LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
EddySchade
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2021 19:12

Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door EddySchade »

Ik lees en hoor over gedupeerde gepensioneerden met een polis bij de failliete Verzekeraar Conservatrix. Dit is inderdaad triest.
Maar er zijn ook polishouders die de polis van Conservatrix verpand hebben aan een hypotheekverstrekker. Hoe moeten deze mensen in hemelsnaam hun hypotheek aflossen ? Deze groep mensen is onderbelicht in de media, maar is minstens even zwaar getroffen.
De gepensioneerden hebben meestal al een huis. Jongere polshouders dreigen in problemen te komen met hypotheekverstrekkers. Tevens is niet bekend hoe hoog de waarde van de polis op dit moment is. Dus een uitkering van 70 % van ..... ? .
Ik hoop dat Radar hier maandag 1 februari 2021 om 20.30 uur in hun uitzending ook aandacht aan wil besteden.

Met vriendelijke groet,

Een gedupeerde.

HKSchade
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:37

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door HKSchade »

Helaas is in de uitzending aan gedupeerden in geschetste situatie (polis verpand aan hypotheekverstrekker) geen enkele aandacht besteed. Wij zitten in dezelfde situatie en maken ons zorgen over de waarde van de polis en hoe wij onze hypotheek moeten gaan aflossen. We hopen dat een vreselijk scenario ons en mogelijk vele anderen bespaard blijft.

Hopelijk komt hier alsnog aandacht voor.

Met vriendelijke groet,

BaarnseCL
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:52

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door BaarnseCL »

Fijn dat jullie aandacht besteden aan deze pijnlijk zaak. Als ex werknemer is mijn volledige pensioen ondergebracht bij Conservatrix alsmede een personeels ORV welke verpand is aan mijn hypotheek. Spijtig dat voor dit laatste nauwelijks aandacht is. Van de curatoren is een brief gekomen met het verzoek de ORV stop te zetten en elders een nieuwe te sluiten. Dat is makkelijker geschreven dan gedaan. Allereerst ben ik daarmee 15 jaar premiebetaling kwijt, wordt de nieuwe premie vele malen duurder als je al wordt geaccepteerd door een nieuwe verzekeraar. Het zou fijn zijn als ook aan de groep met andere producten dan de pensioen aandacht wordt besteed.

Ellybeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:38

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Ellybeer »

Ik zag vanavond bij Radar op tv dat het ging over het faillissement van Conservatrix. Het ging alleen over de gedupeerde die voor hun pensioen hadden gespaard. Helaas is het probleen nog veel groter. Wij hadden gespaard om onze hypotheek voor een groot gedeelte af te lossen. We waren bijna klaar, per 1-4- 2021 zou dit gebeuren en loopt ons rente termijn ook af en moeten we ook aflossen We denken niet dat het voor deze datum nog in orde komt dus blijven we met een grote schuld zitten. We wilde onze maandlasten verminderen omdat ons inkomen over een niet al te lange tijd een stuk minder wordt. We hebben hiervoor jaren gespaard en dan gebeurd er zo iets. Ik hoop dat er ook aandacht bij Radar komt over de gedupeerde die gespaard hebben voor hun hypotheek af te lossen. Wij waren niet op de hoogte van het beleid van Conservatrix en dachten dat wij een goede keuze hadden gemaakt destijds. We waren niet uit op het hoogste rendement, maar op de betrouwbaarheid die ons was voorgespiegeld. Als de Nederlandse bank die toezicht moest houden haar zaakjes al niet op orde heeft waar blijf je dan als doodgewone burger
Laatst gewijzigd door Ellybeer op 01 feb 2021 23:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Cro »

Maar bij een ORV ben je die premie toch sowieso al kwijt? Die keren toch alleen uit als je voor einddatum komt te overlijden.
Mogelijk dat ik iets mis, maar ik snap het argument van 15 jaar premie betaling kwijt te zijn niet direct.

BaarnseCL
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:52

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door BaarnseCL »

Bij het sluiten van een nieuwe verzekering betaal je de premie bij je huidige leeftijd en gezondheid. Dus dat bedoel ik met 15 jaar premie kwijt. Want er is 0 uitkering om bij een nieuwe verzekering dit premieverschil te compenseren

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zie nog steeds niet hoe je die 15 jaar premie kwijt bent door een eventuele overstap. Die was je namelijk, ook als dit nooit gebeurt zou zijn, ook nu al kwijt geweest. Al zou ik het zelf niet zo willen noemen, je hebt immers ook 15 jaar dekking gehad door die premie.

Dat je meer moet gaan betalen als je nu een andere ORV afsluit lijkt me logisch en dat is inderdaad zeer vervelend.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
02 feb 2021 08:34
Ik zie nog steeds niet hoe je die 15 jaar premie kwijt bent door een eventuele overstap.
De oude verzekeraar heeft die 15 jaar premie in de knip, en loopt daardoor minder risico dan een nieuwe verzekeraar, waar je met schone lei begint. En dus met hogere premie.

