LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
wendy424
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:21

autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door wendy424 »

Mijn vader heeft sinds 3 weken een splinternieuwe ford fiesta, deze is all risk verzekerd.

Vanochtend stond hij geparkeerd en nadat hij had gekeken of er geen auto aan kwam (wat dus het geval was) wilde hij uitstappen hij doet zijn deur open en een andere auto komt met hoge snelheid aan en rijd zijn deur eruit. De mevrouw gaf aan dat zij absoluut niet te hard reed, maar mijn vader weet zeker van wel. (maar hier heb je natuurlijk geen bewijs van) Hoe gaat zoiets qua verzekering? Als mijn vader zelf de schuld krijgt is hij dan ook verzekerd voor zijn eigen schade of alleen voor de schade aan haar auto?

Wat kun je het beste doen als zoiets je overkomt?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door ciske »

Heeft je vader de politie er bij gehaald? Zou wel zo verstandig zijn om dat te doen.

All risk is dus ook voor de auto van je vader.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door thecure »

wendy424 schreef:Mijn vader heeft sinds 3 weken een splinternieuwe ford fiesta, deze is all risk verzekerd.

Als mijn vader zelf de schuld krijgt is hij dan ook verzekerd voor zijn eigen schade of alleen voor de schade aan haar auto?
u snapt niet wat een all-risk verzekering is?

ja dus, ook schade aan de eigen auto, daarvoor is de all risk verzekering (naam zegt het al)

als je vader de schuld krijgt, keldert hij wel in no-claim, behalve als hij hier een beschermer voor heeft (dan keldert hij alleen in schadevrije jaren)
Wat kun je het beste doen als zoiets je overkomt?
schadeforumlier invullen, en afwachten wat de verzekeraar zegt.

het feit dat je vader stilstond, en die ander reed ertegenaan, lijkt een voordeel voor je vader. echter je mag niemand hinderen en een gevaarlijke situatie veroorzaken.

snelheid van de tegenpartij is moeilijk te bewijzen zonder getuigen.

wendy424
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:21

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door wendy424 »

ik snap wel wat een all risk verzekering is maar wist niet zeker of zoiets ook geld als je geparkeerd staat. Schade formulier is ingevuld en helaas waren er geen getuigen. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door bprosman »

en een andere auto komt met hoge snelheid aan en rijd zijn deur eruit. De mevrouw gaf aan dat zij absoluut niet te hard reed, maar mijn vader weet zeker van wel. (maar hier heb je natuurlijk geen bewijs van)
Of ze wel of niet te hard rijdt maakt niet zoveel uit, je wordt geacht je snelheid aan te passen aan de omgeving en te anticiperen op je omgeving , als je kort langs andere auto's rijdt moet je er rekening mee houden dat deuren open kunnen gaan en/of er kinderen achter vandaan kunnen schieten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door kokka »

als jij je deur opent terwijl er een auto aankomt ben je ten alle tijden fout.
is wel erg makkelijk om meteen te roepen dat de tegenpartij te hard reed.Feit is dat hij haar niet eens aan zag komen, dus dat inschatten van haar snelheid zou ik niet te veel waarde aan hechten.
zijn verzekering zal dat dus wel gewoon dekken, maar hij gaat dat wel voelen in zn schadevrije jaren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door bprosman »

als jij je deur opent terwijl er een auto aankomt ben je ten alle tijden fout.
Mijn examinator dacht daar destijds anders over, tijdens mijn 1e examen heb ik daar een ingreep voor gehad.
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door Jolijn »

bprosman schreef:
als jij je deur opent terwijl er een auto aankomt ben je ten alle tijden fout.
Mijn examinator dacht daar destijds anders over, tijdens mijn 1e examen heb ik daar een ingreep voor gehad.
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
En heeft die examinator ook verteld dat zoiets in de praktijk never nooit te doen is? En hij dat zelf ook niet doet?
Hoe kun je ooit altijd voorzien als je in een straat langs een rij geparkeerde auto's rijdt (30-50km) dat er opeens iemand het portier kan open gooien?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe kun je ooit altijd voorzien als je in een straat langs een rij geparkeerde auto's rijdt (30-50km) dat er opeens iemand het portier kan open gooien?
Je kijkt toch altijd IN de auto's of je iemand ziet zitten net als je bij een rij geparkeerde auto's ook door ruiten heen kijkt of er niet een kind tussen de auto's uit komt lopen.
50Km langs een rij geparkeerde auto's is ook gekkenwerk.

wendy424
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:21

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door wendy424 »

kokka schreef:als jij je deur opent terwijl er een auto aankomt ben je ten alle tijden fout.
is wel erg makkelijk om meteen te roepen dat de tegenpartij te hard reed.Feit is dat hij haar niet eens aan zag komen, dus dat inschatten van haar snelheid zou ik niet te veel waarde aan hechten.
zijn verzekering zal dat dus wel gewoon dekken, maar hij gaat dat wel voelen in zn schadevrije jaren.
als je kijkt en er komt niemand aan, wat nu dus het geval is kan je je deur open maken, daaruit kan je dus ook concluderen dat de andere auto te hard reed anders had hij hem wel gezien.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door bprosman »

