Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
sinanasmar
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2023 08:04

Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door sinanasmar »

Ik heb sinds de hagelschade aan mijn auto (schademelding 25-07-2023) tijdens onze vakantie aan de Gardameer, al bijna 3 maanden niet meer in het bezet van mijn auto, maar ook geen vooruitzicht voor een oplossing van de verzekeraar over reparatie- en herstel vergoeding.

Wat nu?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is wel heel summier.

Waarom duurt het zo lang? Is er een gebrek aan benodigde onderdelen? Hoe loopt de communicatie? Hoe is vervangend vervoer geregeld?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Schadeherstelbedrijven hebben het heel erg druk. Tevens is er een te kort aan onderdelen en personeel.

Vraag aan uw verzekeraar of schadeherstelbedrijf wat de status is. Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten of www.anwb.nl/juridisch-advies.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door rwolters »

Seinhuis schreef:
16 okt 2023 13:09
Schadeherstelbedrijven hebben het heel erg druk. Tevens is er een te kort aan onderdelen en personeel.
Dat laatste is echt een probleem. Ik had een "winkelwagendeuk" in mijn leaseauto en het dichtstbijzijnde autoschade bedrijf dat de leasemaatschappij kon vinden op korte termijn was boven Alkmaar (en ik kom zelf ui het zuiden van Zuid-Holland). Die deuk laat ik dus nog wel even zitten.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door cherokee »

rwolters schreef:
16 okt 2023 18:33
Seinhuis schreef:
16 okt 2023 13:09
Schadeherstelbedrijven hebben het heel erg druk. Tevens is er een te kort aan onderdelen en personeel.
Dat laatste is echt een probleem. Ik had een "winkelwagendeuk" in mijn leaseauto en het dichtstbijzijnde autoschade bedrijf dat de leasemaatschappij kon vinden op korte termijn was boven Alkmaar (en ik kom zelf ui het zuiden van Zuid-Holland). Die deuk laat ik dus nog wel even zitten.
Dat valt me nog mee. een vriend van mij heeft een autoschadebedrijf in midden Friesland en ik haal wel eens auto's voor hem op en breng ze terug. Wij krijgen zelfs schadeauto's uit Amsterdam en omgeving. Een van de oorzaken hiervan is, behalve de drukte, dat veel verzekeraars hun schades aanmelden bij Fixico. Die organisatie zet de schades online en daar kunnen de schadebedrijven dan een offerte op uitbrengen. Degene met de scherpste offerte krijgt de schade toebedeeld. Uiteraard moet een schadebedrijf wel aan kwaliteitseisen voldoen om hiervoor in aanmerking te komen, maar daardoor worden autoschades soms "ver van huis" gerepareerd.

sinanasmar
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2023 08:04

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door sinanasmar »

Seinhuis schreef:
16 okt 2023 13:09
Schadeherstelbedrijven hebben het heel erg druk. Tevens is er een te kort aan onderdelen en personeel.

Vraag aan uw verzekeraar of schadeherstelbedrijf wat de status is. Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten of www.anwb.nl/juridisch-advies.
Mijn huidige verzekeraar is de Bovag, dus probeer ik de ANWB juridisch-advies, bedankt voor de informatie.

sinanasmar
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2023 08:04

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door sinanasmar »

Moneyman schreef:
16 okt 2023 10:00
Dit is wel heel summier.