NB: Er zijn ook levenslange ORVen

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“NB: er zijn ook levenslange ORVen.”

Die zouden dus altijd moeten uitkeren. Is dus geen risico meer, maar een zekerheid.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
02 feb 2021 10:43
Cro schreef:
02 feb 2021 08:34
Ik zie nog steeds niet hoe je die 15 jaar premie kwijt bent door een eventuele overstap.
De oude verzekeraar heeft die 15 jaar premie in de knip, en loopt daardoor minder risico dan een nieuwe verzekeraar, waar je met schone lei begint. En dus met hogere premie.

NB: Er zijn ook levenslange ORVen
Maar je bent nog steeds niets kwijt, je hebt immers voor die 15 jaar premie bij de oude verzekeraar ook gewoon 15 jaar dekking gehad en daar betaalde je tijdens die 15 jaar voor. Dat je bij een nieuwe verzekering meer premie gaat betalen is logisch, maar dat betekent niet dat je de afgelopen 15 jaar voor niets premie hebt betaald en deze dus kwijt raakt.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door joep873 »

Cro schreef:
02 feb 2021 11:12
Maar je bent nog steeds niets kwijt, je hebt immers voor die 15 jaar premie bij de oude verzekeraar ook gewoon 15 jaar dekking gehad en daar betaalde je tijdens die 15 jaar voor. Dat je bij een nieuwe verzekering meer premie gaat betalen is logisch, maar dat betekent niet dat je de afgelopen 15 jaar voor niets premie hebt betaald en deze dus kwijt raakt.
Bij een eindige ORV wordt (meestal) een gelijkblijvende premie afgesproken. Omdat risico stijgt met de leeftijd betaal je in het begin wat meer premie dan het directe risico en aan het einde wat minder.
Als je halverwege stopt ga je dus het deel missen waarin je premie feitelijk te laag is ten opzichte van het risico. Het deel van de premie dat je in het begin eigenlijk teveel hebt betaald ben je dus kwijt.
Inmiddels zijn de ORV-tarieven in de markt overigens behoorlijk gedaald, dus voor ORV-klanten die intussen geen ziektes hebben opgelopen valt de schade waarschijnlijk nog wel mee.

Rik&Diana
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021 11:28

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Rik&Diana »

Net als andere polihouders n deze topic hebben wij voor onze Hypotheek het garantieplan afgesloten. Over 4 jaar moeten wij hiermee onze hypotheek kunnen aflossen of een groot deel hiervan. Wij zien nu met enige angst deze termijn tegemoet. Het zal toch niet gebeuren dat wij ons huis moeten gaan verkopen, doordat wij niet kunnen aflossen? Een nieuwe hypotheek krijgen op onze (pensioen) leeftijd is al niet makkelijk. Ik hoop dat de minister ons belastingbetalers net zo goed gezind is als bijv. KLM??

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door joep873 »

Rik&Diana schreef:
02 feb 2021 11:51
Net als andere polihouders n deze topic hebben wij voor onze Hypotheek het garantieplan afgesloten. Over 4 jaar moeten wij hiermee onze hypotheek kunnen aflossen of een groot deel hiervan.
Waarschijnlijk zit er dan zoveel overwaarde in je woning dat je je problemen heel goed zonder hulp van de belastingbetaler kunt oplossen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

joep873 schreef:
02 feb 2021 13:59
Waarschijnlijk zit er dan zoveel overwaarde in je woning dat je je problemen heel goed zonder hulp van de belastingbetaler kunt oplossen.
De link met overwaarde vat ik niet. Daar heb je pas wat aan als je verkoopt, en gaat huren.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
02 feb 2021 15:10
De link met overwaarde vat ik niet. Daar heb je pas wat aan als je verkoopt, en gaat huren.
Of iets goedkopers koopt. Voor iemand die niet wil verhuizen ligt zoiets als een opeethypotheek meer voor de hand.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Har45 »

Misschien is het handig om u aan te melden via onderstaande link

Link: https://stichtingpolishoudersconservatrix.nl/stichting/

Pernel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2021 17:13

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Pernel »

valt het Comfortpensioen van NN ook onder de verzekeraars?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Pernel schreef:
02 feb 2021 17:16
valt het Comfortpensioen van NN ook onder de verzekeraars?
is een verzekeraar NN dus ik zou zeggen, JA>

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door Sira »

Misschien dat de ouderen onder ons zich dit nog kunnen herinneren:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/blo ... moordzaak/

AlbertScheenloop
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 feb 2021 22:40

Re: Conservatrix failliet polis verpand aan hypotheek

Ongelezen bericht door AlbertScheenloop »

joep873 schreef:
02 feb 2021 15:16
16again schreef:
02 feb 2021 15:10
De link met overwaarde vat ik niet. Daar heb je pas wat aan als je verkoopt, en gaat huren.
Of iets goedkopers koopt. Voor iemand die niet wil verhuizen ligt zoiets als een opeethypotheek meer voor de hand.
En dat is nu juist het type hypotheek waar AFM de nodige risico's bij ziet!

Gesloten