Als er een schade-expert bij komt zal er wel in te schatten zijn of het met 10 of met 40Km/h gebeurt is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door Jolijn »

bprosman schreef:
Hoe kun je ooit altijd voorzien als je in een straat langs een rij geparkeerde auto's rijdt (30-50km) dat er opeens iemand het portier kan open gooien?
Je kijkt toch altijd IN de auto's of je iemand ziet zitten net als je bij een rij geparkeerde auto's ook door ruiten heen kijkt of er niet een kind tussen de auto's uit komt lopen.
50Km langs een rij geparkeerde auto's is ook gekkenwerk.
Alles is afhankelijk van de (breedte) van de straat waar je doorheen rijdt, het aantal auto's enz.
Ook al rijd (of fiets) ik stapvoets langs 1 geparkeerde auto, als daar ineens het portier opengaat, is de kans groot dat ik niet zonder schade kan stoppen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door Jolijn »

wendy424 schreef:
kokka schreef:als jij je deur opent terwijl er een auto aankomt ben je ten alle tijden fout.
is wel erg makkelijk om meteen te roepen dat de tegenpartij te hard reed.Feit is dat hij haar niet eens aan zag komen, dus dat inschatten van haar snelheid zou ik niet te veel waarde aan hechten.
zijn verzekering zal dat dus wel gewoon dekken, maar hij gaat dat wel voelen in zn schadevrije jaren.
als je kijkt en er komt niemand aan, wat nu dus het geval is kan je je deur open maken, daaruit kan je dus ook concluderen dat de andere auto te hard reed anders had hij hem wel gezien.
Stond de geparkeerde auto vlak bij een hoek?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door kokka »

wendy424 schreef: als je kijkt en er komt niemand aan, wat nu dus het geval is kan je je deur open maken, daaruit kan je dus ook concluderen dat de andere auto te hard reed anders had hij hem wel gezien.
in de bebouwde kom moet iemand wel verschrikkelijk hard rijden om hem niet in je buitenspiegel te zien en toch je deur eruit te rijden.
ik denk dat paps gewoon niet goed gekeken heeft.Of de bestuurster van de andere auto wel of niet te dicht langs de auto's reed, hangt een beetje af van de situatie ter plekke.
ik denk dat hij blij mag zijn dat het niet meer als een beetje blikschade is. zo'n actie kan grote gevolgen hebben.

als de auto van de tegenpartij abs heeft, is het voor de politie helemaal niet mogelijk om nog te bepalen hoe hard ze reed. de deur gaat er sowieso aan en remsporen zijn er dan niet

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door Jolijn »

En hoeveel tijd zit er nu helemaal tussen het kijken of er iets aankomt en het portier openen?
Waar is die auto dan ineens vandaan gekomen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door kokka »

Jolijn schreef:En hoeveel tijd zit er nu helemaal tussen het kijken of er iets aankomt en het portier openen?
Waar is die auto dan ineens vandaan gekomen?
precies! gewoon niet (goed) gekeken.
wel een beetje sneu voor de vader van TS.. pas zn baan kwijt, en nu dit weer. geukkig is hij allrisk verzekerd

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als je de deur opendoet van een auto aan de rijkant en een andere auto rijdt daar tegen aan, ben je zelf aansprakelijk voor je eigen schade en ook die van een ander. Als ja de deur opendoet is het niet voldoende om in je spiegel te kijken, maar moet je ook over je linker schouder kijken. Spiegels staan soms fout en dan zie je de auto vlakbij niet.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door thecure »

kokka schreef:
Jolijn schreef:En hoeveel tijd zit er nu helemaal tussen het kijken of er iets aankomt en het portier openen?
Waar is die auto dan ineens vandaan gekomen?
precies! gewoon niet (goed) gekeken.
wel een beetje sneu voor de vader van TS.. pas zn baan kwijt, en nu dit weer. geukkig is hij allrisk verzekerd
aangezien hij een nieuwe auto heeft gekocht, zal hij zijn schaapjes wel op het droge hebben :wink:

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Goh wat zitten er toch weer veel deskundigen...

Wie aansprakelijk is , is helemaal niet op te maken uit het verhaal van TS kan de vader zijn , maar ook de tegenpartij of beide voor een deel, daarvoor is veel meer info nodig.

Maar gelukkig is uw vader all risk verzekerd dus die zullen de schade vergoeden en daarnaast zullen ze hem ook informeren of verhalen van de schade geheel of gedeeltelijk mogelijk is....

wendy424
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2012 09:21

Re: autoverzekering dekt eigen schade na twijfel wie schuldig is

Ongelezen bericht door wendy424 »

thecure schreef:
kokka schreef:
Jolijn schreef:En hoeveel tijd zit er nu helemaal tussen het kijken of er iets aankomt en het portier openen?
Waar is die auto dan ineens vandaan gekomen?
precies! gewoon niet (goed) gekeken.
wel een beetje sneu voor de vader van TS.. pas zn baan kwijt, en nu dit weer. geukkig is hij allrisk verzekerd
aangezien hij een nieuwe auto heeft gekocht, zal hij zijn schaapjes wel op het droge hebben :wink:
waar slaat deze opmerking op? Mijn vader heeft zolang hij gewerkt heeft een werkbus gehad, die moest hij ook gelijk inleveren (+ dat hij nooit no claim heeft opgebouwd) Vandaar dat hij een auto gekocht heeft. Als hij schuldig wordt bevonden, wordt zijn verzekering het eerste jaar 595 euro duurder en het 2de jaar 450, daarna gaat hij pas weer no claim opbouwen

Gesloten