Waarom duurt het zo lang? Is er een gebrek aan benodigde onderdelen? Hoe loopt de communicatie? Hoe is vervangend vervoer geregeld?
- Geen vergoeding van de repatriatiekosten.
- Niets over vervangend vervoer besproken voor de afgelopen 3 maanden.
- Geen vooruitzicht wanneer gaat de verzekeraar, het schadeclaim in behandeling nemen, heb al 2 klachten ingediend.
- Nu moet ik extra tijd besteden om een advocaat in te schakelen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Repatriering valt buiten de schadeverzekering en kennelijk had u geen reisverzekering die dat vergoedt; blijkbaar kon u er niet meer mee rijden ?
Is de schade (dus?) zodanig dat u er niet in kan rijden totdat de verzekeraar een schadebedrijf heeft aangewezen c.q. dit schadebedrijf aan uw auto toe is ?
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 22 okt 2023 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hagelschade is zelden niet rijdbaar. Enkele provisorische oplossingen zouden er toch voor moeten zorgen dat u uw auto in die wachttijd kan gebruiken? In mijn geval (nadat iemand achterop reed) gebeurde dat ook. Ik was pas na anderhalve maand aan de beurt en in de 3 weken dat mijn auto bij de schadehersteller stond, kreeg ik een leenauto van ze mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Liggen dan alle ruiten eruit, dat u niet meer kunt rijden?

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Te weinig zinnige informatie om een geod antwoord te kunnen geven, hele zinnen gebruiken zou al helpen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
22 okt 2023 17:29
Hagelschade is zelden niet rijdbaar. Enkele provisorische oplossingen zouden er toch voor moeten zorgen dat u uw auto in die wachttijd kan gebruiken? In mijn geval (nadat iemand achterop reed) gebeurde dat ook. Ik was pas na anderhalve maand aan de beurt en in de 3 weken dat mijn auto bij de schadehersteller stond, kreeg ik een leenauto van ze mee.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buiten ... ing-italie

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederl ... -repareren

Als de ANWB met autoruiten, dakplaten, plexiglas, scheurfolie e.d. afreist naar het Garda meer om honderden auto's te repareren dan durf ik de stelling wel aan dat de auto niet rijdbaar was na de hagelschade.

Ook werden er bussen gestuurd door de ANWB, SOS International , Eurocross, VHD en Allianz om de mensen op te halen, de meeste auto's bleven achter in Italie met de zware schade omdat ze niet rijdbaar waren en niet snel gerepareerd konden worden.

Het grote probleem hier is dus de enorme aantallen auto's met behoorlijke schade.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
23 okt 2023 14:07
Als de ANWB met autoruiten, dakplaten, plexiglas, scheurfolie e.d. afreist naar het Garda meer om honderden auto's te repareren dan durf ik de stelling wel aan dat de auto niet rijdbaar was na de hagelschade.
Ik heb ze gezien daar. Een heleboel waren niet rijdbaar (of op korte termijn rijdbaar te krijgen).

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar niemand gaat mij vertellen dat ze bij Carglass niet even snel een vervangende voorruit kunnen krijgen, wat plexiglas op de plek van de zijruiten en achterruiten kunnen doen en deze dan in een dag gefixt hebben totdat de auto bij de schadehersteller terecht kan.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
23 okt 2023 19:38
Maar niemand gaat mij vertellen dat ze bij Carglass niet even snel een vervangende voorruit kunnen krijgen, wat plexiglas op de plek van de zijruiten en achterruiten kunnen doen en deze dan in een dag gefixt hebben totdat de auto bij de schadehersteller terecht kan.
Jawel dus. Duizenden auto's bij het Como meer hadden ruitschade. De lokale bedrijven konden dat niet aan. Niet voro niets ging de ANWB met Nederlandse voorraad materialen naar Italie om haar gestrandde klanten te helpen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
25 okt 2023 12:13
Nijogeth schreef:
23 okt 2023 19:38
Maar niemand gaat mij vertellen dat ze bij Carglass niet even snel een vervangende voorruit kunnen krijgen, wat plexiglas op de plek van de zijruiten en achterruiten kunnen doen en deze dan in een dag gefixt hebben totdat de auto bij de schadehersteller terecht kan.
Jawel dus. Duizenden auto's bij het Como meer hadden ruitschade. De lokale bedrijven konden dat niet aan. Niet voro niets ging de ANWB met Nederlandse voorraad materialen naar Italie om haar gestrandde klanten te helpen.
Als ik een nieuwe voorruit nodig heb, dan kan ik binnen 2 weken terecht bij Carglass. Zoals gezegd, ik vraag me af of de schade niet gewoon rijdbaar gemaakt kan worden en dan met deuken de komende tijd rond kan rijden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
25 okt 2023 18:22
Als ik een nieuwe voorruit nodig heb, dan kan ik binnen 2 weken terecht bij Carglass. Zoals gezegd, ik vraag me af of de schade niet gewoon rijdbaar gemaakt kan worden en dan met deuken de komende tijd rond kan rijden.
Heb je überhaupt gezien hoe veel van die auto’s er aan toe waren? Dat is niet alleen een kapot ruïne en wat deuken… Alles is kapot geslagen en de auto’s zijn (dus) volledig verzopen. Dat is echt niet altijd zomaar rijdbaar.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sinanasmar schreef:
22 okt 2023 16:57
- Geen vergoeding van de repatriatiekosten.
- Niets over vervangend vervoer besproken voor de afgelopen 3 maanden.
- Geen vooruitzicht wanneer gaat de verzekeraar, het schadeclaim in behandeling nemen, heb al 2 klachten ingediend.
- Nu moet ik extra tijd besteden om een advocaat in te schakelen.
En voor welk van deze punten biedt uw budget-polis dekking?

