lezer. Jammer dus.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rvjapio schreef:
04 apr 2020 20:45
' terug overgestapt' . Op dat moment gaat dus de wachttijd in van een jaar. U bent de enige verantwoordelijke lezer. Jammer dus.
Is het echt nodig om 9 keer dit antwoord te geven aan TS?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mislopen vergoeding orthodontie door wachttijd

Ongelezen bericht door thecure »

Morganlefay schreef:
04 apr 2020 09:26
Internet staat vol met boze Ts' ers die willens en wetens een verzekering afsluiten om er zelf beter van te worden in uw geval de kosten voor een geplande beugel op andere verzekerden af te wentelen. Met u zijn velen bezig het begrip verzekeren om zeep te helpen.
Dit is natuurlijk ook een gevolg van hoe het systeem tegenwoordig is ingericht. Aanvullende verzekeringen die je per jaar wel of niet afsluit, overstappen van basisverzekering waar de premie net even goedkoper is.
Zorgverzekeraars zijn gewoon duur tegenwoordig.

Toen onze kinderen een beugel nodig hadden, wachtten wij ook tot we een verzekering konden afsluiten hiervoor. Toen nog zonder wachttijd gelukkig.
De oudste een tijdje laten wachten tot de jongste eraan toe was, zodat we niet te lang aanvullen hoefde te verzekeren.

Gesloten