- Repatriëring vanuit het buitenland valt meestal niet onder de dekking van de autoverzekering. Die kosten moet u dus waarschijnlijk zelf dragen.

- Vervangend vervoer tijdens de wachttijd op reparatie is ook niet altijd automatisch meeverzekerd. En als het al verzekerd is, dan meestal voor een beperkte periode.

- Bij de meeste verzekeringen hoeft u niet te wachten op het in behandeling nemen van de claim als u de auto brengt/laat brengen naar een schadehersteller waarmee de verzekering een overeenkomst heeft. Na opgave van een digitaal schaderapport (en indien de auto niet total-loss is) mag zo'n bij de verzekering aangesloten schadehersteller gewoon beginnen met herstel en regelen ze verder alles direct met de verzekering. De verzekerde betaalt in zo'n geval dan alleen de rekening van het eigen risico en de eventuele bijdrage voor vervangend vervoer.


Het is dus zaak even aan te geven hoe u verzekerd bent en dan na te gaan wat de polisvoorwaarden zijn die van toepassing zijn.

Belangrijke vraag voor nu: heeft u de repatriëring al geregeld? of staat de auto nog in Italië?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Door de hagelschade zit mijn auto al 3 maanden bij de verzekeraar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
25 okt 2023 20:42
Nijogeth schreef:
25 okt 2023 18:22
Als ik een nieuwe voorruit nodig heb, dan kan ik binnen 2 weken terecht bij Carglass. Zoals gezegd, ik vraag me af of de schade niet gewoon rijdbaar gemaakt kan worden en dan met deuken de komende tijd rond kan rijden.
Heb je überhaupt gezien hoe veel van die auto’s er aan toe waren? Dat is niet alleen een kapot ruïne en wat deuken… Alles is kapot geslagen en de auto’s zijn (dus) volledig verzopen. Dat is echt niet altijd zomaar rijdbaar.
Eigenlijk hetzelfde als 23 juni 2016 hier in de regio. Men haalde toen zelfs uit de VS mensen om de schades te fixen. Auto's moesten uitgedeukt worden, hadden ruitschades en waterschade of schades door omgevallen boven of andere zaken die door de wind werden rondgegooid. Echter, stonden hier bij de schadehersteller wel wat meer auto's dan normaal, maar hier was wel duidelijk dat men toen de auto's heel snel weer de weg op kreeg, om vervolgens een afspraak te maken voor ergens in het komende jaar.

Ik vraag me af hoe de schade bij TS, want dat is toch wel wat we missen in die post. En als die schade echt zo groot is, dan wist je van tevoren toch dat je de auto niet in een weekje terug zou hebben. Ik had vorig jaar iemand achterop zitten. De bumper en de achterklep moesten vervangen worden en de zijpanelen uitgedeukt, vervolgens moest dit gespoten worden. Dit duurde al 3 weken.

Plaats reactie